Frågor kring sovstunder på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Fru_Anna

Frågor kring sovstunder på dagen

Inlägg av Fru_Anna »

Hej

Vi har precis börjat kura vår son (6mån) som vägrar sova på natten och jag tror att vi har ganska klart för oss hur vi ska gå tillväga under nätterna. Det jag dock inte kan hitta några svar på gäller dagstupplurarna. Vårt schema ser ut enl.
07.00 Vakna + frukost
8.00 - 8.45 sova i vagnen (45 min)
10.00 mellanmål
10.45-12.15 sova i vagnen (90 min)
13.30 Lunch
14.30 - 15.15 Sova i vagnen (45 min)
17.00 Kvällsmål
18.30 skoj + nattslurk
19.00 läggdags

Min fråga är: Vad ska jag göra om han vaknar innan utsatt tid på dagen? t.ex. vid 90 minuters-passet. Ska jag låta honom komma upp eller ska jag vagna eller köra ramsa eller vad gör jag??

Tacksam för svar
/Anna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Så skönt att lilla barnet ska få sova.

Har du Internationella Sova hela natten?

Poängen med schemat (som ser bra ut) är ju att det ska följas. Så du kan inte ta upp honom mitt i alltihop. Du måste ge lilla barnet tid att lära sig vad som gäller, så att han - till slut - blir sin egen lilla klocka. Det tar sin lilla tid. Rom byggdes inte på en dag. (Men kolla vad ståtligt - och evigt - det blev :lol: )

Det viktigaste är inte att han sover varje minut han "ska". Det viktigaste är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem. Det står många gånger i boken.

Behöver han verkligen lugnas, så lugna honom - du har verktygen. Men om han inte ber om hjälp, så låt honom lösa sina "problem" själv. Ha inte för bråttom. Du kan inte sova åt honom. Ha förtroende för honom. Han behöver bara lite tid att få polletten att trilla ner.

45 min är ett klassiskt s k sömnrytmspass. "Skarven" är vanlig. Han kommer snart att somna om själv och ta sig sina 90 min. Mörkläggning hjälper, men framför allt enkelt tålamod. SHN-kuren är en process, inget trollslag :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fru_Anna

Inlägg av Fru_Anna »

Jag har en bok som heter sova hela natten men inte internationella så jag misstänker att det är en tidigare version.
duggan

Inlägg av duggan »

Jo det är föregångaren, den nya har ett bredare spektrum men metoden är den samma så det går precis lika bra. :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Fru_Anna

Första Natten

Inlägg av Fru_Anna »

Känns som jag inte gjort annat än buffat och ramsat inatt. Lade sonen 18.55 och lade tilrätta buffade och ramsade ut vid 19.05 otroligt lätt tänkte jag men natten blev tuff. Han vaknade 20.01 - 20.09, 23.04 - 23.17, 23.25 - 23.48, 23,55- 00.02, 01,28-01.30, 02,50-03,00, 03.44 - 03.47, 04,47 - 05,15 här var han riktigt ledsen och upprörd, 06.45 här fick vi lugna ner honom och sen göra morgon... fick buffa vid i stort sett varje uppvaknande, ramsade minst 3 omgångar varje gång. Är detta normal första natt?

idag så är han jättetrött, somnade direkt vid förmiddagsluren och min man fick väcka honom, den andra luren var han mer sur det tog då 17 minuter att få honom att somna. han vaknade efter 40 min och vägrade somna om.

Problemet som jag gärna skulle vilja ha något tips om är att så fort vi vagnar på dagen tystnar han på första "rycket" men börjar skrika så fort vi slutar och ramsa eller solfjäder har ingen effekt. Vad kan vi ändra/göra? ska vi ramsa oss bort från barnvagnen och hur fortsätter vi när han inte lugnar sig?

Vad ska jag tänka på inför andra natten? Vad är viktigast?

Vill att detta ska blir rätt.

/Anna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det är verkligen ingen ovanlig första natt. SHN-kuren är en process, inte ett trollslag. Man måste arbeta målmedvetet framåt, natt för natt, dag för dag, hela tiden med målet för ögonen. Inte "fastna" någonstans utan gå vidare.

Den första boken är mer en regelrätt metodbeskrivning. Den nya (internationella) ger klarare teorier bakom det hela och förklarar alltså bättre och tydligare hur små barn fungerar, om man säger, vilket också förklarar varför kuren fungerar så klockrent, skött på rätt sätt.

