Nu är det dags att kura Axel!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ulrikahep

Nu är det dags att kura Axel!

Inlägg av ulrikahep »

Hej!

Nu är det dags att kura Axel. Axel är 6½ månad och älskar att snutta på mamma halva nätterna :roll: . Vi kurade även storebror vid denna ålder med mycket lyckat slutresultat. Jag körde igång natten till idag. Storebror sov hos farmor för att jag inte skulle bli stressad av att han skulle vakna. Ja har lite frågor som jag hoppas få hjälp med. Först lite info

Följande schema gäller.

8.00 Frukost
10.00-10.45 Sova
12.00 Lunch
13.00 – 14.30 Sova
15.00 Mellanmål
16.45-17.05 Sova
18.00 Middag
20.00 Nattslurken intagen, dags att sova.

:?: Fråga1: Vad sägs om det schemat? Kanske lite väl länge mellan frukost och lunch, men samtidigt vill jag samköra med storebrors tider, annars blir det bara mat hela tiden. Kanske ska lägga in lite fruktpuré efter han har sovit första gången. Storebror äter frukt vid ca 10.30

Tanken är att han ska sova i vagnen på dagarna och i sängen på natten. Han sover i eget sovrum from idag. Jag har mörklagt hans sovrum, men det är tyvärr lite väl varmt nu på sommaren. Vi kör sovläge på sidan.

Detta var resultatet:

20.15 Lite sen läggning, många förberedelser skulle göras :wink: . Jag buffar bra länge, ingen respons. Fortsätter oförtrutet. Kör ngn solfjäder ibland för att själv få vila rygg och buff arm.
21.00 Tystnar av buffandet. Avslutar med solfjäder och ramsar x4 ut ur rummet. Protesterar lite.
21.03 Ger bekräftelseramsa.
21.10 – 21.25 Buffar och solfjädrar, blir inte helt lugn. Ramsar x4, ut ur rummet. Protesterar.
21.29 – 21.40 Buffar och solfjädrar x3. Ramsar x4, ut ur rummet. Protesterar efter ett litet tag. Känner att jag börjar tappa attitden. Försöker jobba upp den igen.
21.45-21-50 Buffar tills han somnar :oops: . Ramsar x4 under buffandet. Ger bekräftelseramsa på väg ut ur rummet. När jag har ramsat klar protesterar han lite.
4.01-4.07 Vaknar med lite ljud, lite missnöje. Buffar och avslutar med solfjäder + ramsa x4. Känns som han lyssnar på ramsan ett tag.
4.15 Gnäller lite. Ger påminnelseramsa.
4.22 Ramsar x4 Tystnar direkt på ramsan, men börjar gnöla direkt när ramsan tar slut.
4.24 Protesterar mera
4.26 – 4.30 Buffar och solfjädrar x3. Tystnar vid buff men protesterar vid solfjäder. Avslutar med ramsa x4. När jag har ramsat klart börjar han protestera.
4.35 Ramsar x4. Tystnar, under ramsan men börjar protestera direkt efter ramsans slut.
4.46-4.49 Buffar och solfjädrar x3. Tystnar på buff, protesterar på solfjäder. Efter tre buff gör jag en kort solfjäder och går ut med ramsa x4.Känns som han lyssnar på ramsan men börjar skrika direkt efter att ramsan har tagit slut.
4.51 Högljudda protester.
4.55 Tystnar direkt jag kommer in i rummet. Buffar kort, ger kort solfjäder som han protesterar på. Går ut med ramsa x4.
5.00 Samma som punkten innan.
5.04 Ramsar x8 Axel lyssnar lite, men skriker ibland under ramsandet.
5.08 Bekräftelseramsa. Lite protest i slutet. Skriker upp sig efter 20 sek.
5.13 Bekräftelseramsa.
5.15 Börjar skrika upp sig igen.
5.20-5.24 Buffar lugnar sig direkt. Ger solfjäder som han stelnar på direkt och börjar skrika. Buffar igen. Tystnar. Ger kort solfjäder och ramsar x4 ut ur rummet. Börjar skrika på första versen.
5.28-5.33 Buffar länge. Ramsar under tiden jag buffar. Solfjädrar. Lugn. Ramsar x4 ut ur rummet, Axel börjar skrika igen. Nu börjar jag misströsta.
5.37-5.44 Buffar tills han somnar. Ger ramsax4 under tiden jag buffar. Kort solfjäder, ramsa x4 ut ur rummet. Vaknar till när jag går ut ur rummet. Attans knakande golv!
5.45-5.49 Buffar tills han somnar :shock: :oops: . Ger ramsax4 under tiden jag buffar. Kort solfjäder, ramsa x4 ut ur rummet. Nu sover han!
7.55 Vaknar.

