Sovrutiner för fyraveckors?
-
Linafinas mamma
Sovrutiner för fyraveckors?
Hejsan,
Vi har redan från vår dotters första dag arbetat för att få in Standardmodellens bra rutiner. Vår dotter äter bra och vi har inga problem att få henne att vara vaken under matningen på 1,5-2 timmar. På natten sover hon bra från ca 23 till 2 (3 om vi har tur) och snabb nattmatning och byte på 30 min. Sen sover hon ofta till ca 5 och därefter till 7. Sen börjar problemen! Trots att hon äter och äter och verkligen ser mätt ut händer det ofta, speciellt om vi inte är ute och går, att hon på dagen och kvällen inte sover mer än 1-1,5 timmar innan hon vaknar . Jag har då tidigare utgått från att hon är hungrig och påbörjat en ny matning på 1,5 timme. Ofta äter hon då mindre och inte alls med samma "intresse" eller lika länge som när hon sover 2-3 timmar.
Så till vår fråga: Skall vi vagna eller duffa henne till sömn om hon på dagen vaknar efter 1 timme eller skall vi ta upp henne och påbörja ny dagmatning?
Vi börjar bli trötta på att hon på dagen och kvällen inte sover bra och vill ha detta problem ur vägen innan tredagarskuren och borttagandet av det ena nattmålet.
Hjälp!
Med vänliga hälsningar/
Linas mamma och pappa
Vi har redan från vår dotters första dag arbetat för att få in Standardmodellens bra rutiner. Vår dotter äter bra och vi har inga problem att få henne att vara vaken under matningen på 1,5-2 timmar. På natten sover hon bra från ca 23 till 2 (3 om vi har tur) och snabb nattmatning och byte på 30 min. Sen sover hon ofta till ca 5 och därefter till 7. Sen börjar problemen! Trots att hon äter och äter och verkligen ser mätt ut händer det ofta, speciellt om vi inte är ute och går, att hon på dagen och kvällen inte sover mer än 1-1,5 timmar innan hon vaknar . Jag har då tidigare utgått från att hon är hungrig och påbörjat en ny matning på 1,5 timme. Ofta äter hon då mindre och inte alls med samma "intresse" eller lika länge som när hon sover 2-3 timmar.
Så till vår fråga: Skall vi vagna eller duffa henne till sömn om hon på dagen vaknar efter 1 timme eller skall vi ta upp henne och påbörja ny dagmatning?
Vi börjar bli trötta på att hon på dagen och kvällen inte sover bra och vill ha detta problem ur vägen innan tredagarskuren och borttagandet av det ena nattmålet.
Hjälp!
Med vänliga hälsningar/
Linas mamma och pappa
Hej Linas Mamma och Pappa!
Välkoman hit till detta fantastiska forum
Jag ser att ni inte har fått svar ännu så jag puffar upp er fråga lite så att ni kan få svar av de erfarna mammorna.
Jag själv är ju inte så erfaren då jag bara har fått mitt första barn men jag har hämtat mycket från detta forum så jag ger er lite svar från mig tills dem andra mer erfarna mammorna kommer
Tors mamma brukar säga att om dem vaknar inom 30 min så kan man snabbt fylla på med mat och sedan direkt ner i vagnen/sängen igen.
Man skall ju sträva efter 2-2 men varje pass behöver inte vara exakt så. När min Emmy var 4 veckor så var vissa vaken pass bara en timme innan hon slocknade och ibland kunde hon vara vaken i 2 utan problem. Samma med sömnen, ibland 2 timmar och ibland 1,5. Jag hade nog tagit upp om hon sovit 1,5 tim men vagnat om hon bara sovit 1 timme.
Jag har aldrig buffat utan bara vagnat - tyckte det var lättast.
