Ledsan läggning av 6-veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ylvalina

Ledsan läggning av 6-veckors

Inlägg av Ylvalina »

Är det någon här som kan hjälpa mig att få min lilla tös att somna lungt själv inför natten??? Just nu så är det MYCKET ledsna skrik, och läggningen tar alltifrån 10 min upptill 30 min, med efterföljande orolig sömn som kan hålla på i ytterligare ca 30 min innan hon somnar in ordentligt. Detta gör ont i lilla hjärtat mitt kan jag säga. :cry:

Dagarna funkar hyffsat, och då kan hon faktiskt somna på egen hand, även om det inte sker varje gång. Då hon skriker på dagen vid läggning, så tycker jag vagningen kan funka skapligt (hon sover nämligen i vagn, på mage förstås).

Grejen är den att när jag känt att vagningen inte "tar" utan att hon snarare börjar skrika ännu mera, så har jag de sista dagarna börjat övergå till buffning, något som inte heller funkar speciellt bra ännu. Kanske för att jag blandat signalerna till henne, antar jag.

Men jag skulle behöva lite tips om hur jag bäst ger signalen sovdags till en 6-veckors tjej m.h.a. buffning (eftersom vagnandet inte funkar känns det som). Är det någon som kört buffning på en sådan liten, och hur gör ni, eftersom det inte är fråga om att köra någon regelrätt "kur" riktigt ännu??
Mor till 3 sötnosar, födda 2003, 2005 och 2008.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Ylvalina och grattis till din lilla tös :D

Det första som slår mig när jag läser ditt inlägg är huruvida tösen din är tillräckligt mätt :?: Kanske idé att få i henne lite extra till kvällen :?: Om man behöver hålla vaken lite extra för att få ned en skvätt till är det helt ok.

Det andra är att det låter som alldeles för mycket verktygande och trixande på en sådan liten tös. Tycker du skall strunta helt i buffning och i nödfall använda vagning. Har för mig att det finns ett klipp på forumet där Anna visar hur man får till rätta "knycket".

I stort skulle jag vilja råda dig till att mata så mycket du bara kan under ett rejält vakenpass och sen när du vet att flickan fått allt hon behöver av mat, delaktighet, magläge på golvet och ännu mer mat ja då lägger du henne i vagnen, skakar ordentligt i handtaget och går. Trygg i förvissningen om att nu är hennes behov SÖMN och inget annat.

Hoppas att du får fler svar för jag vet att här finns många som är jätteduktiga på SM.

Kram från Nancy
kattklo

Inlägg av kattklo »

Övertrött?
Mycket intryck i nya världen, 2 syskon att titta på!
Ja, övertrött är det första som slår mig. En övertrött bebis somnar INTE själv. Lägg tidigare är receptet eller spräng in en 20-minutare under kvällspasset.

Allan hade mååånga såna kvällar och grejjen var då, förutom att han hade svårt att komma till ro, även att han inte kunde äta någon nattslurk.
Vi löste det så att han fick hjälp att somna och när han vaknade (för det gjorde han alltid) efter 30-45 minuter fick han sin nattslurk och sen la jag honom utan ett ord tillbaka och han sov lugnt och gott.
Man får hitta sina knep!

KRAM!
Ylvalina

Inlägg av Ylvalina »

Ja, övertrött det kan jag nog skriva under på. Tycker dock att det är hopplöst att få henne att sova bra framåt eftermiddagen/kvällen, och den sista luren blir alltid kortare än vad den borde vara.
Men ikväll la jag henne faktiskt en halvtimme tidigare, och läggningstiden halverades, men tyvärr inte utan skrik. :cry:

Tilläggsmål har jag också funderat kring. Vi försökte i förrgår, men jag tror vi hade lite otur, för jag hade ganska nyligen ammat henne, och när hon sen fick flaskan och de första dropparna rann ner, så spydde hon ner sig totalt. Hade också precis gett henne AD-dropparna, så vi hade nog inte den bästa tajmingen där :oops:
Ska ge det ett nytt försök imorgon.

Hur brukar ni göra med ett sådant tilläggsmål inför läggningen? Ammar ni precis innan, eller låter ni det gå en viss tid emellan? Jag vill ju inte att detta tilläggsmål ska förstöra min amning på något vis, d.v.s. att mjölken sinar för att hon för tillägg i stället...
Mor till 3 sötnosar, födda 2003, 2005 och 2008.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Ylvalina!

Nattslurken behöver inte vara tillägg utan du kan ju pumpa ur av den feta morgonmjölken och servera i kopp/sked/flaska det sista ni gör innan läggningen.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"