SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LaQ

Inlägg av LaQ »

Elle skrev: När jag läser detta så tycker jag att det verkar som ni har en nöjd och tillfreds herre där hemma. Att det ibland strular med lurar och de små inte sover exakt de minuter de "ska enligt schemat" ja det är ingen fara. Bara han har förutsättningarna till 15 tim sömn/dygn. Sedan skadar det inte att erbjuda ännu mera mat vid de måltider där ni vet att han är en storätare, man kan bli chockad över mängden mat som halvårsbebisar får i sig :shock:

Angående hans uppvak under lurarna så skulle jag passa mig för att "tassa omkring" utan istället se till att det är ljud runtomkring, så som det oftast är. Ex radion på, man diskar, pratar i telefon etc. Då hör han att ni finns där men samtidigt släpper du överkoncentrationen på sonen och tänker hela tiden FÖRUTSÄTTNINGAR. Du hör om han VERKLIGEN behöver din hjälp och då är det en betryggande ramsa som gäller. Är du med mig?

:heart: Elle
Absolut verkar han nöjd i det stora hela. Alla som träffar honom kommenterar hur trygg, nöjd och glad han är jämt. I söndags hade vi namnkalas här hemma med släktingar högt och lågt. Junior hade sovit bra på förmiddagen och långluren. Hela eftermiddagen gick han från famn till famn, satt med vid bordet och pillade i sig majskrokar när vi åt, kravlade runt på golvet, log och var glad. Inte tillstymmelse till gnäll eller liknande. Bara trygg och glad! En liten paus från allt stök fick han då jag tog honom i vagnen och gick en sväng så att han fick sova sin eftermiddagslur som vanligt. Han vaknade självmant efter exakt 20 min och sen körde han på resten av kvällen också.

Jag förstår att det inte gör något om han inte sover hela tiden. Men jag har så svårt att hantera när han skriker. Känns verkligen jobbigt att låta honom ligga därinne och skrika i en timme eller så. Sen vill jag ju gärna att han ska vara tyst och lugn när jag tar upp honom. Hur hanterar jag det om jag ska låta honom skrika? Jag har verkligen svårt för att höra om han behöver hjälp eller inte. :oops:

Igår sov han jättegott sina två timmar på långluren. Eller han sa i vart fall inget. Var lättväckt/halvvaken när jag tog upp honom. Det jag inte blir klok på är... Är han verkligen rädd för vargen? Är det det han frågar om när han vaknar och gapar på långluren? Sen förstår jag inte varför han kan ligga vaken på morgonen när han vaknar utan att gapa sådär. Då är han ju uppenbarligen trygg. Vad är skillnaden liksom? :roll:

Jag vill inte ta hem folk eller åka bort nånstans med honom att sova när han är såhär för jag tycker det är oerhört jobbigt att han kan ligga och gapa. Alla undrar naturligtvis varför man inte tar upp ungen.

Ang. maten. Lunchen är det mål han äter absolut bäst. Igår t.ex. satte han i sig en liten 5-mån burk med slottspuré, ½ stor 6-mån burk med nån pasta och tomatsås, lite päronpuré och en halv banan. Bara liite ersättning att dricka till. Kanske 30 ml. Sen var han inte så värst hungrig till mellanmålet men det gick att truga i honom flaskan framför TVn. När han är på det humöret så öppnar han inte ens munnen och vill inte ha från första början.

Imorse började jag blanda i lite mer välling i frukosten så nu får han 50/50 välling/ersättning. Behöver de nån ersättning alls efter 6 mån eller räcker det med välling, gröt och puré?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

LaQ skrev:
Jag förstår att det inte gör något om han inte sover hela tiden. Men jag har så svårt att hantera när han skriker. Känns verkligen jobbigt att låta honom ligga därinne och skrika i en timme eller så. Sen vill jag ju gärna att han ska vara tyst och lugn när jag tar upp honom. Hur hanterar jag det om jag ska låta honom skrika? Jag har verkligen svårt för att höra om han behöver hjälp eller inte. :oops:
Jag tror att ni har fastnat i ett mönster här. Dvs du förväntar dig att han ska vakna och skrika, är orolig över detta och när han gör det så känner han av din oro. Det han behöver är trygga svar. Jag tror att du nu ett par dagar ska satsa hårt på att bryta detta mönster. Sätt upp en handlingsplan för hur du bemöter hans uppvak och följ den benhårt så kommer han sova genom hela luren om 3-5 dagar. Här kommer mitt förslag på hur du ska göra så får du fundera på om det passar dig:

