Andra nattens i den spännande kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Läggningen gick idag på 20 min men utan ledset skrik. EN gång ramsade jag då han stegrat sig och jag tolkade det som ledsamt, han lugnade sig, jag ramsade och han tystnade efter en stund! Toppen. Jag förstår att 20 minuters läggning inte är så imponerande men det är det för mig=)
Men du det var väl kanon, bra jobbat. Och du, mina barn somnar nog inte på en gång de lägger huvudet på kudden heller alla gånger, tror jag. :wink: Ibland ligger ju vi vuxna vakna och filosoferar inanna vi somnar och det tror jag att de små också gör. :wink:
Jag förstår att jag måste kunna skilja på lillens känslor men jag har upptäckt att det är väldigt svårt för mig. Trodde alla mammor skulle kunna sånt, men jag tror ajg börjar bli bättre. Det är lättare att höra när han är arg eller missnöjd. Jag förstår skillnaden men det är här jag har problem... Jag får öva helt enkelt.
Japp, övning ger färdighet. :wink: Så här brukar jag tänka:

Om jag uppfattar skriket som just ett skrik så är det inte ledset, utan surt, förbannat m.m.och då gör jag helt enkelt inget utan att avvakta.

Om jag uppfattar skriket som att det gör ont i mitt mammahjärta så börjar de bli ledsamt och då ramsar jag i den styrka som behövs.

Om skriket känns så allvarligt att mitt mammahjärta säger att jag vill rusa in och plocka upp liten går jag in och verktygar.

Hoppas det förtydligade lite om de olika skriken fast kanske inte. Låter kanske lite förvirrat. :wink:
Har jag förstått rätt med måltiderna, alltså då frukosten, 7.00 Amma vilket han är nöjd att göra högst 15 min. Därefter ger jag gröt kl 8 eller ska jag ge gröt i anslutning till amningen? Sorry att jag är lite trög
Och är det bara att köra på med de nya mattiderna från imorgon då? Allt för att lillen ska bli mätt och glad i magen! Med självklarheten som ledstjärna
Du är inte alls trög, bara nogrann och det är vi glada för. Heller fråga en gång för mycket än en gång för lite. Japp, amma kl.7 och gröt kl. 8. Visst kan du börja imorgon om du vill. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Kossan

Inlägg av Kossan »

Nya mattider införda idag! Jag har bara en fundering på middagen. han har tidigare fått middag kl. 16.45 med amning och gröt och det har då varit svårt att få i honom så mkt ersättning till kvällsslurken, amma kan han knappt koncentrera sig på :D han får i sig mellan 50-120 ml. Jag funderar på om det är svårare att få i honom kvällsslurk när middagen ligger så nära som 1 timme :?: Altså middag 17.15 och kvällsslurk 18.15-

En fråga till om daglurarna som vi kör i vagn ute. Insomning sker i stilla vagn och tar från 5-10 min med lite gnäll... Oftast vaknar han till under lurarna och jag har då vagnat honom tyst/lugn och ramsat mig bort. Ska jag inte använda vagnandet längre eller kan jag göra det tills lurarna sitter helt som de ska :?: Det verkar ta tid men går upp och ner känns inte jobbigt. Hur ska jag tänka nu när det gått en månad; Om insomning på de olika lurarna tar 10 minuter ska ajg plussa på det så han får 45 resp. 1,5h vila om det håller sig inom marginalkvarten? Ofta vaknar han på den förutbestämda tiden även om han tagit 8 min på sig att somna. Ex han ska sova 9. Somnar 9.08 och vaknar 9.45 istället för 9.53 :o

Tack för all hjälp igen. Det är verkligen lärorikt att läsa alla trådar här!
Lille Mil född 7/12-07, påbörjad kur 4 juni!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag har middag 17.00 och kvällsslurk 18.45 vanligtvis, men om vi har gäster eller är bortbjudna eller att middagen blir lite sen av annan orskak så kan gossen äta middag 17.45 och kvällsslurk igen 18.45 och han drar i sig samma välling mängd (220) ändå. Så jag skulle nog säga, prova, det är svårt att säga i förväg.

Men kille slutade amma på kvällsslurken för han hade verkligen inte tid, så jag började ge mosad banan till kvällsslurk istället och givetvis erbjöd jag bröst efteråt men det ratades ofta. Men jag kan lova att man sover gott sina 12 h på banan, som en prins!

