Sorry igen... Tillbaka från en weekendresa igen...
Allright, så här skulle JAG göra..
Lägga ungen direkt när flyget avgår (om möjligt tom. lite tidigare!). Väcka efter 10 h natt, utifall ungen inte själv vaknar när det blir liv och rörelse i planet på morgonen. Sedan köra på i vanlig ordning med schemat, om än ni då ligger några timmar före (enligt mina räkningar blir första morgonen, den i planet, kl 10). Sedan drar ni in på schemat vid lurarna så att natten infaller kl 9.00 den fösta kvällen. Följande morgon blir väckningen då kl 9 och läggningen kl 8. Så här håller ni på tills ni kommer till ert ursprungliga schema (eller vilket ni då väljer att köra med). Dock skulle jag vara lyhörd för om ungen verkar riktigt trött på kvällskvisten och lägga tidigare om läge finns och sedan köra på i vanlig ordning. Det är inte alls omöjligt att han redan den andra kvällen gnuggar ögonen vid "rätt" natitid!
Hemvägen är kärvigare!

Såhär är det alltid när vi flyger till USA, och det är på inga sätt optimalt för bebisar

. Då brukar jag försöka lägga in lurar med jämna mellanrum i planet, men inte låta barnet somna "för natten". Här är det jättesvårt att säga något generellt, men när vi åkte med ungarna vid 9 mån ålder så sov de 2 h, var vaken 2 h osv hela vägen tills vi var hemma i USA (förutom lillkillen som var vaken nästan 24 h i sträck med två 45 min lurar!!). När vi sedan kom hem (i vårt fall först vid 22-23!) så gjorde vi natt och ungarna sov tills de vaknade, vid ca 9. Sedan körde vi på med det gamla schemat från det och var tillbaka i tiderna redan följande dag. Utan jetlag!

Det enda som var jobbigt var att väcka från den sista luren, eftersom de då har velat göra natt. Men efter en vecka eller så så gav även det med sig.
Ett hett tips som jag gärna delar med mej är att alltid flyga med bilbarnstol, i synnerhet om ungen redan rör på sig! Barnet "vet" att man måste sitta stilla, att det är tråkigt, och att det är enklast om man sover!

Det finns en massa hjulsystem som man kan köpa och lägga fast under bilstolen, så att man slipper bära åbäket på flygplatsen! Alla som reser mycket med sina barn svär på att bilbarnstolen är det bästa sättet att få drägliga flygresor! Dessutom har man fördelen av att ha en blibarnstol om man skall hyra bil när man kommer fram. Det är inte alltid det lättaste att få hyra bilbarnstolar i fjärran länder!
Så fundera och klura vad som passar er bäst och kom ihåg att sist och slutligen så är det attityden som fixar biffen!

Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006