:arrow: Massor av utevistelse, social delaktighet och mat.
:arrow: Busa som tokar en stund innan och på väg till sängen.
:arrow: Kort läggning där du lägger tillrätta och ger en kort solfjäder och UT med en betryggande ramsa.
:arrow: Sysselsätt dig nu med annat och lyssna på ett halvt öra hur han låter. Låt honom verkligen reagera klart. Om han arbetar upp sig och blir ledsen så ger du en påminnelseramsa. Avvakta och bekräfta när han är tyst. Om han "går ner" själv så bekräfta honom mjukt när han tystnar.
:arrow: Sysselsätt dig med annat och gör gärna "husljud".
:arrow: Vid uppvak så ge en ramsa vid första pip, som en markering att han kan sova vidare, du har koll på klockan.
:arrow: Avvakta och lyssna HUR han låter. Är han förbannad/sur/arg? Ja, det är fullt tillåtet och då behöver han inte din hjälp=ramsa. Är han ledsen? Ja, då behöver han hjälp=betryggande ramsa.
:arrow: Bekräfta honom när han tystnar.
:arrow: Jobba så luren igenom och väck sedan storstilat när luren är slut enligt schemat.

Vad tycks?
LaQ skrev:
Imorse började jag blanda i lite mer välling i frukosten så nu får han 50/50 välling/ersättning. Behöver de nån ersättning alls efter 6 mån eller räcker det med välling, gröt och puré?
Vi har slutat med ersättning och serverar vatten till måltiderna.

:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LaQ

Inlägg av LaQ »

OJ va längesen det var jag skrev här! Det har gått en månad sedan sist! Vi har jobbat på och det känns som att det faktiskt börjar gå åt rätt håll med sömnen och ramsan här. Ska lämna en utförlig rapport om det mesta.

Till att börja med! Elle, vi har följt dina råd ovan. De har funkat hyfsat faktiskt. Ibland har jag kunnat ramsa Junior tyst och han har somnat om. Ett tag var det så att han sov luren rakt igenom 2-3 ggr i veckan, hade uppvak som jag kunde ramsa tyst på ca 2 ggr i veckan och 1 gg i veckan gapade han luren ut. Jag upplevde till slut att ramsan inte tog och jag sprang in i rummet och lugnade osv. Men det hjälpte inte! När jag ramsade skrek han ibland bara mer. Ja har ni läst ovan så vet ni ju hur det har varit.

En annan sak som hände var att han började vakna på kvällarna och nätterna och vara ledsen. Då gick det fint att ramsa tyst på honom. Det gav mig en tankeställare.

Jag fick nog runt midsommar och bestämde mig för att lägga Junior i spjälsängen på daglurarna. Sagt och gjort! Det har verkligen varit lösningen för oss. Första gången hade han en del frågor och undrade varför han skulle ligga där när det inte var natt osv. Ramsan löste det och han sov! De gånger han haft uppvak på långluren i spjälsängen har jag kunnat ramsa honom och han har somnat om. INGET hysteriskt skrikande som i vagnen. Detta har lett till att jag sluppit springa in i rummet och vi har istället hamnat i en positiv spiral där uppvaken på kvällar och nätter försvunnit och de problematiska uppvaken på långluren har också försvunnit. Det har hänt nån enstaka gång (kanske 1 gg i veckan) att han vaknat och legat och pratat glad. Det får han väl göra då, jag kan ju inte tvinga honom att sova. En dag när tiden var ute och jag gick in och skulle väcka låg han på rygg och pillade på sina fötter och var pigg och glad. Vilken skillnad!

I samma veva som vi flyttade långluren från liggvagnen till spjälsängen bestämde jag att göra schemaändring och korta långluren från 2 h till 1.5 h. Jag vet att det var i tidigaste laget runt 6 mån men jag tänkte att det fick bli så ändå istället för runt 6½ mån. Det har fungerat bra. Han var lite trött den första veckan (krypfrustration på det) men det gick bra.

Nu ångrar jag att jag inte lagt honom i spjälsängen tidigare. Han gillar att röra sig och bökar runt åt alla möjliga håll innan han somnar och på natten. Täcket ligger ALDRIG på. Helt klart så var det inte hans grej att ligga selad på mage i en vagn där han inte kunde röra sig själv. Jag tror att det var det som gjorde att han inte svarade på ramsan och som gjorde att han vaknade och skrek så och inte lugnade sig.

