Snart sätter vi igång!
Snart sätter vi igång!
Nu vill vi verkligen börja med SM till vår Julian, 12 veckor gammal.
Vårt problem är att vi inte får honom att sova gott dagtid.
Vi läser och tränar och klurar, men några frågor återstår:
X Nattsömn - Vi är nöjda med hans nattsömn, som ungefär ser ut såhär:
20:00 Somnar
02:00 Ammar
02:30 Somnar om
05:00 Ammar
05:45 Somnar om
07:30 Vaknar glad!
Ska vi när vi drar igång ta bort en amning? Eller kan vi introducera det om
någon/några veckor, när vi ser att dagarna fungerar?
X Natt insomning - Vi har en fin ritual nu, med nedtrappning, amning, samma musik och så flaskan det sista som sker. Han somnar fort och oftast utan problem alls. Ska vi ändå ändra det till att avslutas med lek och "skrattet till godnattet"? Eller kan vi behålla vår lite lugnare sista stund? (Vi kommer göra en stor ändring här för lilla J, och det är magläget, han somnar nu på rygg).
Det kommer säkert mera frågor. Eller så kommer första rapporten från Dag1. Vilket som är vi glada att få prata med någon som vet!
Med gott hopp,
Simon (och Helena som sover)
Vårt problem är att vi inte får honom att sova gott dagtid.
Vi läser och tränar och klurar, men några frågor återstår:
X Nattsömn - Vi är nöjda med hans nattsömn, som ungefär ser ut såhär:
20:00 Somnar
02:00 Ammar
02:30 Somnar om
05:00 Ammar
05:45 Somnar om
07:30 Vaknar glad!
Ska vi när vi drar igång ta bort en amning? Eller kan vi introducera det om
någon/några veckor, när vi ser att dagarna fungerar?
X Natt insomning - Vi har en fin ritual nu, med nedtrappning, amning, samma musik och så flaskan det sista som sker. Han somnar fort och oftast utan problem alls. Ska vi ändå ändra det till att avslutas med lek och "skrattet till godnattet"? Eller kan vi behålla vår lite lugnare sista stund? (Vi kommer göra en stor ändring här för lilla J, och det är magläget, han somnar nu på rygg).
Det kommer säkert mera frågor. Eller så kommer första rapporten från Dag1. Vilket som är vi glada att få prata med någon som vet!
Med gott hopp,
Simon (och Helena som sover)
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Ja om ni nu skall införa SM föreslår jag att ni gör det med "buller och bong". Alla förändringar på en och samma gång.
Jag lägger in mina favoriter, läs gärna runt där så kan vi ta alla era frågor som ni har framöver i denna tråden.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
(här rekommenderar jag er varmt att läsa om Lucine, SM i raketfart om ni inte vill göra allt på "ett bräde" samt SM klistrade trådarna)
Sedan klistrar jag in hur vårt 3 mån schema såg ut, titta på det och se om ni med hjälp av papper och penna kan hitta ett som kanske passar er.
3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!
Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
4 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Som tidigare, men ta bort nattmålet!
Som du ser kommer nattmålet här kl. 04 och även om ni väljer att ha natt 19.30-07.30 så är 04 en bra tid för nattmål.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Ang. Snart sätter vi igång!
Hej Tors Mamma.
Tusen tack för snabbt svar!
Jag hoppar över på Julians pappa Simons tråd med min fråga:
"Vi är i startgroparna för att börja med Standardmodellen. Och är väldigt ivriga att sätta i gång.
En fråga som återstår och som för mig känns avgörande är om vi kan modifiera modellen till att innehålla 2 amningar per natt? Vår lilla Julian somnar, med "4-bröstamining" + ca 70 ml, från kvällen innan utpumpad, mjölk på flaska. Sover fint på natten och väcks/vaknar vid 2 och 5 (denna tid skjuts fram hela tiden om Julian får välja själv och jag inte väcker honom verkar det). Detta utan skrik eller gnäll, han verkar bara vara mycket hungrig (trots den extra mjölken från flaskan vid nattning), äter oftast girigt och somnar fint om och sover gott. Och som sagt allt detta utan gnäll, knöl eller skrik. Däremot sover han mycket dåligt på dagarna och kan absolut inte somna om han inte blir buren i bärsele eller ammas till söms.
