Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Pappsen Alexnder

Hjälp!

Inlägg av Pappsen Alexnder »

Nu har allt gått åt fanders.

Vi var borta med vår lilla dotter - Alba 7 månader. Åkte till Mallorca. Allt fungerade super. Resa upp gick som en dröm. Hela veckan var hon ett helgon. Badade och skrattade. det var inte förrän på sista dagen som hon verkade börja bli lite kinkig.

Vi tänkte att hon har väl sovit dåligt och körde på som vanligt.
Flygresan hem var ett helvete med skrik och gråt. Nåväl så kan det väl vara ibland när man flyger tänkte vi. Hon fick väl ont i öronen.

Den veckan som följde var hon omöjlig. Jättegrinig och sov sämre och sämre.
Nu tänkte vi att beteendet liknade det hon uppvisat när hon fick sina första tänder. De på nedre käken. Den gången tog det exakt en vecka sen blev hon glad. Så vi bet ihop och körde på.

Problemet var att om nätterna vägrade hon att sova. Vi gick från en läggningstid på ca 2-5 minuter till 1,5-2 timmar! Hon skrek och vi provade allt men inget fungerade. Solfjädern funkade som alltid men inte om man lämnade rummet innan hon somnat. Ramsorna gjorde henne bara argare och dem hade hon ju svarat på ganska bra innan.

Det hela slutade med att vi solfjädrade henne till sömns. Det gick naturligtvis bra. Hon somnade. Vaknade ett par gånger och man upprepade. I stunden så kändes det bra. Man tänkte att det är väl ok att solfjädra henne ett par gånger under natten. Inte jobbigt alls. Det kan man ju leva med.

Men vi var ute på tunn is.

Vi hade inte behövt gå längre än till SHN boken för att inse att det hela skulle gå åt skogen ganska snabbt.

Snart ville hon solfjädras ett par gånger i timmen hela natten. Hennes sömn var helt förstörd och vår var inget vidare heller. Till slut och i ren desperation tog vi upp henne.

Nu står vi alltså i skiten rent ut sagt. Kuren är rubbad. Jag vill inte säga helt förstörd eftersom att hon ändå håller alla andra tider. Sover fint på dagen och äter bra (hur länge nu det varar). Innan det går längre så kände vi nu att det nog var dags för en minikur.

Frågan lyder alltså: Hur gör man?! och är en minikur att rekomendera eller är det så att vi förstört så mycket att vi måste kura om från början?

:oops:

Snälla hjälp oss! Vi tänkte sätta igång med kuren/minikuren i dagarna. Ingen tid att spilla.

Tack på förhand!

Pappsen
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Ja du det är lätt hänt att hamna i ngt typ av träsk :wink: Här var det visst solfjädringsträsket som ni sjönk ner i. :shock: Det är bara att kravla sig upp igen. Ni vet ju precis vad och hur ni ska göra nu. Som du skriver så är det en liten minikur som ni får ta till.

:arrow: Läs på innan så att ni framförallt får fatt i attityden igen för det är väl den som gått förlorad? :roll:
(Du skrev att hon vägrade sova och att ni provade allt. Inget barn vägrar att sova och att pröva olika saker är ju inte ngt lugnade svar för ett litet barn)

:arrow: Detta fixar ni på mindre än en vecka. Förmodligen på bara några dagar. Men se till att hitta tillbaka till er attityd. Den är nyckeln till allt. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Ner i diket och upp på banan! Tillägg om minikur: Börja förslagsvis på natt två i kuren. Men ni behöver inte vaka.
Och som SusanneG säger, ni är på banan på ett par dagar! Och hon kommer att bli så tacksam! :thumbsup:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

Vad härligt att ni fick en härlig resa. Och nu är det, precis som SusanneG och TorpSara - och du själv - skriver: Nya tag.

Har du inte läst dessa innan, så kan jag rekommendera dem:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Rapport emotses :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Pappsen Alexnder

Tackar!

Om ni bara visste (men det vet ni nog) hur tacksamma vi är för all hjälp här på forumet. Vi kan inte tacka er nog!!! Very Happy

Ok, nya tag! Inga problem. Det är vi som har slappat och det är vi som ska fixa det. Alba vill sova och det är vårt jobb att se till att hon får göra det helt enkelt. Så är det med den saken.

