7 mån och vill ej äta lunch

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Nyponros

7 mån och vill ej äta lunch

Inlägg av Nyponros »

Hej!

Mitt första inlägg här hos AW handlar om min son, 7 månader, som helt plötsligt inte vill äta lunch. Han gnäller och är helt omöjlig efter typ 2 skedar mat. Det har hållt på nu i några dagar och jag fattar inte vad som är fel? Han är en snäll och harmonisk kille som alltid har sovit bra. Nu har han börjat att gnälla och får nästan panik när man sätter ner honom i matstolen och tar fram lunchen. Gröt gillar han dock som tur är. Har haft samma mattider länge, dock ökat på med mer mat och tagit bort amning på dagarna. Provat att skjuta på lunchen till senare men samma sak. Vad är det för fel? Tänder? Så här ser en dag ut:

07 Amning
08 Frukost (1 portion gröt + katrinplommon)
Sovstund 1,5 h
11.30 Lunch (vanligtvis 1/2 stor burk barnmat + lite frukt + vatten)
Sovstund 1 h
14 Mellis (frukt + ev smörgås)
Sovstund 1 h
17 Middag (1 portion gröt) Tänker byta ut till mat vid 8 mån
19 Kvällsgröt 1 portion + amning
20 God natt!

Tiderna är självklart cirkatider. Om han inte sover på bestämd tid så får jag ibland sticka in med en 30 min sovstund 18-18.30. Somnar dock ändå vid 20-tiden.

Min lilla kille är utbytt... :(

Kramar
:heart: Mamma till Colin född 071206
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej Nyponros!

Så här arrangerar jag matstunderna för vår lille sjumånaders kille (oxå född 071206 :D ):
- En stor tallrik med purémat (utom räckhåll för prinsen)
- En sked till mig och en sked till honom
- En tallrik åt honom med lite mosmat, en stor gurkbit, en skorpa (så småningom ska jag börja lägga litet bitar av typ kokt morot, majs eller dylikt)
- En mugg eller flaska med vatten eller mjölk (inom räckhåll för prinsen)
Allt det här svabbar han på med :wink: medan jag matar honom. Man måste förstås peta ut ett och annat för att få in skeden.

Era mattider verkar bra i mitt tycke :!: (Här kör vi kött-grönsakpuré även till kvällsmålet.) Ert schema ser också bra ut med lagom portion sömn. En timme är dock inget naturligt sömnrytmpass. Det kan du kanske tänka på. Naturliga sömnrytmpass är 20 min, 45 min och 1,5 tim.

Tänder tycks ibland ställa till problem. Vår minsta gosse har redan fått ett par tänder, men jag märkte aldrig någon skillnad i matkonsumtionen. Han knaprade dock väldigt ivrigt på skorpan... Åttamånadersångesten är ju också på kommande då ett och annat ställs på sin spets. Även matstunderna kan drabbas.

Hoppas du fick något tips! Då de små har hunnit bli över halvåret tycker jag att strävan till självständighet tar fart. Det gäller också ätandet :D .
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Nyponros

Inlägg av Nyponros »

Hej Pia pojkmamma!

Kul att vi har pojkar födda samma datum! Ett mycket bra datum måste jag säga :). Tack för ditt inlägg och dina goda råd! Mycket bra tips det här med att han får en egen skål med plockmat i- det ska jag inför direkt i morgon till lunchen. Kommer nog oxå försöka med pureer till middag oxå nu. Är bara rädd att han inte kommer äta då med :(
Har insett att det inte är någon idé att truga med maten för då blir det hela bara en negativ upplevlese och mat ska ju vara något roligt! Bara svårt att veta om man ska sluta direkt vid gnällets början :?

Tror nog mkt på att han är i en utvecklingsfas för han har även de senaste kvällarna vaknat på förnatten med illvrål i sömnen (är ej vaken utan somnar direkt vi sätter i nappen). Hoppas det går över snart och att matlusten kommer åter.

Goda råd är guld värda!

Kramar
LaQ

Inlägg av LaQ »

Hej på er! Jag tänkte låna den här tråden lite då jag har liknande frågor med min nästan lika gamla son. :)

Vi har nyligen fått ordning på vårt schema och våra dagslurar när jag äntligen fattade att Junior INTE var nöjd med att ligga selad på mage i liggvagnen. Nu sover han i spjälsängen på långluren och är mycket nöjdare med det! Skönt!

Det här med maten har varit ett litet gissel pga långluren strulat. Har liksom kämpat och trugat Junior att äta så mycket som möjligt för att han skulle sova bra.

Med maten har det gått upp och ner. För ett par veckor sedan kunde han äta upp till 1½ stor burk kött/grönsakspuré plus fruktpuré till lunch och middag. Nu har det vänt kan man säga. Känner igen mig i det ni skriver ovan!!

I dagsläget är Pappan hemma med Junior då jag jobbar under semestern. Vi har bestämt att bara ge honom välling alla mål ett par dagar nu för att bryta "grejen" vid matbordet. Vet inte om det är en bra grej men vi testar och pressar INTE eller trugar när han knorrar.

Han vill gärna ta sin egen sked och slabba i tallriken (ja det får han göra). Han vill själv och blir sur när man ska mata. Här har vi väl vårt gissel just nu. Känner att man kanske pressar och trugar lite väl mycket ibland.

