Hjälp o tips för våra 2-månaders tvillingar!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
MEM

Hjälp o tips för våra 2-månaders tvillingar!!

Inlägg av MEM »

Är ny här efter att ha bestämt att vår familj ska sova i fortsättningen.. :) så ni får ursäkta konstiga frågor osv..

Våra killar är nu 2 månader.
de föddes den 12 maj i v 35+1.

hjälp mig med tips o råd om schema osv. känner mig totalt förvirrad just nu o blir ledsen när mjölken inte räckt till osv...

igår kväll ammade jag allt vad jag kunde o gav sedan ersättning. trugade i Mille. Eddie somnade.
Killarna somnade 20.00
Eddie vaknade o åt 23.30.
Mille vaknade o åt 04!!!!
sedan har de inte varit det minsta synkade sedan dess..

vad sk jag tänka på?? hur kan ett schema se ut??

jag har köpt 2 andningslarm men inte börjat anv dem än. än så länge har de sovit i samma säng. eller.. tanken har varit det men oftast har de sovit med oss..
vi ska köpa en spjälsäng till så de får varsin o tills dess tror ´jag att Mille får sova i sängen då han somnar bra bara han får ligga på mage. Eddie får nog sova i tvillingvagnen till att börja med.

har tänkt låna barnaboken men den var utlånad på bibblan.

Vi ska även kura storebror som nu är 1½ år. han har trasslat med sömnen sedan han föddes. eller rättare sagt har vi nog trasslat till det för honom :( vi var beredda att prova allt sa vi men fick så mycket råd att absolut inte köra SHN då det skulle vara likvärdigt med 5MM.. har ju nu insett att det inte alls är det.
Har kompisar som kört 5MM o sagt att det skulle vara bättre än SHN.
Måste erkänna att vi då bestämde oss för att köra 5MM men ångrade oss efter några minuter. kändes verkligen som barnplågeri :x

tacksam för hjälp!!!
kramar Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Välkommen, :!:
blir alltid lika glad då andra tvillingföräldrar hittar hit :heart:

Jag har lite ont om tid jusst nu, me kan återkomma senare,

Men jag tänker först och främst, att de bara är 1 månad korrigerad ålder.
Och då tror jg att vi bhandlar dem som lite mindre än vad de är, ett litet tag till.
Minst ett nattmål bör de ha på natten, tycker jag.

Och sen vill jag bara säga, VAR INTE LEDSEN för att mjölken inte räckte till.
Du har ju faktiskt två barn som ska få äta sig mätt.
Man gör så gott man kan, och räcker inte det, ja då är det inte mycket att be för. Barnen måste ju få vara mätta.

Så här skötte jag om mina tvillingar när de var 1-2 månader:

Morgon 7.(väckte klockan 7, har ochså en ett och halvt åring, och jusst morgonen vill jag styra, för då faller resten av dagen på plats) Ersättning, rap, ersättning igen. blöjbyte, umgänge, ersättning, rap, och så kanske lie ersättning igen om det gick ner några droppar till.

8.30-så sover tvillingarna. I 1 1/5-2 timmar.

10.30 Mat, enligt SM målet pågår i 1 1/2 timme. Vaken i sammanlagt 2 timmar.

12.30 sover i två timmar.

14.30 Mat enligt SM.

16.30 sova 1 1/2 - 2 timmar.

18.30 -19.00 Det är nu det stora avgörande målet brukar komma, mat enligt SM. Alltså. En kortare lur, 5 eller 20 minuter, bad, och en härlig kvällsportion på det.
Det här målet brukar ta slut ungefär 22- 22.30. Beroende på, hur allt flytit på :shock:

Och det är det här sista målet som man vid 2 månader brukar tidgarelägga, och se till att barnen inte behöver bli övertrötta.

Fråga gärna mer, men nu måste jag rusa :)

skickar lite läsning
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4765
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Linda och varmt välkommen till Forumet :D

Grattis till juvelerna :heart: och ert kloka beslut att vända skutan så hela familjen får sova gott.

