Känns hopplöst!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annica72

Re: Hej Anna

Inlägg av annica72 »

Pappsen Alexnder skrev:Det jag menade med det jag skrev var att när man har gjort allt som står i ens makt med den lilla, när man har ramsat, solfjädrat, spelat Mozart, når man en punkt där man inte ser någon annan utväg än att plocka upp henne. Det går helt enkelt inte att LUGNA BARNET DÄR DET LIGGER.
Bland verktygen nämner du inte buffning eller vagning. :shock: För oss har dessa varit de allra viktigaste verktygen då i början när tjejen skulle lära sig att somna själv. Du får ursäkta att jag inte ger mig :oops: , men jag vill verkligen veta om ni ännu inte har använt dessa verktyg. Det är ett handgripligt och avslappnande sätt för föräldern att lugna den lilla.

Vill du stilla min nyfikenhet och beskriva hur ni gör när dottern har skrikit upp sig och låter ledsen? [-o<
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Pappsen Alexnder skrev: "Igår funkade det ju att skrika, då kom dom och tog mig. Jag gör det igen."
:D Kära rara. Det är ju precis det jag menar med maktkamp. Du har inte förstått, trots allt ditt läsande, det fundamentala i kråksången: barn - i likhet med alla andra människor av kött och blod - inte bara behöver sova om nätterna utan VILL det, vill kunna sova i lugn och ro, utan att frukta vargen i någon av alla dess livshotande skepnader.

Din lilla flicka är inte det minsta betjänt av att "då kom dom och tog mig", det vill säga räddade mig från farliga sängen och farliga nattsömnen (som ju inte är ett dugg farliga - därför kommer hon heller inte i längden att acceptera dina/era räddningar, eftersom ingen människa orkar gå i oro för livhanken natt efter natt - inte du heller). Hon är betjänt av säkerhet, som är trygghet.

Förstår du :?:

Du lugnar henne inte genom att ta upp henne. Du bekräftar tvärtom hennes värsta farhågor. Räddningen ger skyddsrumströst. Den är kortvarig, som all adrenalinanspänd livräddning.

Och underkänn inte dig själv! Naturligtvis kan du lugna henne där hon ligger :!: Det är det du är till för, höll jag på att säga :wink:

Det är i varje fall det verktygen är till för. Men de förmår inte mycket utan en lugn, glad och självklar övertygelse bakom. "På natten sover man. På natten händer ingenting. Du kan vara helt lugn. Jag skyddar dig mot allt ont. Ingenting ont kan hända dig. Jag står emellan dig och vargen och gissa om jag har bössan laddad :!: " (Det är det ramsan ska meddela.)

Försök läsa kapitlen om Lugnet och Säkerheten med nya, lite mer erfarna ögon och trilla inte ner i denna klassiska fälla där osäkerheten vänder på steken och ställer frågorna till barnet. Det orkar ingen liten unge bära, och det är inte fair play. Det kommer hon i handling att tala om för dig, om du envisas med att vägra inse det själv.

Ta en ny tur på safari, vetja :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Pappsen Alexnder skrev: Men nu har man ju börjat kunna se tecken på föräldrar och barn som inte sover ordentligt. De bleka kinderna, de mörka ringarna.
Man kan ju inte hjälpa att bli lite glad när man ser hur deras blickar förändras när man säger "Vi lägger henne klockan sju och hon vaknar vid halv sju dagen efter."
Kanske dyker de föräldrarna upp här inne snart. :wink:
:D Måste ju också tacka dig för alla dina varma ord :heart: och gratulera dig till ett fantastiskt fint jobb (även om du halkar omkring lite nu). Pris och beröm :-({|=

De där föräldrarna - de dyker upp \:D/ och det är underbart. Fler och fler söker sig hit, och / eller införskaffar boken och kurar sina små sömntrasslare med den äran. Och man kan snart se, precis som du kan nu, vilka barn som får sova och vilka som inte får det utan har vargen flåsande i hasorna dygnet om, mer eller mindre. Det är som om de hade en skylt på bröstet: SÖMNBRIST. Och det är allvarliga saker - mycket allvarliga. Sova hela natten-kuren vinner mark i en otrolig (?) fart därför att människor, alla människor, innerst inne vet att små barn behöver sova på nätterna och sova mycket, mycket mer än vuxna. Och sova gott, naturligtvis. Som någon sagt: "Den förälder finns inte som älskar barnet så mycket att hon eller han inte njuter av att se ungen sova som en gris, lyckligen slocknad för världen."

Varje gång du kastar en liten sten i vattnet, om än aldrig så liten och mött med aldrig så prestigefylt höjda eller t o m avvisande ögonbryn, bidrar du till att sprida ringarna på vattnet. Vilket i slutänden betyder att ännu en liten övertrött unge äntligen får sova :!:

TACK :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"