sömnbehov???
sömnbehov???
Hej. Undrar bara hur mycket sömnbehov en elvamånaders (väldigt snart tolvmånaders) barn behöver???
just de ja...glömde...
räknar man sovtid från det att man lägger barnet? För annars måste det ju bli fel i långa loppet? Tänkte nu första dagen kommer det ju ta lång tid att somna dottern.
Hej! Svarar lite snabbt. Sömnbehov för tolv månader och hela andra levnadsåret: ca 13,5 tim/dygn. 11 månader en halvtimme mer. Ska ni börja kura idag? Tänker bara att schemat helst ska vara rätt genomtänkt innan man kör igång så ni inte märker om bara några dagar att det inte funkar. Räkna inte med att det kommer ta tid för henne att somna, då kommer det som ett brev på posten
. Är inte diplomerad ännu men jag skulle räkna från det att ni lägger och hålla stenhårt på schemat första dagarna, inte ens marginalkvartar. Då lär hon sig fort vad som gäller!
Vårt schema för 11 månader var:
6.30 Godmorgon och välling
7.45 Gröt
8.45 Sova 1.5 h
11.30 Lunch
13.30 Sova 45 min
14.30 Frukt, macka
17.15 Middag
18.15 Gröt
18.30 Godnatt
Efter 12 månader bytte vi till en lur:
6.45 Godmorgon och välling
10.30 Lunch
11-12.30 eller 13 Sova 1,5-2 h
13.30 Banan och gröt
17 Middag
18 Gröt
18.30 Välling
18.45 Godnatt
Tog ett tag att vänja honom vid en lur, men nu är schemat kanon.
Lite mer info än du bad om, tänkte bara skicka lite inspiration!
Lycka till!
/Emma
Vårt schema för 11 månader var:
6.30 Godmorgon och välling
7.45 Gröt
8.45 Sova 1.5 h
11.30 Lunch
13.30 Sova 45 min
14.30 Frukt, macka
17.15 Middag
18.15 Gröt
18.30 Godnatt
Efter 12 månader bytte vi till en lur:
6.45 Godmorgon och välling
10.30 Lunch
11-12.30 eller 13 Sova 1,5-2 h
13.30 Banan och gröt
17 Middag
18 Gröt
18.30 Välling
18.45 Godnatt
Tog ett tag att vänja honom vid en lur, men nu är schemat kanon.
Lite mer info än du bad om, tänkte bara skicka lite inspiration!
Lycka till!
/Emma
tack
perfekt att kunna se hur andra lagt upp sitt schema. Tänkte börja idag eftersom jag igår la dottern och gick in vart femte minut för att lägga ner igen och så vidare. Känner att jag måste fortsätta nu och inte ta en dags paus. Men känner att jag inte är helt förberedd då jag hittade denna tekniken i eftermiddags. Men nu är jag laddad till tusen så de e bara att köra på =)
Här är schemat Icing som kom på villovägar.
Kristina
Dottern är elva månader..kan det här fungera?
9:00 Frukost
11:30 Lunch
12:30-14:30 Tvåtimmarsvila
15:00 Mellis
17:00 Vila. Vet inte om 20 eller 45 minuter?
18:00 Kvällsmat
20:00 Gröt, bad och skoj
20:30 Nattslurk
21:00 Sova för natten
kvällsmaten känns lite sen men vissa dagar är vi borta tills nio så måste ha ett sånt här sent schema+plus att hon o ja e kvällsmänniskor =)
Men frågan är om det blir svårt att ändra om om hon börjar dagis efter sommaren. Har ingen aning om hur det kommer bli om hon ska börja dagis eller inte så svårt att planera efter det.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
hihihi
Hade förberett mig på en timmes nattande idag eftersom det är första dagen jag testar denna kur men en enda gång behövde jag gå in för att buffa. Nu sover hon typ 6 minuter efter att jag la henne. Fast i o för sig var hon också dötrött. Gick inte busa med henne så trött hon var =)
De jobbiga kommer väl i natt istället när hon vaknar o vill ha en slurk =(
De jobbiga kommer väl i natt istället när hon vaknar o vill ha en slurk =(
Hej Icing,
Påbörjar du kuren idag
Är du gullig och skriver in i profilen hur gammalt barn du har så blir det lättare, för alla att svara så korrekt som möjligt.
Du har lagt din tråd under Säkra sovare
Är hon en säker sovare
eller ska du kura
Om du ska kura kanske det är bäst att vi flyttar tråden, så att du får den hjälp du behöver. Jag kollar med admin om vi kan få hjälp att flytta tråden till kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år eller föresten hon är ju snart året så kanske kurbarnens hjölpforum för äldre barn blir bättre. Jag kollar upp det.