Summering: Blev endast ett uppvak under natten, men dock ett ganska långt. Känns som jag buffat för mycket, men kändes som ok lösning då. När han skriker på morgontimmen tystnar han när jag kommer in och svarar mycket snabbt på buffningen. Men så fort jag slutar buffa och solfjädrar börjar han skrika igen. :?: Fråga 2 : Hur ska jag göra här? Tycker det är svårt att avläsa hans skrik. Arg, ledsen ??

Nu måste jag jobba på attityden.

:?: Fråga 3: Hur ska jag nu gå vidare. Känns som det finns viss risk att fastna i buffandet.

Dagtid ska Axel sova i vagnen utomhus. Fråga 4: Jag har inte förstått om jag ska ramsa (med annan ramsa) då eller om jag bara ska köra vagnandet.

Och så får ni gärna kommentera hela mitt handhavande… Känner att jag behöver stöd nu.

Kram Ulrika
Ulrika med Gustav 060630 och Axel 071218
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Ulrikahep och välkommen hit :heart: :D

Vad bra att ni tagit tag i lillgossens sömn så både han och resten av familjen kan få sin välbehövliga sömn. :wink:
Fråga1: Vad sägs om det schemat? Kanske lite väl länge mellan frukost och lunch, men samtidigt vill jag samköra med storebrors tider, annars blir det bara mat hela tiden. Kanske ska lägga in lite fruktpuré efter han har sovit första gången. Storebror äter frukt vid ca 10.30
Ja, kanske lite långt men å andra sidan kanske han kan få äta sin frukost lite utdragen. Typ amma/välling kl. 8 gröt/frukt kl.9. Jag tror att det kommer att ställa till det om du ger frukt 10.45 för då kommer han inte vara hungrig redan vid tolv. Vad tror du om det? :roll:
Summering: Blev endast ett uppvak under natten, men dock ett ganska långt. Känns som jag buffat för mycket, men kändes som ok lösning då. När han skriker på morgontimmen tystnar han när jag kommer in och svarar mycket snabbt på buffningen. Men så fort jag slutar buffa och solfjädrar börjar han skrika igen. Fråga 2 : Hur ska jag göra här? Tycker det är svårt att avläsa hans skrik. Arg, ledsen ??
Jag tycker du jobbade helt rätt under första kurnatten, då ska du ju buffa vid minsta pip. Kanske inte så bra att han buffades till sömns båda gångerna. Men det vet du ju redan. Meningen är att han ska lära sig att somna av sig själv med ramsan med sig in i sömnen, därför är bekräftelseramsan superviktig nu under kuren. Han ska ju förknippa ramsan med att somna. Så jobba med det nu andra natten. Du har väl SHN-boken? Den är suverän och beskriver i detalj steg för steg hur processen tar sig framåt. Läs även lathunden här på forum där står det hur du ska agera under andra kurnatten. Det du ska tänka på är att nu ska ramsan ta över mer och mer, den ska helst sättas under kommande och nästkommande natt. :D

Nu måste jag jobba på attityden.
Jag tror att du har den rätta attityden inom dig. Läs gärna Annas jannuarikrönika så tror jag att du får stöttning där. :wink:
Fråga 3: Hur ska jag nu gå vidare. Känns som det finns viss risk att fastna i buffandet.
Läs på om och om igen så allt sitter i ryggraden, då infinner sig säkerheten. Det gäller att våga lita på att det lilla barnet faktiskt klarar av att sova och det helt själv. :wink:
Dagtid ska Axel sova i vagnen utomhus. Fråga 4: Jag har inte förstått om jag ska ramsa (med annan ramsa) då eller om jag bara ska köra vagnandet.
Nu första dagen gör du precis som i natt, vagning vid minsta pip. När han lugnat sig går du med ramsan och avslutar med bekräftelsen. Sedan är det meningen att ramsan ska ta över helt så småningom. Du kan ha samma dagramsa som nattramsa om den inte innehåller ordet natt. Tänk på att det är bäst om den inte innehåller barnets namn, blir lätt så att de när de blir större svarar på ramsan då. :wink:

