Andra dagen på kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
W

Andra dagen på kuren

Inlägg av W »

Jag har en snart elva månaders son som jag nu har startat sova-hela-natten-kuren på. Inte för att han har sovit dåligt om nätterna, utan för att han ska lära sig sova i egen säng. Han har tidigare också gått och lagt sig alldeles för sent om kvällarna. Nästan aldrig före nio. Han somnade alltid vid flaskan i min/pappas famn och vi la sedan ner honom i sängen. När han sedan vaknade till vill han ju såklart sova i våra sängar.

Första natten gick helt OK. Läggningen med att sova på mage var ingen lätt uppgift för mig med den viljan och styrkan han har. Men nästan på minuten 45 minuter så sov han. Vaknade sedan bara en gång vid fem och jag fick jobba i ytterligare 45 minuter (dock godkände han nu helt magläget).

På dag ett fick han sina två sovtillfällen i vagnen. Jag undrar om detta är strikt att följa vidare nu eller kan han sova eftermiddagsluren inne i sin säng?

Andra natten somnade han på 15 minuter, men behövde buffas. Tar det längre tid att bli av med buffandet då han inte behöver hjälp med insomnanet så många gånger under första natten? Tänkte nu när tredje natten kommer och det tydligen inte ska behövas buffas. Hur hård ska man vara. Skriker han ordentligt måste jag väl ta till det?

En sista fråga är angående nappen. Han har tidigare använt napp och på sista tiden nästan alltid i insomningsskedet. Jag vill ju gärna bli av med den helt, men undrar om det är helt fel att ge honom den på dagen när han ska sova i vagnen. Igår skrek han ganska mycket innan han somnade, då han i vanliga fall bara brukar få nappen och sedan somna in. Han låg och pillade sig i munnen med fingrarna och var inte så nöjd… Eller var detta bara en tillfällighet. Ska nappen bort helt!!??

mvh W
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej W och välkommen hit :heart: :wink:

Vilken första kurnatt ni haft, pris och beröm till lillen. :thumbsup:
På dag ett fick han sina två sovtillfällen i vagnen. Jag undrar om detta är strikt att följa vidare nu eller kan han sova eftermiddagsluren inne i sin säng?
Så här när ni kurar och under uppföljningsveckan är det bra om han sover sina lurar på samma plats. tex. förmiddagsluren i sängen och långluren i vagnen. Efter ca två veckor kan ni börja släppa på det. Men jag har märkt att det även är bra senare att ha lurarna antingen i vagnen eller sängen så ofta som möjligt. :wink:
Tänkte nu när tredje natten kommer och det tydligen inte ska behövas buffas. Hur hård ska man vara. Skriker han ordentligt måste jag väl ta till det?
Helt riktigt. Nu gäller det att sätta ramsan istället. Lägg kanonglad unge och ramsa ut utan att buffa. Lyssna av, antagligen protesterar han på en gång. Arg, sur förbannad får man vara, låt honom vara. Stegrar sig skriket så ramsar du igen, går det ner så väntar du tills han är tyst och då ger du bekräftelse. Oftast brukar de protestera vid bekräftelsen och då ramsar du igen. Så här kan du få hålla på en stund så här i början. Var supernoga med att få sista ordet. Bekräftelsen ska följa lillen in i sömnen så att den förknippas just med insomnande. Angående buffning så ska det bara hanvändas vid STOR KRIS nu. :roll: :wink:
En sista fråga är angående nappen. Han har tidigare använt napp och på sista tiden nästan alltid i insomningsskedet. Jag vill ju gärna bli av med den helt, men undrar om det är helt fel att ge honom den på dagen när han ska sova i vagnen. Igår skrek han ganska mycket innan han somnade, då han i vanliga fall bara brukar få nappen och sedan somna in. Han låg och pillade sig i munnen med fingrarna och var inte så nöjd… Eller var detta bara en tillfällighet. Ska nappen bort helt!!??
Mitt svar är ta bort den helt, den är bara ivägen och han har nog redan glömt den. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag säger också: Bort med nappeländet!

Din grabb kommer att på nolltid lära sig att man somnar utan napp. Det brukar inte vara några som helst problem.