Ang. nattmålen så har jag låtit det gå någon extra vecka för att se om hon sov över nattmålet själv - och det har hon gjort allihopen
Det är mina tankar - vad säger ni andra kloka mammor
Kramar så länge
Välkoman hit till detta fantastiska forum
Jag ser att ni inte har fått svar ännu så jag puffar upp er fråga lite så att ni kan få svar av de erfarna mammorna.
Jag själv är ju inte så erfaren då jag bara har fått mitt första barn men jag har hämtat mycket från detta forum så jag ger er lite svar från mig tills dem andra mer erfarna mammorna kommer
Tors mamma brukar säga att om dem vaknar inom 30 min så kan man snabbt fylla på med mat och sedan direkt ner i vagnen/sängen igen.
Man skall ju sträva efter 2-2 men varje pass behöver inte vara exakt så. När min Emmy var 4 veckor så var vissa vaken pass bara en timme innan hon slocknade och ibland kunde hon vara vaken i 2 utan problem. Samma med sömnen, ibland 2 timmar och ibland 1,5. Jag hade nog tagit upp om hon sovit 1,5 tim men vagnat om hon bara sovit 1 timme.
Jag har aldrig buffat utan bara vagnat - tyckte det var lättast.
Ang. nattmålen så har jag låtit det gå någon extra vecka för att se om hon sov över nattmålet själv - och det har hon gjort allihopen
Det är mina tankar - vad säger ni andra kloka mammor
Kramar så länge
Emmy 080212
Rasmus 091223
Rasmus 091223
Hej Linafina och varmt välkomna till Forumet
Grattis till er juvel 
TACK Krisse
Först lite tekniska saker: Gå in under "profil" ovan och i "signaturen" skriver du in dotterns födelsedata och till vilken vecka du bar. Fortsätt i denna tråd när det rör ett och samma barn. Det spelar ingen roll om inte trådrubriken stämmer med din fråga. Då blir det lättare för oss som vill hjälpa om vi har hela historien.
Runt 3-4 v brukar det vara en ökningsperiod och då kan det behövas tätare/längre amning under ett par dygn för att brösten ska anpassa sig till efterfrågan. Det kan vara där ni är nu. Nästa kommer runt 7-8 v.
Precis som Krisse beskriver så sikta på 2 tim vaken, där maten serveras inom 1,5 tim och lite passiv social delaktighet på det som följ av ca 2tim sömn. Har hon svårt att komma till ro eller vaknar inom 30 min så ta upp och tratta i mer mat och sedan ner och sova igen. Alltså inte påbörja ett helt SM-mål utan det kanske bara är ett par drag som krävs för att juvelen ska bli nöjd. När du sedan försäkrat dig om att hon är mätt hjälper du henne att komma till ro mha och att sova ca 2 tim mha vagning. På mornarna orkar juvelerna oftast bara ett kortare vakenpass och på kvällen ett längre med en liten lur mitt i. Räkna vakentiden under ett dygn, ca 7,5 tim och ha det som riktmärke. Anteckna gärna vad juvelen har för dagslunk, det kan vara bra att ha till hands när ni vill spika ett schema. Men fram till dess, se till att under varje mål PROPPA i juvelen med mat, lite passiv social delaktighet på det och sedan sova gott!
NJUT
/Elle
TACK Krisse
Först lite tekniska saker: Gå in under "profil" ovan och i "signaturen" skriver du in dotterns födelsedata och till vilken vecka du bar. Fortsätt i denna tråd när det rör ett och samma barn. Det spelar ingen roll om inte trådrubriken stämmer med din fråga. Då blir det lättare för oss som vill hjälpa om vi har hela historien.
Runt 3-4 v brukar det vara en ökningsperiod och då kan det behövas tätare/längre amning under ett par dygn för att brösten ska anpassa sig till efterfrågan. Det kan vara där ni är nu. Nästa kommer runt 7-8 v.