Går det att genomföra Standardmodellen och fortsätta med de två nattamningarna ändå?
Och vid ca sex månader köra SHN (eller om vi märker att nätterna inte fortsätter så harmoniskt som nu) ?
Målet är alltså att lära honom somna och sova lugnt och fint även på dagtid!
Vi är väl pålästa och sätter gärna igång med modellen ikväll, men denna fråga återstår innan vi kan börja!"
Tusen tack för snabbt svar!
Jag hoppar över på Julians pappa Simons tråd med min fråga:
"Vi är i startgroparna för att börja med Standardmodellen. Och är väldigt ivriga att sätta i gång.
En fråga som återstår och som för mig känns avgörande är om vi kan modifiera modellen till att innehålla 2 amningar per natt? Vår lilla Julian somnar, med "4-bröstamining" + ca 70 ml, från kvällen innan utpumpad, mjölk på flaska. Sover fint på natten och väcks/vaknar vid 2 och 5 (denna tid skjuts fram hela tiden om Julian får välja själv och jag inte väcker honom verkar det). Detta utan skrik eller gnäll, han verkar bara vara mycket hungrig (trots den extra mjölken från flaskan vid nattning), äter oftast girigt och somnar fint om och sover gott. Och som sagt allt detta utan gnäll, knöl eller skrik. Däremot sover han mycket dåligt på dagarna och kan absolut inte somna om han inte blir buren i bärsele eller ammas till söms.
Går det att genomföra Standardmodellen och fortsätta med de två nattamningarna ändå?
Och vid ca sex månader köra SHN (eller om vi märker att nätterna inte fortsätter så harmoniskt som nu) ?
Målet är alltså att lära honom somna och sova lugnt och fint även på dagtid!
Vi är väl pålästa och sätter gärna igång med modellen ikväll, men denna fråga återstår innan vi kan börja!"
JVild
Jag ska be Simon (just nu på promenad med liten Vild för att han ska sova gott innan vi påbörjar SM i kväll är det tänkt) att lägga in Julian Vilds födelsedatum i signaturen asap.
JV fyller 3 månader nu den 9 juli. Stor kille.
Svar på din fråga om amning så ammar jag fullt ut, och enligt SM-modellen.
Det blir en del trugande - och liten strular en hel del. Släpper, tar tag, gnäller, tar tag, släpper, skrattar, pratar, tar tag, släpper osv.. Puh. Men det är oftast bara på kvällen och jag tänker att det rider vi ut. Så framhärdar jag vikten för lille Vild att dia klart!
Vi ska läsa trådarna du rekommenderar. Och återkommer alldeles säkerligen med några frågor till..
Mycket spännande detta och vi är jättepeppade!
Helena, Simon, Julian Vild och syskonen Etta (9 år) och Dexter (12 år)
JV fyller 3 månader nu den 9 juli. Stor kille.
Svar på din fråga om amning så ammar jag fullt ut, och enligt SM-modellen.
Det blir en del trugande - och liten strular en hel del. Släpper, tar tag, gnäller, tar tag, släpper, skrattar, pratar, tar tag, släpper osv.. Puh. Men det är oftast bara på kvällen och jag tänker att det rider vi ut. Så framhärdar jag vikten för lille Vild att dia klart!
Vi ska läsa trådarna du rekommenderar. Och återkommer alldeles säkerligen med några frågor till..
Mycket spännande detta och vi är jättepeppade!
Helena, Simon, Julian Vild och syskonen Etta (9 år) och Dexter (12 år)
JVild
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej igen, nej är han inte över 3 mån än kan ni ett tag behålla 2 nattmål tycker jag. Helt ok om ni vill avvakta faktiskt.
Sen är nog skratt till gonatt och då främst dagtid att rekommendera. Ni kan visst ha er nedvarning som ni har och mys men ca 5-10 min innan man läggs bör man få sig ett gott skratt och då alltid innan dagslurarna.
Hur har ni tänkt ha schemat?
Hur skall JV sova? Vagn eller säng?
Har ni läst på i verktygslådan? buffa och vagning och övat dessa på varandra, samt solfjäder?
