Så var vi då där igen! Vad göra, ger s

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma mia

Så var vi då där igen! Vad göra, ger s

Inlägg av Mamma mia »

Hej!

Efter några hyfsat bra nätter och en riktigt bra natt (igår sov hon hela natten, därförinnan vaknade hon mellan 3-15ggr/natt, några minuter åt gången) känns det som vi är tillbaks på ruta 1. :( Vi har nu hållt på och kurat Agnes i 14 dagar och det vill inte riktigt sitta, i natt har hon varit vaken i ca: 2 timmar (är fortfarande vaken) och skrikit av och till mer och mer hysteriskt, just nu känner jag bara för att ta upp henne och lägga henne vid bröstet på gammalt vanligt manér! :cry: (vet ju att det lugnar henne på 1/2 minut)
Mannen ligger däruppe och ramsar när det blir för mycket skrik, själv har jag varit nere och diskat (hushållsarbetets förträfflighet ni vet :roll: ) och känner bara att jag måste får skriva av mig lite :( . Läser här hela tiden om alla otroligt framgångsrika kurningar där barnen sover hela natten efter endast några dagar och sedan i månad efter månad, kan inte låta bli att undra om vi någonsin kommer dit eller om det kommer att fortsätta vara en bra natt 4 "dåliga" :?: :!: Dagslurarna har också börjat krångla något otroligt de sista dagarna så det känns som vi kämpar dygnet runt med att få Agnes att sova.

Dessutom skall vi åka till min syster över helgen (måste, det är bestämt sen länge och hon fyller 30år) och jag är jätte orolig för hur detta skall gå. Vet att vi borde vara hemma tills detta sitter bättre men vi har tyvärr inget val, kan inte gärna avstå från min systers födelsedag. Kommer i alla fall att hålla på alla rutiner för Agnes under helgen och anpassa oss efter hennes tider.

Detta blev ett riktigt långt "klago meddelande", ledsen för det, men det är så jag känner just nu. (har hela horder med vargar runt benen just nu och vet inte riktigt hur jag skall jaga bort dem :cry: , som Mammut Maria skulle säga så överfokuserar jag väl och har tappat min attityd 8) :wink: :?: :!: )

Kram
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är verkligen inte så att kuren går på räls för alla (andra) så som du beskriver. SHN-kuren är en process, och det kan vara fem steg fram och två tillbaka - och är det, i regel. Du har trots långvarigt arbete ännu inte förstått att detta att "ta upp henne och lägga henne till bröstet på vanligt manér (vet ju att det lugnar henne på 1/2 minut)" skulle innebära att du fick tillbaka era tidigare nätter i rödaste rappet; det skulle ta, tippar jag, tre nätter, så hade du dina 3-15 uppvak igen.

Du måste läsa på, kära, kära! Det bästa vore SOVA HELA NATTEN, boken med alla frågorna (som dina), rapporterna (som dina), processerna (som din och er), alla frågetecknen som rätas ut och där du verkligen också kan se, sida upp och sida ner, att du inte är ensam om att låta vargarna smyga sig in och invadera huset mitt i alltihop. Och hur man jagar ut dem. För ut måste de :!:

Just nu, i detta ögonblick, vet ditt lilla barn varken ut eller in. Det var din uppgift att hjälpa henne i ro, så att hon vågar sova lugnt och gott och törs somna om själv lika lugnt och gott om och när hon vaknar till, vilket alla gör, stora som små, flera gånger varje natt, mer eller mindre omedvetet. Din uppgift var inte att oroa henne ytterligare. Så åter till ordningen - kan du nu inte gå ut och köpa dig en burk Attityd av lugnande Självklarhet, så måste du läsa dig till den, om och om igen och varje dag nu :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej på er :D
Här är en där rälsen har varit krokig... :lol:

Det går lite upp och ner alltid med barnen men som Anna sade till mig en gång "man måste ha långsiktiga mål med barnen".

Ett par tankar som du kan ha med dig:

:arrow: Det är inte synd om den lilla som får sova
:arrow: Det är ditt jobb som förälder att lära henne sova
:arrow: Skrik är frågor och reaktioner - hur skulle de annars göra
:arrow: Att lära henne sova tryggt och sammanhängande är det bästa ni kan göra för hennes fortsatta utveckling och glada liv (och ert tillsammans)
:arrow: Ha målet för ögonen - här ska det läras att sova så vi orkar ha kul

Har du det med dig även på resan så är resten "inga problem".

Det är ju inte så att kurandet bara är ett par dagar ovasett vilken räls det går på. Det är en livfilisofi och hjälp för dig att hantera alla olika situationer som kommer under åren. För de kommer - det kan du lita på.
8)

Lycka till och kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tack Anna!

Är den stolta ägarinnan av din SHN bok med bilagd CD och jag lovar, har läst och läst och läst! :) Visst kom vargen smygandes i natt för min del (därav ned till köket så att maken, utan vargar, kunde fortsätta sitt arbete) men jag lovar, åter på banan är det som gäller för min del! :evil:

Är dessutom fullt medveten om vad det skulle innebära att lägga henne till bröstet igen, åter på ruta 1, eller rättare sagt ruta -10 eftersom det skulle ta mycket mer möda att börja om! Detta kommer inte att ske men när hon skrek som värst i natt kände jag mig frestad skall erkännas :oops: :oops:

Tack för att du hjälper till att få mig upp på banan igen! :D Hänger dessutom härinne "all" min lediga. :lol:

(P.S De 3-15 uppvaken har varit under kuren inte innan D.S)
SHN kur startad 20/5

Bild
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tack Susanne!