När jag tog bort nappen (min kille var 4 månader) undrade jag lite hur ofta JAG skulle sakna den. Du vet, vid situationer som: Gnällig kille i bilen/på spårvagnen/i stan osv. Ärligt: när man vill ha tyst på honom. Men så upptäckte jag att de tillfällena förvann nästan omedelbart, bara vi fick ordning på schemat. Sover man bra blir man mindra gnällig. Och då behöver man inte täppa till truten på en gnällspik med en napp! :D

Någon frågade mig: Men om han blir ledsen då? Hur skall han då trösta sig?

Om min son är ledsen - inte skall han då tröstas med en gummimojäng i munnen!!! :shock: Då skall han kramas, tröstas, gosa med en vuxen, med sin filt eller nalle osv. Men nappen ger inte tröst!

Bort med den bara! :wink:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
W

Skriker vid uppvaknandet

Inlägg av W »

Tack för tips och stöttning. Det går helt OK nu och vi är ju inne på dag tre på kuren och visst måste jag erkänna att det behövs buffning ibland fortfarande. Försöker verkligen vara hård, men skriket är riktigt argt ibland och det fungerar inte med något annat. Jag märker dock att ramsandet börjar få bättre och bättre effekt.

Men det som jag tycker känns tråkigast med det hela är att när han vaknar upp i sin säng så är det skrik (dvs när han SKA vakna, både när han vaknar av sig själv och när jag har fått väcka honom). Det känns inte alls roligt. Både igår och idag på morgonen var han arg och jag fick jobba ordetligt för att få fram ett litet leende innan jag skulle ta upp honom. Hans eftermiddagslurer är likaså. Han vaknar och är fly förbannad. Detta känns jättetråkigt med tanke på att han innan alltid var som en solstråle när han vaknade tidigare. Blir detta bättre???
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Det brukar ta ett tag innan poletten trillar ned ang hur skönt det är att sova i egen säng, men den gör det till slut! Hur är det med skarattet till go nattet? För om man lägger sig sur vaknar man oftast sur :wink:

Gällande buffning 3:e natten, så måste ramsan få komma in i större stil. Förök upprätta en dialg.

Ungefär så här kan man jobba med ramsan:

Du lägger kanonglad unge i sängen, solfjädrar kort och går med ramsan, lilla barnet börjar skrika -fråga- direkt du börjar ramsa.
När du ramsat dina 4 verser ( eller 6, 8, 10 eller fler) och hon fortfarnade skriker -frågar- då låter du han reagera på ramsan. Lyssna av, antagligen är hon arg från början. Och ingen ramsa kan ta då, så då avvaktar du tills du hör att hon är på väg ner från ilskans topp, så då ramsar du igen berättar att allt är bra,

:!: Nu ska du sova, sov så gott! (ramsa)
:?: Kan jag verkligen sova själv? (skrik)
:!: Mamma vaktar för vargarna! (ramsa)
:?: Kommer dom att ta mig (skrik)
:!: NEJ, mamma vaktar! (ramsa)
:?: Jag tror dig inte! (skrik, ilsket)
:!: Du KAN sova tryggt, mamma är här! (ramsan, följt av husljud)
:?: Är det riktigt säkert? (skrik)
:!: Du kan sova tryggt! (höga husljud)
tystnad
:!: Så där ja! Sov så skönt, mamma vaktar hela natten! (bekref. ramsan)

Verktygslådan är mycket större än bara buff och ramsa! :lol:

Verktygslista:

1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning

Som du ser ligger buffning längst ner på åtgärdslistan, så is i magenb, dock gäller det här mer efter kurens fjärde natt men det kan vara bra att ha i bakhuvudet!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
kiki

Inlägg av kiki »

Klistar in Ws fråga som hamnade i en ny tråd.
Hej!

I natt sov min son 12 timmar i sträck (hörde honom inte en gång). Ingen ramsa eller någoting krävdes. Vi fick till och med väcka honom på morgonen. SUPERSKÖNT!!!

