Tillbaks igen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Metalmamman
Kontakt:

Tillbaks igen!

Inlägg av Metalmamman »

Hej på er!
Nu är jag här - igen. Jag hängde här mycket för några år sedan i samband med att vi kurade storasyster som idag är 4 år, men sen funkade allt så bra att jag inte kände något behov av forumet förutom nån koll då och då.

Nu har Storasyster fått en Lillebror som idag är strax över fyra månader. Vi började med SM efter ett par veckor då han själv visade fina tendenser till att vara en ganska regelbunden liten kille. Trots att dagarna varit ganska regelbundna med sömn så fick vi aldrig bukt med nattamaten och Lillebror vaknar fortfarande 2-4 gånger/natt och vill äta. Men precis som med Storasyster så märker jag att det blir mer och mer halvhjärtat med själva ätandet. Han behöver det inte egentligen utan det har blivit ett sätt att somna om på.
Dessutom lärde vi ju aldrig stackarn att somna själv :oops: utan han somnar i min famn, eller halvsomnar typ och så läggs han så att han somnar i sin säng. Jag har försökt dra ut på det lite så att jag lägger honom innan han somnar men vi är inte där än. Jag spårade ur nånstans och vi (jag!) har skaffat oss ganska dåliga vanor, mot bättre vetande. Vi hade goda intentioner, men brast i ork att fullfölja SM.
Som tur är vet vi ju vad vi ska göra åt saken. :D Jag har velat lite om jag gradvis ska försöka få oss på banan igen, men känner att det nog är lika bra att köra en kur för att "set the record straight".

Lite övrigt om oss:
Vi har klar skillnad mellan dag och natt (mörkläggning, nattningsrutiner mm) och han verkar ha förstått skillnaderna ok.
Vi har börjat introducera mat som har mottagits glatt och jobbar nu på att få till ett grötmål vid 18-tiden. Annars så helammas han.
Vi jobbar på det där med magläge under dagen och han ligger mer och mer på mage.
Han sover dock på sidan.
Han sover i spjälsäng i vårt sovrum.

Hans dag ser ut ungefär såhär idag:
6.30 vakna, äta
8.30 äta lite till
9.00 sova 45-60 min
10.00 äta
12.00 sova 1 ½ h
13.30 äta
15.30 (ibland äta lite till) sen sova 45 min
17.30 äta
18.00 äta gröt
19.30 äta (äter som en häst, bunkrar inför natten liksom)
20.00 somna för natten
vakna 2-4 ggr/natt. Sover oftast 4-5 timmar innan första uppvaket.

Schemat vi ska införa ser ut som följer:
7.30 vakna, mat (ammas)
9-9:45 sova 45
11:00 mat (matsmakisar)
11.30-13:30 sova 2h
14:30 mat (ammas)
15:30-16:15 sova 45
18:00 mat (gröt)
19:15 kvällslurk (ammas)
19:30 sova natt.

Nu inväntar vi andningslarmet som bör dyka upp i början på nästa vecka. Jag hade tänkt köra igång så fort vi får det, men kom på att vi lovat att passa storkusinerna på lördagen, dvs precis i början av uppföljningsveckan isåfall. Det kommer att bli väldigt livat och tjejerna ska dessutom sova över. Jag känner att jag är alldeles för lättstressad pga sömnbristen så jag kommer nog att släppa in en hel vargflock. Dessutom har dottern sitt rum innanför vårt, vilket innebär att tjejerna kommer att springa genom rummet där Alex sover, så nej, vi får nog tyvärr vänta lite till. Egentligen är det bra för mig att ha lite mer tid att läsa in mig på det igen, för att boosta Attityden, för jag har nog några små orosvargar som måste motas bort. Fånigt egentligen eftersom vi kurat tidigare med gott resultat.
Izabelle 040416 - kurad i oktober 04 och sover säkert sedan dess
Alexander 080228 - Minikurad juli-08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Metalmamman och välkommen tebaks då! :wink: :D

Kan egentligen inte upptäcka några frågor i ditt inlägg. Du verkar ha det mesta klart för dig. Så jag bara bekräftelseramsar lite och kommer med några kommentarer.