Tillrättaläggandet är inte så lätt nu utan han hinner flytta sig innan man släppt armarna. Jag försöker lägga tillrätta men han är mest sur och kravlar runt och rör sig i sängen, bökar runt och låter lite men somnar sedan inom 5-10 min. Han får bekräftelseramsa när han är tyst.

Junior är minst sagt AKTIV. Alla (BVC mfl) kommenterar att han är ovanligt tidig och oerhört aktiv. Förutom det får vi alltid höra att han är så fruktansvärt NÖJD och GLAD. Vilket han är!

Runt 5 mån började han komma på hur man ålar och det har utvecklats och han ålar snabbt nu och tar sig över hinder. Mest sparkar han ifrån med högerbenet, särskilt när han har bråttom mot något. Sedan ett par veckor har han börjat ställa sig på knä och gunga, göra kryprörelser med armarna och benen har de senaste dagarna börjat hänga med lite ibland på underlag som inte är för hala. Proppen släppte nog när vi var på stranden häromdan och han kröp runt i sanden i vattenbrynet. Då tog han sina första korsvisa kryprörelser kan man säga. Inne på golvet hemma är det inte lika enkelt och han ålar fortfarande mest, fort.

Som om inte det vore nog så har han sedan några veckor också kommit på att han kan resa sig upp. Han drar sig upp till knästående mot saker. Sedan nån vecka även upp till fullt stående. Han har varit rätt frustrerad över detta men blir oerhört lycklig när han lyckas!

Han har bra koll på kroppen, håller sig i och kan sätta sig ner själv. Ramlar sällan och slår sig, gör han det blir han inte speciellt ledsen, mest förvånad. Innan han reser sig upp känner han efter så att det han håller i är stabilt och inte ger efter när han häver sig upp. Saker som vippar reser han sig med andra ord inte emot.

Just ja, att sitta utan stöd gör han också. Det tog inte många dagar innan han också kunde sätta sig själv från magläge, lägga sig, åla vidare, sätta sig osv.

I samband med uppvaken på kvällarna som jag beskrev ovan hade han en svacka där han blev rädd för främlingar och verkade lite osäker.

Nu senaste veckan har han sovit helt fläckfritt på långlurarna och han är bara sååå oerhört nöjd och glad. Utvecklas i en rasande fart och är naturligtvis helt fantastisk. Har verkligen blivit en riktig personlighet som tycker att det är onödigt och oerhört tråkigt att sitta still och klä på sig kläder. För att inte tala om att ligga på rygg på skötbordet! Up&Go-blöjor är vår räddning! Junior älskar att leka tittut, när man gör hick-ljud, sjunger Ekorrn satt i granen, kittlas, badar tillsammans och bubblar under vattnet. Ibland får man blöta pussar över hela ansiktet, ja eller fötterna också för den delen om de råkar vara i närheten. :heart:

I övrigt är han en arbetare och forskare av stora mått. Vi låter honom hållas och det äts på både sandlådesand, jord i rabatterna, gräs, hundmat och diverse prylar. Han älskar att dammsuga och tjuter av förtjusning och ålar runt efter dammsugaren. Eller ibland till kontakten och drar ut den. Hehe...

Enda gången han är still och nöjd är när han sitter i vagnen och vi går på promenad med hundarna, vilket blir 2 gånger om dagen. Då hjälper han till att hålla hundarnas koppel (lydig icke koppeldragande hund går bredvid vagnen och bebis suger på kopplet).

Med maten går det upp och ner. Välling till frukost, mellis (+ fruktpuré eller banan) och nattslurk. Mums! Säger Junior om det. Vi har utökat ransonen och börjat göra på 250 ml vatten + pulver. Oftast blir en liten skvätt kvar. Nappflaskorna har börjat bli för små så nu har vi börjat köra med vanliga hederliga Bambinoflaskor som är 300 ml, vilket funkar bra. Det är bara lite jobbigare att diska och ha i pulvret när det inte är wideneck.