Nu undrar jag följande:

1. Tanken är alltså att vi börjar på andra natten fast utan vaka. Jag (säger vi) lägger henne med en liten buffning bara för att markera, sedan ut med ramsa x4.
Där kommer hon att protestera väldigt högt. Men det låter mer argt än ledset. Ska jag gå in igen och solfjädra eller ska jag först prova med ramsa x4?

Hon har ju, som sagt börjat strunta i ramsan i synnerhet när hon är så arg.

2. När hon vaknar under natten, vilket hon gjort nu under katastrofdagarna, hur hanterar ja det? Solfjäder tills hon nästan sover, sen ramsa? Vi har nämnligen provat och det ville sig inte. Hon började bara gråta så fort man avlägsnade händerna och som sagt ramsorna gjorde allt värre.

Det var ju det som ledde till att vi fjädrade henne till sömns tillslut. Hon vägrade helt enkelt.

Jag skulle vara väldigt tacksam för alla konkreta svar och förslag jag kan få kring minikuren. Man vill inte klanta till det på grund av en teknikalitet.

3. När det gäller uppföljningsveckan - Ska den vara lika exakt som den var under ursprungskuren? Har man uppföljningsvecka under minikuren?

Crying or Very sad

Än en gång - Tack!

P.S. Jag skulle vilja veta hur man går tillväga för att bli dipl. SHN:are. Skulle vara enormt kul att sätta sig in i detta på "riktigt".
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D
1. Tanken är alltså att vi börjar på andra natten fast utan vaka. Jag (säger vi) lägger henne med en liten buffning bara för att markera, sedan ut med ramsa x4.
Där kommer hon att protestera väldigt högt. Men det låter mer argt än ledset. Ska jag gå in igen och solfjädra eller ska jag först prova med ramsa x4?
Eftersom ramsan ska ta över under kur natt 2, så rekomenderar jag dig att jobba med ramsan så långt det går, gå bara in om hon verkligen är ledsen. Men skulle hon fastna i en klagan kan det brytas med hög klassisk musik eller höga husljud (typ dammsugare)

Ni har "missbrukat" solfjädern, så om du verkligen måste gå in och använda dig av den så gör det bara tills hon är lugn, och gå sen. Hon ska absolut inte solfjädras till sömns, för du är det ramsan som ska sättas igen, dialagen ni haft har suddats ut en aning med nu ska det bli andra bullar, dialaogen ska återupprättas och lilla gumman ska äntligen få säkerheten så hon kan andas ut och sova skönt igen! :lol:

Lästips:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Så här kan en läggning se ut enligt natt 2:

Du lägger kanonglad unge i sängen, solfjädrar kort och går med ramsan, lilla barnet börjar skrika -fråga- direkt du börjar ramsa.
När du ramsat dina 4 verser ( eller 6, 8, 10 eller fler) och hon fortfarnade skriker -frågar- då låter du han reagera på ramsan. Lyssna av, antagligen är hon arg från början. Och ingen ramsa kan ta då, så då avvaktar du tills du hör att hon är på väg ner från ilskans topp, så då ramsar du igen och berättar att allt är bra!

:!: Nu ska du sova, sov så gott! (ramsa)
:?: Kan jag verkligen sova själv? (skrik)
:!: Jag vaktar för vargarna! (ramsa)
:?: Kommer dom att ta mig (skrik)
:!: NEJ, mamma vaktar! (ramsa)
:?: Jag tror dig inte! (skrik, ilsket)
:!: Du KAN sova tryggt, mamma är här! (ramsan, följt av husljud)
:?: Är det riktigt säkert? (skrik)
:!: Jag vaktar hela natten! (ramsa)
:!: Du kan sova tryggt! (höga husljud)
:idea: tystnad
:!: Så där ja! Sov så skönt! (bekref. ramsan)

2. När hon vaknar under natten, vilket hon gjort nu under katastrofdagarna, hur hanterar ja det? Solfjäder tills hon nästan sover, sen ramsa? Vi har nämnligen provat och det ville sig inte. Hon började bara gråta så fort man avlägsnade händerna och som sagt ramsorna gjorde allt värre.
Du ska nu jobba med ramsan främst, och måste du solfjädra så solfjädrar du verkligen tills hon bara blir lugn, sen går du, dina huvud verktyg för ikväll blir:
*ramsa
*klassisk musik
*höga husljud
När det gäller uppföljningsveckan - Ska den vara lika exakt som den var under ursprungskuren? Har man uppföljningsvecka under minikuren?
Jag tycker nog att en uppföljningsvecka kan vara på sin plats, just för att allt ska få sätta sig igen, ni har varit och glidit runt på väldigt tunn is och nu behöver hon få känna att hon hamnat på fast mark :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ilindstrom

Re: Tackar!

