nu ska jag kura min 3,5 månaders: har viktiga frågor
-
DestinationX
nu ska jag kura min 3,5 månaders: har viktiga frågor
Jag har en son på 3,5 månader, han är en lugn bebis som sover ganska så bra. Men vi har behövt bära runt honom i bärsele på kvällen och på dagen för att han ska kunna somna, och på natten vaknar han 2-3 gånger för att äta. Efter 1:a och 2:a nattmålen somnar han direkt, men runt 4-5 tiden vaknar han pga täppt näsa, ett problem han har haft sen födelsen (fast bara på morgonen). (Ska tillägga att de inte är nåt vidare hjälp på BVC vad gäller nästäppan och att lillen har ätit ersättning "NAN1" sedanhan var 2 månader gammal).
Jag har börjat läsa SHN-boken och har små-testat metoden igår kväll och i morse när han skulle ta sin första tupplur. Det funkade ganska bra, tog ungefär 10-20 minuter för honom att komma till ro och somna själv, vilket jag tror är ganska ok för en första gång?
Och nu kommer mina frågor:
Jag har gjort ett PM sov- och ätschema till lillen:
Kan man tillämpa SHN-kuren på dagen?
Ska det vara lika mörkt i rummet?
Om jag planerar att han ska sova t.ex. 1,5 timme, ska jag då väcka honom efter det?
Hur håller man sig till schemat när man är ute med vagnen? (för när vi är ute med vagnen somnar och vaknar han när som helst - väldigt svårt att behålla ett schema och tillämpa SHN metoden)
Hur ska han kunna sova natten igenom om han vaknar 2-3 gånger på natten för att äta? (ska tillägga att han vanilgtvis äter 130-160ml åt gången med 3-4 timmars mellanrum och orkar inte äta mer åt gången)
Vi är en familj som ofta är på resande fot. I september åker jag ner till Belgien i tre veckor för att hälsa på min familj (fast jag kommer att kunna hålla mig till ett schema där nere). 15-okt-15jan'09 skall vi resa runt i Asien med våra barn. Lillen kommer att vara 6 månader gammal när vi åker. Jag hoppas att han har lärt sig sova gott igenom natten innan dess. Men utifrån erfarenhet med min äldsta son (som nu är 2,5 år gammal) som vi reste en del med innan nr.2 var född, vet jag att de plötsligt kan behöva äta igen på natten. Det är varmt och de är törstigare. Ska jag bara ge vatten på natten då? Vi kommer att bo på olika ställen så det kommer vara dåligt med rutin på så sätt.Han kommer inte heller kunna äta alla puréer som han skulle få om vi hade varit i Sverige, utan det blir mycket ersättning, gröt och bananpuré och förhoppningsvis kan de fixa lite potatispuré till oss på vissa ställen, kanske lite ris som vi krossar.
Ett långt inlägg, men jag hoppas att bli lite klokare iaf!
Tack i förhand för hjälpen!
Jag har börjat läsa SHN-boken och har små-testat metoden igår kväll och i morse när han skulle ta sin första tupplur. Det funkade ganska bra, tog ungefär 10-20 minuter för honom att komma till ro och somna själv, vilket jag tror är ganska ok för en första gång?
Om jag planerar att han ska sova t.ex. 1,5 timme, ska jag då väcka honom efter det?
Hur håller man sig till schemat när man är ute med vagnen? (för när vi är ute med vagnen somnar och vaknar han när som helst - väldigt svårt att behålla ett schema och tillämpa SHN metoden)
Hur ska han kunna sova natten igenom om han vaknar 2-3 gånger på natten för att äta? (ska tillägga att han vanilgtvis äter 130-160ml åt gången med 3-4 timmars mellanrum och orkar inte äta mer åt gången)
Vi är en familj som ofta är på resande fot. I september åker jag ner till Belgien i tre veckor för att hälsa på min familj (fast jag kommer att kunna hålla mig till ett schema där nere). 15-okt-15jan'09 skall vi resa runt i Asien med våra barn. Lillen kommer att vara 6 månader gammal när vi åker. Jag hoppas att han har lärt sig sova gott igenom natten innan dess. Men utifrån erfarenhet med min äldsta son (som nu är 2,5 år gammal) som vi reste en del med innan nr.2 var född, vet jag att de plötsligt kan behöva äta igen på natten. Det är varmt och de är törstigare. Ska jag bara ge vatten på natten då? Vi kommer att bo på olika ställen så det kommer vara dåligt med rutin på så sätt.Han kommer inte heller kunna äta alla puréer som han skulle få om vi hade varit i Sverige, utan det blir mycket ersättning, gröt och bananpuré och förhoppningsvis kan de fixa lite potatispuré till oss på vissa ställen, kanske lite ris som vi krossar.