Jag skulle nog börja jobba med bara ramsan i skarvarna med vagnen, för jag tror att lilleman har fått för sig att han "måste" vagnas för att somna om, men si det måste han inte :wink: Men räkna med att han kommer att fråga var sjuttan hans vagning är, men ge det ett par dagar så kommer du märka skillnad!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Kossan

Inlägg av Kossan »

Ok. Jag gör som så att jag tar middag 17.15 och sedan kvällsslurk 18.30. kanske hinner hungern sätta in då...? Sen sova 19. Kör ersättning men ska försöka införa välling om nån vecka. Min kille har itne heller sug efter bröstet på kvällen och knappt på dagen heller... :shock:

Mattiderna har funkat galant och lillen sov hela långa luren! Tror han gnydde till men sov vidare och ajg fick väcka honom sömntung! Vilket tips vi fick! Tackar :!:

Imorgon blir det bara ramsning i vagnen om det blir uppvak. 8)
Kossan

Inlägg av Kossan »

Oj oj oj! Vilket underbart dygn! Gårdagens 3 lurar gick galant utan uppvak och inatt sov lillen 12 timmar!!! Läggningen tog 3 minuter :!: Ett litet uppvak vid 4 som krävde ramsa men sen fick ajg gå in till en glad och nyvaken unge klockan 7!!! Det funkar!! Dessvärre har dagens lurar tagit 15 minuters envist insomnande med gnäll och skrik och ramsa och vagning... Kanske är han själv schockad över att ha sovit så gott inatt? :D Nu ska jag passa på att vila när han tar lång sovning! Tack för all hjälp! Jag tror de ändrade mattiderna gjorde susen!!!!

Jag ställer om frågor om dagsluren som inte blev besvarade:

Hur ska jag tänka nu när det gått en månad; Om insomning på de olika lurarna tar 10 minuter ska ajg plussa på det så han får 45 resp. 1,5h vila om det håller sig inom marginalkvarten? Ofta vaknar han på den förutbestämda tiden även om han tagit 8 min på sig att somna, ska jag envisas med 45 då :?: . Ex han ska sova 9. Somnar 9.08 och vaknar 9.45 istället för 9.53.
Kossan

Inlägg av Kossan »

En sak till;
Lägger ni alla tillrätta efter 10 minuter? Min kille är 7 månader och en riktig spelevink, han rör sig hit och dit i sängen... men ska ajg ändå in och lägga tillrätta efter 10 min :?:

Här gick dagens läggning underbart bra! han låg och pratade nöjt i en kvart och sen... TYST! :D jag är så lycklig! Tack Anna och alla nni andra som peppar en att fortsätta när man/jag varit sååå nära att "ge upp"-ge upp till vad svarar ni då. Precis. Nu förstår jag att det inte finns nåt annat. :lol:
heltor

Inlägg av heltor »

Härligt att höra att det äntligen börjar flyta! Du är SÅ duktig som kämpar och kämpar och är verkligen värd lön för mödan. Det regelbundna livet är underbart, du ska få se :wink:
Stor kram
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
duggan

Inlägg av duggan »

Gällande din fråga om tillrättaläggning efter 10 min, så gör många det då vet man att dom ligger bra. Men jag har en liten (nåja han är stor nu..) akrobat och jag har alltid låtit han sova i sina mystiska posisioner såvida det inte är något fot ikläm eller så, han verkar sova så gott in bökad i ett hörn, på täcket och ev kudden över. Haha jag tittar alltid till han innan jag lägger mig istället och skulle det vara för extrem ställning så flyttar jag om. Men så gör jag, tror man ska göra som det känns bäst för sig själv och sitt barn! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Kossan

Inlägg av Kossan »

Dagarna flyter på med bra lurar, Mil vaknar upp ibland och somnar oftast om själv. Annars tar jag till ramsa som är svårare att få gehör på dagtid, men jag jobbar på det. Vagning ligger ju nära runt hörnet. :lol:

I stort sätt har lillen bara sovit fram till 7 vid ett fåtal tillfällen på morgonen. Oftast vaknar han efter sex och pratar och hinner bli lagom irriterad framåt kvart i sju. Jag har kört med pangramsa vid första pip och sedan köksljud. Har även provat att låta honom sköta det själv. Ibland somnar han om så att jag för väcka honom kl sju.

Kan detta ihållande pigga morgonhumöret bero på att han är 7 månader och har sammanlagt 15 timmars sömn på sitt schema :?: Han har 12, 45,1,5,45. Är det för tidigt att dra ner på sena luren till 20 min när han inte satt 12 timmar natt mer än några gånger :?: Ska vi fortsätta envist eller vad har ni för tips :?:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att läsa att det går så bra för er. :D

Jag skulle dra ner eftermiddagsluren till 20 minuter. Som det är nu ligger ni 30 plus i schemat och då kommer ni i fas med vad som är brukligt. Vad tror du om det? :roll: :wink:

Ida

www.sovgott.net
Kossan

tidiga mornar trots rätt sovmängd?

