gnäll o skik mest hela dagen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
elli

gnäll o skik mest hela dagen

Inlägg av elli »

hej!
min son e snart 3mån och han sover gott hela natten utan mål,klart det e lite skrik innan men när han somnar så sover han.men det e dagarna som e jobbiga.på morgonen e han glad o pigg 2tim men sen e det svårt att få han att sova gnäller o skriker..om han nu somnar så e det korta stunder.hur ska jag få honom att sova utan att gå o vagga.??när jag e ute me vagnen går det bra men inte hemma.ibland skriker han bara vet inte vad jag ska göra..det e inte magen för när jag har han på skötbordet e han alltid glad men om jag ska sitta i soffan så gnäller han mest..vad e fel?självklart har han glada stunder men de e korta. och det ska vaggas o vaggas hela tiden..men så ska man väl inte behöva ha det?
mvh mamma mia
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad jag vill minnas har du redan fått svar på två av dina andra trådar. Jag vill be dig att inte starta fler. Håll dig till en och samma :wink: :lol: Det gör det betydligt enklare för oss som vill hjälpa att få sammanhang och bakgrund. Så fortsätt bara att skriva vidare på den tråd du bestämmer dig för att behålla. Så uppdateras den automatiskt, dvs "åker upp" och vi kan få överblick.

:P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Njaeee, elli blev ombedd att flytta hit, så jag tror hon bara kopierade över texten från sin tråd på Kurforum och lade den här. Rätt så! :wink: :D

Så välkommen över hit, elli! :D

Anna svarade dig ju mycket riktigt i din andra tråd och föreslog att du skulle läsa på om standardmodellen. Här har du en länk som förklarar det hela:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Läs och begrunda!

3 månader, då är man mogen för ett genomtänkt schema. Vid 3-4 månader bör den totala dygnssömnen blir 15,5 timmar. 4 stora måltider ska du få in, samt en liten nattslurk på kvällen. Mitt schema såg ut såhär:

7 morgon, Mål 1
8:30-10 sova 1,5
10 Mål 2
12-14 sova 2
14 Mål 3
16-16:45 sova 45
16:45 Mål 4 (började ge gröt det här målet vid 4 månader)
19:45 Nattslurk (oftast både bröstmjölk och ersättning) och godnatt
Nattamning, 1 gång

Berätta gärna mer om hur era dagar ser ut!

/Tinis
elli

Inlägg av elli »

hej igen!
jag har nu läst standard modellen .men den förklarar inte hur man ska få ett slut på detta vaggandes för att han ska sova på dagen...hmm..
som sagt så funkar nätterna bra.
men på dagarna så när det e dags att sova så måste jag gå och vagga honom för att han ska sova.provat att lägga honom i sängen men då skriker han hysteriskt.(jag har ingen vagn i lgh) så det ända som funkar är att ta honom ut på promenad me vagnen då somnar han på stört.om vagnen är i rörelse hela tiden det vill säga!men det e inte så kul om det spöregnar ute :-)
jag tycker att det e svårt me ett dags schema eftersom man ibland åker iväg o hittar på saker.
natt 19 vaknar vid 5.30 äter då och somnar sen om.sover till 8.30 och får då mat.
vaken 2tim
mat
sover1-2tim beroende om man e ute me vagnen eller inte.
mat
vaken2tim
mat
sover 1tim
mat
vaken 3tim
mat
godnatt

mvh mamma mia
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Nätterna är ju verkligen jättebra. Med lite struktur och eftertanke ska du se att även dagen blir kanon. Ett genomtänkt dagsschema är absolut inget hinder för att åka iväg och hitta på saker. Snarare tvärtom! Du kommer veta när det är dags att äta och sova och kan planera din dag därefter. Idag består dagarna av gnäll och osäkerhet. Tar du ledningen och ser till att ge honom allt han behöver innan han behöver be om det, ska du få se vilken liten nöjd unge du får...

Idag sover han mycket på natten/morgonen och ganska lite resten av dagen. För att orka bör han ha 3 sovpass utspridda med jämna mellanrum under dagen. Kanske du behöver korta ner natten och göra morgon lite tidigare för att få en fungerande dag? Fundera igen på hur er dag skulle kunna se ut omo du verkligen strukturerade upp den med bestämda tider.

Vagnen är absolut det bästa för små kryp som behöver hjälpas att komma till ro. Men har du ingen vagn inomhus kan du istället buffa honom till ro. Meningen är att du ska lära honom att somna själv, men att han ska LUGNAS där han ligger. Här ser du ett videoklipp på buffning:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11

Läs gärna om solfjädern och tilrättaläggandet också, som används för att ge besked om att det är dags att sova och för att lugna.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=3

Kan det vara något, tror du?
elli

Inlägg av elli »

hej!
nu har jag ett annat problem oxå..:-) när jag har vänner el släkt över så vill dom ju så klart leka o hålla elliot,men det slutar alltid me hysteriskt skik som tar lång tid att få tyst på.han kan från att sitta o skratta o jollra me dem helt plötsligt börja gallskrika.vad kan detta bero på??
blir ju väldigt frustrerad över detta för jag vill ju att mina vänner ska kunna komma över.
ledsen mamma
Elle

Inlägg av Elle »

Hej elli!

Min spontana tanke är att han blir trött, för mycket intryck etc. Så visst ska du ta hem vänner men ta det lite lugnt med leken och låt det bli på hans villkor.

En teknisk sak: gå in under "profil" ovan och i signaturen skriver du när juvelen föddes och gärna i vilken vecka han föddes. Det är bra att ta hänsyn till i korrigeringarna i våra svar. Det underlättar enormt för oss som vill hjälpa :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Tinis skrev:Njaeee, elli blev ombedd att flytta hit, så jag tror hon bara kopierade över texten från sin tråd på Kurforum och lade den här. Rätt så! :wink: :D
:D Felåt :oops: Mea culpa :oops:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"