Jag ska tjoa på några tvillingföräldrar som kan dela med sig av sina erfarenheter om Standardmodellen. Sedan tittar jag in ikväll igen och besvarar dina frågor. :D

:heart: Elle
Senast redigerad av Elle den ons 16 jul 2008, 21:12, redigerad totalt 2 gång.
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle

Inlägg av Elle »

:lol: :lol: sonica, snabbare än blixten :lol: Jag skulle precis pm:a dig. TACK!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad bra att ni bestämt er för att barnen, ska sova, och skippar 5 mm som verkar så populär nu :cry:

Att synka mina tvillingar, har inte varit svårt. Bara man har målet framför ögonen. Och att man är villig att jobba lite för att få till det.
A-O ÄR :arrow:ATT HÅLLA DEM VAKNA LIKA LÄNGE; det kräver ibland sin man eller kvinna, men det är värt det. Har de varit vkaen lika länge är de ungefär lika trötta efter 2 timmars vakentid. Och sen sover de ungefär lika länge.
Och om någon vaknar så tycker jag det har varit enkelt att vagna, så de får ungefär lika mycket sömn.

En annan sak som vi har här hemma är att vi genomför det vi bestämt.
Bestämmer vi att nattmålet ska bort, så ska det bort, oavsett om det tar 3 dagar eller 1 vecka.
Vi har lagt upp nätterna i skift jag och sambon. En halvtimme har jag haft vakt, och sen har sambon haft en halvtimme och så har vi turats om att dra vagnen. vi har sovit rätt gott hela familjen faktiskt, någon natt har varit gräslig, några nätter har varit sådär lagom jobbiga, men de FLESTA nätterna har vi sovit gott. Det är nästan så man skäms att säga det. Folk tror en ju inte riktigt.
Tvillingarna har haft varsin gammal skruttig liggvagn, och vi har haft dem på mage, och andingslarm såklart.

Och ett hett tips är
:arrow: köp BB istället. Jag skulle inte klara mig utan att läsa den lite då och då. Man glömmer bort hela tiden, eller så behöver man bara lite inspiration i bland.

Och en sista sak, som jag alltid vill påminna alla som har spädisar.
:arrow: MAT, MERA MAT och ännu mera MAT :!: Det brukar lösa de flesta fnurror.
Amma det du vill och mäktar med, men var inte rädd för att ösa på med ersättning, OXÅ. Särskilt inför natten, kan du mycket väl satsa på en riktig brakmåltid.

Kramisar :heart:
MEM

Inlägg av MEM »

tack för svaren! Vad underbara ni är!!

måste nog ta o köpa BB.

ang maten. killarna äter vanligtvis på max 15 minuter. nu har jag börjat truga i dem mer o mer samt ge ersättning när jag märker att de kan äta mer. men 1½ timme?? hur ska jag då bära mig åt?
killarna kräks o kräks dygnet runt...

tyckte jag läste nånstans att det skulle va bra runt 2 månader att ge dem mat 20 o 04. är det så? ska de "klara" 8 timmars sömn? jag ska alltså inte gå efter 2-månaders utan ist 1-månads bebbar??

killarna är väldigt kvällströtta (som sina föräldrar :D ).

jag måste nog kämpa för att få dem mer synkade

sov gott o tack för att ni finns där för en trött 3-barnsmor :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen :)
MEM skrev:tyckte jag läste nånstans att det skulle va bra runt 2 månader att ge dem mat 20 o 04. är det så? ska de "klara" 8 timmars sömn? jag ska alltså inte gå efter 2-månaders utan ist 1-månads bebbar?? :D
Ja man brukar korrigera åldern, och då skulle de vara runt 1 månad nu.
MEN jag vet också föräldrar som inte korrigerat, kanske inte fullt ut, i alla fall. Då handlar det om att kunna känna av barnen, och vad de visat tendenser till att klara av.
Har barnen av sig självt sovit 8 timmar i sträck på natten, så vet man ju att då klarar barnen av det, och då finns ju ingen anledning att bara låta de sova 6 timmar...
Hänger du med :?:
Man känner liksom av bebbarna.
Men dina barn bör klara 6 timmar utan mat på natten.

Jag har SM at 3 barn nu, sammanlagt, och jag tycker mig märka att det är när de passerat 5 kg i vikt, som det första nattmålet går att få bort. (det som brukar infalla kring 01.