Januarikrönikan är hämtad ur den nya boken. Den kan inspirera lite extra :idea:

Men läs noga, och igen och igen, den du har. Lathunden visar rätt bra hur det hela brukar gå till - men det gör det inte av sig självt; man måste ta ledningen och arbeta mot målet, inte själv börja "fråga" barnet och söka bekräftelse på att man gör rätt. Man måste VETA vad man gör och varför och inte försöka lägga ifrån sig ansvaret någon annanstans (på barnet, och/eller på kuren som självgående). Det är som när man ska ta körkort, vet du - man kan inte förvänta sig att bilen ska köra sig själv. Man är själv den som sitter bakom ratten :!: Även om man har körskoleläraren bredvid (=boken, det här forumet) är det man själv som framför fordonet. Vill man ha sitt körkort och har bestämt sig för det, är det ingen annan som tar det åt en :shock:

Så läs på, helst tills ögonen blöder :? och LYCKA TILL O:)
annawahlgren

Re: Första Natten

Inlägg av annawahlgren »

Fru_Anna skrev:Problemet som jag gärna skulle vilja ha något tips om är att så fort vi vagnar på dagen tystnar han på första "rycket" men börjar skrika så fort vi slutar
:D Varning för utvärdering och "brukar" - han brukar ingenting på det här stadiet; han håller på och försöker lära sig det ni håller på och försöker lära honom. Det är en process ni är ibegripna i och den är just påbörjad. För att återgå till liknelsen om körkortsaspiranten - satt man bakom ratten för första gången skulle man säkert göra alla misstag som fanns, motorn skulle stanna och man skulle lägga i fel växel osv osv. Det betyder inte att man alltid kommer att stanna motorn eller lägga i fel växel. Man håller på och lär sig. Man skulle inte vilja att körskoleläraren beklagade sig inför sina kollegor: "Den där eleven - jösses :x När hon sätter sig bakom ratten är hon lugn så länge jag håller i den, men så fort jag släpper den börjar hon skrika." Förstår du?

Skämt åsido. Det är så här man riskerar att fastna i det beramade vagningsträsket. Man står kvar för länge, och barnet tar då till sig budskapet att det ska vagnas för att man ska kunna somna; så fort vagnen står stilla och man inte vagnas mer, är det något som är fel.

Och det är det ju inte.

Man vagnar alltså kortare och kortare och avslutar med några snabba skak i handtaget och GÅR DÄRIFRÅN, tillsammans med sina egna orosvargar som man skjuter på vägen.

Sedan får man kanske gå tillbaka en minut senare och vagna ett par "ryck" till, åtföljda av snabba skak och att GÅ. Men inte ha för bråttom tillbaka. Barnet måste både få en chans att reagera och att lösa lilla problemet själv, dvs somna / somna om på egen hand.

Där är ni snart om ni jobbar målmedvetet och lugnt och som sagt, med allt kortare ingripanden - hand i hand med allt större förtroende för lilla barnet.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Fru Anna!

Ett tips när ditt underverk skall sova i vagnen ute - ta med dig något att lyssna på i mp3-spelaren eller en bok. Kanske inte en bok i neurokirurgi, för du måste kunna fokusera på boken :wink:, men något som du ser fram emot att läsa. Du måste våga backa för att poletten skall trilla ner och så måste dina tankar också backa. Jag lovar - been there, done that! :roll: Låt dig distraheras av annat - det mår ditt barn bäst av, faktiskt. Kan du låta dig distraheras och tänka på annat håller du också vargarna borta.

Ge inte upp! Du fixar det här!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fru_Anna

Andra natten

Inlägg av Fru_Anna »

Andra natten har fungerat riktigt bra, han somnade ganska lätt en omgång buff och 2 ramsor. vaknade sedan kl 20.00 och ville ha lite försäkran räckte med ramsa och bekräftelseramsa, vaknade sedan 23.30 somnade om efter en ramsa kl 23.33 sov sedan till 05.25!!!! här var det dock mycket gnäll och han var stundvis ledsen, krävdes en del buff och solfjädern, somnade efter mycket om och men kl 06.25 väkte honom sedan kl 07.00. Han har varit trött hela dagen och missade fösta 45:an eftersom han inte kunde slappna av och fick då bara 20 minuter, vi lade istället på en kvart på den långa eftersom han var så trött och då somnade han på 3 minuter och utnjyttjade hela tiden. han äter som en häst, nästan dubbelt på varje måltid jämfört med innan.