Ett långt inlägg, men jag hoppas att bli lite klokare iaf!
Tack i förhand för hjälpen!
-
Antonias mamma
Re: nu ska jag kura min 3,5 månaders: har viktiga frågor
Hej och välkommen hit!DestinationX skrev:Jag har börjat läsa SHN-boken och har små-testat metoden igår kväll och i morse när han skulle ta sin första tupplur. Det funkade ganska bra, tog ungefär 10-20 minuter för honom att komma till ro och somna själv, vilket jag tror är ganska ok för en första gång?
Det är varmt och de är törstigare. Ska jag bara ge vatten på natten då?
Svaren på dina frågor finns i SHN-boken, och det är viktigt att du är väl påläst innan du börjar kura. Man ska inte "testa" SHN utan läsa tills man vet vad man ska göra och sedan genomföra kuren
Här kommer svar på dina frågor i tur och ordning:
1. Schemat bifogade du inte så det kan jag inte kommentera. Men ja, man tillämpar SHN dagtid också så tillvida att schemat ska följas och man lägger barnet med en dagramsa, som inte innehåller ordet "natt".
2. Det behöver inte vara kolmörkt i rummet på dagen - barnet kan bra sova ute i vagn också.
3. Ja, man väcker efter utsatt sovtid.
4. Är du ute med vagnen följer du schemat som vanligt. Väck honom då sovtiden är över.
5. Då du kurar är det ju din uppgift att lära honom sova hela natten utan mat, även om han vaknar. Nattmålen tas bort - du ger ingen mat - utan lär honom somna om igen med de verktyg kuren innehåller - dvs vagning/buffning samt ramsa.
6. Då ni är utomlands behövs mer vätska pga värmen, men försök att ge den dagtid i första hand. Börjar du ge vatten nattetid också så blir det snabbt en ovana och barnet börjar vakna allt oftare igen.
Återkom gärna om du undrar över nåt!
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Hejsan och Välkommen!
Hur har du tänkt att lillens schema ska se ut?
Gällande resandet så är jag helt säker på att någon med mer res-erfarenhet kommer att hoppa in här med goda råd. Jag är inte så berest med små barn
Jag hoppas jag har kunna hjälpa till att räta ut några frågetecken iaf kring shn!
//Malin
Först och främst vill jag bara påminna om att SHN är rekomenderad från 4 månader, så jag rekomenderar dig att ta dessa två veckor som är kvar och läs på om shn kuren och förbereder dig på vad det handlar om.Jag har gjort ett PM sov- och ätschema till lillen:
Hur har du tänkt att lillens schema ska se ut?
Jag när du genomför shn så strukturerar du även upp dagarna och följer schemat ni gjort. Det ska innehålla 11-12 h natt sömn, 3 lurar fördelat under dagen och med fördel en längre mitt på dagen, 5 mål mat fördelat under dagen och sikta på minst 1 liter mat totalt under en dag.Kan man tillämpa SHN-kuren på dagen?
På natten ska det vara kolsvart i rummet, och dagslurarna måste inte vara mörklagda, men barn som tenderar att "skarva" brukar behövs mörklagt även på dagen.Ska det vara lika mörkt i rummet?
Ja du följer schemat, men skulle det ta upp mot 1 h för honom att somna tex, så låter du honom bara sova 45 min, vilken är närmsta skarv och inom marginalkvarten. Han väcks alltid enligt schema och lurarna läggs efter naturliga sömnrytmpass som är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5h, 2 h osvOm jag planerar att han ska sova t.ex. 1,5 timme, ska jag då väcka honom efter det?