Ni låter verkligen peppade och det är verkligen det viktigaste ihop med attityden. Tänk på att det tar 3 dagar att införa schema och rutiner och sen 1 vecka att följa upp samt sätta det. Så ni vill verkligen inte vara ute och fara och då främst inte i lurtider. Utan låt det hela få en chans att sätta sig.
Sen vad det gäller att kura... Kommer ni att införa smakisar vid 4 mån eller HELamma till 6? Det är nämnligen så att min erfarenhet är att vid 4 mån blir de hungrigare och då börjar äta mer om nätterna om inte typ 4mån gröt är introducerad eller välling m.m.
Läs gärna om stockholmsmodellen om ni undrar hur man tänker på BVC i sthlm.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 5f462bf365
Sen är nog skratt till gonatt och då främst dagtid att rekommendera. Ni kan visst ha er nedvarning som ni har och mys men ca 5-10 min innan man läggs bör man få sig ett gott skratt och då alltid innan dagslurarna.
Sen vad det gäller att kura... Kommer ni att införa smakisar vid 4 mån eller HELamma till 6? Det är nämnligen så att min erfarenhet är att vid 4 mån blir de hungrigare och då börjar äta mer om nätterna om inte typ 4mån gröt är introducerad eller välling m.m.
Läs gärna om stockholmsmodellen om ni undrar hur man tänker på BVC i sthlm.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 5f462bf365
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej TorsMamma, tack för dina svar!
Nu har jag uppdaterat vår profil, hoppas att det ger den information du behöver.
Skönt att se att du hade 45 minuters sovpass i ditt schema också, det gör att vi kan känna oss lite friare med tiderna och ev korrigera det schema vi försökt mejsla fram med hänsyn till Julians dygnsrytm, och hur vårt liv ser ut i övrigt
i en förhoppningsvis bra kombination.
Just nu har vi tänkt såhär:
07.30 Mat, umgänge
09:00 Sova 1.5 timme
10:30 Mat, egentid, mys
12:30 Sova 2 timmar
14:30 Mat, social delaktighet, umgänge
16:30 Sova 1.5 timme
18:00 Mat, umgänge, nattmys
20:00 Godnatt!
20:00-07:30 Matar x 2 11.5-1tim=10.5 timmar
Julian har sin sovplats i en Leandervagga som hänger i taket i vårat sovrum,
en bit från sängen. Den går att vagna åt rätt håll, fast vi vill börja med att buffa, vi tycker det verkar tryggare och vi har dessutom vagnat honom en hel del fram till nu (med inga andra hjälpmedel och inget schema, därav dåligt resultat!) så vi satsar på "flera verktyg i lådan" och faller tillbaka på vagning om buffning går helt åt skogen. Men det är klart att den inte gör det!!!
Också skönt att höra att vi kunde behålla de två målen! Vi har diskuterat en hel del kring det här, och vill vara försiktiga att bryta något som är gott, bara det inte är skadligt för kuren. (Finns det några tankar kring det här med prolactinet, som vi har förstått gör mjölken fet och fin och som endast utsöndras under nattamningen? Jag ska leta trådar själv, men har du någon tanke?)
Ett gott skratt låter ju som något som aldrig kan vara fel. Vi kör på det, fast kanske siktar på mer åt ett fniss när vi varvat ner för kvällen!
Vi läser och läser och tränar. Tack för alla intressanta länkar.
Snart ska det bli skönt att sätta igång på RIKTIGT! Inte minst för vår lilla Julian.
Nu har jag uppdaterat vår profil, hoppas att det ger den information du behöver.
Skönt att se att du hade 45 minuters sovpass i ditt schema också, det gör att vi kan känna oss lite friare med tiderna och ev korrigera det schema vi försökt mejsla fram med hänsyn till Julians dygnsrytm, och hur vårt liv ser ut i övrigt
i en förhoppningsvis bra kombination.
Just nu har vi tänkt såhär:
07.30 Mat, umgänge
09:00 Sova 1.5 timme
10:30 Mat, egentid, mys
12:30 Sova 2 timmar
14:30 Mat, social delaktighet, umgänge
16:30 Sova 1.5 timme
18:00 Mat, umgänge, nattmys
20:00 Godnatt!
