Tillbaks igen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Lilleman vaknade för tidigt i morse också men var lugn och tyst. Jag vet inte riktigt när han vaknade, men dottern tassade in till oss kl 6.30 och talade om att "lillebror är vaken. Men han skriker inte!" :)
Jag gick upp och satte på tv:n och grejjade lite och Alex höll sig lugn och tyst fram till fem i 7 ungefär. Då kom ett gnölande, men sen var han tyst och då gick jag in och gjorde gomorron. Framsteg med andra ord, eftersom han var lugn och tyst nästan hela tiden.

Problemet kan vara att det är nog inte så mörkt i rummet som det skulle kunna vara, trots rullgardin och tjock mörk handduk som hänger framför fönstret. På morgonen lyser solen rakt på deras fönster och i rummet blir det väl på sin höjd halvskumt. Storasyster vaknar ju också lite för tidigt. Pappa Micke har tagit på sig att fixa nån slags skiva att sätta för fönstret vid sovdags.

Det är fortfarande lite smågnölande vid läggdags både vid lurarna och på kvällen och det tar nog 5-10 minuter innan han somnar. Vi jobbar på skrattet-till-gonattet, men unge herrn är fasligt svårflirtad när han är trött, och TRÖTT har han varit vid läggdags alla dagarna. :sleep: Ingen fara på taket egentligen när det funkar så bra i övrigt, och det faktiskt inte gått så många dagar sedan kurens start, men vi jobbar ändå fokuserat vidare på det. Målet är ju att han ska vara lugn när han har lagt sig, även om han inte somnar bums.

Vi provade välling i morse, men det var ett svalt mottagande. Vi forsätter att bjuda de kommande morgnarna i hopp om att han kommer att gilla den. Han har fortfarande inte riktigt kläm på flaskan, även om det går bättre och bättre.
Izabelle 040416 - kurad i oktober 04 och sover säkert sedan dess
Alexander 080228 - Minikurad juli-08
MammaPetra

Inlägg av MammaPetra »

Hej!
Tips på mörkläggning:
Jag tejpade upp foliepapper runt hela fönstret, å så har jag vanlig tjockare gardin framför, det funkar kanon.

Trevlig helg!

Hälsningar Petra
Mamma till Jakob, född 080130
Tim, född 090816
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Bra att ni jobbar på med skrattet till godnattet. Det ger sig snart.

Angående vällingen så brukar de ta efter några dagar så kämpa på. Mina barn har haft lättast med risvällingen i början. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och så mitt älsklingstips: Väcklarklockan. Helt suverän för att verkligen sätta morgonen!

Tinis :D
Metalmamman
Kontakt:

Rapport

Inlägg av Metalmamman »

Här kommer en liten rapport.
Jo, nu har vi jobbat på det här i nån vecka till och det har varit precis som innan, dagslurarna funkar skitbra, nattsömnen lika så, men det är lite gnöl vid läggningarna och så vaknar han på tok för tidigt på morgonen. Trots att vi jobbat hårt på det så har vi inte egentligen kommit någon vart alls, fram tills idag då jag tror att vi fann lösningen.

Det är hittills inget som har bitit på hans morgonhumör så han vaknar fortfarande runt 6.30 och blir efter en stund skitarg. Varken ramsa, husljud eller kristilldelning. Men det är inte så konstigt heller. Lillkillen har haft all rätt i världen att protestera, eftersom han förmodligen har varit döhungrig. Bränslet har inte räckt ända fram och han kastar sig på tutten när han tas upp.
Vi har provat och provat och trugat oss blå med välling, men han har inte tagit emot det. Med frustraton har jag känt hur jag får mindre och mindre mjölk och märkt hur hungrig han är.