Så jag tycker du jobbat på super. Fortsätt så och läs om och om igen så kommer det här att gå galant, duktiga mamma. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ulrikahep

Inlägg av ulrikahep »

Tack för de tidigare svaret. Här kommer en tidig rapport om kvällens aktiviteter:

Natt 2
20.00 Sovdags! Buffar, Axel tystnar direkt :D . Trycker till och ramsar ut. Axel reagerar direkt med att skrika. Då vaknar/reagerar storebror med att börja skrika och ropa efter mig :( . Pappa får inte göra ngt. Storebror har alltid varit mammig, men just idag extra, kanske för att han sov hos farmor natten till idag. Går in och lugnar storebror, som lugnar sig någorlunda efter ett tag.
20.05 Ramsar för Axel, ingen respons. Storebror skriker också upp sig! :( Går in till storebror och försöker lugna.
20.09 Går in till Axel och buffar. Han lugnar sig efter ett tag, men hör då troligtvis att storebror skriker och skriker själv igen. Detta pågår ett tag. Lugnar sig till slut och jag ramsar ut. Storebror skriker.
Det hela slutar med att jag buffar Axel till sömns vilket tar ett tag, i tre omgångar. Ramsar en gång under buffningen och en gång när jag går ut. Precis när jag går ut så reagerar Axel. Storebror skriker efter mamma. Till slut lugnar storebror sig nästan helt. Axel buffas till sömns, Nu är kl 20.35 Hjälp vilken cirkus! :cry: :cry: Är på väg att ge upp. Vill inte offra storebrors goda sömn.

Vad ska jag göra??? De stör helt klart varandra. Storebror är kurad för 1½ år sedan. Vi ramsade inför natten i knappt ett år, tills strax innan Axel föddes. Sista månaderna (2-3) vi ramsade behövdes inte ramsan utan han somnade gott. Skrattet till gonattet har också försvunnit, samtidigt som ramsan försvann. Idag kändes det som om storebror blev rädd när han hörde mig ramsa högt. Tror inte att han reagerade på att Axel skrek, för det har han inte brytt sig om tidigare, i alla fall inte på dagen.

Jag ska fortsätta inatt med att bara försöka ramsa Axel, får se hur storebror reagerar då. De har sina sovrum mitt emot varandra och det är ca 3m mellan dörrarna.

Än en gång, vad ska jag göra? Just nu håller jag på att fastna i buffningsträsket med Axel. Men som sagt, jag vill inte offra storebrors goda sömn.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Än en gång, vad ska jag göra? Just nu håller jag på att fastna i buffningsträsket med Axel. Men som sagt, jag vill inte offra storebrors goda sömn.
Japp, det håller du på att göra. Det är viktigt att inte buffa till sömns för då kommer liten att vakna i skarvarna och ropa efter mer buff, så nu tycker jag att det är slut med det. :wink:

Jag tror inte att storebror kommer att vakna inatt. Mina barn sover som stenar även om ett syskon väsnas. Så släpp den orosvargen tycker jag.

Jobba nu på med ramsan inatt och försök buffa minimalt. Det är bättre att du använder solfjädern tror jag.

Ida

www.sovgott.net
ulrikahep

Inlägg av ulrikahep »

Nu kommer den fortsatta rapporten av natt 2.