Jag har nu kurat honom med start i måndags. Har gått ganksa så bra, men tycker liksom att själva läggningen är rätt seg. Det där med att det ska ta två minuter känns väldigt långt borta. Det känns som om vi i stort sett alltid ligger på mellan på 15 och 20 minuter minuter. Han skriker så fort han sätts ner i sängen. Har fått tips att vi ska locka till mer skratt så ikväll tog vi tag i det hela ordentligt och pappa busade jättemycket då han stod i sängen och han kiknade av skratt, men så fort jag sedan skulle vända honom om för läggning så blev det gallskrik. Att bara köra solfjädern och ramsa ger bara vrålskrik tillbaka. Han lugnar inte ner sig av solfjädern någonting. Han bara skriker! Och när han skriker så högt så ger inte ramsandet någon effekt heller. Känns som jag måste ta till buffandet och efter att ha buffat i några minuter så övergår skriket så småningom till gnäll och då fungerar ramsan. Han somnar!. Men jag gillar inte att han skriker så…

Frågande?!!?
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om ni verkligen jobbar på skrattet till go nattet så kommer du märka skillnad om ett par dagar. Det brukar ta ett litet tag innan poletten trillar ner.

Det låter som att ni inte "installerat" solfjädern och det tycker jag ni ska göra, för hädanefter är buffning kris hantering. Så försök avsluta med solfjäder och ge dig inte färän han är sömntung i hela kroppen, blir han rent av ledsen eller jätte arg när du solfjädrar kan du buffa lugn, men fortsätt sedan att solfjädra. När han har accepterat solfjädern kommer den att ge honom det lugn han behöver.

//Malin
W

Bakslag?!!?

Inlägg av W »

Phu! I natt var den värsta natten – värre än första!!! Det tog 15 minuter för honom att somna igår kväll (han skrek rätt rejält), skrev om det i tidigare inlägg. Han vaknade sedan vid två och höll på i en och en halv timme. Kunde vara tyst i tio minuter emellanåt och jag gick tillbaka till min säng då jag trodde han somnat. Men han bara körde igång igen – helt vansinnig. Det var ett stort projekt att bara få honom att ligga på mage. Han skruvade och kastade sig åt alla håll och skrek!!! Försökte med solfjäder och ramsa, men fy 17 vad han skrek… Buffning gick att få honom tyst efter ett tag, men jag fick hålla på ett bra tag! FRUSTRERANDE!!!

Nu börjar man fundera på om det är värt det? Han skrek ju aldrig innan och mellan mamma och pappa sov han ju så gott.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej W :!:

Det allra, allra viktigaste när man kurar sitt barn, är att man känner sig 100% säker på vad man gör och varför!
För om du känner tvekan eller tycker synd om, lovar jag att du förmedlar det till sonen!

Du vill ge din son god nattsömn, i egen säng, och det är viktigt att du inte glömmer det när han frågar vad som står på!
Shn är en process, som måste få ta sin tid, och du kan inte vänta dig att sonen ska anamma det du vill lära honom på direkten, det funkar sällan så :wink: :!:

Och det är väldigt vanligt att barn under senre delen av kuren får ett återfall, djupdyker ner i gamla vanor, som för att ifrågasätta lite extra, om det här nya verkligen gäller! Och DÅ är det extra viktigt att vara lugn, stabil och säker på hand!

Han skriker för att han är förvirrad och vill ha svar på sina frågor - du ska svara honom i handling, lugnt och fint!

Ni är på god väg mot det mål du hade från början: att ge gossen god sömn i egen säng (en vacker gåva!) så nu gäller det att du håller fokus framåt, och har den målbilden framför dig :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag skriver under på varje ord från Miar70 - det brukar jag göra! Ge inte upp för att ni har ett bakslag! Det hör till.

Din son får protestera och fråga. Det är helt ok. När vi får ändrade rutiner som vuxna brukar vi också reagera mot dem, men kanske inte riktigt lika tydligt som våra små barn. :) Men ofta känner man: Skall det verkligen vara så här? Skall det här bara fortsätta? Är det här riktigt och rätt? osv. Se tillbaka till när du haft förändringar i ditt liv - känns det bekant att den här typen av frågor och funderingar dyker upp? Så har det i allafall varit för mig. Det ÄR tufft att byta rutiner och vanor, men man faller in i dem ändå - efter någon dags tvivel och undran. :wink:

Om din son protesterar och blir arg, reagerar med det stoooora utspelet - låt honom göra det! Han får det! Precis som du själv gör ibland. Ibland behöver man bara få rasa av sig, slå i dörrar, kasta saker omkring sig eller svära som en borstbindare. Din son gör det med, men när det sedan går över och han blir ledsen och frågar: DÅ svarar du. Omedelbart. Ramsa, ramsa ramsa. DÅ är han mottaglig. Men när han rasar - då går du undan. Står du utanför hans dörr och undrar och ifrågasätter, då gör han det också. Han kan inte bli trygg om du inte är det. Gå undan, sätt på tvn, sätt på radion eller stereon. Diska, tvätta, plocka, dansa hysteriskt för att få ur dig spänningarna... Släpp taget. Du hör när han behöver in ramsa och din styrka. Jag lovar! :D

