Sova lur i vagn - svårt......

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Br- jag vill bara förtydliga att han sov 2 h första dagen på fm och andra dagen sov han 1 h 15 min. På em har han sovit 45 min och vaknat av sig själv.

Nu är vi då inne på den tredje dagen och jag hör att han har vaknat efter 50 min sömn. Jag skall försöka ta det lugnt och sansat nu :wink:, men det som oroar mig/gör mig frustrerad är att jag inte vet hur han nu skall sova överhuvudtaget. Jag tänker inte låta honom ligga i sängen i 45 min till! Vad ÄR det här? Som det är nu så har han ju ingen långlur överhuvudtaget?

Han låter jättepigg därinne.......Ett omsomnade känns inte aktuellt.

Nästa lur är ju planerad till kl 15 och dit är det 4 h!!!!! Och då bara en 45 minutare.....Skall jag alltid lägga honom en halvtimme tidigare på kvällen?

Varför händer det här???? Hur kan han sova 2 h ena dagen, 1 h 15 min andra dagen och nu 50 min???? Vad hände med regelbundenheten??????????

Ärligt, jag VET INTE hur jag skall hantera detta. Pratar jag med "vanliga" mammor här, svarar de bara "äsch, de ändrar sig hela tiden" :evil:. Inte vår plutt!!!! Han som alltid varit en klocka (med vissa undantag i början på året...).

Jag vet att ni tycker jag klagar. Jag vet.

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Inte klagar kanske, men lägger skulden på barnet. Det är inte han som ska behöva visa dig vad som gäller, det är du som ska via honom. Punkt slut. :!: Det enda alternativet är att det blir som de andra mammorna säger, "de ändrar sig hela tiden".
Ja, för att de inte vet vad som gäller.

Kom igen nu och misströsta inte för en liten motgång.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej, Kristin!

Jag tror att han känner av din oro/frustration.
Den ligger i luften, ända ner i sängen hos honom.
På samma sätt som attityden kan ligga i luften och ungen sover som en stock :shock: just när man bestämt sig för att " NU ska det ramsas för att somnas om "
Överkoncentrationen har tagit över hos er! Det ligger inte hos plutten, det ligger hos dig. Det här fixar du! Kom igen!

/ Mamman till sonen :D
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för peppning :D!

:!: Dock vet jag fortfarande inte vad jag rent konkret skall göra :roll: ?

Betr oro så var jag cool-lugn första dagen och likaså andra dagen (eftersom han då hade visat dagen innan att långlur på fm inte var några problem). Idag hade jag inställningen att vaknar han så vaknar han, men då trodde jag ju förstås inte att han "bara" skulle sova 50 min...

Det där med att "ta ledningen och visa barnet" köper jag, samtidigt som man (förstås) skall lägga schemat efter barnets rytm. Jag vill inget hellre, men jag får ju ingen uppfattning om det är långt eller kort han behöver sova på fm.

När han var ca 8 mån ändrade vi schemat. Lade långlur 10-12. Det var under en period då han tog lååååång tid på sig att somna in. Det gick inget vidare med den sovtiden. Då som nu sov han till en början 10-12, men ganska snart blev luren kortare och kortare. Då bestämde vi oss för att ha en 45 min på morgonen och långlur på em, vilket har fungerat bra tills för en vecka sedan.

Jag avvaktar veckan ut och så får vi se....

Kram
K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Bra, Kristin!

Se över sovtimmarna också, har han inte för mycket sovtid? Då är det inte konstigt att det blir rumphugget på vissa lurar.

Våra barn är lika gamla och vi har ca 14 h sömn.
07.00 godmorgon
10.30 sova 90 min
15.30 sova 20 min
19.00 sova natt.

Lycka till nu!

/ Mamman till sonen :D
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej igen!

Plutten har alltid varit morgontrött så att hålla honom vaken till kl 10 har liksom inte varit aktuellt. Det är först denna vecka som jag har börjat med att ha sovtid fr 10 och det har gått bra att hålla honom vaken. När vi ändrade schemat vid 8 mån ålder och satte sovtid 10-12 var det nästan omöjligt att hålla honom vaken till 10 (mycket gnäll), så då ändrade vi till 09.30. Till saken hör också att han oftast vaknar vid 06/06.30-tiden (utom idag då vi fick väcka kl 07 :D) och då blir det ju långt fram till 10. Men, denna vecka har det alltså gått bra.