23.59-00.09 Vaknar pga storerbror skriker :shock: . Lugnar storebror först, för att sedan gå in till Axel. Buffar för att lugna som tar ett tag, ramsar x4 ut.
00.11 Bekräftelseramsa. Gnölar lite, men brukar låta lite när han ska somna.
00.15 Bekräftelseramsa Ligger och småsnackar. Nu kanske han somnar?
00.22 Påminnelseramsa. Mer och mer missnöjd.
00.27 Ramsa x8.Lyssnar lite men bryr sig inte nämnvärt. Svårt att tolka skriket. Skriker mer och mer ledset, men tror inte att han är ledsen än.
00.32 Påminnelseramsa x4. Lyssnar inte. Skriker numera ledset, men inget illskrik.
0.35 Håller på och lugnar sig, sedan skriker han upp sig igen.
0.37 Buffar x5. Lugnar sig.Ramsar x4 på väg ut. Skriker upp sig direkt, mer nu än innan.
00.39 Lugnar sig lite.
00.43 Buffar x5. Lugnar sig.Ramsar x4 på väg ut. Skriker upp sig direkt, mer nu än innan jag gick in
00.50 Lugnar sig avsevärt. På väg till dörren slår jag till ngt, Axel börjar skrika mera. Ger en Ramsa x4. Skriker mycket igen.
00.55 Bekräftelseramsa x2 Svarar med att skrika mera.
01.00 Bekräftelseramsa x4 På 4:e versen svarar han med att skrika. Skriker sakta men säkert upp sig igen.
01.05 Påminnelseramsa x4. Lyssnar lite på den
01.12 Ramsa x4 Var ganska lugn under ramsandet, men skriker upp sig efteråt.
01.15 Tystnar. Bekräftelseramsa x2 Börjar skrika direkt. Börjar kännas tröstlöst. Känns inte bra att han ska behöva skrika så mycket. Utan att veta 5min så känns det som om jag kör den.
01.19 Går in och buffar kort. Vad skulle jag in där och göra? Lugnar sig under buffandet men skriker än värre när jag ramsar mig ut.
01.23 Ramsar x6 Lyssnar lite.
01.25 Bekräftelseramsa x4 Tyst i några sekunder, börjar skrika igen.
01.28 Bekräftelseramsa x4 Tyst!
01.30 Vaknar med ett skrik. Ramsa x4.
01.34 Bekräftelseramsa x2 Tyst. Sambo spolar i toaletten, Axel börjar skrika igen.
01.36 Bekräftelseramsa x2 Tyst. Skriker bara till en gång, det svarar jag inte på.
01.39 Skriker bara till, det svarar jag inte på.
07.55 Vaknar med joller! :D

Summering: Än en gång tar det lång tid vid uppvaknandet, men till slut så fixade vi det. Nu är det definitivt slutbuffat, för det kändes nästan som om det störde. Inatt tar sambon över.

Dag2:
Igår vagnade jag Axel till sömns varje sovtillfälle. Inte bra, men gjorde det pga omständigheter. MEn idag skulle jag inte göra det utan börja med dagsramsan.

Läggar Axel 10.00 Efter att vagnat först och avslutat efter ett kort tag med ramsan går jag därifrån. Ramsar ett antal tillfällen, men han somnar aldrig. Det slutar med att jag vagnar honom till sömns med ramsan kl 10.45 då hans sovtid egentligen ska vara slut. Lät Axel sova i 20min. Hur skulle jag ha gjort här? Skulle jag ha plockat upp honom när han hade lugnat sig vid vagning utan att han hade somnat?

Sambon lägger Axel 13.00 RAmsar, och ramsar. Vagnar ngn gång för att lugna, men avslutar med ramsan. Efter 40 min blir det tyst. Vi tror att han somnade. Efter 20 min vaknar han igen. Vi får inte honom till att somna igen. (Han ska sova 1½ timme) Plockar upp honom, vet ej sinnestillstånd då, då sambon var som pockade upp honom. Nu är han mycket trött. Gäller att hålla honom vaken till nästa sovpass kl 16.45

Hälsningar Ulrika
ulrikahep

Inlägg av ulrikahep »

Tredje sovpasset för dagen som ska vara 20 min funkade inte heller :( .

Axel höll på att somna, men det ville sig inte. Så nu har vi en ännu tröttare kille.
Nu är det dags för middag och sedan hålla Axel vaken inför kvällsläggningen. Hoppas att dagssovandet funkar bättre imorgon. Tips på vad vi ska göra? Är Axel en stönig kille som vill ha det som förr (dvs. vagnas till sömns) eller är vi inte tillräckligt tydliga i vår kommunikation?

En fråga om vagning. Min sambo kör en lite lugnare variant, men slutar så fort Axeltystnar. Är det ngn skillnad mot om man vagnar "hårdare"?

Hälsningar
Ulrika
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Ulrika!