Lunchen och middagen får han vanlig matig puré. Ett tag åt han väldigt bra men nu är vi i en svacka igen. Det verkar mer vara dagsformen än själva smaken som är hans problem. Idag har han knappt ätit en liten burk till lunch och till middagen var det mest söl. Han vill gärna ta sin egen sked och slabba i tallriken (ja det får han göra). Han vill själv och blir sur när man ska mata. Här har vi väl vårt gissel just nu. Känner att man kanske pressar och trugar lite väl mycket ibland. Man vill ju att han ska äta ordentligt så att han sover gott. Lite ond cirkel varning här... Strular lunchen har vi gett en slurk välling innan luren.

Han har lite svårt att äta knäckebröd, kex osv för han sätter bitarna i halsen och kräks. Lite ivrig kanske. Samma med vattnet till maten som han får i pipmugg (utan droppstopp pga den vi har med droppstopp är så långsam att han inte får i sig nåt alls utan bara biter på muggen). Han vill hålla själv och blir sur när man ska hjälpa till. Ibland får han för mycket vatten i munnen och sätter i halsen och hostar å har sig.

Förutom det så är det mycket svårt att få honom att äta när man är borta nånstans, ute osv. Han har inte tiiiiid.

Livet är rätt bra nu och det känns så skönt att det rättat till sig med lurarna. Attityden har blivit bättre när det gäller det. Pappan som har jobbat ganska mycket och varit borta långa dagar har gradvis tagit mer och mer när han varit hemma. Junior är inte mammig öht och verkligen inte klängig. Han sysselsätter sig bäst själv långa stunder med egna projekt. Tvärtom blir han missnöjd om han måste umgås med kramsjuka mormödrar och andra beundrande släktingar då han förvägras utöva egen forskning och arbete. :P

Det värsta av allt är väl att jag ska börja jobba, imorgon! Sitter här nu på söndagkvällen och har värsta ångesten. Jag VET att Junior har det hur bra som helst hemma med Pappan. Men man är ju ändå lite hönsmamma. Framförallt kommer jag ju att saaakna honom till förbannelse när jag är borta på dagarna. Som tur är har jag mycket varierat schema och kort väg till jobbet så jag får iaf säga godmorgon och vara med en stund hemma på morgonen nåra dar i veckan. Andra dar kommer jag hem rätt tidigt. Ska jobba 4 veckor nu när Pappan har semester, sen är jag hemma igen. Vi har gjort så för att snåla på föräldradagarna.

Ensamleken fungerar bra och han sysselsätter sig. Ibland låter han mycket glad, ibland är det bara vanliga mmm-ljud och ibland är det mer frustrerat gnäll men han får hållas! Det är absolut inget han behöver hjälp med. Det ingår väl i hans projekt. Som det är nu är det morgon kl 7 och ensamleken börjar kl 8. Han leker 30-45 min innan han somnar och sover oftast 30-35 min, vaknar och leker vidare. Eller så väcker vi honom om han sover hela 45 min. Är det rimligt att han ska ha tid för sig själv i 1.5 h med möjlighet att sova 45 min och leka resten? Sover han mindre blir det mer lek, somnar han tidigare och sover länge väcker vi honom.
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej LaQ, jag har verkligen undrat hur det går för er och är sååå glad för den strålande rapporten!!! :lol:

Jo, Tor sov i säng från 2,5 mån ålder, jag såg tidigt att vi hade problem med vagnsovning här så han gillar också att kunna joxa i sängen, jag menar vem vill vara still när man inte måste. :wink:

Jo det är sorgligt att börja jobba kan jag lova, man saknar dem där hemma något fasligt. Men samtidigt märker man hur pappa och son får ett "eget" förhållande och de mår kanon på sitt sätt. Ingen gör ju som man själv även om man önskade. Du kommer liksom jag att lära dig släppa på kontrollen och efter ca 6 mån har du aldrig gjort annat.

Jag tycker ensamlek och allt låter förträffligt så jag har inga åsikter om det. Du lyckas kanon tycker jag. Jobba på, maskineriet fungerar ju inte av sig självt om man säger. 8) :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

TorsMamma! Tack för svaret! :)

Då kör vi på med vårt schema som funkar fint nu! Det är riktigt skönt att ensamleken inkl lur funkar så bra. Den 1.5 h på morgonen är guld värd. På vardagarna för att man kan äta frukost, duscha och läsa tidningen i lugn och ro. På helgerna för att mamma och pappa kan ha lite sovmorgon, mys eller frukost tillsammans. 8)