:!: Tror ni att han sover längre om man håller honom vaken ännu längre mellan sovpassen? Fast på morgonen tror jag inte att det är möjligt och sedan får man även komma ihåg att han kan inte sova längre än till 16 på em för då kan vi inte natta honom kl 19.

:-k

Kram K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
br

Inlägg av br »

kristin, det jag var ute efter var att schemat 'ndrat från 45 min till 2 timmar på fm luren och att detsåklart kan ta sin tid innan det sitter. Men bestäm dig för ett schema med lagom timmar sömn, för mycket kan ju göra att det strular!.

Om jag kommer ihåg rätt hade vi följande schema när vår gris var runt 10 mån

nattt 19-6.30

sova fm 9.15-10.45

sova em 14-15

Men inte sov han alla dessa ,minuter varje dag.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
father of sons

Hej, Kristin!

Har du schemalagt ca 14 h och sen hållt schemat stenhårt (+- marginalkvart) en vecka?

När jag tittar tillbaks på våra schemaändringar så har det tagit en vecka i alla fall innan det suttit! Visst är de trötta om man förlänger vakentiden lite men efter ca en vecka så "lär" de sig. Det viktigaste är att du planerat in rätt totalt antal sovtimmar. Då kommer inte plutten vakna 1 h innan morgon och knappt sova halva långluren. Ibland kommer det självklart perioder då de vaknar/sover annorlunda!

Jag hoppas verkligen att det löser sig snart för er alla!

Lycka till!

Kram
Mamman till sonen :D
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

jo visst kan det vara så att han har för mycket sömn planerad på schemat. Det känns som att han började sova längre fram till 07 när han sov kortare på dagen.. Han som alltid sovit 2 h på långluren började vakna redan efter 1 h. Visste inte om det var vagnen eller minskat sömnbehov som var orsaken.

Jag har tänkt mig en långlur på 1,5 h och en 45 min på em, men som det är nu så sover han ju inte ens 1,5 h.... Man skulle ju kunna tro att han var aptrött på em och vilja sova längre, men han har ändå vaknat efter 45 min. Jag har inte tänkt att han skall få sova längre än 45 min på em (lägger hellre tidigare), men ja, jag trodde att det var så de "fungerade", att de vill "ta igen" förlorad sömn fr fm.

Hur mycket tror ni att det stör det nya schemat att jag lägger honom en halvtimme tidigare om kvällarna pga enl mig för kort lur? Han somnar fint oavsett nattning 18.30 eller 19....

Nu har jag lagt honom igen vid 10. Får se hur länge han sover idag....

Nu skall jag ta min andra frukost som jag brukar säga :wink: .

Kram K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Rapport:

Han sov i 1 h 20 min :D. Vet inte om han vaknade av att jag satte på fläkten, men skit samma. Det svaret lär vi aldrig få.

Han är lugn i sin säng så nu vid 1,5 h tar jag upp honom.

Inte så pjåkigt i alla fall.

Kram K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Hej, Kristin!

Jag tycker att du ska hålla tiderna stenhårt, lägg honom på de tider du planerat. Punkt! Så att han får en chans att sova då han "ska". Lägg honom inte en halvtimme tidigare på kvällarna. Kör på stenhårt en vecka, med "rätt"sovtimmar planerade, så ska du se att det snart sitter! Tänk inga andra tankar, kör på bara! Lägga, upp, lägga, upp... Ok?

Det här fixar du om du bara håller dig på banan!

Kram
Mamman till sonen :D
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Idag ballade jag ur TOTALT :twisted:! Lade plutten 09.45 (alltså en kvart tidigare) då vi skall på cafébesök med några vänner. Han brukar alltid sätta sig upp en gång eller två (eller ställa sig upp), men inom 5 min sover han. Inte denna gång. Efter ett tag då han hade lekt en stund började han skrika. Inte rätt dag för det. Jag har ingen attityd idag och var mest sur hela tiden :twisted:. Klarar inte problem/motgångar just nu (har det lite jobbigt...). Jag in och lade ned honom. Gick ej. In och solfjädrade. Gick ej. In och buffade. Gick ej. Efter ca 1 h tog jag upp honom :shock:. Helt "fel" I know, men idag var jag "liten" och pallade inte.

