toaletträning?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
bellisen

toaletträning?

Inlägg av bellisen »

Läste i BB att man ska se upp när 3-års dagen är i antågande, då barnets inre strävan efter renlighet inte ska förbises, dvs hög tid att ta bort blöjan...
Min flicka kan gå utan blöja, men när hon behöver kissa vill hon prompt ha blöja och inte potta. Jag försökte potträna i sommar, och inte ge blöja, utan sa att "nu är det dags att göra det i pottan eller toaletten", då hon visade såna tecken på mognad att känna när det är dags och säga till. Men tyvärr blev det olycka på olycka som jag inte gjorde nån grej av alls, men hon blev förtvivlad, och förstoppning. Tillbaka till blöja mer än nånsin ( hon vill inte gärna lufta sig nu heller), men hur länge till?
Hon är trots allt 2 år och 9 mån, t'g...
Vad är forumets tips om att träna bort blöjan?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
fjällström
Kontakt:

vattna

Inlägg av fjällström »

Har inte läst trådarna du fick tips om, men vi hade samma bekymmer som du beskriver när blöjan skulle bort. Men jag tänker att det inte är många 15-åringar som går med blöja :roll: När lilla ungen är mogen så funkar det :wink: Idag är vår tjej (nyss fyllda tre) blöjfri. Nästan.. Nattblöja har vi fortfarande. På dagarna när vi är ute älskar hon att "vattna gräset". Hon sliter av sig byxorna och pinkar. Och detta gör hon helt ogenerat - var som helst där det finns gräs :roll: Men vi måste fortfarande påminna om pinkeriet annars händer det olyckor. Men det funkar bra och jag tror absolut inte att man ska stressa barnet och försöka få det blöjfritt snabbt. Tids nog kommer det en dag när barnet själv vill slippa blöjan. Vi köpte en rolig sittring på biltema och då blev toan genast mer intressant :wink:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej! Har inte heller läst alla trådarna, men: Vi började köpa billiga blöjor som blev blötare än de här vanliga som man läser reklam om överallt. Dessutom gulliga trosor. Lillasyster ville ju ha som storasyster. En vacker dag bestämde hon sig själv. Vi hade tänkt "ta tag" i det nu i sommar, men det behövde vi inte, hon bestämde sig själv. Då var hon knappt tre år. Så jag tror inte man ska pressa. Som sagt, det är sällan man ser tonåringar med blöja :wink: . Både med första och andra barnet har jag haft smått ångest för detta med att sluta med blöja, men helt plötsligt har det bara funkat, så känns det i alla fall nu i efterhand, när vi inte har några blöjbarn mer.
/Karin
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"