Imorse riggade Pappan videoövervakning (har tyvärr ingen smart sätt att tjuvkika på Junior på ensamleken annars). Det var verkligen bra tajmat. Vi har nämligen pratat och läst på lite i trådar om ståcirkus osv. Gissa vad som hände idag? Jo, Junior reste sig och kunde inte sätta sig ner själv i sängen. Han var frustrerad och ledsen men fick hållas. Till slut släppte han taget och visst slog han väl sig lite i bakhuvudet mot spjälorna på andra långsidan och blev liggandes på rygg. Gnölade lite och låg länge stilla, kanske funderade på vad han gjort? Jag är stolt över Pappan som gav honom förtroendet och över Junior som vågade och löste det själv (om än med lite skrik innan). Han var mer ledsen när han stod och inte "kunde" komma ner än när han ramlat och "slagit" sig. Efter det somnade han. 8)

Själv har jag haft det rätt okej på jobbet. I måndags var jag "tvungen" att ringa hem två gånger och fråga hur det gått. :P Men idag hade jag i läxa att inte kontrollera och det lyckades jag med. Junior och Pappan har klarat sig bra utan mig, kan ni tänka er? :shock: :wink:

Nu har vi en matsvacka som jag skrev om ovan. Tar denna specifika frågan i en ny tråd på matforumet. Återkommer med vidare rapporter här senare...
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

Vad spännande med videofilmning! Det är så roligt att få se vad juvelerna verkligen har för sig :lol:

Jag förstår att det är tungt att börja att jobba igen och släppa kontrollen hemma. Jobbigt men ack så nyttigt för alla :wink:

LaQ

Inlägg av LaQ »

Elle skrev:Vad spännande med videofilmning! Det är så roligt att få se vad juvelerna verkligen har för sig :lol:

Jag förstår att det är tungt att börja att jobba igen och släppa kontrollen hemma. Jobbigt men ack så nyttigt för alla :wink:

Javisst vettu. Digital videokamera på stativ i Juniors rum, kopplad till en bärbar dvd-spelare (med skärm) med lång sladd utanför rummet. Så kan man stå utanför och kika på filmen samtidigt som den spelar in. Pappan å hans teknikprylar. 8) Har funderat på en babyvakt med video men de är så in i norden dyra och kan inte användas till något annat.

Ska som sagt "bara" jobba 4 veckor nu, sedan är jag hemma igen. Troligen fram till mars. Sedan blir Pappan hemma igen. Vi pusslar med semestrar och jobb för att någon av oss ska kunna vara hemma med Junior så länge som möjligt. Till augusti 09 siktar vi på. Blir inte så mycket gemensam semester hela familjen men men...
~ På äventyr ~
LaQ

Inlägg av LaQ »

Nu när min son så tydligt deklarerat att han inte är intresserad av mitt sällskap, har jag ju möjlighet att sätta mig här och skriva ett inlägg. Måste berätta en episod från vardagen med lille Junior.

För en stund sedan satt pappan och jag på golvet och pratade och planerade lite av våra egna fritidsaktiviteter. Junior kom krypandes (ja de senaste dagarna har han lärt sig krypa riktigt, men ålar ändå ibland när han har bråttom) och använde oss som klätterställning ett tag. Han tränade på att resa sig och sätta sig genom att hålla i oss samt att kravla över oss. Han är mycket road av fysiska övningar, bara för att upptäcka att han kan liksom, för nöjes skull.

Rätt var det var tog han sikte på sitt rum och kravlade dit i en rasande fart. Fram till sängen och reste sig upp, satte sig ner. Heja heja säger jag och klappar händerna. Junior skrattar förtjust och kravlar sedan vidare, puttar igen dörren till sitt rum en bit. Kravlar fram, tittar fram bakom kanten och skrattar mot oss. Puttar sedan igen dörren helt och gör nöjda skratt- och pruttljud därinne. :D

Efter en stund har han fått upp dörren och kommer kravlandes och skrattar för att sedan vända tillbaka in i sitt rum.

Han är ju helt underbar! Jag och Pappan fnissar förnöjt och pratar om våra vänners och släktingars jämngamla bebisar som går efter sina föräldrar i sina gåstolar och gnäller, eller skriker om mamma går ur rummet. Dessa barn är förstås inga BB-barn och inga magsovare. De ålar inte och kryper eller reser sig då rakt inte. Framförallt sysselsätter de sig inte själva, nöjda och trygga i sig själva. Läste i BB idag igen om Halvårsbarnet och Krypbarnet. Vi känner såååå igen Junior i det som står där. Han är rätt ointresserad av oss och sysselsätter sig helst själv.