Inlägg av Kossan »

vi kurade Mille för ca ett halvår sedan. Efter gråt och tandagnisslan inledningsvis från både Mille och föräldrarna har det sedan fungerat utmärkt med undantag för några enstaka nätter.

Nu sover Milton 20 minuter kl. 9. Därefter 1,5 timmar kl 12. Sedan natt från 19-07. Lurarna funkar oftast utmärkt! Och han somnar utan gråt, lite tjoande bara och nästan jämt glad vid läggning.

Lillen har börjat gå för någon vecka sedan och dras med en seeeg förkylning med jobbig hosta. Han har fått marginalkvartar då han varit förkyld och behövt mer sömn. Antaglignen händer det mycket i det lilla huvudet också då han börjat skrika till men tystna ibland på natten. Vi undrar varför Mille har börjat vakna tidigare och tidigare på morgnarna. Vi har alltid väntat till 6.45 även om han vaknat kl. 6. Men det är för lång tid för honom att ligga själv och snacka. Han hinner nu nästan alltid bli trött och lite skrikig på morgnarna.

När är det dags att endast ha kvar långluren? :?: (Milton fyller 1 den 7 dec)

Vi har inte prövat väckarklocka men sätter på musik när han tjoar...och inväntar marginalkvart. I natt vaknade han kl. 5 ch var vaken till 7 då vi gjorde morgon.

har ni tips på hur man löser detta eller är det bara att härda ut och invänat att lugnet återkommer? :?

För övrigt vill vi bara tacka för all tidigare stöd och råd. Det var riktigt kämpigt under en tid, men är värt allt nu såhär i efterhand när alla tycker att Mille är så social och nöjd 8)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och vad roligt att höra ifrån er. :lol:
När är det dags att endast ha kvar långluren? (Milton fyller 1 den 7 dec)
Många barn har kvar fm luren i många månader till. Mina barn har haft den tills de är 16-17 månader. Men det finns barn som går över till en lur tidigare. Ni kommer märka när han är redo, då faller den helt enkelt bort. Han kommer sove den mindre och mindre ofta och då plockar ni bort den.

De tidiga mornarna tänker jag om de kan bero på marginalkvartandet? :roll: Vid sjukdom kan det absolut behövas mer sömn men det kan också påverka morgonen. Väckarklockan är super tycker jag och klassisk musik.

Ida

www.sovgott.net
Kossan

Inlägg av Kossan »

jag har läst någonstans att tidiga mornar alltid beror på att barnet sover för mycket på dagen... det var därför jag tänkte att han kanske var redo. Men han är ju riktigt trött kl 9.

Sedan undrar jag hur ni andra gör på morgontimmarna eller på natten om lillen drömmer och vaknar upp och skriker. Läste i barnaboken att man ju kan gå in och krama i sängen eller klappa om och pussa men inte ta upp!!! Men de gånger vi gått in har han knappt varit vaken och snarare blivit mer arg än tröstad. Vi brukar ramsa och efter en stund lugnar han sig och somnar om, men det finns en viss osäkerhet hos oss de gåner han inte slutar. Då har vi lagt till rätta och ramsat ut. Eller bara ramsat och avvaktat. Undrar om vi låter honom klara för mycket själv...?=) Hmm kanske är det föräldrarnas ettårsångest som lyser igenom... :?: :lol:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

jag har läst någonstans att tidiga mornar alltid beror på att barnet sover för mycket på dagen... det var därför jag tänkte att han kanske var redo. Men han är ju riktigt trött kl 9.
Lika ofta kan det vara för lite dagsömn ger tiiga mornar. Sömn föder sömn. :wink:
Sedan undrar jag hur ni andra gör på morgontimmarna eller på natten om lillen drömmer och vaknar upp och skriker. Läste i barnaboken att man ju kan gå in och krama i sängen eller klappa om och pussa men inte ta upp!!! Men de gånger vi gått in har han knappt varit vaken och snarare blivit mer arg än tröstad. Vi brukar ramsa och efter en stund lugnar han sig och somnar om, men det finns en viss osäkerhet hos oss de gåner han inte slutar. Då har vi lagt till rätta och ramsat ut. Eller bara ramsat och avvaktat. Undrar om vi låter honom klara för mycket själv...?=) Hmm kanske är det föräldrarnas ettårsångest som lyser igenom...
Här gör jag lika som du. Oftast stör jag mer än vad jag gör nytta om jag går in när lillbus gnyr till på natten. Men de få gånger som han inte tystnar själv efter ett tag, så går jag in, lägger på täcket och går ut. Nu när ni är färdigkurade så kan man gå in ibland, bara det inte blir flera nätter på raken.

Så fortsätt som ni gjort tycker jag låter utmärkt.

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"