Precis som Krisse beskriver så sikta på 2 tim vaken, där maten serveras inom 1,5 tim och lite passiv social delaktighet på det som följ av ca 2tim sömn. Har hon svårt att komma till ro eller vaknar inom 30 min så ta upp och tratta i mer mat och sedan ner och sova igen. Alltså inte påbörja ett helt SM-mål utan det kanske bara är ett par drag som krävs för att juvelen ska bli nöjd. När du sedan försäkrat dig om att hon är mätt hjälper du henne att komma till ro mha och att sova ca 2 tim mha vagning. På mornarna orkar juvelerna oftast bara ett kortare vakenpass och på kvällen ett längre med en liten lur mitt i. Räkna vakentiden under ett dygn, ca 7,5 tim och ha det som riktmärke. Anteckna gärna vad juvelen har för dagslunk, det kan vara bra att ha till hands när ni vill spika ett schema. Men fram till dess, se till att under varje mål PROPPA i juvelen med mat, lite passiv social delaktighet på det och sedan sova gott!
NJUT
/Elle
-
Linafinas mamma
Många tack för svaren Elle och Krisse!
Precis som du skrev är hon tröttare på förmiddagen och piggare under dag/kväll. Nu på kvällen är hon ofta vaken i uppåt 2,5 timmar innan hon verkar mätt och somnar för natten runt 23 (då hon iof sover bra i minst 3 timmar). Vi får helt enkelt kämpa på med att få till sovtimmarna och PROPPA i plutten så mycket mat hon någonsin kan tänkas få i sig. Tycker inte jag gör annat än matar på kvällarna. Tex nu ikväll: Sov från 19 till 20 och kan sedan äta med jämna mellanrum hela kvällen. Ska vi begränsa ätandet till 1,5 timmar efter uppvaknandet eller ge henne "fri tillgång" så fort hon verkar vilja ha mer, efter en ev. liten minislummer? Hon växer mycket men var inte jättestor när hon föddes 2990 gram.
Sen har vi funderingar på att så smått börja få bort den ena nattmatningen och få längre sovpass. Är det ok att redan nu ge henne lite ersättning till det sista målet för att ge lite mer tyngd i magen och därmed hjälpa henne att sov över den första nattmatningen?
Jag tycker det är så underbart att ha hittat hit till detta forum med likatänkande gällande barn.
Vi är mycket tacksamma för den hjälp vi får.
Kramar
Precis som du skrev är hon tröttare på förmiddagen och piggare under dag/kväll. Nu på kvällen är hon ofta vaken i uppåt 2,5 timmar innan hon verkar mätt och somnar för natten runt 23 (då hon iof sover bra i minst 3 timmar). Vi får helt enkelt kämpa på med att få till sovtimmarna och PROPPA i plutten så mycket mat hon någonsin kan tänkas få i sig. Tycker inte jag gör annat än matar på kvällarna. Tex nu ikväll: Sov från 19 till 20 och kan sedan äta med jämna mellanrum hela kvällen. Ska vi begränsa ätandet till 1,5 timmar efter uppvaknandet eller ge henne "fri tillgång" så fort hon verkar vilja ha mer, efter en ev. liten minislummer? Hon växer mycket men var inte jättestor när hon föddes 2990 gram.
Sen har vi funderingar på att så smått börja få bort den ena nattmatningen och få längre sovpass. Är det ok att redan nu ge henne lite ersättning till det sista målet för att ge lite mer tyngd i magen och därmed hjälpa henne att sov över den första nattmatningen?
Jag tycker det är så underbart att ha hittat hit till detta forum med likatänkande gällande barn.
Kramar
Lina född 080624 i v. 39+5
Ingen mår bra av att småäta lite då och då. Utan på kvällen så inleder du ett Sm-mål ex 19 och ger då maten inom 1,5 tim, därefter en lur, sedan bad och nattslurk på det.Linafinas mamma skrev:Sov från 19 till 20 och kan sedan äta med jämna mellanrum hela kvällen. Ska vi begränsa ätandet till 1,5 timmar efter uppvaknandet eller ge henne "fri tillgång" så fort hon verkar vilja ha mer, efter en ev. liten minislummer? Hon växer mycket men var inte jättestor när hon föddes 2990 gram.