Jag kan inte minnas när han sist blev på detta viset vid en lur :roll:.....

Jag klagar. Pallar inte. Brister idag.

Kram K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Kristin!
Jag in och lade ned honom. Gick ej. In och solfjädrade. Gick ej. In och buffade. Gick ej.
Gå in. Bestäm dig för att solfjädra ELLER Buffa. Det tills lilla ungen är tyst! Det Går :!:
Prova inte allt! Lägg en solfjäder och låt det ta sina 5min eller 15 eller vad det tar. Du har sysslat med det här länge nu.

:arrow: Som Mamman till sonen skrev - håll tiderna!
:arrow: Jag läser allt för ofta att "Jag var på cafe på långluren" eller "jag stod i en hiss med massa människor" eller "på långluren shoppade vi"
Prioritera sonens goda sömn, vilken han bäst får på mage i sin säng, och när det sitter så kan man tillåta sig att cafeéa eller shoppa eller.... Men ingen sömn är bättre än den i sängen.
:arrow: Som tidigare, släpp överkoncentrationen.
:arrow: Du har fått hundratals med goda tips under dessa månader, och du kan och vet vad denna filosofi vill och betyder. Nu ska du bara släppa svansen och ta ledningen. Om du bara vågar lita på att du faktiskt KAN, och struntar i vad plutten "vill" och "inte vill", så ska det lösa sig.
:arrow: En tanke, till sist, vad gäller schemat. Du skulle kunna prova att ha 3 lurar (45+45+20). Nackdelen med det är att efter 1 år brukar man ändå bara ha en långlur + möjligtvis en kort tjuga på e.m. Jag föredrar en lång lur, men det går att ha flera kortare lurar.

Capisch? :D
Jag hoppas att du snart mår bättre!
Heja, heja!

Lycka Till :D
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Nu har vi haft det nya schemat i ca 2 v och det har väl gått "ok". Han har ju inte sovit 1,5 h raktigenom, men tillräckligt för att må bra. Fortfarande är vagnen ingen "hit" att sova i :evil:, men den är ok för kortluren på em. Vi måste fortfarande supersolfjädra vid läggning på em-lur (i vagn) och det känns inte bra :evil: :cry: , men han somnar ju alltid in efter ca 10 min så därför kör vi på.

Vi funderar faktiskt på att senarelägga fm-luren (långlur) ytterligare, till 10.30 i stället för 10. Idag tog han drygt 30 min på sig att somna in. Han var glad hela tiden och kinkade lite mot slutet innan han på egen hand :heart: lade sig ned och somnade in. 30 min är ju lite väl lång insomningstid så kanske bör vi senarelägga luren :-k .

Han har ju börjat sova mycket bättre på morgonen sedan vi fick det mörkare i rummet, men framförallt sedan vi reducerade dagsömnen :D. Därför kanske han inte behöver läggas redan 10 :roll: .

Och nu lite insikter :-k : jag har kommit fram till (så här 2 v innan vi skall återvända till Sverige :oops:) att jag, och i och med det även plutten, har mått bäst de dagar det bara är han och jag. Visserligen går det inte att det bara är han och jag 5 dgr/v. Jag skulle få tokspel (yes!) över att inte få träffa andra vuxna, men ibland har det här nere blivit lite väl mycket träffar och shoppingrundor och jag blir såååååå stressad. Mycket att kånka på också. Svettig, svettig, svettig. Irriterad, irriterad, irriterad. Sedan plutten blivit så rörlig (kryper och ställer sig upp) är han inte lika tålmodig att sitta still i vagnen (konstigt vore väl det :shock:...)och då blir det inte roligt för varken han eller mig.....

Nu har tjejerna som jag umgåtts med här nere åkte hem för sommarsemester och det gör mig ingenting. Jag och plutten skall bara ta det lugnt och göra de mini-utflykter vi brukar göra då vi är ensamma, t ex gå till affären. Det räcker....... Jag är ensam i en vecka och den sista veckan kommer min sambo inte jobba heltid.

Kram
Kristin -snart i Sverige igen
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"