När nu natten kommer, kan man använda solfjädern om han vaknar och är mycket upprörd under vargtimmen? Tycker att den lugnar bättre än när man buffar, han vill bara upp med rumpan när man ska buffa, kan tillägg att vår son är mycket stark och det är svårt att hålla ner huvudet på honom med en hand samtidigt som man försöker buffa på en slingrande rumpa...
Jag vet att man inte helst ska gå in under tredje natten men jag vill bara veta om det blir samma kris som i morse...

/Anna
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag skulle sägan nej. Du ska inte gå in i natt, knappt ens vid kris. Vid total
K A T A S T R O F kan du gå in och göra ett tillrättaläggande och en kort solfjäder, men även om han är mycket ledsen SKA ramsan sitta inatt. Annars är det bara att jobba mer. Du gör dig själv en stor okänst om du inte litar på ramsan.
Fru_Anna

tredje natten

Inlägg av Fru_Anna »

Vilken natt :D Han somnade kl 19.04 efter några ramsor, vaknade 20.10 för att få bekräftlse somnade om 20.20 och sov till 06.40!!! vaknade inte ens under vargtimmen.

När han vaknade kl 06.40 och gnölade försökte min man (som har natt 3 & 4) ramsa honom tillbaka till sömn, han ville dock inte somna om så när klockan blev 07.00 så passade vi på när han gjorde ett kort uppehåll (och var tyst) och gick in och gjorde morgon, vad detta rätt handlat?

somnade sedan på mogonluren efter 9 minuter :)

känns som vi är på väg att återta vår säng, vårt liv och att Elias äntligen kan sova lugnt hela natten. Ser fram emot en pigg familj under hösten!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Toppen :thumbsup:
Bra jobbat och vilken lättad lite kille.

Tidiga mornar får man ha lite tålamod med. Ni kan sätta på klassiskk musik direkt när ni hör att han vaknar. Då hör ni inte hans klagan :wink:

Pangramsa är oxå att föredra såhär tidigt på morgon istället för att man ramsar i flera omgångar. Säg ramsan en gång, punksättande. Sen inget mer. Gör husljud eller sätt på musik.

Många här inne använder sig av väckarklocka. Barnet lär sig då snabbt att det är absolut inte morgon förrän klockan ringer.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Fru_Anna

Bilåkande

Inlägg av Fru_Anna »

Har några funderingar kring bilåkande.
Bakgrund: Elias har innan kuren älskat att sova i bilen, han har somnat ohjälpligt hur kort/långt vi än ska åka.

Fråga 1: Den 15 aug ska vi åka till Elias farmor och farfar som bor 60 mil bort ( det tar ca 6,5 h att åka dit), sist vi åkte ner sov han i stort sett hela vägen ner förutom en timme då han var vaken. Hur ska vi nu göra då vi kommer att sitta i bilen i flera timmar, ska vi med alla medel hålla honom vaken förutom under hans sovtider och då låta han somna in i stolen eller hur ska vi bära oss åt?

Fråga 2: Elias mormor bor ca 35 min bilfärd bort, vi åker ganska ofta till henne och nu undrar jag samma sak där, ska vi hålla honom vaken under bilfärden eller får han somna in?

Eller kommer han nu när han har fått sina rutiner inte att somna alls på andra tider?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi har också en bilsovare. Långa turer, över tre timmar, försöker vi köra kvällstid så att han får sova hela tiden. Kortare sträckor kör vi när han ändå ska sova. 6,5 timme skulle jag absolut köra kvällstid. Man kan ju köra innan och ta ett stopp för pyjamas och välling. De brukar vara lite vaknare på kvällen av någon anledning.

Man kan också tänka att en gång är ingen gång, och låta dem somna när det nu är. För somnar gör de, även med sina tider i kroppen, i allafall gjorde Ed det ända tills helt nyss.
Fru_Anna

fjärde natten

Inlägg av Fru_Anna »

Han somnade efter 10 min på kvällen vaknade sedan kl 20.00 och gnölade behövde ramsa till och från under tio minuter sov sedan från 20.10 - 07.00 när vi fick gå in och väcka honom :D

Finns det något man kan göra för att han inte ska vakna efter 45 min på kvällen eller kommer det att försvinna när han kommer in i rutinen på ett annat sätt?

Han ville dock inte somna vid morgonluren utan fick endast 20 minuter eftersom han höll på och gnölade och surade i 25 minuter...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"