Sneglade just bort mot hans rum och där står dörren lite på glänt och jag skymtar Junior som rest sig mot sängen (för vilken gång i ordningen vet jag inte). Han skulle förmodligen kunna hålla på hela dagen och är måttligt intresserad av att äta mat, byta blöja och annat onödigt. Nänä Professor Junior kryper in på sitt rum, stänger dörren och ägnar sig åt sina projekt. 8) :heart:
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja visst är de för härliga, jag minns också den tiden och det blir bara bättre och bättre kan jag lova. När dina vänners barn är 2 kommer alla och klaga och säga vilken "tur" dagis är. Men du kommer märka om du är hemma att den 2 åring som kommer är så underbartförtjusande att man nästan går i tusen bitar. Så härliga!!!! :heart: :heart: :heart:

:D Spara detta i ditt minne för det är värt massor!!! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

:) Sant TorsMamma!

Jag jobbar i förskolan (det finns inget som heter dagis längre :wink:) och nu i sommar har vi sommaröppet för de barn vars föräldrar inte har semester dessa fyra "vanliga" veckorna. Man blir minst sagt förvånad när föräldrar lämnar sina 2½åringar sina 15 timmar i veckan även på sommaren när de är föräldralediga med småsyskon runt året. :shock: Men det är väl så att de har svårt att aktivera dem...
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

LaQ skrev: Nänä Professor Junior kryper in på sitt rum, stänger dörren och ägnar sig åt sina projekt. 8) :heart:
:heart: Vilken underbar beskrivning av ett BB-barn :heart: TACK för att du delar med dig!

LaQ

Inlägg av LaQ »

Nu är hemmamorsan tillbaka här! Efter fyra veckor på jobbet... Junior har haft det huuur bra som helst med pappa hemma (kanske bättre än med mig till och med :roll: ). Pappa har attityd och är lugnare än jag. :oops:

Skulle nog behöva lite attitydpepp och råd för att coola ner mig lite, känner mig lite ringrostig. :wink:

Junior har haft uppvak på kvällarna ibland, antingen i 45 minskarven runt 20 eller senare nån gång mellan 21.30-22. Då får han ramsa och lugnare sig efter en stund och somnar om. Men peppar peppar så har det inte hänt senaste veckan. Tidiga mornar har han om jag eller pappan går upp för att åka till jobbet tidigare än 7 (när Juniors morgon börjar). Alltså väcker vi honom när vi går upp och gör ljud i huset på morgonen då runt 6. Han somnar om efter en stund utan att vi gör något. Han brukar mest ligga och småmumla för sig själv och prata. Enstaka gånger har det hänt att han låtit ledsen och det tagit upp till en halvtimme innan han somnat om. De gångerna har det (sedan när jag gått in och väckt) visat sig att han antingen haft bajs i blöjan eller kissat så att det läckt.

Över huvudtaget känns det som att han blir störd av för mycket ljud och rörelse i huset när han sover. Jag har fått uppfattningen av att SM-bebisar lär sig att sova i allt oväsen men det verkar inte vara så för Junior. Höga plötsliga ljud (som att nån nyser, hårda stötar med porslin och köksslammer) t.ex.

Det går bättre med maten sålänge man är hemma men borta eller ute kan det vara jättesvårt att få i honom mat om han inte är vrålhungrig. Han har liksom inte tid att äta när det finns så mycket nytt och spännande att titta på.

Senaste veckan har han varit lite klängig och gnällig. Idag lät han ledsen på ensamleken innan han somnade. Har lite funderingar på 8 mån-ångest osv. Har läst lite på forumet om det men lurar ändå lite på hur jag ska hantera det. Särskilt på ensamleken om det blir värre än idag. Idag gjorde jag bara lite husljud här ute i köket så att han hörde att jag fanns här.

De första veckorna som Pappa var hemma så gick det jättebra att åka och sova långlur borta i resesäng. Inte ett enda uppvak. Däremot en redan vaken och glad bebis vid väckningsdags. Mörkläggningen har inte varit så total som hemma och ny miljö osv men det har inte spelat någon roll då. Men så har pappa bättre attityd än jag. :oops:

Senaste veckan har det varit uppvak på långluren hemma för Pappa också.

