Hej
Storebror är en toppenkille.
Hjälper gärna till, om han vill.
Igår var jag här på forumet o läste inlägg som handlar om social delaktighet. Jag kände att jag behövde peppas o uppdateras på det området.
Storebror har haft det jobbigt det senaste året sen Lillebror kom.
Vi försökte så bra i början, tycker jag. Hur han skulle närma sig lillebror, att han fick hålla i honom, hjälpa oss, hjälpa till med annat osv. Men nånstans gick det snett...
...o ibland känner jag hopplöshet.
Strax innan lillebror kom slutade Storebror med blöja. Självmant. Han fick även ett nytt rum. OCh en ny säng. Det var liksom STORA förändringar i hans liv. OCH så kom lillebror.
Vi hade förberett honom länge på att bebisen som kommer ska stanna hos oss, i vilken säng han skulle sova i, att han skulle äta av mamma...osv. Visst, han kanske inte förstod vidden av det men...
Vi kan säkert ha gjort annorlunda. Men ni här på forumet är ju så bra. Ni ser inte så mycket bakåt utan koncentrerar er på att hjälpa oss härifrån o framåt, så jag har hopp tack vare er...
Nu är det så att Storebror testar mig jättemycket hela dagarna.
Idag har jag dock fått honom att hjälpa till en hel del. Uppmuntrat honom, berömt honom för det. Skrytit över det inför andra, då han lyssnat.
Den senaste tiden har han kommit att kissa här o där. Det började en morgon, då han vaknade tidigt. Han ropade på mig. Eftersom han en period kissade ner sig på natten, så sprang jag av gammal vana upp för att kolla om det var det. Näe, då hade han tagit av sig pyjamas, o tagit bort alla sängkläder ur sängen o ställt sig o kissat i sängen. Vi hittade hans kära pippidocka inne på toaletten, så antagligen hade han varit där först, men varit så kissnödig att han inte hunnit. Jag vet inte. Men iallafall. Vi sa att det inte var så bra att han gjort så, men försökte att inte klandra honom.
När han sen gör om det, några dagar senare. Blir jag arg på honom, säkert fel, och bäddar om o så får han lägga sig i sängen igen.Tills klockan ringer. Sen hände det inte på flera dagar. Men han ställde sig o kissade på andra ställen i huset. I trappan, i hallen, på mattan i vardagsrummet o ute på altanen. Tillslut blir jag galen på honom. När han kissade på mattan i vardagsrummet, idag, då förbjöd jag honom att titta på tv resten av dagen. Han satt nämligen o tittade på Pippi Långstrump. Och då stängde jag av filmen. Han blev arg o ledsen, men det struntade jag i. Han fick vara ledsen.
När han blir arg då han inte får som han vill, så skriker han åt oss...
Storebror är väldigt företagsam. Om han inte får hjälp direkt, så försöker han ändå att fixa det själv. Det är ju bra. Samtidigt som det kan reta gallfeber på mig.
Vet inte om jag lyckats få fram situationen så du/ni kan förstå vad jag behöver hjälp med.
Eller är det bara så här?
Idag har jag ändå försökt få honom att hjälpa till med både det ena o det andra. Och han har gjort det...
tack//Olava
Trotsig??
Hallå hejsan igen
Ja Olava.
Jag tycker absolut att vi nu ser framåt.
Tillsammans
Som AW säger "det är bara att kavla upp ärmarna och börja jobba".
Nu ser jag att jag kanske lät lite väl klämkäck.
Jag läser dina ord och hör din frustration och oro. Det är tungt att vara mitt i något som inte tycks fungera. Något som alla inte mår bra av. Det är heller inte alltid lätt att vara förälder men det är en utmaning, en resa för livet och ständig lärdom. Om man kan se föräldraskapet mer sakligt och utan känslor så är det också lättare att hantera alla typer av situationer. Därmed inte sagt att kärleken ska försummas. Det är en annan sak. AW sade till mig "skilj på rutiner och kärlek och sak och person".
Jag försöker nedan att svara på dina frågor. Missar jag något så skrik till.
Återkom sedan med dina reflektioner så vi kan jobba vidare tillsammans.
Syskonskapet och att bli storebror.
Sluta tycka synd om storebror. Ni har gett honom den finaste gåva ett barn kan få - ett SYSKON. Livet förändras - folk flyttar, rum ändras, sängar byts ut, kylskåp kastas, syskon kommer, fler syskon kommer, dagis byts, nya lärare. Du förstår nog vart jag vill komma.
Livet är föränderligt och tryggheten och kärleken sitter inte i att allt är som det alltid varit. Tryggheten sitter i så fall i hur man bemöter förändringarna, den gemensamma bas man har, att man betyder något för flocken och kärleken förstås.
Tycka synd om är ingen bra väg att gå. Man (jag i alla fall
) tenderar då att välja fel verktyg och vägar. "Men inte ska väl han behöva...men det gör väl inget att han beter sig så...han har ju fått syskon....". Den gången jag verkligen inte förstått varför allt blev så fel hemma var när lillebor var nyfödd och jag gick på linjen "snälla" med en vädjande attityd - istället för en rak och saklig.