Inlägg av ilindstrom »

Pappsen Alexnder skrev:P.S. Jag skulle vilja veta hur man går tillväga för att bli dipl. SHN:are. Skulle vara enormt kul att sätta sig in i detta på "riktigt".
Anna håller kurs nu i augusti och den är full. Förhoppningsvis så går det en ny kurs om ett år. Man skickar ett PM till Anna om att man är intresserad. Ca två månader innan kursstart så får man veta om man kommer med.

Ett tips är att hälpa till i trådar här på kurforum. Man lär sig massor. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Pappsen Alexnder

Puh!

Minikuren är i full gång...

Vi lade henne klockan sju efter synnerligen glatt skratt. Somnade efter 17 minuter och sov i tio. Sen vaknade hon. ARG. Arg som tusan. Har skrikit, och då menar jag SKRIKIGT nästan non stop i två timmar.

Vi har varit inne två gånger men inte mer. Den ena för att hon verkade ha fastnat och den andra för vi tyckte oss höra en duns från rummet. Falskt alarm...

Nu skriker hon för full hals och det verkar inte vara på väg ner. Det verkar faktiskt vara bekräftelseramsan som gör mest skada. Hon kan tystna, vara tyst en liten stund men så fort man skickar in bekräftelsen så är det som att man stör henne och hon vaknar till igen. Helt vild. Vi står lite handfallna men för den sakens skull tvivlar vi inte på det vi gör. Säkerheten har lästs på. Behöver egentligen bara veta om det finns något som vi inte gör som vi borde göra.

Vi har nästan uteslutande använt oss av de råd vi fått: Musik och ljud i lägenheten.

Nu har hon tystnat lite får se om det håller... nix, nu är hon igång igen...

:cry:

Tack för all hjälp - Pappsen
Pappsen Alexnder

Snart tre timmar...

Nu är det snart tre timmar sedan vi lade henne och hon gråter fortfarande vilt. Malin var just inne och solfjädrade och ramsade ut innan hon somnade.

När hon kom in stod Alba upp i sängen. Hon har precis lärt sig att ställa sig men har inte listat ut hur man sätter sig ännu. Har läst att det inte ska vara ett problem vad kuren beträffar, är det så?

Pappsen.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Är ingen dipl kurare men slinker in med ett svar så gott jag kan. :)

Jag tror att Alba är förvirrad nu och inte vet riktigt om hon verkligen kan lita på att ni står för det ni visar henne (att hon visst kan somna tryggt), men det kan hon ju! :wink: .

Hon är van vid att få solfjädras så det är klart hon undrar varför i sjuttsingen ni slutat med det. Ramsan sätter sig med hjälp av bekräftelsen, men det är frestande att strunta i den om det verkar som att den stör. :roll: Jag själv hade missuppfattat när jag läst :shock: och sa bara en vers bekräftelse, inte fyra, och den viskade jag nästan men så att hon ändå hörde den. Hur som helst, strunta inte i den. Ni vet vad ni gör och det kommer hon märka snart också. :wink:

Min plutta har inte lärt sig stå, men jag har också läst att det inte ska vara några problem att lägga sig igen. Här sitter hon upp ibland, men det är bara att markera med en tillrättaläggning och ut med ramsa, glatt och hurtigt och ni vet preciiiiiis vad ni gör! :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och här kommer ännu en kock... :wink: :D

jag tänker lite 8-månadersångest också. Då kan det mesta gå i gungning. Många vittnar om mycket gråt och oro. Kan man dessutom ställa sig upp men inte riktigt vet hur man lägger sig igen, ja då kan det bli än mer ledsamt ett tag.

Tänk att det här är en fnurra! Tänk framåt och att det kommer att lösa sig. Men det är superviktigt att ni står bergfast i er attityd och er säkerhet. Det ÄR tryggt att somna. Du KAN lilla vän. Vi ÄR här! Och det är ramsan som ska sätta det hela till slut, och på vägen om det är riktigt krisigt kan man få sig en nedläggning och en solfjäder, om det verkligen behövs. Men backa kontinuerligt, precis som ni gör!

