Nu är jag här - igen. Jag hängde här mycket för några år sedan i samband med att vi kurade storasyster som idag är 4 år, men sen funkade allt så bra att jag inte kände något behov av forumet förutom nån koll då och då.
Nu har Storasyster fått en Lillebror som idag är strax över fyra månader. Vi började med SM efter ett par veckor då han själv visade fina tendenser till att vara en ganska regelbunden liten kille. Trots att dagarna varit ganska regelbundna med sömn så fick vi aldrig bukt med nattamaten och Lillebror vaknar fortfarande 2-4 gånger/natt och vill äta. Men precis som med Storasyster så märker jag att det blir mer och mer halvhjärtat med själva ätandet. Han behöver det inte egentligen utan det har blivit ett sätt att somna om på.
Dessutom lärde vi ju aldrig stackarn att somna själv
Som tur är vet vi ju vad vi ska göra åt saken.
Lite övrigt om oss:
Vi har klar skillnad mellan dag och natt (mörkläggning, nattningsrutiner mm) och han verkar ha förstått skillnaderna ok.
Vi har börjat introducera mat som har mottagits glatt och jobbar nu på att få till ett grötmål vid 18-tiden. Annars så helammas han.
Vi jobbar på det där med magläge under dagen och han ligger mer och mer på mage.
Han sover dock på sidan.
Han sover i spjälsäng i vårt sovrum.
Hans dag ser ut ungefär såhär idag:
6.30 vakna, äta
8.30 äta lite till
9.00 sova 45-60 min
10.00 äta
12.00 sova 1 ½ h
13.30 äta
15.30 (ibland äta lite till) sen sova 45 min
17.30 äta
18.00 äta gröt
19.30 äta (äter som en häst, bunkrar inför natten liksom)
20.00 somna för natten
vakna 2-4 ggr/natt. Sover oftast 4-5 timmar innan första uppvaket.
Schemat vi ska införa ser ut som följer:
7.30 vakna, mat (ammas)
9-9:45 sova 45
11:00 mat (matsmakisar)
11.30-13:30 sova 2h
14:30 mat (ammas)
15:30-16:15 sova 45
18:00 mat (gröt)
19:15 kvällslurk (ammas)
19:30 sova natt.
Nu inväntar vi andningslarmet som bör dyka upp i början på nästa vecka. Jag hade tänkt köra igång så fort vi får det, men kom på att vi lovat att passa storkusinerna på lördagen, dvs precis i början av uppföljningsveckan isåfall. Det kommer att bli väldigt livat och tjejerna ska dessutom sova över. Jag känner att jag är alldeles för lättstressad pga sömnbristen så jag kommer nog att släppa in en hel vargflock. Dessutom har dottern sitt rum innanför vårt, vilket innebär att tjejerna kommer att springa genom rummet där Alex sover, så nej, vi får nog tyvärr vänta lite till. Egentligen är det bra för mig att ha lite mer tid att läsa in mig på det igen, för att boosta Attityden, för jag har nog några små orosvargar som måste motas bort. Fånigt egentligen eftersom vi kurat tidigare med gott resultat.