20:00-07:30 Matar x 2 11.5-1tim=10.5 timmar
Julian har sin sovplats i en Leandervagga som hänger i taket i vårat sovrum,
en bit från sängen. Den går att vagna åt rätt håll, fast vi vill börja med att buffa, vi tycker det verkar tryggare och vi har dessutom vagnat honom en hel del fram till nu (med inga andra hjälpmedel och inget schema, därav dåligt resultat!) så vi satsar på "flera verktyg i lådan" och faller tillbaka på vagning om buffning går helt åt skogen. Men det är klart att den inte gör det!!!
Också skönt att höra att vi kunde behålla de två målen! Vi har diskuterat en hel del kring det här, och vill vara försiktiga att bryta något som är gott, bara det inte är skadligt för kuren. (Finns det några tankar kring det här med prolactinet, som vi har förstått gör mjölken fet och fin och som endast utsöndras under nattamningen? Jag ska leta trådar själv, men har du någon tanke?)
Ett gott skratt låter ju som något som aldrig kan vara fel. Vi kör på det, fast kanske siktar på mer åt ett fniss när vi varvat ner för kvällen!
Vi läser och läser och tränar. Tack för alla intressanta länkar.
Snart ska det bli skönt att sätta igång på RIKTIGT! Inte minst för vår lilla Julian.
Julian, kom till jorden 080409
Påbörjad SM 080705
Påbörjad SM 080705
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, Jag förstår att du räknat bort 1 timme på nattmat, men jag har faktiskt aldrig räknat så. Då de bör äta nattmålet mer eller mindre sovandes. Så ta inte till med 1 timme för mycket tid. Om det skulle visa sig att han behöver mer sömn än just 15,5 (inkl. nattamning) så använd marginalkvartarna till detta tycker jag en tid.
Ang fetare mjölk på natten, jag har hört att den produceras inte vid något (typ 23 mål) men att mjölken är fetare på morgonen känner många till och därav är just 04 målet det som försvinner sist i amningen samt att jag rekommenderar att man pumpar på morgonen och ger detta pumpat på kvällen gärna med NAN2 pulver som en förstärkning inför natten.
Vad tycker ni om dessa tankar?
Ang fetare mjölk på natten, jag har hört att den produceras inte vid något (typ 23 mål) men att mjölken är fetare på morgonen känner många till och därav är just 04 målet det som försvinner sist i amningen samt att jag rekommenderar att man pumpar på morgonen och ger detta pumpat på kvällen gärna med NAN2 pulver som en förstärkning inför natten.
Vad tycker ni om dessa tankar?
Tor 2006
Nu är vi igång!
Kl.20:00 sas det god natt av oss båda, efter amning och en flaska urpumpad mjölk från kvällen innan. Så tog JVs pappa tag i det hela. Julian ned på mage och solfjädern bestämt på plats till det att kroppen lugnat sig. Inte ett pip, och snart lugn i kroppen. Pris ske gud!
Efter två omgångar med lyft av huvud och lite spark med benen och påföljande tillrättaläggning, inte ett pip här heller, sover nu liten så sött så sött.
Jösses - så lätt!
Vi har förvisso en hel natt framför oss men denna fantastiska början gav oss en rejäl skjuts i självförtroende och stadfäste attityden. Det känns som om att detta är vad vår lilla vän längtat efter. Magsov och fasta händer som berättar hur det ligger till - att det ska liggas still och sovas. Vi säger så!
Jag ställer nu klockan på straxt före 2 - väcker då liten, ammar och när han ätit klart (20 min ca) lägger vi honom åter på mage med den bestämda men ömma solfjädern. Och bestämmer att natten fortsätter.. Återkommer med rapport i morgon.
Så länge, god natt!
Kl.20:00 sas det god natt av oss båda, efter amning och en flaska urpumpad mjölk från kvällen innan. Så tog JVs pappa tag i det hela. Julian ned på mage och solfjädern bestämt på plats till det att kroppen lugnat sig. Inte ett pip, och snart lugn i kroppen. Pris ske gud!