Schemat ser bra ut. Det enda jag funderar på är avståndet mellan första och andra luren. Kanske att 1 timma och 45 min är lite kort för att kunna sova 2 timmar. Vad tror om skjuta allt framåt en halvtimma? Då blir det inte lika lång kväll heller. Bara en tanke...

Kan ni ha lille Alex i eget rum under kuren och uppföljningen? Det är verkligen betydligt lättare. Varför inte kura honom i storasysters rum och låta henne sova hos er ett tag. Pakta och förklara noga att ni ska hjälpas åt att få lillebror att sova gott. Sen kan hon flytta tillbaka. Eller har ni något annat skrymsle? Effekten av att ramsa UTANFÖR dörren ska inte underskattas, inte heller möjligheten att stöka med husljud, musik osv (fast då kanske det inte är lämpligt att ha storasyster hos er heller... :roll: ). I alla fall, fundera på placeringen av det lilla kurobjektet!

Inga orosvargar nu, det här kommer gå galant!
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Jo egentligen hade jag väl inga direkta frågor, utan ville mest presentera mig och kanske få lite respons på hela situationen.

Tack för att du uppmärksammade mig på schemat! Precis sån respons jag ville ha! :thumbsup:
Tyvärr kan inte schemat ändras så mycket vad gäller de två första lurarna eftersom de är anpassade efter Storasysters dagistider (lämna 8.45 - hämta 13.45 och tio minuters bilväg till/från dagis).
Eftersom vi kommer att kura närmare hans femmånadersdag så kan vi ju minska sovtiden med 30 minuter. Då finns det två lösningar, antingen att dra ner första luren till 20 minuter eller dra ner långluren till 1½ timme och låta den börja 15-30 minuter senare. Det senare känns som det bästa faktiskt...
Kanske skulle man kunna göra såhär?
7.30 vakna, mat (ammas)
9-9:45 sova 45
11:00 mat (matsmakisar+ammas)
12.00-13:30 sova 1½h
14.30 mat (ammas)
16:00-16:45 sova 45
18:00 mat (gröt)
19:15 nattslurk (ammas)
19:30 sova natt.

Ont om plats är det gott om här hemma, så tyvärr har inte Lillebror möjlighet att få eget rum. Vi pratade nu ikväll om just det där med vart han ska sova och har bestämt att han får flytta in till syrrans rum samband med kuren. Första och kanske andra natten lånar vi ut Storasyster till kusinerna, men sen ska hon nog fixa om det är lite väsen. Hon brukar sova sig igenom det mesta som tur är. Som du skrev så ska vi absolut gå i pakt med henne ang. det här. Jag förklarade för henne idag att nu är det lillebrors tur att lära sig somna till ramsan. Hon förstod precis vad jag menade och ville helst börja med en gång :lol: så det ska nog inte vara några problem.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :D

Jag förstår precis, jag fick pussla ganska rejält för att få ihop dagishämtningen vid 13:30. Jag stuvade fakatiskt om hyfsat mycket mellan mina scheman (se den klistrade tråden "schemainspiration" om du vill se hela min historik) och det var inga problem. Jag valde att ha 11 timmars natt länge för att få dagen att fungera bättre utifrån våra sammanlagda behov.

Jo, jag skulle nog sätta 5-månadersschemat direkt om ni är nära. Men där kan man ju ha lite olika synsätt. Har han en stor backlogg av sömnbrist kanske han behöver ligga på 3-4-månaderstimmarna under kuren. Det där känner du av själv. Det är såklart inga skarpa gränser när sömnen ska dras ner, ibland fick jag ändra någon vecka i förtid och ibland fick ett schema dröja kvar över månadsgränsen.

Ditt nya schemaförslag tycker jag ser toppen ut. Jag personligen har inte varit vän av 20-minlurar, för jag har känt att det blir mycket väsen för ingenting och att det lätt blev mer än just 20 min (jag veeeet, bara mitt fel). Andra är mycket nöjda med just en liten kortis som är lätt att ge i bilen eller varsom.

Du har ju full koll på rumsfördelning och allt! Härligt att höra om storasyster!

Ska bli kul att följa dig!