Du fixar det här! Ta djupa andetag, rulla axlarna bakåt några gånger, fyll huvudet med positiva tanka och kör hårt! Din säkerhet kommer att avspeglas i din son. Precis som motsatsen...
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
W

Tufft med semester…

Inlägg av W »

Nu har vi tillbringat en vecka på annan ort, annan, säng och mycket nya människor. Jobbade hårt med mörkläggning och att han skulle få eget rum. 40 graders feber och helt igentäppt näsa gjorde den första natten borta till ett helvete. Vaknade och denna natt blev värre än den första... Skrek, skrek skrek!!!

Jag var bestämt och försökte så gott jag kunde med rutinerna. Men en stark kille som snart fyller året har jag nu märkt har en egen vilja. Han skriker och trycker sig upp på alla fyla. Jag har fått kämpa så att svetten har runnit i pannan på mig. Men min fråga är hur hårt jag ska ta i. Jag har nu lyckats hålla honom nere på på mage i ett järngrepp, men har då fått tagit i med stora krafter. Efter några läggningar verkar han ha fattat – att jag vinner… Men nu verkar det ha kommit en effekt av det hela: att han använder sin styrka mer på dagaran ibland när han blir arg. Han sparkar med benen och slänger sig bakåt. Känns som han gör det för att jag varit så hård (fysiskt) mot honom. Det känns inte bra att ta i så mot ett litet barn. Har detta verkligen varit rätt?!!?

Har nog tusen frågor men börjar med detta!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen W!

Nu har du kommit en bit i kuren, om jag förstått det hela rätt, och då ska du inte använda dig av solfjäder alls utom i yttersta nödfall!
Och om du då ska solfjädra, då ska den fylla funktionen att den lugnar ett barn som inte själv kan lugna sig! För ska man kunna somna måste man ligga ner, och det är med det man ska hjälpa barnet då, om han fastnat och behöver bryta!

:arrow: Bus och skoj, snabbt ner i sängen, bädda om och KORT solfjäder, ut med ramsa!
Längre tid än så ska inte läggningen ta nu!

Jag skulle vilja be dig läsa Januarikrönikan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

och så återkommer du när du gjort det!

:idea: Och så kanske sätta dig i lugn och ro och läsa igenom shn-boken igen, du har andra glasögon på dig nu när du kommit en bit på väg än vad du hade innan du körde igång, så nu kanske du läser den på ett annat sätt!

Kram och hoppas läggningen ikväll gått bra :!:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
W

Somnar, men det blir lite skrik

Inlägg av W »

Hej och tack för tipsen!

Jag tror att jag har tolkat hans skrik lite fel kanske. Jag har nog gått in för tidigt. Nu har jag bara gått in och lagt honom tillrätta, solfjädrat kort och sedan gått ut och ramsat. Har sedan låtit honom skrika några minuter (3-4) och sedan ramsat igen. Han lugnar ner sig hyfsat fort och har somnat på mellan tio och femton minuter. Men han vaknade dock klockan ett i natt. Men detta kanske bara var en fundering på vad det nu är för nytt som händer. Jag brukar ju alltid komma in så fort han skriker… Men är detta rätt utfört av mig?

Mornarna har ju dock varit lite kluriga. Han har vaknat 30 minuter till en och en halv timme för tidigt. Ska man bara ramsa och sedan låta honom skrika då med? Tröttnar han och somnar då verkligen? Han skriker ju ibland så han kräks. Då är det tufft att bara stå utanför och ramsa…

Känns ändå som jag börjar få ordning på det! Vill bara nå hela vägen…
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag tycker att det är jätte bra att du styrt upp läggningarna och att han vaknar på natten och undrar vart hans thai massage är är ju inte konstigt, så du svarar du med remsan, men avvakta och se om han inte grejjar det helt själv tom, för ofta gör dom det, i synnerlighet mitt i natten.

Vanliga tips för tidiga morgnar:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"