Hur lång tid?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Först och främst välkommen hit om jag inte skrivit det tidigare :D :heart:
Vi försöker vänta så länge som möjligt för att låta henne klara ut det själv.
Sedan ramsar vi och avvaktar. Hon tar inte ramsan så bra. Det känns antingen ibland som att hon inte hör den. Ibland som att hon bara blir asförbannad. Hur som helst har den ingen verkan.
I mina öron låter det inte som om ramsan sitter. Jag skulle sattsa på att sätta ramsan de närmast kommande nätterna, backa bandet i kuren till natt 2 eller 3. vad tror du om det? :heart: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag skickade ett inlägg som verkar ha kommit på avvägar. Så jag prövar att skicka det är för att se att det funkar :wink:

Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Nu har det visst kommit in ändå. Så mitt svar finns två inlägg tillbaka i tråden. Hoppas det inte blev för rörigt nu. :heart: :wink:

Ida

www.sovgott.net
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Hej! Och tack!

Vet inte det här med att gå tillbaka? För det är lynnig liten rackare vi har att göra med. Ikväll tex funkade det hur bra som helst. Somnade på en minut efter endast ett litet håglöst gny.
I eftermiddags somnade hon också fint men däremot vaknade hon, som hon oftast gör, efter lite mer än en timme. Först ganska nöjd med att bara ligga och prata lite för sig själv men efter tio minuter började hon skrika. Och skrika. Körde samma som på morgonen med ramsa och musik, då hon för övrigt verkar ha fattat galoppen och är rätt nöjd fram till klockan ringer sju, men utan framgång. Till slut fick vi gå in och solfjädra, det har hjälpt på kvällarna när hon har varit utom sig, men inte nu. Hon bara skrek ännu mer och visade tydligt att hon inte var trött och ville upp. Vad gör man då?

Nu har vi ju precis ändrat hennes schema så det kanske dröjer ngn dag innan hon kommer i kapp? Dock är den luren kvar på samma tid och plats.

Ska kanske också tillägga att hon denna veckan har fått tänder, lärt sig sitta och börjat krypa. Kanske inte så konstigt om det blir lite vaj i systemet?!

Tack alla för ert engagemang! Det hjälper verkligen när man sitter här och undrar/ har ett litet sammanbrott. :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Precis som du själv skriver så kan utvecklingssprång göra att marken gungar och då gäller det att mamma och pappa står stadigt. Så låt schemat sätta sig under minst två veckor innan du gör någon utvärdering. Något som jag upplever som viktigt när det är svajigt för de ömma små är att världen hålls liten :wink:

Ida

www.sovgott.net
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Hej igen.

Dagsluren mellan 13 och 15 vill inte funka. Den har också fungerat fint innan men sedan en vecka tillbaka strulade den på så sätt att hon vaknade en timme för tidigt och det gör hon fortfarande? Vad göra?

Och nu sedan vi ändrade schemat så vill hon inte somna heller. Efter en halvtimmes skrikande fick vi gå in och solfjädra tills hon somnade och sedan vaknade hon efter 20 minuter igen. Ramsan tar hon inte.

Nu ligger hon vaken och skriker och klockan är 14.04. Helt klarvaken och lätt hysterisk. Hon vill bara inte sova.

Vad kan vi göra? frustrationen är stor och det är svårt med attityden när det liksom inte funkar vad man än gör. Det känns väldigt rörigt allt och lite som ett lotteri. Ena kvällen somnar hon bra, nästa inte alls. En dag går luren ganska bra, nästa inte alls. Man vet aldrig vad som väntar en känns det som.

Tacksam för svar!
Mamma till
Alba 071211, kurad maj-08, minikurad juli-08
Elias 090523, kurad november-09
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej, vore bra om ni höll er till en tråd när det gäller samma barn. Nu har mamma och pappa varsin tråd om samma barn och kur :wink:.

Andra tråden är: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 405#152405

Bestäm er sinsemellan vilken tråd ni vill fortsätta i, så kommer det svar där :D!

MVH Jenny
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Vi fortsätter på mannens tråd.
Mamma till
jigar

Inlägg av jigar »

Hej Gleeba,
Jag ville bara dela med mig av vår egen erfarenhet med kurandet av vår son som nu är fem månader gammal. Det är nämligen så att jag känner igen din frustration. Vi började med kuren drygt en månad sen (17 maj) men vi har fortfarande problem med morgontimmarna. Ibland har det känns så frustrerande och läsa i boken om alla andra som säger att deras barn sover 12 timmar i streck efter kuren men det gäller att inse att detta är en process som tar olika tid för olika barn. Vi har följt råden som alla andra engagerade och underbara mammor gett oss här på forumet. För oss funkar musiken rätt bra på morgonen. Vi ger en pangramsa och låter honom vara en stund, när han vaknar igen och är orolig sätter vi på Mozart. Detta har faktiskt börjat bli mera sällan nu. Observera att vi har hållit på med detta i drygt två veckor nu. Inatt sov han hela vägen från 19.30 till 6.00. Detta har hänt kanske 2 gånger tidigare men det är rätt sällan att det blir så. En sak som jag har märkt är att dagar då han sovit bra under alla sina lurar och fått tillräckligt med luft ute och skrattat bra före sovdags så sover han mycket bättre under nattetid.
Vet inte om det jag skrivit är nån tröst men jag ville att du skulle veta att vi är flera som kämpar med att få kuren att sitta bra hela vägen (hela nätter) och jag tror verkligen att vi kommer att få lön för mödan till slut. Det gäller att hålla ut och göra rätt hela tiden.
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Hej jigar!

Tack så mycket för att du skrev och delade med dig av er erfarenhet med kuren. Det känns så skönt att höra att det finns fler som kämpar, då känner man sig inte så ensam. :)

Vi har också märkt att bra dagslurar, mycket mat, skratt och frisk luft ger bättre sömn. Vårt problem är bara att vår långa dagslur krånglar så mycket. Och den är nog ett problem eftersom vår lilla flicka inte alltid vill äta så bra. Försöker att proppa i henne så mycket det går men det går ju inte att tvinga. Men nu tänker jag ta den långa luren i vagn ett par dagar, det funkar bäst på henne, strunta i sängen ett tag för att sedan ta nya tag där.

Tack än en gång, det stärker verkligen att höra dina erfarenheter och hjälper mig att inte ge upp utan kämpa på. Jag tror precis som du att det lönar sig i längden.
Stor kram!
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"