Hej på er,
jag har "tjuvläst" här inne ett gott tag. Tänkte att det är dax att jag presenterar mig. Jag kallar mig Pea och har en liten kille på två och ett halvt år och en tjej på 7 månader.
Hanna började vi kura för tre veckor sedan. Det har gått hur bra som helst! Hon vaknade de två första nätterna vid två-tre, men somnade om efter en halvtimme. Vargtimmen kämpar vi fortfarande med vissa nätter, men hon somnar alltid om och är aldrig missnöjd egentligen, bara lite "pratsjuk".
Trots att det gått så bra grämer jag mig lite över att jag hamnat i att jag behövt kura henne. Med storebror följde jag standardmodellen slaviskt och redan vid åtta veckor sov han tiotimmarsnätter, utan vare sig buff eller ramsa. På den vägen har det fortsatt. Det knäppa är att jag aldrig kopplade samman hans sovande med efterlevandet av standardmodellen - jag förstod inte att han sov så bra för att jag gav honom alla förutsättningar. Trodde bara att han begåvats med en bra "sov-gen". När dottern föddes blev det ingen standardmodell. Tyckte inte att det behövdes. Nu visste jag ju hur barn fungerade och jag behövde inte hjälp av någon modell! Dessutom går ju Hampus på dagis så Hanna fick snällt anpassa sig efter hans tider för hämtning och lämning. Och visst har det också funkat, men några ombrutna nätter har det knappast blivit. Ja, ja, nu är vi åtminstone på banan igen och blir det ett tredje barn så har jag lärt mig en läxa!
Tack Anna W för din metod, dina utförliga beskrivningar och aldrig sinande stöd här på sidan. Jag tillhör de som tror att de flesta metoder fungerar bara man är konsekvent, men det här är en metod som får både mig och min dotter att må bra!
Pea
Hur dum får man bli egentligen?
Hej Pea och välkommen hit.
Ett tips är att skriva in dina barns ålder i profilen. Lättare attsvara på frågor längre fram.
Jag läser just nu Anna Ws Mommo och svaret på din fråga är "hur dum som helst"
Håller med om att konsekvens är det viktigaste. Sedan finns det ju så många andra goda saker man får med sig om man tar till sig Barnaboken. Inget hindrande i tidig ålder. Förståelse för vad som händer i olika åldrar och varför barnet trotsar. Konkreta tips och råd i massor av olika situationer.
/LO
Ett tips är att skriva in dina barns ålder i profilen. Lättare attsvara på frågor längre fram.
Jag läser just nu Anna Ws Mommo och svaret på din fråga är "hur dum som helst"
Håller med om att konsekvens är det viktigaste. Sedan finns det ju så många andra goda saker man får med sig om man tar till sig Barnaboken. Inget hindrande i tidig ålder. Förståelse för vad som händer i olika åldrar och varför barnet trotsar. Konkreta tips och råd i massor av olika situationer.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag slarvade kopiöst med min andra. Jag trodde väl det skulle gå av sig självt lika bra som med min första. Precis som jag trodde att förlossningen skulle gå lika galant som den första, av sig självt, ungefär. Så träningen hade jag försummat totalt. Trodde jag kúnde det där...
LYCKA TILL! Vi finns här för dig och det är härligt att du hittat hit.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022