Kram Tinis :D
Metalmamman
Kontakt:

NU KÖR VI!! :D

Inlägg av Metalmamman »

Sådärja, då var vi igång då! :)

Morsan är laddad med Redbull och en Attityd utan dess like.
Jag reviderade schemat lite och det blev slutligen såhär:

7.00 Gomorron
7.15 Äta (ammas)
9-9.45 Sova 45 min
11.00 Äta (matsmakis+ammas)
12-13.30 Sova 1½h
14.30 Äta (ammas)
15.30-16.15 Sova 45 min
18.00 Äta (gröt+puré + ammas)
18.45 Nattslurk (ammas)
19.00 Godnatt

Första natten på SHN-kuren för Alex har gått som såhär:
Allt blev lite kaosigt och rörigt på kvällen och i ett svagt ögonblick kände jag att Neej, det här blir för stressat och forcerat, vi tar det i morgon, men i samma sekund så tänkte jag om och kände att Nej för fan, nu kör vi! Det hade känts som ett stort nederlag att skjuta på kurandet ytterligare en natt.

Vi var på IKEA halva dagen och handlade diverse nödvändigheter för att barnen ska få lite ordning och reda i sitt rum. Vi kom hem runt 17-tiden och då kändes allt plötsligt lite stressigt. Båda barnen skulle ha mat, spjälsängen skulle flyttas in till Izabelles rum (numera Barnens rum), larmet skulle monteras och städas upp lite bland alla leksaker. Mitt i alltihopa drar jag ner Izabelles snöglob i golvet så att den går i tusen bitar. Vätskan som rann ut luktar viiiidrigt, som rötna fiskbullar typ och det är pyttesmå glasbitar överallt. Jag får snällt städa upp det jag rört till och moppar golvet så att svetten lackar. Det positiva var att Alex inte hann ana alls att något annorlunda var på gång.

Vi tog på pyjamas (hann inte bada dock) och jag gav honom ”nattslurken” (=ammade honom). Jag sveper själv en Redbull för att kunna hålla mig vaken länge. Sen sa vi gonatt till Pappa och storasyster och så skrattade vi hela vägen till sängen.

Han undrade allt vad i allsindar jag höll på med när jag lade honom på mage i sängen och började buffa, men faktiskt så tog det inte mer än 11 minuter innan buffningen ”tog” och jag kunde börja ramsa mig ut. Jag fick gå in och ge besked 3 gånger men tro det eller ej, 23 minuter över 19 så somnar Alex!! Själv!! På mage med tummen i munnen :D . Nu har han sovit i över en timme. Nu återstår ju ”bara” resten av natten. Ska bli spännande att se hur resten blir! :D
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

HEJA, HEJA!
Håller tummar och tår och pushar på din attityd - någon mer Redbull blir det inte :wink:
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sådär ska det låta, Metalmamman! Galant läggning, på min ära! :D

Vi följer det rafflande dramat med spänning...

Kram!

PS. Man kan alltid sy en singoalla-top om man vill fördriva tid 8) :lol:
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

En liten update.
Mamman är inne på sin andra Redbull och sonen har precis somnat om.
Vi har precis haft en jobbig timme här med mycket buff, ilsken son och högljutt ramsande.
Sonen sov 1 timme och 2 minuter i första svepet och när han sen vaknade så tog det bara 5 minuter att söva om honom. :lol: Därefter sov han 45 minuter innan han vaknade och frågade och därefter följde en hel timme av frågor och svar fram och tillbaka. Till slut vann jag! :)

Jag har lite småvargar som säger att han säkert är enormt hungrig, men jagar bort dem så gott jag kan. Han brukar nämligen bunkra upp ordentligt och typ maraton amma i någon timme innan han somnar för natten, och nu åt han ju bara en gång innan jag lade honom... MEN, någon gång måste han lära sig att inte äta på natten och den gången är nu.

Insåg precis att vi redan gjort en tredjedel av natten! Bara åtta timmar kvar! 8)
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

1 timme och 20 minuter ska det vara och inget annat.
MammaPetra

Inlägg av MammaPetra »

Hej!
WOW, vilken superduper läggning :!:

Inga redbulls här men kaffet är snart färdigt. :D
Kul att vi kurar samtidigt, skönt att veta att det är flera nattugglor därute, men inga vargar så långt ögat når 8)

Attityd :!: O:)

Hälsningar Petra
Mamma till Jakob, född 080130
Tim, född 090816
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Jo läggningen gick jättefint, men han har vaknat tre gånger efter det och frågat och frågat.
Jag har fått tänka om lite, för han verkar mest störas av buffningen så jag ska försöka minimera den och ramsa mer.