Man brukar säga att en 2 månaders kan sova mellan 20-04, i 8 timmar.
Och sen tycker jag att man ska ta hänsyn till om de är kvällströtta, som du skriver att de är.
Då ska de ju naturligtvis få sova, övertrötta bebisar är inte roliga, och de blir inte ett dugg lättsövda :shock:
Vill man kan man ju i en övergånsperiod mata, innan man själv lägger sig, dreamfeed, som det kallas. Då gör man det utan att tända, och väcka bebisarna. En liten kvällslurk bara. Kanske kan det vara nått, innan man får till 8 timmars natten :?:

Hur söver du dem :?: , läggs de vakna, för att somna själv :?:
Gäst

Re: Hjälp o tips för våra 2-månaders tvillingar!!

Inlägg av Gäst »

MEM skrev: igår kväll ammade jag allt vad jag kunde o gav sedan ersättning. trugade i Mille. Eddie somnade.
Killarna somnade 20.00
Eddie vaknade o åt 23.30.
Mille vaknade o åt 04!!!!
sedan har de inte varit det minsta synkade sedan dess
Tänkte på det du skrev om att det inte varit minst synkade sen dess.
såhär har jag gjort:
Om en har vaknat, och ätit, så har den andra fått äta också, ovsett om den andra har varit hungrig. Då är det bra om man är två, så man tar varsin :wink:

Alltså antingen så skulle du inte ha matat den som vaknat, och vagnat i
stället, eller så skulle båda ha ätit.
Så har jag resonerat.

Lika klockan 4 då alltså, ta ledningen lite, och ta upp och mata även den som inte vaknat, Och med SM på dagarna, så bör de hålla ungefä samma tidr på natten också.
det är för övrigt ett utmärkt sätt, att arbeta med att förtroendet.
barnen VET att de kan lita på att ni sköter om deras behov,förebyggande och fortlöpande...helst innan de börjar skrika och bli hungriga.

Är du med :?:
MEM

Inlägg av MEM »

tack för svaren!!

Jo jag har alltid väckt den andre om en ätit men nu sista näterna (o dagarna) har jag lixom varit för trött o slut för att orka.. har känt mig så otroligt förvirrad o osäker på allt sen jag börja läsa in mig på SHN.. killarna känner garanterat av det..

I går natt sov Mille mellan ca 20-04 så han klarar ju iaf av det. jag ville inte väcka honom när han sov så bra då Eddie skulle äta. jag försökte först få Eddie att somna om ist men när han hade skrikit upp sig blev jag rädd att han skulle väcka sina båda bröder..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men vad duktig lilla Mille var i natt, härligt jobbat :!:
Eftersom han nu sov mellan 20-04, så tänk på det han åt den dagen,den mängden bör du försöka få i, även andra dagar. MINST :wink:

Är påföljande natt, orolig och med uppvak, så försök nästa dag att få i ännu mera mat...
Är du med :?:

När och om en tvilling har vaknat, och du bestämt att ta bort ett nattmål.
Så vagna, och gör det på stört, när barnet vaknat. Vänta inte, och se om barnet somnar om av sig själv. Hugg i, och kör, sluta och lyssna av...kör igen, sluta och lyssna av...
Viktigt är att sluta precis innan barnet somnat, så att barnet lär sig att ta hand om det lilla sista själv.

Jag hoppas innerligt att ni ska få hjälp med detta. Jag vet inte hur du har tänkt göra, men du kanske tar en sak i taget :?:
Kanske kura bror först :?: Och sen kämpa på med tvillingarna :?:
Att kämpa på med båda sakerna samtidigt kanske kommer att ta ut dig aldeles :?: Och så blir det pannkaka av allt för att man inte orkar :?

Jag önskar jag kunde skicka lite ork, via cybervärlden.
Jag tycker att du är så stark, som tänker ta tag i detta nu.

kram :heart:
MEM

Inlägg av MEM »

tack vad gullig du är!!! jagblir ju rörd!! Och får massor av extra ork!