Skönt att veta att man inte är ensam om att åka på lite krokig räls :D
Bra visdomsord och råd att ha med sig, skall nu "skärpa" till mig och se till att jaga ut alla vargar ur "huset" ! :twisted: :D Målet är uppnålat framför mig! :D
Kram
SHN kur startad 20/5

Bild
Charlott

Inlägg av Charlott »

:lol: Först måste jag säga: jättebra jobbat Mamma Mia! :lol:

Jag har intresserat följt er "resa" och tycker att ni är jätteduktiga! Krokar och bakåtsteg kommer, puh, men att tänka på det långsiktiga målet hjälper. Själv har jag emellanåt blivit nästan galen under den nyss genomförda kuren, gråtit och känt mig helt misslyckad. Då är det bra att ta en liten paus så man kan återvända med nya krafter och lite distans, som du gjorde. För vägen bär ju faktiskt framåt! :lol:

Måste också kommentera din tanke om "lägga henne vid bröstet på gammalt vanligt manér". Min första tjejen fixade nätterna efter tre dygn, hon var jättelätt på det sättet. Hon sov gott och jag glömde nästan bort kurens verktyg. Så vaknade hon en natt och skrek, och jag mitt nöt tog upp och ammade henne. Hon åt lite, tittade på mig med jätteförvånad min och fortsatte sedan att, i mycket frågande ton, skrika i högan sky. Hon undrade vad i hela friden jag höll på med egentligen. Hmm, så jag skämdes och lärde mig en läxa :oops: Lugnade henne med ramsan och buff istället och hon somnade lättad om... :wink:

Jobba på, 14 dagar är inte en lång tid! Och resan fixar ni bra med självklar attitityd och noggrann planering!! :D

Kram!
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tack Charlott! :D

Skönt att höra att fler haft samma "impuls" som jag! Kan tänka mig lillans min när du tog upp henne! :lol: Agnes skulle nog säker reagera likadant! :D (plötsligt försvann lusten att plocka upp henne om hon skriker på natten :wink: )

Tack än en gång för dina ord!

Kram
SHN kur startad 20/5

Bild
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Mamma Mia!

När jag tittar i mina anteckningar ser jag att plutten sov hela natten utan pip först efter FYRA veckor efter kurstart. Dock måste jag då säga att vi inte körde kuren på rätt sätt (hade honom i vagn i hela 3 veckor innan vi flyttade över honom till spjälsäng. Vagningen var ju så effektiv...). Efter 4 veckor var det några strönätter med pip och ca 5 veckor efter "kurstart" så kunde han vakna upp på natten och jollra :heart: för att därefter somna om på egen hand. Vi hade en tämligen "lätt" kur, men så körd vi ju inte heller på rätt sätt och det gick ju det också :D.

Fortsätt kämpa och ge ETT budskap om vad som skall hända om natten. Fullt med mat regelbundet på dagen är det som gäller.

Lycka till!

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hur går det?? :shock: Och hur gick helgen hos systern?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej Anna!

Tack för att du frågar! :D
Har kommit hem från min syster och det har gått som en dröm! Agnes sov hela nätterna när vi var borta, utan ett endaste pip :shock: och i natt (första natten hemma igen) vaknade hon bara till ett antal gånger, skrek lite, men somnade sedan om själv utan att vi gjorde något! :D Hon är så fantastiskt duktig, verkar ha förstått hela grejen nu! :D :heart: (VI har väl äntligen fattat hur man gör :lol: )

Hoppas helgen varit bra för er med!
Kram
SHN kur startad 20/5

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Toppenrapport!

:idea: När ni förstår så förstår hon också :wink: !
JH

Inlägg av JH »

ÅH, vad kul att höra!! :lol:

BRAAA jobbat! :D :thumbsup: =D>
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tack!

Det värmer med de fina orden! Tack till alla er såååå mycket, vet inte vad vi skulle gjort utan alla era fantastiska råd och det engagemang och den support ni bistått oss med! :heart:
Känns så skönt att veta att detta forum finns, där man kan diskutera alla typer av frågor rörande barnen med otroliga människor med en fantastisk syn på detta med att uppfostra barn. Tack framförallt till Anna för att hon sett till att allt detta finns och för att hon har en syn på de små barnen som är helt underbar och som smittar av sig!

Kram
SHN kur startad 20/5

Bild
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Vad SUVERÄNT bra det går för er!! :D :D :D
Ni har ju verkligen hittat attityden! :D
Ofta är det i sådana där lägen då man tror "-Detta kommer inte att funka"
(typ sova över borta) som dom små bevisar för en hur fel man hade!

Ex. var på bilprovningen förra veckan, fick ingen barnvakt, så det var bara att ta med båda barnen... 2 & 4 år. Eftersom 2-åringen är lite överallt just nu såg jag riktigt framför mig henne springa vilt och trilla ner i en grop.
Men ack, så fel jag hade! :D
Båda två stod blickstilla, hänfört och såg bilen hissas upp i taket och bankas på! Andlös tystnad, viskandes sinsemellan om vad de såg! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Mamma Mia för ljuvliga ord :oops: :oops: :oops:

Och stort pris och beröm :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"