Efter två omgångar med lyft av huvud och lite spark med benen och påföljande tillrättaläggning, inte ett pip här heller, sover nu liten så sött så sött.
Jösses - så lätt!
Vi har förvisso en hel natt framför oss men denna fantastiska början gav oss en rejäl skjuts i självförtroende och stadfäste attityden. Det känns som om att detta är vad vår lilla vän längtat efter. Magsov och fasta händer som berättar hur det ligger till - att det ska liggas still och sovas. Vi säger så!
Jag ställer nu klockan på straxt före 2 - väcker då liten, ammar och när han ätit klart (20 min ca) lägger vi honom åter på mage med den bestämda men ömma solfjädern. Och bestämmer att natten fortsätter.. Återkommer med rapport i morgon.
Så länge, god natt!
JVild
Haha!!
Pappan här. Nästan skönt att det hände efter en sån exemplarisk insomning-
22:15 en MYCKET förvånad Julian vaknade med ett kraftigt "VA!? Ligger jag på MAGE???" Pappan satt direkt utanför dörren och gick in och svarade med tillrättaläggning och solfjädern att "javisst, det är en ny sheriff i stan nu, han är snäll men bestämd". DÅ lackade lilla J!
Ja, ni har hört den förut, det vet jag som hängt här på forumet och läst en hel del - vill bara kolla så jag gör rätt nu-
Lägger tillrätta, sol. Julian frågar med ilskna små söta skrik, sparkar och ålar sig. Håller solfjädern tills jag tycker han korvat sig ur sitt grundläge, lägger tillrätta.
Och så börjar det om igen.
Vid vissa tillfällen tycker jag han låter VÄL upprörd, och lugnar då honom med att tillrättalägga, sen buffa (otroligt effektivt verktyg!) och sist i kedjan solfjädern.
Allt som allt somnade han på en kvart. Buffarna tar fort, jag gör fyra gånger fyra, sen är han lugn. Jag buffade sju såna svängar under denna kvart. Lite för tätt kanske, är min fråga? Och gör jag nu rätt ordning?
22:30 Nu sover han igen. Och jag är nöjd och lycklig, skönt att få ha stött på en liten kris och klarat den. Och så den där känslan av att ha värsta healinghänderna som kan prata honom till sömns!
Magiskt.
Pappan här. Nästan skönt att det hände efter en sån exemplarisk insomning-
22:15 en MYCKET förvånad Julian vaknade med ett kraftigt "VA!? Ligger jag på MAGE???" Pappan satt direkt utanför dörren och gick in och svarade med tillrättaläggning och solfjädern att "javisst, det är en ny sheriff i stan nu, han är snäll men bestämd". DÅ lackade lilla J!
Ja, ni har hört den förut, det vet jag som hängt här på forumet och läst en hel del - vill bara kolla så jag gör rätt nu-
Lägger tillrätta, sol. Julian frågar med ilskna små söta skrik, sparkar och ålar sig. Håller solfjädern tills jag tycker han korvat sig ur sitt grundläge, lägger tillrätta.
Och så börjar det om igen.
Vid vissa tillfällen tycker jag han låter VÄL upprörd, och lugnar då honom med att tillrättalägga, sen buffa (otroligt effektivt verktyg!) och sist i kedjan solfjädern.
Allt som allt somnade han på en kvart. Buffarna tar fort, jag gör fyra gånger fyra, sen är han lugn. Jag buffade sju såna svängar under denna kvart. Lite för tätt kanske, är min fråga? Och gör jag nu rätt ordning?
22:30 Nu sover han igen. Och jag är nöjd och lycklig, skönt att få ha stött på en liten kris och klarat den. Och så den där känslan av att ha värsta healinghänderna som kan prata honom till sömns!
Magiskt.
Påbörjad SM 080705
Påbörjad SM 080705
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, då detta inte är en "regelätt SHN Kur" så tycker jag ni jobbar UNDERBART. På kuren brukar man ju prata om klara tydliga besked och det är ju precis vad man får i den här familjen! Lysande sheriffen. =D>
Har ni även övat in lite "Husljud" på er Julian? På så här små är just husljud ofta oerhört effektivt, så när ni verktygat klart gå därifrån och gör rejäla husljud. Ni kommer att märka snart att husljud kommer lugna oerhört lätt och det är tacksamt och ha.