Har inga raka frågor till er kära forumister precis, söker mest lite reflektioner tror jag.
~ På äventyr ~
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Läs om åttamånadersångesten i Barnaboken tycker jag. Där står det som allra bäst beskrivet.

Uppvaken tycker jag att han verkar reda ut gott själv, alla sorter. Så där tycker jag att du ska låta bli att lägga dig i, helt enkelt. :wink: Ljudvana kan man träna, på med musik, husljud och radio. Öka lite för var dag... Svårare än så är det ju inte, egentligen. Dessutom tror jag att det är bra för dina långa öron? :wink:

Hoppar han över en måltid borta så svälter han inte ihjäl. Han får äta mer nästa gång, helt enkelt, eller hur?

Så spark i baken och ha mer förtroende för din son! 8)
LaQ

Inlägg av LaQ »

TorpSara skrev:Läs om åttamånadersångesten i Barnaboken tycker jag. Där står det som allra bäst beskrivet.

Uppvaken tycker jag att han verkar reda ut gott själv, alla sorter. Så där tycker jag att du ska låta bli att lägga dig i, helt enkelt. :wink: Ljudvana kan man träna, på med musik, husljud och radio. Öka lite för var dag... Svårare än så är det ju inte, egentligen. Dessutom tror jag att det är bra för dina långa öron? :wink:

Hoppar han över en måltid borta så svälter han inte ihjäl. Han får äta mer nästa gång, helt enkelt, eller hur?

Så spark i baken och ha mer förtroende för din son! 8)
Tack för snabbt svar! :)

Ska läsa på i Barnaboken om 8 mån-ångest igen!

Lite husljud i form av radio och lite annat pyssel brukar han få när han sover!

Idag vaknade han i 45 min-skarven på långluren igen. Alltså den här långluren gör mig gaaaalen! :evil: Den har krånglat från och till hela tiden i stort sett. Det märkliga är ju att han verkar sova så gott på natten. Är han otrygg och rädd för vargen på dagen ändå? (Ja ibland har han ju vaknat på kvällen också men bara en gång och somnat om efter en stund.) Han får betryggande ramsa direkt han börjar skrika. Jag hör inget innan utan rätt vad det är så börjar bara skriket. Han brukar inte tystna före mig på ramsan så att säga utan jag får tystna och avvakta. Fortsätter han så får han ramsa igen osv. Tystnar han själv får han bekräftelse. Så kan vi hålla på i kanske 5 min. Han går ofta igång på bekräftelsen om man är för snabb. Är det okej att ge bara en vers på bekräftelsen i det läget? Vi går aldrig in till honom. När vi lägger honom går vi bara ut med ramsan och stänger dörren. Tillrättaläggandet har ingen större effekt utan han sätter sig upp direkt och rumlar sedan runt i sängen innan han somnar. Ibland med ljud och ibland utan. Då får han vara i fred och får ibland en bekräftelse om han låtit mycket. Upplever att han är tystare när han ska somna om han inte är så tokigt trött när vi lägger honom. Det är svårt att få honom att skratta före luren och på kvällen. Han tycker mest vi är jobbiga.

Nu ska jag väcka lilla älsklingen med klang och jubel här! Sedan är det dags att arbeta lite; vardagsrummet behöver dammsugas! 8)
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej LaQ och välkommen hem! :D

Jag tycker inte du skall servera någon separat bekräftelse ramsa längre om du gjort detta i ett par dagar. För då VET han vad som gäller. Utan en pangramsa och lite HÖGA husljud är toppen. Om du söver med dammsugning kan dammsugning vara bra att ha i skarven också, gärna lite förebyggande där runt 45 min om det är då han skarvar.
Ang. ramsan så servera ramsan där du drar ihop bekr. på sista versen. Tona ner och avsluta mjukt och fint. Spela gärna klassisk musik - Mozart om du behöver. Det är inte vanligt att det är problem med skarvar osv.. när de har 8 mån ångest.

Har du mörklagt i sovrummet något på dagen? Det har jag, jag har samma mörkläggning som inför natten, det skiljer ju sig ändå från natten då han har dagkläder, andra ljud i huset osv...

Jo, sen är det ju så, att med 8-mån ångesten så är skrattet till lurar och natten viktigare än någonsin. Ni får ta till alla medel här, skratta bör man speciellt i dessa tider. :D
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"