Han har lite svårt att äta knäckebröd, kex osv för han sätter bitarna i halsen och kräks. Lite ivrig kanske. Samma med vattnet till maten som han får i pipmugg (utan droppstopp pga den vi har med droppstopp är så långsam att han inte får i sig nåt alls utan bara biter på muggen). Han vill hålla själv och blir sur när man ska hjälpa till. Ibland får han för mycket vatten i munnen och sätter i halsen och hostar å har sig.

Gröt är det som funkat sämst hela tiden så när vi gick över till välling från ersättning så skippade vi gröten helt.

Precis som Pia skrev ovan så märker man verkligen att självständigheten börjar ta fart! Junior verkar ha kollat in att man tar skeden i skålen och i munnen och vill gärna testa det själv. Inget mat kommer i munnen då förstås.

Förutom det här så är det mycket svårt att få honom att äta när man är borta nånstans, ute osv. Han har inte tiiiiid. Så har det varit ända sedan han var liten med amning, flaska med ersättning osv.

Hur ska man lösa detta utan att göra en grej av det men ändå så att pojken får i sig tillräckligt för att kunna sova gott?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Nyponros

Inlägg av Nyponros »

Hej LaQ!

Bra att du fortsatte på min tråd och även skönt att höra att fler har eller haft bekymmer med detta. Man känner sig så ensam och tycker alla barn äter som hästar (man ser ju bara det man vill se :)). Jag känner igen mig mkt i det du skriver om maten. Colin vill oxå greja själv och blir arg när man hjälper honom. Som Pia pojkmamma oxå skrev så tar nog självständigheten över nu lite. Vi har oxå haft problem med maten när vi är ute. Colin är så nyfiken och vill kolla på allt och då menar jag ALLT. Vänder huvudet åt alla håll för att kolla in vem som sitter där, vem som går där, vem som pratar där, osv. Jag har ändå landat i detta och är glad att ha en nyfiken kille som är sugen på livet! Tror han lär sig mkt av det och ser det som en bra egenskap.

Läste i Barnaboken nu i veckan och där finns ett kapitel om matbekymmer. Lite komiskt att läsa för Anna har gjort en jämförelse med barn/vuxen portioner relaterat till dess vikt. Om barnet bara äter några msk mat så kanske det inte är så lite (testa att gångra upp det relaterat till din vikt...) Då får man lite mer perspektiv på det hela. Barn äter om de är hungriga!

Blev kanske inte så mkt råd till dig, LaQ, men lite peppning hoppas jag :heart:

Kramar
LaQ

Inlägg av LaQ »

Nyponros!

Va skönt mitt i allt att "träffa" någon som har liknande bekymmer. Tycker det låter sunt som du skriver att du känner dig lugn med att din kille har svårt att koncentrera sig på mat borta. Men vad gör man liksom när man är ute och det inte går att få i den minsta droppe välling eller nån mat öht? :roll:

Junior har fått äta välling samtliga mål i två dagar nu och imorgon ska han och Pappan åka till farmor så då blir det välling också. På fredag blir det matpremiär igen. Då har vi haft ett litet brejk i allafall.

Det är ju så märkligt att ungen för bara några veckor sedan kunde äta massor!

Hur mycket bitar och "kan själv" ger ni till era 7-månaders? Vår lille kille har jättesvårt att hantera minsta bit och sätter i halsen och kräks. Hur kan man träna det?
~ På äventyr ~
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur kan man träna det?
MJUKA bitar. Avokado, banan och potatis. Sådant som de kan mosa i gommen med tungan. Träningen måste de ha för att hitta motoriken, så att undvika är inte eller bra.
LaQ

Inlägg av LaQ »

TorpSara skrev:
Hur kan man träna det?
MJUKA bitar. Avokado, banan och potatis. Sådant som de kan mosa i gommen med tungan. Träningen måste de ha för att hitta motoriken, så att undvika är inte eller bra.
Hmm okej! När han ätit mosad banan och får minsta bit i munnen så får han kväljningar och kräks lätt. Samma med purén om det är små små små bitar i. :? Så, halkiga saker som bananbitar och avokadobitar känns ju svårt.

Några tänder har han inte än.

Det är inte för tidigt att börja med små bitar för honom att äta själv då?
~ På äventyr ~
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Oj, här har det diskuterats mycket :D

Det här med bitar är en knepig grej. Mina två första pojkar har slurpat i sig bitar av alla de slag från de varit sex-sju månader. De har båda två fått tänder sent, vid ca ett års ålder. Lillen som redan har två tänder kan inte alls hantera bitar ännu. Han kräks på direkten. Därför ger jag honom stora skorpor och knäckebrödsstycken, som han bara "suttar" på. En stor hel kall gurkbit kan han också hantera utan att få i sig en massa bitar. Det gäller att pröva sig fram litet. Igår testade vi makaroner, fem stycken. De tyckte han var kul att försöka fånga och mosa sönder i handen :D

Jag har märkat att lillen äter bäst då han får sitta vid matbordet samtidigt som oss andra. Därför har jag synkat så att hans mattider passar ihop med övriga familjens.

Då man är borta brukar jag helt enkelt konstatera att matportionen inte blir lika stor som hemma. Det händer ju inte varje dag (åtminstone inte här) :wink: .

HAr ni kikat in på den klistrade tråden med matrecept :?: Omväxling förnöjer... om inte annat så för kocken :lol:
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"