Detta med ersättning är helt upp till er. Ett annat alternativ är att pumpa ur av den feta mjölken under morgonen och servera som nattslurk. Men gör som det passar er. Huvudsaken att juvelen är proppmätt när det är dags att sova. Om jag vore er så skulle jag se till att proppa i mat under dagens alla mål och avvakta och se om juvelen sover över första målet av sig själv.Linafinas mamma skrev:Sen har vi funderingar på att så smått börja få bort den ena nattmatningen och få längre sovpass. Är det ok att redan nu ge henne lite ersättning till det sista målet för att ge lite mer tyngd i magen och därmed hjälpa henne att sov över den första nattmatningen?
Välkommen till ossLinafinas mamma skrev:Jag tycker det är så underbart att ha hittat hit till detta forum med likatänkande gällande barn.![]()
![]()
Vi är mycket tacksamma för den hjälp vi får.
-
Linafinas mamma
God kväll!
Idag pumpade jag på förmiddagen och tänkte ge henne den som den sista slurken innan natt. Tycker sovstunderna på dagarna fungerar bättre när jag "jobbar" på att hon skall sova längre och vagnar om hon vaknar för tidigt. Skrutten äter även bättre efter en ordentligt sovstund.
Vad gäller nattmatningen avvaktar vi och ser om hon sover över självmant. I natt sov hon från 22:30 till 02:00, matning och sen 02:30 till 06:10. Vi får hoppas att denna nattrutin hålIer i sig så hon i princip bara äter ett mål under natten (som väl bör börja tidigare än 22 och vakna senare än 6 längre fram?). Men vi får väl ta ett steg i taget.
Kram
Idag pumpade jag på förmiddagen och tänkte ge henne den som den sista slurken innan natt. Tycker sovstunderna på dagarna fungerar bättre när jag "jobbar" på att hon skall sova längre och vagnar om hon vaknar för tidigt. Skrutten äter även bättre efter en ordentligt sovstund.
Vad gäller nattmatningen avvaktar vi och ser om hon sover över självmant. I natt sov hon från 22:30 till 02:00, matning och sen 02:30 till 06:10. Vi får hoppas att denna nattrutin hålIer i sig så hon i princip bara äter ett mål under natten (som väl bör börja tidigare än 22 och vakna senare än 6 längre fram?). Men vi får väl ta ett steg i taget.
Kram
Strålande jobbat! Det är precis det som SM handlar om
Du har väl läst denna tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 Här har Anna sammanfattat SM på ett fantastisk sätt! Där står det även om hur man länger natten successivt.
Elle
Du har väl läst denna tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 Här har Anna sammanfattat SM på ett fantastisk sätt! Där står det även om hur man länger natten successivt.
Välkommen till forumet!
Jag har inte heller så mycket erfarenhet, men den jag har är densamma som ni gör just nu - trötta förmiddagar och pigg på kvällen. Att få vår Vera att sova på kvällskvisten var i stort sett omöjligt - tills hon blev 2 månader. Vagning fungerade ibland, men mycket försiktigt, då hon har lätt för att kräkas.
Idag, snart 3 månader gammal, så är hon i det närmaste ett under av regelbundenhet och har heller inga problem om man behöver justera tiderna på något vis någon dag, nästa dag rullar det på som vanligt igen.
Ger er samma råd som jag fick av Susan - ta det lugnt, koppla av och NJUT! Ha SM i åtanke och försök hålla koll på de tider er dotter själv väljer, låt henne ffa inte sova allt för länge i sträck, aldrig mer än MAX 3 timmar, så att hon verkligen hinner få i sin all mat under dagen. Då tror jag också att hon inom kort kommer att sova åtminstone 21 - 07 med bara ett nattmål.