Har ni även övat in lite "Husljud" på er Julian? På så här små är just husljud ofta oerhört effektivt, så när ni verktygat klart gå därifrån och gör rejäla husljud. Ni kommer att märka snart att husljud kommer lugna oerhört lätt och det är tacksamt och ha.
Tor 2006
Vilken känsla!
Ett och ett halvt dygn senare och det går strålande. Nyss somnade JV förmiddag, enligt schemat, efter en lätt och kort solfjäder.
Några frågor vi samlat på oss är:
1. JV somnar nu, på mage, i sin vagga. När tidigast efter de säg fyra inledande dygnen med SM kan vi introducera vagnen som alternativ sovplats?
2. Frågan om larm i vagnen känns också viktig. Vad vi förstår hålls ju larmet "allert" så fort "sovstället" är i rörelse och känner då inte av om andningen skulle upphöra. Eller?!
3. Kan vi då och då även använda bärselet vid som - om ett par veckor eller så? Det är så oerhört smidigt att kunna använda det ibland! Eller stör vi det invanda magläget och solfjädrandet då?
Och så en sista fråga ang sömn:
4. JV har en tendens att vakna utan att vara ledsen eller höra av sig, men väl vrida sig och ibland "onka" lite gran, med ögonen ömsom öppna och ömsom stängda. Känns då enligt vår mening vaken. Ska vi solfjädra ändå eller räkna det som sov/halvsov?
Med hoppfulla hälsningar från två mycket trötta med överlyckliga föräldrar,
Simon och Helena
Ett och ett halvt dygn senare och det går strålande. Nyss somnade JV förmiddag, enligt schemat, efter en lätt och kort solfjäder.
1. JV somnar nu, på mage, i sin vagga. När tidigast efter de säg fyra inledande dygnen med SM kan vi introducera vagnen som alternativ sovplats?
2. Frågan om larm i vagnen känns också viktig. Vad vi förstår hålls ju larmet "allert" så fort "sovstället" är i rörelse och känner då inte av om andningen skulle upphöra. Eller?!
3. Kan vi då och då även använda bärselet vid som - om ett par veckor eller så? Det är så oerhört smidigt att kunna använda det ibland! Eller stör vi det invanda magläget och solfjädrandet då?
4. JV har en tendens att vakna utan att vara ledsen eller höra av sig, men väl vrida sig och ibland "onka" lite gran, med ögonen ömsom öppna och ömsom stängda. Känns då enligt vår mening vaken. Ska vi solfjädra ändå eller räkna det som sov/halvsov?
Simon och Helena
Påbörjad SM 080705
Påbörjad SM 080705
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Ang. Snart sätter vi igång!
Hej, jag skriver in mina svar i er text, i rött.
Ni har verkligen jobbat på väldigt bra tycker jag. Härligt jobbat!!!SimonN skrev:Vilken känsla!
Jag tycker ni skall ge det hela minst 1-2 veckor till innan ni introducerar alternativa sovplatser. Men då rekommenderar jag att ni ser till att han somnar i "stillastående" vagn. Skall ni sen gå så gör det när han sovit 10 min på pricken.
Här kommer en tråd där det diskuteras samma sak.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Ja använd selen som "vaken" promenad, se världen grej, men INTE till att sova, det tror jag aboslut kommer att skada er en hel del faktiskt. Ni som jobbat så hårt!
Ja här tänker man "förutsättningar" inte verktyga ett nöjt, glatt, eller vaket barn. ENBART ledsna för att lugna och åter ge förutsättningar.
Sen är det ju så att ni skall inte behöva verktyga så värstans mycket längre och kör ni med husljud är det lugnande nog i sig.![]()
Simon och Helena
Tor 2006
Hej TorsMamma! Skönt att du finns här! Vilken tid du måste lägga ner på det här, helt otroligt stort tycker vi hemma hos oss. (Detsamma gäller förstås alla ni fantastiska "extraAnnor" här på forumet! Och Anna själv ska vi bara inte tala om!)