Vad bra du jobbade inatt. :thumbsup:
Summering: Än en gång tar det lång tid vid uppvaknandet, men till slut så fixade vi det. Nu är det definitivt slutbuffat, för det kändes nästan som om det störde. Inatt tar sambon över.
Helt rätt. Som jag tolkar det du skrev så blir det lätt så. Jobba mde ramsan inatt och husljud. Solfjädra hällre om det blir stor kris.

Angående daglurarna så kan ni bara ge honom förutsättningarna för sömn, men inte sova åt honom. Tänk att det är mycket nytt nu och bara ni har målet för ögonen och håller schemat stenhårt så kommer han snart att sova, jag lovar. :roll: :wink:

Sedan kan jag varmt rekommendera Annas jannuarikrönika om attityden om jag inte gjort det tidigare. :wink:

Ida

www.sovgott.net
ulrikahep

Inlägg av ulrikahep »

Tack för påminnelsen av attityden. Lite för mycket velande från min sida :oops:

Här kommer rapporten för natt 3!

Nu var det dags för sambon att ta över.

20.00 Läggning. Buffar + ramsa x4. Ut ur rummet. Axel börjar skrika direkt.
20.05 Axel skriker upp sig rejält. Buffar + Ramsa x4
20.14 Nu går jag ut och springer med hunden för att inte jag ska lyssna på vad som händer och sambon får jobba på själv.
20.19 Nu är Axel riktigt olycklig. Buffar + ramsa x4. Axel lugnar sig. Ger bekräftelseramsa när han har tystnat och Axel somnar! :D
01.48 Axel vaknar till och skriker. Sambon går och ramsar x4. Axel tystnar och somnar om :D
08.01 Jag går in till Axel för att väcka honom. Där ligger solstrålen vaken och sparkar och är bara glad! Hur länge han har varit vaken vet jag inte men ett litet tag har det varit för han förflyttar sig nedåt när han ligger och sparkar vilket han nu har gjort.

Summering: Viken kille vi har! Verkar som poletten har trillat ner. Iom att sambon fixade detta så bra får han sköta dagslurarna idag också.

Första dagsluren (45min):
10.00 Läggning i vagn. Kort vagning för att visa att det är dags att sova. Ramsa x4. Protesterar lite.
10.20 Har ramsat några gånger,men nu är det tyst. Sover till 11.00

Andra dagsluren (1½h):
13.00 Sambon lägger ner Axel i vagnen och ramsar. Axel är tyst. Lyssnar efter ett tag och då ligger Axel och småpratar. Somnar efter ca 15 min helt själv :shock: Har inte vaknat än (45 min).

Detta är helt fantastiskt! Fortsatt rapport kommer.

Hälsningar
Ulrika
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Nämen vilken härlig natt ni haft och vilken lillkille som nu har fattat det här med att sova. :heart: Daglurarna ser ju också bra ut. Något som är rätt vanligt är att daglurarna kan strula en stund när de börjar sova bra på nätterna. De små liven brukar anse sig utvilade och inte behöva så mycket dagsömn, men efter ett par dagar brukar tröttheten komma och de sover tacksamt även dagtid. Så ge förutsättningarna och håll schemat så kommer det gå kanon. :wink:

Ida

www.sovgott.net
ulrikahep

Inlägg av ulrikahep »

Hej igen!

Här går det blandat bra och mindre bra.

Inför natten igår så somnade han efter 35 min. Sedan vaknade Axel prick kl 4.00, fick en ramsa och somnade om igen. Sambon gick in kl 8.00 till Axel, och där låg solstrålen och tittade, nöjd! :D

Dagslurarna krånglar regält. :( Axel vill inte somna själv. På lurarna 45min och 20 min har han inte somnat idag. Däremot somnade han när jag ammade honom vid lunch så han fick en fem-minutare. (Jag tog bort honom från bröstet när han höll på somna, och somnade mot min axel.) Middagsluren på 1½h blev runt en timme.

Inför dagens natten somnade han efter 50 min. :? Nu tar det längre tid! Hoppas att poletten ska trilla ned snart. Hoppas innerligt att det inte ska ta lika lång tid som det tog med storebror innan det funkade med läggningen inför natten (det strulade upp till ett halvår, däremot funkade natten väldigt bra).

Summering: Nätterna funkar superbra. Däremot så funkar inte läggningarna, varken på dagen eller inför natten. Tips? Ibland när han skriker som värst känns det motigt.