Jag har inte heller så mycket erfarenhet, men den jag har är densamma som ni gör just nu - trötta förmiddagar och pigg på kvällen. Att få vår Vera att sova på kvällskvisten var i stort sett omöjligt - tills hon blev 2 månader. Vagning fungerade ibland, men mycket försiktigt, då hon har lätt för att kräkas.
Idag, snart 3 månader gammal, så är hon i det närmaste ett under av regelbundenhet och har heller inga problem om man behöver justera tiderna på något vis någon dag, nästa dag rullar det på som vanligt igen.
Ger er samma råd som jag fick av Susan - ta det lugnt, koppla av och NJUT! Ha SM i åtanke och försök hålla koll på de tider er dotter själv väljer, låt henne ffa inte sova allt för länge i sträck, aldrig mer än MAX 3 timmar, så att hon verkligen hinner få i sin all mat under dagen. Då tror jag också att hon inom kort kommer att sova åtminstone 21 - 07 med bara ett nattmål.
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
-
Linafinas mamma
Hej alla fantastiska hjälpare!
Bra länk!
Nu blev det bakslag igen. I natt vaknade hon kl 1 och 4 och hade för första gången svårt att somna om efter den andra matningen. Tror hon hade ont i magen som hon låg och gnydde och spände sig i magen i över en timme. Sen somnade hon och sov 2,5 timmar.
Dagen har sedan varit si så där. Sover i ca 1 timme i vagnen på dagen och vagning har inte hjälpt, eller jo, hon somnar men vaknar igen efter 5 min. Frustrerande! Och som följd äter hon inte så bra eftersom det inte går så lång tid mellan matningarna.
Jag och mannen är dock bestämda och vi fortsätter jobba på att sova längre. Men det går väl upp och ner. Två steg fram och ett bak.
En ny fråga. Källensrutin. Kan Ni inte ge förslag på bra kvällsrutin för henne? När skall hon sova innan kvällens SM och när börjar "natten"? Hon är nu 4 veckor och är inte bra på att få till den korta kvällsluren. Hon är dock ganska bra på att somna själv i vaggan.
Kram igen.
Bra länk!
Nu blev det bakslag igen. I natt vaknade hon kl 1 och 4 och hade för första gången svårt att somna om efter den andra matningen. Tror hon hade ont i magen som hon låg och gnydde och spände sig i magen i över en timme. Sen somnade hon och sov 2,5 timmar.
Kram igen.
Här i Veras tråd finns en del frågor, funderingar, idéer, råd och länkar som kanske kan vara er till nytta - då jag för ett par månader befann mig i ungefär den situation du beskriver.
Det som gjorde den allra största skillnaden för oss var att jag KOPPLADE AV - så det rekommenderar jag verkligen!
Det som gjorde den allra största skillnaden för oss var att jag KOPPLADE AV - så det rekommenderar jag verkligen!
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
Är det kanske ökningsdygn på gång? Då brukar det behövas tätare/längre amningar för att brösten skall anpassa sig till efterfrågan. Så se till att verkligen PROPPA i juvelen med mat under ett SM-mål, lägg i vagnen på mage och hjälp juvelen att komma till ro mha vagningen. Har hon svårt att komma till ro eller vaknar kort efter läggning så är det mer mat som krävs och sedan sova gott på det.
Men precis som Wifsta skriver så behöver juvelen två trygga och lugna föräldrar. Så jobba på med maten, hjälp till att komma till ro och försök att slappna av. Här nedan är en länksamling med mycket spännande att läsa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Elle
Men precis som Wifsta skriver så behöver juvelen två trygga och lugna föräldrar. Så jobba på med maten, hjälp till att komma till ro och försök att slappna av. Här nedan är en länksamling med mycket spännande att läsa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
-
Linafinas mamma
Hej igen,
Vi njuter av älsklingen, semester och härligt väder och måste bara berätta att hon numera sover lugnt, avslappnat och lääänge, 2-2,5 timmar eller tills vi väcker henne enligt schemat.