Lite följdfrågor/ förtydligande/ nya frågor:
Betyder det att du räknar med att vi inom några dagar inte kommer behöva använda ens solfjädern efter vi lagt tillrätta? Det låter smått otroligt, men nuförtiden har jag börjat tro på det mesta...
Och så lite funderingar som dykt upp angående uppvaknande - är det viktigare att vi väcker för att etablera tiderna än att Julian får vakna upp lugnt och skönt själv (inom marginalkvarten)? Ibland när klockan slår "dags-att-väcka!" har han just hittat sin djupsömn och då känns det så mycket humanare att vänta in honom. Med risk för att han då vaknar själv, och inte helt känner "jag-har-världens-bästa-föräldrar-med-örnkoll-som-bestämmer-allt-åt- mig-Gud-va-skönt!"
Ja, jag tror du förstår....
Tror det var allt för nu! Tack igen för din tid.
Lite följdfrågor/ förtydligande/ nya frågor:
Gäller det nu under första två veckorna eller för alltid?3. Kan vi då och då även använda bärselet vid sömn - om ett par veckor eller så? Det är så oerhört smidigt att kunna använda det ibland! Eller stör vi det invanda magläget och solfjädrandet då?
TorsMamma skrev: Ja använd selen som "vaken" promenad, se världen grej, men INTE till att sova, det tror jag aboslut kommer att skada er en hel del faktiskt. Ni som jobbat så hårt!
TorsMamma skrev: Ja här tänker man "förutsättningar" inte verktyga ett nöjt, glatt, eller vaket barn. ENBART ledsna för att lugna och åter ge förutsättningar.
Sen är det ju så att ni skall inte behöva verktyga så värstans mycket längre och kör ni med husljud är det lugnande nog i sig.
Betyder det att du räknar med att vi inom några dagar inte kommer behöva använda ens solfjädern efter vi lagt tillrätta? Det låter smått otroligt, men nuförtiden har jag börjat tro på det mesta...
Och så lite funderingar som dykt upp angående uppvaknande - är det viktigare att vi väcker för att etablera tiderna än att Julian får vakna upp lugnt och skönt själv (inom marginalkvarten)? Ibland när klockan slår "dags-att-väcka!" har han just hittat sin djupsömn och då känns det så mycket humanare att vänta in honom. Med risk för att han då vaknar själv, och inte helt känner "jag-har-världens-bästa-föräldrar-med-örnkoll-som-bestämmer-allt-åt- mig-Gud-va-skönt!"
Ja, jag tror du förstår....
Tror det var allt för nu! Tack igen för din tid.
Påbörjad SM 080705
Påbörjad SM 080705
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Igen,
Jag anser nog att bärselen gäller för allid, han kommer snart att vara så pass tung att en lur i bäsele är för jobbigt så ha det som ett vakenalternativ.
Så backa hela tiden och gör mindre och mindre så skall du se.
Min tanke är att JAG väcker alltid så råder INGA SOM HELST tveksamheter till VEM som har LEDNINGEN i denna familjen. JAG!
Men ingen skall vara i "djupsömn" på lurens slut helst. Men i början håller man tiderna första veckan exakt, sen "klockar du" luren till exakta 5 min , 20 min samt 45 min. De långa lurarna kan man mera hålla tiden på om det känns lättare.
Tänk här mera som när du skall jobba, du sätter ju väckarklockan för att inte försova dig till jobbet och skulle du göra det, tänker du då "vad skönt det är bara marginalkvarten" eller tänker du "synd att jag inte satte larmet då hade jag kommit upp i tid och sluppit stressa.
Så om du alltid ser till att vara "den som väcker" så visar du att du har koll på läget, tiden och därmed sömnen och barnet kan sova lungt och tryggt. Allt i vetskap att DU har koll på livet och HUR det skall gå till. Därför anser jag att just väcka är viktigt och även om barnet råkar vara vaket kommer man in som om man är den som väcker och har ett glatt uppvaknande, ungefär som om det är ens födelsedag brukar jag tänka.
Hur känner du inför väckningarna nu? Samma som innan eller annorlunda?
Jag anser nog att bärselen gäller för allid, han kommer snart att vara så pass tung att en lur i bäsele är för jobbigt så ha det som ett vakenalternativ.