Tinis
Pappsen Alexnder

Hej!

Natt nummer två av minikuren gick galant. Hon somnade efter ilskna 20 minuter och sov hela natten igenom till tio i sju! Ett litet gny vid tio men det fixade hon själv.

Ikväll, somnade hon efter tio minuter. Ilskna sådana men ändå!

Problemet och min fråga är dock fortfarande det här med att hon står upp. För vid varje nattning nu så står hon upp i sängen och liksom lutar huvudet mot kanten av spjälsängen och försöker sova på det viset. :? Då vaknar hon självklart till hela tiden. Blir tyst och sedan vaknar till. När vi då har gått in och lagt henne ner, solfjädrat kort och sedan ramsat ut så har hon somnat på direkten. Både igår och idag. Jag tror att anledningen till att det tog två timmar första natten var för att hon stod upp och det fattade inte vi förrän långt in i det. :oops: Så det verkar ju inte som att hon kan lägga sig ner själv? Då måste det väl vara ok att gå in? Det är ju inte så att hon poppar upp med en gång igen utan lägger sig tillrätta, suckar lite tacksamt, skriker till lite ilsket när man går ut men somnar sedan nästan innan sista ramsan.

Vill också passa på att än en gång säga tack till alla som engagerar sig! Det är så skönt att få stöd när det trasslar!

Alexander ( och även Malin som läser över axeln.)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Pappsen! (Och Malin över axeln!) :D

Jo, jag hade gått in och lagt ner. Jag minns att vi hade en sådan period också och att det gick över på bara ett par kvällar. Det viktiga tycker jag är processen här - att man inte fastnar i det utan mer och mer lämnar åt henne själv att klara det. Snart är det här lilla problemet ur världen och hon kan ställa sig, sätta sig, lägga sig hur som helst. Då gäller det också att ni har backat till att låta henne sköta det själv. Så bjud på lagom mycket, bara så att hon kommer vidare och kan somna själv så gott. Börjar det bli underhållning av det ska ni dra öronen åt er.

Och så mycket ställa-sig-upp-och sätta-sig-ner-igen-träning under dagen! :wink:
Pappsen Alexnder

Här sitter vi nu på morgonkvisten och Alba har varit vaken sedan halv sex. Ramsar och har faktiskt fått henne att lugna sig och somna om. Om än bara i fem minuter. Men hon är lite lugnare nu. Har dock lite funderingar.

Bekräftelsen, ska man då ramsa x4? För vi har bara gett henne en bekräftelse, dvs ramsa x1. Hela tiden. Så har jag tolkat det men nu har jag läst inlägg här och läst på i boken igen och blev nu orolig att vi gör fel?

Attityden, kan själv känna att den sviktar här på morgonkvisten. Har inte samma självklarhet som på kvällen när det liksom inte finns något alternativ annat än att "nu ska du sova". På morgonen känns det lite som att "äh, du ska ju ändå snart upp". Vilket såklart märks och ramsan "biter" inte alls lika bra på morgonen som på kvällen. Tvärtom, gör henne oftast bara mer förbannad. Har ni några råd och tips på hur man kan jobba på attityden och få en mer självklar hållning? Främst på morgonen men även på kvällen kan väl behövas. Ibland känns det som att ramsan blir lite tom, går på automatik.

Tack tack!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag hade som jag skrev också förstått det så, att bekräftelsen sägs en vers. När jag väl förstod att det var fyra verser som menades så var hon redan van vid en. Skulle jag behöva bekräfta någon gång nu så skulle jag köra bara en vers. Vet inte om det är att rekommendera, men om det funkar så anser jag att det inte finns någon anledning att ändra nu. Rätta mig om jag har fel någon :roll: .

Det är ändå bra att du reflekterar över attityden, då borde ni ju kunna ändra på den på morgonen :wink: . Man kan ju inte ändra på något man inte erkänner så att säga. Visst hon ska upp snart, men ni vet vad som gäller och håll på det. Snart inser hon det när ni är konsekventa och sover precis som hon ska. :wink:

De här råden beskrivs ofta här på forumet vid tidiga uppvak:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"