Vändpunkten kom en dag när jag inte stod ut med hennes småsovande som nästintill aldrig blev längre än 1 timma, och vände henne över på mage.... oj vilken skillnad! Direkt sov hon som en stock.
In på nätet och klickade snabbt hem ett andninglarm som vi nu med spänning väntar på. Vi har ännu inte vågat låta henne sova på mage på nätterna och det ska bli intressant att se hur magläge påverkar nätternas sömn. Som det är nu sover hon för det mesta 5-6 timmar i sträck innan nattmålet 22-04. Jag känner mig SÅ lättad och glad över att rutinerna nu sitter som en smäck utan mycket trassel. Att det skulle vara en så "enkel" förklaring!
Nu till en liten fråga. Hur förlänger man nätterna från 6 timmar till 8 timmar i sträck rent tidsmässigt? Nattar vi kl 20 istället för 22 eller lägger vi nattmatningen kl 06 istället för 04? Glömde BB hemma 
Glada semesterkramar
Vi njuter av älsklingen, semester och härligt väder och måste bara berätta att hon numera sover lugnt, avslappnat och lääänge, 2-2,5 timmar eller tills vi väcker henne enligt schemat.
Glada semesterkramar
-
kattklo
HEJ!
Mina båda barn har tacksamt tagit emot en tidigare natt.
Jag är inte förvånad.Vändpunkten kom en dag när jag inte stod ut med hennes småsovande som nästintill aldrig blev längre än 1 timma, och vände henne över på mage.... oj vilken skillnad! Direkt sov hon som en stock.
Man lägger tidigare. Det klassiska är att behålla 04-målet till sist.Hur förlänger man nätterna från 6 timmar till 8 timmar i sträck rent tidsmässigt?
Mina båda barn har tacksamt tagit emot en tidigare natt.
-
Linafinas mamma
Låter bra!
Vi har märkt att hon vaknar mellan 03 och 04 oavsett när hon somnat på kvällen. Brukar variera mellan 22-22:30 beroende på hur "aktiv" dagen varit. Om ett par veckor, då hon blir 2 månader, tänkte vi förlänga natten och lägga henne 20 istället. Vi funderar som bäst på schemat som skall läggas fast då. Det är ju lite pussel att få till ett bra, och för Lina, fungerande schema.
Tack för hjälpen!
Kramar
Vi har märkt att hon vaknar mellan 03 och 04 oavsett när hon somnat på kvällen. Brukar variera mellan 22-22:30 beroende på hur "aktiv" dagen varit. Om ett par veckor, då hon blir 2 månader, tänkte vi förlänga natten och lägga henne 20 istället. Vi funderar som bäst på schemat som skall läggas fast då. Det är ju lite pussel att få till ett bra, och för Lina, fungerande schema.
Tack för hjälpen!
Kramar
Här är en jättebra sammanställning som TorsMamma har gjort, där du kan få inspiration till ett schema som passar er
Elle
TorsMamma skrev:
2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare
Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!
Exempel på schema vid 3 mån:
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
4 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Som tidigare, men ta bort nattmålet!
5-6 månader:
(15 tim sömn / 9 tim vaken)
Nytt schema!
Schemat ska innehålla:
- 15 tim sömn totalt
- 3-4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 45 min (dvs äta inom 45 min.)
- 2/3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
Exempel på schema vid 5-6 mån: (sovtid, 14 tim 45 min)
07.00 Godmorgon
10.00 Sova 2 tim
12.00 Vaken
15.30 Sova 45 min lur
19.00 Sova natt 12 tim
Eller: (sovtid 15 tim 5 min)
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 20 min
15.50 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
7-8 månader:
(14,5 tim sömn / 9,5 tim vaken)
Som tidigare, men:
- SM punkt 1-5 inom 30 min (dvs äta inom 30 min)
- Här väljer en del att byta till 2 lurar och andra väntar till 9 mån.
