Hej!
Vi har inga större problem, har nog en helt normal tjej men vill för hela familjens skull sova lite mer helt enkelt!
Vår sötis är snart 8-månader, mammig till tusen och sover allt sämre. Hon somnar utan större problem vid sju, vaknar runt 00-01 och ammas, vaknar igen runt 04 och ammas och vill sen vakna för dagen vid 06 men slumrar ibland till igen för att vakna vid sju. På dagarna är det allt svårare att få henne att somna och framförallt vaknar hon för tidigt, ofta vaknar hon efter en halvtimme och somnar då sällan om igen. Hon kämpar verkligen för att hålla sig vaken på dagen fast vi ser hur trött hon är tidvis.
Jag har slutat amma på dagarna och ammar bara vid läggdags vid sju och på natten. Nu vill vi att Elsa ska få sova fler sammanhållande timmar (när hon var 2-4 månader cirka sov hon 8-12 timmar i sträck oftast) och det innebär ju att vi ska avvänja henne. Samtidigt ska man ju enligt kuren göra sig av med nappen. Jag vill att hennes pappa ska ta första två nätterna eftersom jag är lite för blödig och ger efter för hennes dåliga humör då jag också är trött och vet att ammar jag bara så somnar hon om.. Hon tar inte gärna flaska heller, bara i nödfall verkligen. Hon är dessutom väldigt mammig just nu. Nu till min fråga:
Är det inte taskigt att göra allting på en gång? Alltså ta bort napp, amning och mig själv i två nätter när hon är så mammig? Självklart har jag tänkt komma hem innan hon vaknar och vara där och hälsa god morgon enligt SHN-kuren, men ändå?
Kura mammig 8-månaders?
-
AnnaKullberg
Kura mammig 8-månaders?
Med vänliga hälsningar
Anna, stolt mamma till Elsa född 0711 & Lowe född 0905
-
TorpSara
Det är absolut inte taskigt! Tänk dig tvärtom, med en massa nya regler som kommer pö om pö utan förvarning! Då vet man ju aldrig när allt är som det ska bli och DET är taskigt.
Nu märker hon ju direkt att det är stora förändringar på gång och det ger henne tydlighet!
Finns det något skäl till att du slutat amma dagtid? Annars är det ju ett trevligt byte, att amma lite på dagarna i stället för på nätterna...
Finns det något skäl till att du slutat amma dagtid? Annars är det ju ett trevligt byte, att amma lite på dagarna i stället för på nätterna...
Hejsan.
Mammigheten beror även på 8 månaders ångesten så läs gärna på i Baranboken om hur du hanterar den bäst.
Länk om 8 mån ångesten: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
//Malin
Mammigheten beror även på 8 månaders ångesten så läs gärna på i Baranboken om hur du hanterar den bäst.
Länk om 8 mån ångesten: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
AnnaKullberg
Tack för bra svar! Jag har slutat amma på dagarna eftersom hon inte åt någon annan mat så länge hon visste att hon fick bröstet som avslutning. Nu äter hon jättebra på dagarna och är verkligen nyfiken på mat vilket hon inte var förut!
Ett annat problem vi har är att vi bor i en etta så Elsa sover i vårt sovrum, som också är vårt vardagsrum.. i hennes sovrum står alltså TV och dator på och det sker diverse olika aktiviteter nära hennes säng. Detta har inte stört henne nämnvärt tidigare men eftersom hon sover sämre kanske det måste åtgärdas enligt SHN med draperi eller dylikt. Är det ett måste?? Vi flyttar inom kort och jag känner inte att jag har energi till att borra i väggar och möbler om för några månader bara. Hur hittar man över huvudtaget energi till att genomföra kuren när man inte sovit ordentligt på över ett halvår undrar jag förresten?
Ni som är diplomerade kurare- går ni enligt Annas prislista som finns här på hemsidan alltså om man skulle vilja ha mer handfast hjälp?
Ett annat problem vi har är att vi bor i en etta så Elsa sover i vårt sovrum, som också är vårt vardagsrum.. i hennes sovrum står alltså TV och dator på och det sker diverse olika aktiviteter nära hennes säng. Detta har inte stört henne nämnvärt tidigare men eftersom hon sover sämre kanske det måste åtgärdas enligt SHN med draperi eller dylikt. Är det ett måste?? Vi flyttar inom kort och jag känner inte att jag har energi till att borra i väggar och möbler om för några månader bara. Hur hittar man över huvudtaget energi till att genomföra kuren när man inte sovit ordentligt på över ett halvår undrar jag förresten?
Ni som är diplomerade kurare- går ni enligt Annas prislista som finns här på hemsidan alltså om man skulle vilja ha mer handfast hjälp?
Med vänliga hälsningar
-
AnnaKullberg
Några kontrollfrågor också bara.. har inte alls grepp om kuren ännu känner jag!
- nappförbudet ska gälla dygnet runt och inte bara vid sängdags, eller hur?
- ramsan är alltid densamma oavsett om det är påminnelse eller bekräftelse?
- det är svårt att vagna till sömns i en bugaboovagn som drar åt alla håll oavsett om man låser hjulen.. ska vi då söva som vanligt i sängen under kurveckan eller ska jag ut och gå varje gång hon ska sova på dagen??
Känner att jag har bra mer frågor än svar än så länge så vi får nog skjuta lite på kurstarten så vi är ordentligt förberedda båda två!
- nappförbudet ska gälla dygnet runt och inte bara vid sängdags, eller hur?
- ramsan är alltid densamma oavsett om det är påminnelse eller bekräftelse?
- det är svårt att vagna till sömns i en bugaboovagn som drar åt alla håll oavsett om man låser hjulen.. ska vi då söva som vanligt i sängen under kurveckan eller ska jag ut och gå varje gång hon ska sova på dagen??
Känner att jag har bra mer frågor än svar än så länge så vi får nog skjuta lite på kurstarten så vi är ordentligt förberedda båda två!
Med vänliga hälsningar
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag skulle vilja föreslå att du rekvirerar Internationella Sova hela natten (se förstasidan). Där har du hela klabbet på ett bräde och alla dina frågor besvarade
Ett litet tips (som INTE står i boken): tillfälligt "rum" åt barnet kan man ordna med skärmar. Så slipper man borra. Hittade fantastiska, lätta, billiga, höga och heltäckande skärmar på Bolagret. Köpte två som med perfekt space omsluter tre sidor av spjälsängen.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022