Jag vill varmt rekommendera dig att läsa Annas syskonkapitel i Barnaboken.
Social delaktighet har du ju då redan läst om. Är i många (nästan de flesta) en av de viktigaste nycklarna till rätt kommunikation, egen självkänsla och att då hamna rätt på banan igen.
Om kissandet.
Han söker ledning och vart era gränser går. Se det som trots som ligger kvar och där frågor söks. Läs igenom trotskapitlet och nedan länkar och bemöt hans "frågor". Gällande själva kissandet så gäller "konsekvens" att ta hand om själv. Torka upp, tvätta, använda sparade pengar för att köpa nytt om förstört etc. Bemöt det sakligt och utan skuld men "konsekvensen" ska kännas.
För övrigt tråkigt humör så gäller kontrollerad ilska och "jag talar inte så till dig, du talar inte så till mig". Förvisning à la Barnaboken och "om man inte kan bete sig som folk så kan man inte vara bland folk".
Matsituationerna.
Läs "Bekymmer mat".
Alla ska vara delaktiga i matlagning och dukning. Måltider serveras efter satta tider då man är hungrig. Kan man inte uppföra sig vid bordet så får man heller inte vara vid bordet. Kom annars gärna med konkreta exempel på vad som strular vid maten.
Nu tror jag att jag har svarat på det mesta. Kan dock ha missat något viktigt
Hur kan du och vi gå vidare
Stor varm kram
Susanne
Ja Olava.
Nu ser jag att jag kanske lät lite väl klämkäck.
Jag försöker nedan att svara på dina frågor. Missar jag något så skrik till.
Sluta tycka synd om storebror. Ni har gett honom den finaste gåva ett barn kan få - ett SYSKON. Livet förändras - folk flyttar, rum ändras, sängar byts ut, kylskåp kastas, syskon kommer, fler syskon kommer, dagis byts, nya lärare. Du förstår nog vart jag vill komma.
Tycka synd om är ingen bra väg att gå. Man (jag i alla fall
Jag vill varmt rekommendera dig att läsa Annas syskonkapitel i Barnaboken.
Han söker ledning och vart era gränser går. Se det som trots som ligger kvar och där frågor söks. Läs igenom trotskapitlet och nedan länkar och bemöt hans "frågor". Gällande själva kissandet så gäller "konsekvens" att ta hand om själv. Torka upp, tvätta, använda sparade pengar för att köpa nytt om förstört etc. Bemöt det sakligt och utan skuld men "konsekvensen" ska kännas.
För övrigt tråkigt humör så gäller kontrollerad ilska och "jag talar inte så till dig, du talar inte så till mig". Förvisning à la Barnaboken och "om man inte kan bete sig som folk så kan man inte vara bland folk".
Läs "Bekymmer mat".
Alla ska vara delaktiga i matlagning och dukning. Måltider serveras efter satta tider då man är hungrig. Kan man inte uppföra sig vid bordet så får man heller inte vara vid bordet. Kom annars gärna med konkreta exempel på vad som strular vid maten.
Nu tror jag att jag har svarat på det mesta. Kan dock ha missat något viktigt
Hur kan du och vi gå vidare
Stor varm kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Trådarna var det ja
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 10&start=0
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11468
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 02&start=0
Det blir en del läsning och det blir en del arbete. Men saker gör sig inte av sig självt utan kräver hårt arbete. Men roligt arbete.
Glömde...
Humor. Glöm inte detta viktiga verktyg för att han ska känna glädje - ni ska känna glädje tillsammans. Allt behövs inte bemötas så himla rekorderligt. Vissa saker vet de så väl och kan då istället busas bort med en allvarsam glimt i ögonen.
Kram igen
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 10&start=0
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11468
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 02&start=0
Det blir en del läsning och det blir en del arbete. Men saker gör sig inte av sig självt utan kräver hårt arbete. Men roligt arbete.
Glömde...
Humor. Glöm inte detta viktiga verktyg för att han ska känna glädje - ni ska känna glädje tillsammans. Allt behövs inte bemötas så himla rekorderligt. Vissa saker vet de så väl och kan då istället busas bort med en allvarsam glimt i ögonen.
Kram igen
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
hej susanne!
tack för alla tips
jag ska läsa dem igen
OCH trådarna
och så hoppas jag få till det så jag kan åka till bokhandeln o köpa barnaboken...det har jag sagt förr, men det har inte blivit av...
jag hör snart av mig igen...måste läsa nu o smälta in allt.
kram//olava
tack för alla tips
jag ska läsa dem igen
OCH trådarna
och så hoppas jag få till det så jag kan åka till bokhandeln o köpa barnaboken...det har jag sagt förr, men det har inte blivit av...
jag hör snart av mig igen...måste läsa nu o smälta in allt.
kram//olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.