Idag åkte jag till affären och köpte tetror av alla vällingar de hade samt BabySemp2 och NAN2 för att försöka hitta någon som han gillar. Jag lyckades träffa rätt på första försöket. Nestlés majsvälling var lösningen på problemet! Han slukade genast de 50 ml jag hällt upp, och sedan resterande 150 i ett svep! :shock: Sen bytte vi gröt också till kvällsmålet när vi ändå var i farten och där drog han en hel stor portion och lite till istället för den trekvartsportion han tidigare ätit. Sen 80 ml välling till till kvällsslurk.
Han var såååå trött när jag lade honom, trots att han sovit sina lurar som han skulle = paltkoma :lol: och somnade ihopkurad uppe i huvudändan, förmodligen för mätt för att kunna ligga platt på mage.

Jag är inte alls säker, men jag skulle inte tro att han ens är hälften så missnöjd i morgon bitti som han har varit tidigare morgnar.
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Han vaknade kl 6.50, ungefär då jag alltid behövt göra morgon för att undvika mer gnöl. Men idag var han inte arg. :!: Möjligtvis lite förvirrad över att utsikten från sängen inte riktigt var samma som vanligt. (Jag sänkte sängbotten innan han lade sig igår.

Mat, mat och mera mat var lösningen alltså :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Metalmamman skrev:Mat, mat och mera mat var lösningen alltså
Japp, som det ofta är! :D
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Det tar sig! Unge herrn blev väckt 7.10 i morse efter att ha sovit gott hela natten. Han vaknade till en stund runt 6.30, men tog hand om det själv. Vi alla somnade om :sleep:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Viken kille \:D/ , vilken mamma \:D/ . Härligt jobbat av alla inblandade :wink:

Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det dök upp lite frågor här...

1. Om ett litet kurbarn sover gott i vagnen på dagarna (innan kur) så kan man ju fortsätta låta barnet sova i vagnen har jag förstått, men hur går man till väga med läggningen under och efter kuren? Ska det vagnas, ramsas eller buffas? Eller fortsätta som de har gjort innan? *(vagnat lite)

2. Vilken av dagslurarna är det man drar ner på först? Förmiddagen eller eftermiddagen?

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

1. Om ett litet kurbarn sover gott i vagnen på dagarna (innan kur) så kan man ju fortsätta låta barnet sova i vagnen har jag förstått, men hur går man till väga med läggningen under och efter kuren? Ska det vagnas, ramsas eller buffas? Eller fortsätta som de har gjort innan? *(vagnat lite)
Du följer lathunden precis som på natten. Första dagen vagning vid minsta pip, för att under andra och redje dagen låta ramsan ta över. Vagning endast vid riktig stor kris. :wink:
2. Vilken av dagslurarna är det man drar ner på först? Förmiddagen eller eftermiddagen?
Det beror på hur schemat ser ut. Om man har tre lurar så brukar det vara eftermiddagsluren som faller bort först.

Ida

www.sovgott.net
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Tack! Nu klarnade det här :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :wink:

Ida

www.sovgott.net
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Vill bara rapportera att här går det fortsatt bra. Killen sover som aldrig förr och äter som en häst. :lol:

Men, med åldern och den goda sömnen så kommer ju utvecklingen och just nu handlar det mycket om att rulla, böja, vrida och snurra. Även i sängen.
Ofta somnar han lite på tvären eller bakåfram och med benen hullerombuller och då tassar jag in och lägger honom rätt. Men under natten så fortsätter han ju vrida och snurra och vaknar allt som oftast inte alls så som han somnade eller som vi lagt honom. Detta verkar medföra enorm frustration och vaknar han till lite tidigare än kl 7 på morgonen så blir han ARG över sin situation, att han inte alltid klarar av att lägga sig själv på rätt köl (vad han nu anser att det är) och klagar högljutt. Somna om är inte på fråga. Varken husljud eller ramsor biter ju på det, men jag har fortsatt lite med båda ändå. Jag försöker låta honom vara så mycket det går, eftersom han själv ju måste lära sig att ta sig runt själv.

Hur hanterar jag hans frustration? :?:
Ibland när det varit alldeles för förtvivlat så har jag gått in och lagt honom till rätta och gett en ramsa, men jag vill ju inte ränna in i rummet så fort han blir förbaskad över att han ligger på tvären.[/img]
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"