Vad bra med en perfekt läggning ikväll. Men du ska inte tänka att det uppstår problem om hon vaknar, är du ordentligt påläst
Kram Kristina
Påbörjar du kuren idag
Är du gullig och skriver in i profilen hur gammalt barn du har så blir det lättare, för alla att svara så korrekt som möjligt.
Du har lagt din tråd under Säkra sovare
Vad bra med en perfekt läggning ikväll. Men du ska inte tänka att det uppstår problem om hon vaknar, är du ordentligt påläst
Kram Kristina
Social delaktighet
Social delaktighet
Re: tack
Icing skrev:perfekt att kunna se hur andra lagt upp sitt schema. Tänkte börja idag eftersom jag igår la dottern och gick in vart femte minut för att lägga ner igen och så vidare. Känner att jag måste fortsätta nu och inte ta en dags paus. Men känner att jag inte är helt förberedd då jag hittade denna tekniken i eftermiddags. Men nu är jag laddad till tusen så de e bara att köra på =)
vänta nu stop stop stop
Nu läste jag lite noggrannare, Du MÅSTE vara påläst ordetligt.
Läs till ögona blöder, ställ alla dina frågor, SEN när tiden är mogen kan du kura. Det här är inte något man gör lite hipp som bara, man måste veta vad man gör. Backa nu och ta reda på det du behöver ta reda på först innan du börjar.
Kristina
Social delaktighet
Social delaktighet
natten är över.
Dottern sov gott. Hon vaknade halv tre. Tog kanske fem minuter sen sov hon gott igen. fem vaknade hon igen. tog kanske tio minuter max sen sov hon gott. Sen fick jag gå in och väcka henne halv nio. Helt perfekt =)
tips på ngn dagsramsa man kan köra?
Re: natten är över.
Hej Icing, vad roligt att det gick bra inatt. Jag undrar vad du gjorde när hon vaknadeIcing skrev:Dottern sov gott. Hon vaknade halv tre. Tog kanske fem minuter sen sov hon gott igen. fem vaknade hon igen. tog kanske tio minuter max sen sov hon gott. Sen fick jag gå in och väcka henne halv nio. Helt perfekt =)
Bra att du fick väcka henne
kram Kristina
Social delaktighet
Social delaktighet
så här gjorde jag..
Så fort jag hörde henne låta så gick jag in. Får dra lite i benen neråt för att hon ska ligga på mage annars spjärnar hon bara emot med armarna. Så fort hon låg ner så la jag handen på ryggen och buffade. Så fort hon var tyst gick jag ut och sa ramsan. Lät hon mkt efter det gick jag in igen la ner henne och buffade för att gå ut så fort som möjligt med ramsan igen. Sen behövdes det inte mer förutom att ge bekräftelsen när hon var tyst. Det var nog det svåraste eftersom man visste hon slappnat av också skulle man "störa". Men det hör till =)
Mitt mål är mest att få dottern att sluta amma på natten. Flesta nätterna ammar hon bara en gång och sen sju för att sen sova vidare till nio men vissa nätter kan hon vakna tre-fem gånger. Så vill avvänja ammandet och sen vill jag även att hon ska kunna somna själv. (även om det är det mysigaste som finns att gosa tills hon somnar) =( Men har svårt för att ha allt så strukturerat med måltider och så. Vet inte om man kan frångå att ha ett schema lite längre fram såvida inte både hon och jag kommit in i schemat väldigt bra.
men som sagt va så vill vi nog ha det lite friare.
Mitt mål är mest att få dottern att sluta amma på natten. Flesta nätterna ammar hon bara en gång och sen sju för att sen sova vidare till nio men vissa nätter kan hon vakna tre-fem gånger. Så vill avvänja ammandet och sen vill jag även att hon ska kunna somna själv. (även om det är det mysigaste som finns att gosa tills hon somnar) =( Men har svårt för att ha allt så strukturerat med måltider och så. Vet inte om man kan frångå att ha ett schema lite längre fram såvida inte både hon och jag kommit in i schemat väldigt bra.
-
TorpSara
Visst kan man förända och anpassa lite till dagen, men tänk också på hur vi vuxna har det. 330 dagar om året, typ, så har vi samma tider, med ungefär en halvtimmes förskjutning. Får vi inte frukost när vi vaknat så är vi ur balans, får vi lunch senare än 12 (eller när vi nu brukar äta lunch) så funkar vi sämre. Går vi och lägger oss för sent så blir dagen efter disig etc. Så är det också för de små! Vi männsikor mår bäst av att ha ungefär samma tider varje dag, för mat och sömn. Det är vetenskapligt självklart och gäller även för de minsta! Men har vi en bra vardag så klara vi ju fint en midsommarafton eller vad det nu är som gör att våra dagar blir lite annorlunda.Men har svårt för att ha allt så strukturerat med måltider och så. Vet inte om man kan frångå att ha ett schema lite längre fram såvida inte både hon och jag kommit in i schemat väldigt bra.