Tanken är att sambon ska kura storebror men då måste det ske innan han börjar jobba igen. han har ett jobb som han är borta mycket och vi ar betsämt att alla 3 barnen ska somna själva o sova hela nätter då det kommer bli tufft för mig annars :)

vi är hos mina föräldrar i veckan o nu ikväll la vi tvillingarna i tvillingvagnen o vagnade dem . det funkade kanon!! MEN de fick somna på mage o jag vände dem sedan.

Kan man ha andningslarmen när de sover tillsammans så i vagnen?? eller är risken att larmet kan känna av barnet som ligger bredvid???
(Vi la först Mille i vagga men ångrade oss snabbt. var kanske dumt men vi flyttade honom till vagnen där hans bror låg o då blev han lugn på en gång..)

Jag längtar verkligen tills vi kan lägga alla 3 på kvällen utan skrik o bråk!!!

Sov gott o tack för alla underbara svar!! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej :!:

Jag rekomenderar inte andningslarm i tvillingvagn. Jag testade lite, när de var mindre.
Jag fick med nöd och näppe plats med båda larmen.
Och snabbt blev de så stora, att den ena tvillingen tex kunde ha ett ben eller en arm, på den andre tvillingens platta. Och det är ju ingen vits alls med andningslarm om, de inte fungerar :shock:

Vi har två liggvagnar nu, och tvillingvagnen används mest för promenader, och i bland får de sova de kortare sovpassen 20 -45 minuterpå rygg i den..Men det är sällan, mest bara om vi ska på någon utflykt.

Håller tummarna för er :thumbsup:
MEM

Inlägg av MEM »

jag förstår INGENTING... :(

sedan jag började med Standardmodellen har killarna börjat strula hela tiden.. Mille är inte nöjd alls. När han har ammat en stund blir han missnöjd och flaskan vill han inte alls ta längre.. vet inte vad jag ska göra men så här vill jag då inte ha det.
Det gick betydligt bättre innan jag började trycka i dem mat o mata länge enligt SM . tidigare åt de på ca 10 minuter var.
Gäst

Inlägg av Gäst »

MEM:
De ska vara mätta och nöjda, det är det hela.
Äter de på 10 minuter, så var glad för det då, höll jag på att säga :roll:
Och sen kan du bara ge en kort extra slurk, sen, utifall att det skulle tas emot.

Sen vill jag vekligen understryka vikten av nappstorleken på flaskan :shock:
Om det är för litet, så ids de inte suga, de blir trötta eller upprörda :shock:

Och all information om flaskmatning tycker jag gått förlorad i denna värld där amning räknas som det främsta.

Jag har inhämtat information från äldre böcker tex. där det står att nappens storlek kan vara avgjörande för hur matningen går.

"Om napphålen är för små får barnet för litet och blir trött långt innan det ätit färdigt.....för de flesta barn går det lagom fort när det tar 20 minuter att suga färdigt...Om de är för tröga för ert barn kan ni utvidga hålen enligt följande metod: Stick den trubbiga ändan av en fin (nr 10) nål i en kork. Sedan håller ni i korken och upphettar nålspetsen i en låga tills den :lol: blir rödglödad. Kör den en liten bit in i toppen på nappen."

Ur "Sunt förnuft i barnavård och barnuppfostran" Benjamin Spock.
En riktig gammal godig.
Det står en hel del stollerier i den, men det står också om annat som det inte finns att läsa om på andra ställen.

Prova det :wink: Och bli inte dödsförskräckt om det svämmar över lite i början om du gör större hål, de lär sig snart svälja undan.

Kram.
MEM

Inlägg av MEM »

TACK!!! du kan inte ana vilken ångest jag haft o har över dettta med maten. innan jag började läsa om "sova hla natten" och SM gick det hur bra som helst men nu är det bara jobbigt för oss alla. ska försöka gå tillbaka till vårt vanliga sätt i morgon :-) (om nu killarna accepterar det)

angående nappstorleken känns dt mer som att den skulle va för stor. det ser ut och låter som de håller på att kvävas eller kräkas när de ska äta ur flaskan. så var det iof inte tidigare...

min mjölk kommer väldigt snabbt o mycket så jag tycker iof inte flaskhålet skulle va för stort..

TACk så mycket för ditt svar. jag hoppas verkligen att det blir bättre i morgon för så här kan jag inte hålla på.

sov gott! kram
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"