Hej på er! Jag tänkte låna den här tråden lite då jag har liknande frågor med min nästan lika gamla son.
Vi har nyligen fått ordning på vårt schema och våra dagslurar när jag äntligen fattade att Junior INTE var nöjd med att ligga selad på mage i liggvagnen. Nu sover han i spjälsängen på långluren och är mycket nöjdare med det! Skönt!
Det här med maten har varit ett litet gissel pga långluren strulat. Har liksom kämpat och trugat Junior att äta så mycket som möjligt för att han skulle sova bra.
Med maten har det gått upp och ner. För ett par veckor sedan kunde han äta upp till 1½ stor burk kött/grönsakspuré plus fruktpuré till lunch och middag. Nu har det vänt kan man säga. Känner igen mig i det ni skriver ovan!!
I dagsläget är Pappan hemma med Junior då jag jobbar under semestern. Vi har bestämt att bara ge honom välling alla mål ett par dagar nu för att bryta "grejen" vid matbordet. Vet inte om det är en bra grej men vi testar och pressar INTE eller trugar när han knorrar.
Han vill gärna ta sin egen sked och slabba i tallriken (ja det får han göra). Han vill själv och blir sur när man ska mata. Här har vi väl vårt gissel just nu. Känner att man kanske pressar och trugar lite väl mycket ibland.
Han har lite svårt att äta knäckebröd, kex osv för han sätter bitarna i halsen och kräks. Lite ivrig kanske. Samma med vattnet till maten som han får i pipmugg (utan droppstopp pga den vi har med droppstopp är så långsam att han inte får i sig nåt alls utan bara biter på muggen). Han vill hålla själv och blir sur när man ska hjälpa till. Ibland får han för mycket vatten i munnen och sätter i halsen och hostar å har sig.
Gröt är det som funkat sämst hela tiden så när vi gick över till välling från ersättning så skippade vi gröten helt.
Precis som Pia skrev ovan så märker man verkligen att självständigheten börjar ta fart! Junior verkar ha kollat in att man tar skeden i skålen och i munnen och vill gärna testa det själv. Inget mat kommer i munnen då förstås.
Förutom det här så är det mycket svårt att få honom att äta när man är borta nånstans, ute osv. Han har inte tiiiiid. Så har det varit ända sedan han var liten med amning, flaska med ersättning osv.
Hur ska man lösa detta utan att göra en grej av det men ändå så att pojken får i sig tillräckligt för att kunna sova gott?