Ja men det är klart. Snart kommer du se ett barn som gör tillrättaläggningarna i luften skulle jag påstå.Betyder det att du räknar med att vi inom några dagar inte kommer behöva använda ens solfjädern efter vi lagt tillrätta? Det låter smått otroligt, men nuförtiden har jag börjat tro på det mesta...
Detta är nog det som jag tycker är svårast att argumentera med och emot och för.Och så lite funderingar som dykt upp angående uppvaknande - är det viktigare att vi väcker för att etablera tiderna än att Julian får vakna upp lugnt och skönt själv (inom marginalkvarten)? Ibland när klockan slår "dags-att-väcka!" har han just hittat sin djupsömn och då känns det så mycket humanare att vänta in honom. Med risk för att han då vaknar själv, och inte helt känner "jag-har-världens-bästa-föräldrar-med-örnkoll-som-bestämmer-allt-åt- mig-Gud-va-skönt!"
Min tanke är att JAG väcker alltid så råder INGA SOM HELST tveksamheter till VEM som har LEDNINGEN i denna familjen. JAG!
Men ingen skall vara i "djupsömn" på lurens slut helst. Men i början håller man tiderna första veckan exakt, sen "klockar du" luren till exakta 5 min , 20 min samt 45 min. De långa lurarna kan man mera hålla tiden på om det känns lättare.
Tänk här mera som när du skall jobba, du sätter ju väckarklockan för att inte försova dig till jobbet och skulle du göra det, tänker du då "vad skönt det är bara marginalkvarten" eller tänker du "synd att jag inte satte larmet då hade jag kommit upp i tid och sluppit stressa.
Så om du alltid ser till att vara "den som väcker" så visar du att du har koll på läget, tiden och därmed sömnen och barnet kan sova lungt och tryggt. Allt i vetskap att DU har koll på livet och HUR det skall gå till. Därför anser jag att just väcka är viktigt och även om barnet råkar vara vaket kommer man in som om man är den som väcker och har ett glatt uppvaknande, ungefär som om det är ens födelsedag brukar jag tänka.
Hur känner du inför väckningarna nu? Samma som innan eller annorlunda?
Tor 2006
Hej!
Nu är vi inne på vår femte dag (fyra invänjningsdagar, och så nu en första dag när allt ska ha satt sig).
Tyvärr har det liksom inte gjort det, fast vi sliter och stretar och försöker ge honom samma tider med samma sorts insomning.
När vi räknar på hela dygn skrapar vi bara ihop runt fjorton timmar, har vi en bra dag med fullständiga sovperioder vaknar han åtminstone en extra gång på natten och har jättesvårt att somna, och har vi en lugn skön natt så får vi en påföljande dag med uppvak på trekvarten och dålig sömn hela den sömnperioden.
Man frågar sig ju vad det är som inte riktigt vill funka.
Ska vi ändra på några tider i schemat?
Är vi för otåliga som tror att det ska fungera bra vid det här laget?
Ska sägas att läggningarna från helvaket fungerar som regel mycket mycket bra! Det är hans uppvak och svårigheten att somna om som ställer till det.
Tacksam för alla synpunkter!
Nu är vi inne på vår femte dag (fyra invänjningsdagar, och så nu en första dag när allt ska ha satt sig).
Tyvärr har det liksom inte gjort det, fast vi sliter och stretar och försöker ge honom samma tider med samma sorts insomning.
När vi räknar på hela dygn skrapar vi bara ihop runt fjorton timmar, har vi en bra dag med fullständiga sovperioder vaknar han åtminstone en extra gång på natten och har jättesvårt att somna, och har vi en lugn skön natt så får vi en påföljande dag med uppvak på trekvarten och dålig sömn hela den sömnperioden.
Man frågar sig ju vad det är som inte riktigt vill funka.
Ska vi ändra på några tider i schemat?
Är vi för otåliga som tror att det ska fungera bra vid det här laget?
Ska sägas att läggningarna från helvaket fungerar som regel mycket mycket bra! Det är hans uppvak och svårigheten att somna om som ställer till det.
Tacksam för alla synpunkter!
Påbörjad SM 080705
Påbörjad SM 080705