Kram och god natt!
Ulrika
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Mitt hetaste tips är att inte överkoncentrera er på honom. Lägg honom och ramsa ut glatt. Låt honom sedan böka runt. Gör husljud eller spela musik. Lita på honom att han kan somna, han vet ju nu vad som gäller. Om han bli ledsen så ramsar du en punktsättande ramsa och fortsätter sedan med ditt. Tänk att du har 17 kor som måste mjölkas, bröd i ugnen som måste ut osv. Du bara förutsätter att han sover gott helt enkelt. :wink:

Angående daglurarna så kommer de ordna sig snart. Många små tror att de är utvilade när de börjar sova på nätterna eftersom de då kanske tom. sover mer på natten än vad de tidigare gjort på hela dygnet. Så fortsätt ge honom förutsättningarna så kommer snart daglurarna ordna upp sig. :roll: :wink:

Ida

www.sovgott.net
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och slarva inte med skrattet till godnattet! De ska vara riktigt skratttrötta när det är läggdags. Så pass att det ska vara SKÖNT att slippa skratta! :D
ulrikahep

Inlägg av ulrikahep »

Tack för svaren

Angående skrattet till go´natten så har jag klara problem med att få honom att skratta på kvällen. Han ler åt alla mina försök, men att få Axel att skratta helhjärtat är svårt eller rättare sagt, jag har inte lyckats med det. Men jag fortsätter men alla möjliga knep.

En fråga angående ramsandet: Ska jag fortfarande bekräftelseramsa så fort han blir tyst eller har Axel fattat vad ramsan betyder bara att han inte vill sova?

Nattsömnen är annars helt fantastiskt. Sover hela natten. Har hört ngn gång innan vi har lagt oss att han skriker till men fortsätter att sova. Het underbart. Men det är som sagt insomnandet som strular, även dagtid. Ska man jobba med att han är jätteglad när han läggs på dagarna också?

Nu har Axel lugnat sig, dvs. somnat. Ikväll tog det 35 min.

Hälsningar
Ulrika
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vid det här laget tror jag nog att han vet vad ramsan innebär, men vissa barn gnäller och gnyr innan dom kommer till ro och kan somna. Men det kan även vara så att poletten inte trillat ned än för han, så han har inte riktigt insett hur underbart skönt det är att sova, men det kommer! MEN skrattet till go natten och det glada morgon partyt är jätte viktga just för detta, så kämpa på. Min gosse var också väldigt svårflirtat, men skrämsel-lekar funkade bäst för oss!

Det ska skrattas inför dagslurarna likaså!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ulrikahep

Inlägg av ulrikahep »

Hej igen!

Nu har det gått en tid sedan vi startade att kura Axel, men vi har fortfarande kvar samma problem, insomningarna både på dagen och inför natten. Axel blir alltid störtförbannad så fort man lägger honom i vagnen/sängen. Det tar allt mellan 25-45 min att få honom att somna. På dagtid ligger han i vagnen. Då brukar jag vagna honom direkt när jag lägger honom för att han ska lugna sig en första gång. Slutar så fort han tystnar och ger en ramsa. Därefter börjar han skrika för fulla halsar. Han är störtförbannad, och det bra länge. Jag ramsar ibland fast han är arg, vilket inte gör ngn skillnad. Sedan efter 25-45 min somnar han, utmattad och hulkar i sömnen. På långsovningen 1½ sover han max 45 min, oftast 20 min. På eftermiddagen ska han sova 20 min och det gör han aldrig, iom att han skriker hela tiden. Totalt får han ihop max 12 timme per dag.

Jag står snart inte ut med att han skriker så mycket. Är det någon som har några tips vad jag ska göra? Tycker det är jättejobbigt att han skiker så mycket. Han är ofta lite röd i kanterna på ögonen hela dagarna iom att han skriker så mycket. Visst, han är förbannad, men ändå, hur roligt är det att ens barn skiker ca 1½ h varje dag pga han är förbannad! :( Sedan vi startade kurandet sover han mycket sämre på dagarna och vi startade kurandet den 4:e juli Det enda som funkar bra är att efter han äntligen har somnat inför natten så sover han 11 h utan uppvak som han behöver hjälp med.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"