9-11 månader:
(14 tim sömn / 10 tim vaken)
Som tidigare, men:
- SM punkt 1-5 inom 30 min (dvs äta inom 30 min)
- Här väljer en del att byta till 2 lurar och andra har redan bytt.
12 månader:
(13,5 tim sömn / 10,5 tim vaken)
Som tidigare, men:
- Här väljer en del att byta till 1 lur och andra väntar till senare ca. 15 mån.
--------------------------------------------------------------------------------
Fördelning av sömntimmar.
Detta är en sammanfattning av ”typiska” fördelningar av timmar och som de ”flesta” SM barn brukar gilla.
Naturliga sömnpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim, 4 tim… osv.
Förklaring av t.ex. (12-45-2-45) 12 timmars natt, 45 min lur fm, 2 tim lur dag, 45 min lur em.
AW säger att en 12 timmars natt kan de flesta barn ha långt upp i skolåldern!
”Tröttis” tankar:
2 mån (16 timmar)
11-1,5-2-1,5
12-1,5-2-45
11-45-3-45-45
3-4 mån (15,5 timmar)
12-45-2-45
5-6 mån (15 timmar)
12-45-2-20
12-45-1,5-45
7-8 mån (14,5 timmar)
12-45-1,5-20 (20 min em är förutsättningar allt mellan 5-20 min, då den sen faller bort)
9-11 mån (14 timmar)
12-45-1,5 (45 min fm är förutsättningar allt mellan 20-45 min)
12 mån – 24 mån (13,5 timmar)
12-20-1,5 (20 min fm är förutsättningar allt mellan 5-20 min)
”Piggis” tankar:
2 mån (16 timmar)
11-2-2-45
11-1,5-2,5-45
3-4 mån (15,5 timmar)
11-45-2-1,5-20
12-45-2-45
11-45-3-45
11,5-1,5-2-20
5-6 mån (15 timmar)
11,5-45-2-45(eller 20)
12-2-45
7-8 mån (14,5 timmar)
12-2-20
12-1,5-45
9-11 mån (14 timmar)
12-20-1,5
11-2-45
12 mån – 24 mån (13,5 timmar)
12-1,5(eller 2)
11,5-2
-------------------------------------------------------------------------------
StandardModellen dag:
- Mat från ena bröstet, utan avbrott, ända tills barnet bryter. Rap.
- Mera mat från samma bröst, med tålmodigt trugande, ända tills barnet omöjligtvis kan förmås äta mer.
- Skötning
- Umgänge
- Påfyllning ur det andra bröstet, ända tills barnet bryter. Rap.
- Insomningsslurk,också från bröst nummer två.
- Sova.
StandardModellen natt:
- Mat omedelbart, så fort den lilla piper.
- Rap.
- Snabbt blöjbyte utan tvättning (om det inte hänt större saker) och utan prat och utan lampor.
- Påfyllning ur bröst nummer två.
- Rap och somna om.
Mer:
(Fylla på med några korta ord angående följande???)**********
- Vakentid ska innehålla Passiv social delaktighet som med tiden blir mer aktiv social delaktighet, Umgänge, Ensamlek...
Ensamlek införs runt 4 mån.- Skrattet till godnattet - används både dag som natt och tar flera min.
- Ramsa - Kan matas in "bakvägen" från ca. 3 mån och användas som verktyg run 4 mån. (går även att säga innan 3 mån i samband att man lägger barnet ner men blir då bara ett sätt att lära sig den vaken)
Verktygslåda
(Att ta till för små älsklingar som tror att dom inte ska sova... )[/color]
- INGENTING
- Ljud i huset
- Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
- Ramsa
- Mozart
- Ramsa igen
- Tillrätta lägg
- Solfjäder
- Buff/vagning