Dels skulle jag ha honom sittade i vagnen och när man se att han börjar krokna kan man ge honom någon spännande leksak eller ta upp honom en stund och hålla honom ut mot världen så han får se och upptäcke. Om det är omöjligt att hålla honom vaken kan du bjuda på 5 minuter utöver schemat och sedan väcka efter axakt 5 min.Hur håller man sig till schemat när man är ute med vagnen? (för när vi är ute med vagnen somnar och vaknar han när som helst - väldigt svårt att behålla ett schema och tillämpa SHN metoden)
Det är därför man genomför en kur, för att han ska lära sig sova natten igen själv i sin egen säng, så fortsätt läs på om kuren så kommer det att klarna.Hur ska han kunna sova natten igenom om han vaknar 2-3 gånger på natten för att äta? (ska tillägga att han vanilgtvis äter 130-160ml åt gången med 3-4 timmars mellanrum och orkar inte äta mer åt gången)
Om jag var du skulle jag vänta med att "testa" tills jag hade läst på klart.Jag har börjat läsa SHN-boken och har små-testat metoden igår kväll och i morse när han skulle ta sin första tupplur. Det funkade ganska bra
Gällande resandet så är jag helt säker på att någon med mer res-erfarenhet kommer att hoppa in här med goda råd. Jag är inte så berest med små barn
Jag hoppas jag har kunna hjälpa till att räta ut några frågetecken iaf kring shn!
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
DestinationX
Hej och tack så mycket för svaren!
OK, jag ska läsa boken först. Han är ju 4 månader om 2 veckor så det borde jag hinna med.
Däremot förstår jag inte riktig att man kan börja kura precis vid 4 månader för att barnet då får puréer. I början gäller det ju bara smakportioner - inget de blir mera mätt från? Kan tänka mig att de inte börjar bli mätta på puréer och gröt förräns 5-6 månader?
/DestinationX
OK, jag ska läsa boken först. Han är ju 4 månader om 2 veckor så det borde jag hinna med.
Däremot förstår jag inte riktig att man kan börja kura precis vid 4 månader för att barnet då får puréer. I början gäller det ju bara smakportioner - inget de blir mera mätt från? Kan tänka mig att de inte börjar bli mätta på puréer och gröt förräns 5-6 månader?
/DestinationX
Hejsan!
Man väntar med att kura tills 4 månader just för att dom sällan är redo för 12 h nätter föränn dess, men att ge pureer är såklart en fördel, och jag gasade på smakisarna fort på 3 dagar åt han en halv banan åt gången och efter en dryg vecka åt han en hel. Så man får se hur lillens mage reagarar, om han är intresserad av mat osv. Men just under själva kuren så helammamde jag bara, så jag kan understrycka att 12 h nätter kan man få till på "bara" bm. En fördel är om man kan pumpa ut morgon mjölken och erbjuda den i flaska på kvällen, just för att morgon mjölken ofta är lite fetare och mättar bättre.
//Malin
Man väntar med att kura tills 4 månader just för att dom sällan är redo för 12 h nätter föränn dess, men att ge pureer är såklart en fördel, och jag gasade på smakisarna fort på 3 dagar åt han en halv banan åt gången och efter en dryg vecka åt han en hel. Så man får se hur lillens mage reagarar, om han är intresserad av mat osv. Men just under själva kuren så helammamde jag bara, så jag kan understrycka att 12 h nätter kan man få till på "bara" bm. En fördel är om man kan pumpa ut morgon mjölken och erbjuda den i flaska på kvällen, just för att morgon mjölken ofta är lite fetare och mättar bättre.
//Malin
-
DestinationX
Det här schemat hade jag tänkt mig ungefärligen från och med 4 månader:
08:00 ersättning
09:30-11:00 sova (1,5 timme)
11:30 ersättning / smakportion puré
12:30-14:00 sova (1,5 timme)
15:00 ersättning
17:00-17:45 sova (45 minuter)
18:15 ersättning / smakportion gröt
19:30-20:15 sova (45 minuter)
20:45 ersättning / välling
21:00-08:00 sova natt
Jag har använt schemat i SHN-boken som referens... fast jag vet inte riktig om min kille kommer att behöva mera eller mindre sömn vid det läget. Hoppas att han kommer att orka med större mängder ersättning snart; just nu orkar han inte med mer än 130-160ml åt gången.
08:00 ersättning
09:30-11:00 sova (1,5 timme)
11:30 ersättning / smakportion puré
12:30-14:00 sova (1,5 timme)
15:00 ersättning
17:00-17:45 sova (45 minuter)
18:15 ersättning / smakportion gröt
19:30-20:15 sova (45 minuter)
20:45 ersättning / välling
21:00-08:00 sova natt
Jag har använt schemat i SHN-boken som referens... fast jag vet inte riktig om min kille kommer att behöva mera eller mindre sömn vid det läget. Hoppas att han kommer att orka med större mängder ersättning snart; just nu orkar han inte med mer än 130-160ml åt gången.