Usch, nu kommer de timmar då det är som svårast att hålla sig vaken. Minns det så väl från tiden då jag jobbade natt i äldreomsorgen, då nickade man alltid till en stund mellan 2 och 4 om man inte sysselsatte sig.
MammaPetra

Inlägg av MammaPetra »

Hm, kanske solfjädern kan vara något? Har dock ingen egen erfarenhet av den som krisverktyg. Har förresten inte någon efarenhet av det mesta som sker just nu, haha, detta är ju första barnet å första kurningen. :roll:

Själv har jag dragit 2 stadiga koppar kaffe och hoppas jag klarar mig till 04:00 då jag misstänker att Jakob kommer sätta igång å hålla på till 06:00 :shock:

Nu kör vi så det ryker sista timmarna :wink:

Hälsningar Petra
Mamma till Jakob, född 080130
Tim, född 090816
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Ja, jag provade faktiskt solfjädern redan innan jag läste ditt inlägg och där hade vi en lösning! [-o< Han blir lugn ganska omgående med solfjädern till skillnad från när jag buffade. Så ditt tips var ju klockrent! :D
Ramsan tar bättre och bättre också och även fast han vaknar ofta så känns det som att vi kommer någon vart nu. Han somnar ju om snabbare och protesterar inte alls lika vilt.

Jag tror att du sköter kurningen fin-fint! Ska bli spännande att läsa om er natt sen!

Ja nu jävlar kör vi! \:D/
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Såhär förlöpte resten av natten... Är lite för trött för att redigera mina stödanteckningar så det blir väldigt enkelt.

* Vaknade efter två timmar (00.35) och frågade. Jag känner mig velig och vet inte om jag väntar för kort tid innan jag går in och funderar på om jag buffar för mycket/länge? Han verkar störas av det, mer än gilla det, men det funkar ju till slut. Förmodligen så är det bara han som frågar om det verkligen ska vara såhär. Alex somnar om efter ca 20 minuter. (ca 00.53) Men när han somnar så somnar han så fort! Jag hinner liksom inte få ramsan att ta känns det som. Ska försöka avvakta mer och ramsa mer nästa gång han vaknar.

* 02.04 Alex vaknar och frågar. Jag in och buffar direkt, men inte längre än nödvändigt. Mycket kortare än tidigare gånger. Ramsar mig ut och ramsar några gånger utanför dörren. Hör hur hans skrik blir tröttare och tröttare och mjuknar min ramsa något. Drar bekräftelseramsan två gånger.
02.14 Alex somnar med näsan rakt ner i madrassen. Jag lyssnar ett par minuter innan jag tassar in och försiktigt vänder hans huvud åt sidan. Han vaknar inte utan sover lugnt vidare. Jag tar en energidryck till och pumpar sprängande bröst.
* 02.59 vaknar. In och buffar kort, bara så att han blir tyst, sen ramsa ut. Han lugnar sig fort och ligger mest och grymtar/snusar.
03.02 Drar bekräftelseramsan
03.05 Ny påminnelse
03.08 Bekräftelseramsan igen. Att backa i buffandet och låta ramsan ta över var ju det bästa jag gjort hittills! (Förutom att dra igång själva kurandet då! :idea: ) Tack och lov hade jag sparat allt från förra kuren och har suttit och läst på lite mellan varven.
03:11 ramsar. Han gnyr och gnäller en del, och somnar nästan. Påminnelseramsar ett par gånger.
03:17 skriker upp sig, går in och lägger rätt, solfjädrar istället för att buffa, och ramsa ut. Han fortsätter gny och gnälla.
03.26 han sover! :)
* 4.27 vaken solfjäder mjuk ramsa ut
* 6.47 Plockar upp en vaken, lite förvirrad men ganska glad kille. Passade på när han vaknade av sig själv och låg nöjd i sängen. Gjorde morgon i stor stil! Men han var inte så värst hungrig som jag trodde att han skulle vara!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Kanonbra jobbat inatt. \:D/ =D>

Ser med spänning fram emot nästa rapport. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net