-
DestinationX
Hejsan
Jag kan bjuda på mitt favvoschema för små 4 månaders:
07.00 God morgon, Frukost
8.45- 9.30 Sova 45 min
11.00 Lunch
11.30- 13.30 Sova 2 tim
14.00 Mellis
15.30-16.15 sova 45 min
17.00 Middag
18.45 Kvällsslurk
19.00 Natt
Vill man ha senare natt kan man skuta allt 1 h, men jag upplever att dom flesta barn vill göra natt före 20.00 och 4 lurar kan upplevas som hackigt. Självklart är det högst individuellt och du avgör, men jag tycker detta är ett schema som följer med länge med små små justeringar tidsmässigt.
//Malin
Jag kan bjuda på mitt favvoschema för små 4 månaders:
07.00 God morgon, Frukost
8.45- 9.30 Sova 45 min
11.00 Lunch
11.30- 13.30 Sova 2 tim
14.00 Mellis
15.30-16.15 sova 45 min
17.00 Middag
18.45 Kvällsslurk
19.00 Natt
Vill man ha senare natt kan man skuta allt 1 h, men jag upplever att dom flesta barn vill göra natt före 20.00 och 4 lurar kan upplevas som hackigt. Självklart är det högst individuellt och du avgör, men jag tycker detta är ett schema som följer med länge med små små justeringar tidsmässigt.
//Malin
-
DestinationX
Tack Malin!
Ska försöka anpassa schemat lite efter lillemans behov när vi väl har börjat kura på riktig. Emellertid läser jag boken som en galning nu.
En annan kort fråga: tror du att det är för tidigt att ge välling fr.o.m. 4 månaders åldern? (skulle blanda den met ersättning till en början för att göra övergången smidigare)
Ska försöka anpassa schemat lite efter lillemans behov när vi väl har börjat kura på riktig. Emellertid läser jag boken som en galning nu.
En annan kort fråga: tror du att det är för tidigt att ge välling fr.o.m. 4 månaders åldern? (skulle blanda den met ersättning till en början för att göra övergången smidigare)
Hej,
jag svarar på din sista fråga istället för duggan. Hoppas det är ok!
Många här har gett 6-månadersvällingen från 4 månader. Det är samma välling som förut var från 4 månader. De ändrade namnet när WHO gick ut med rekommendationer om att det var ok att helamma i sex månader. (Jag föredrar att uttrycka det så istället för att skriva att de rekommenderar att helamma i sex månader...)
Dessutom vill jag tillägga att man kan tillämpa SHN-kuren även med ett nattmål om man tycker barnen är för små ännu. Men då ska de väckas vid ett bestämt klockslag för maten. Rätta mig gärna om jag har fel!
jag svarar på din sista fråga istället för duggan. Hoppas det är ok!
Många här har gett 6-månadersvällingen från 4 månader. Det är samma välling som förut var från 4 månader. De ändrade namnet när WHO gick ut med rekommendationer om att det var ok att helamma i sex månader. (Jag föredrar att uttrycka det så istället för att skriva att de rekommenderar att helamma i sex månader...)
Dessutom vill jag tillägga att man kan tillämpa SHN-kuren även med ett nattmål om man tycker barnen är för små ännu. Men då ska de väckas vid ett bestämt klockslag för maten. Rätta mig gärna om jag har fel!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Hejsan!
Javisst kan man kura med nattmål, men först och främst behöver du läsa på mer så alla frågetecken är uträtade och om du skulle kura med ett nattmål, så ska du sedan plocka bort nattmålet om 2 veckor. Jag skulle ta vara på tiden som är kvar till att läsa på, men det är absolut ingen nackdel om du sätter ett ett schema och strukturerar upp dagen med sömn och mat, med fördel kan alla lurar tas i vagn
Detta kan absolut göras nu, barn gillar strukturerad tillvaro
//Malin
Javisst kan man kura med nattmål, men först och främst behöver du läsa på mer så alla frågetecken är uträtade och om du skulle kura med ett nattmål, så ska du sedan plocka bort nattmålet om 2 veckor. Jag skulle ta vara på tiden som är kvar till att läsa på, men det är absolut ingen nackdel om du sätter ett ett schema och strukturerar upp dagen med sömn och mat, med fördel kan alla lurar tas i vagn
//Malin