Kuren startar nu!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej!

Har kommer en liten rapport fran natten.
20:29 Somnade enligt tidigare rapport.
01:14 vaknade, ramsa med viss reaktion, stegrande gnol.
01:18 Tacket av, buffade 4-5 min ramsa ut. Bekraftelse direkt TYST 8) :D
Hur nojd som helst!

01:45 lite gnol, ramsa (utan vidare effekt) buffa 2.5 min + sol, ramsa ut
Bekraftelse (kunde hora henne skrapa med fingrarna mot traet i sangen)
Efter en liten stund borjade gnol igen som stegrades och samma atgard fran pappsen men med langre buffning.
Samma program upprepades (med vissa variationer, mest langre och langre buffningar) sex ggr under timman som foljde.
Kanns fortfarande inte som om ramsan tar utan det ar buffningen som gor effekt.

03:04 somnar till slut efter en 7-8 min buffning med bekraftelse.

08:00 GOD MORGON! :D :!:

Detta kanns lite mer som det jag forvantade mig forra natten. Det ar vid denna tiden hon har vaknat och atit tidigare.
Pa det hela taget inte alls sa dum, men vantar pa att ramsan skall ta och det blir lite kommunikation. Det marks att hon lyssnar om hon inte har hetsat upp sig, men ar det inte alls bra sa gor den ingen effekt alls.

Hon verkar ju inte ha problem med vargtimman i alla fall. :D

Vad tror ni? Fortsatta pa samma spar? Tips pa att fa uppratta kommunikation med ramsan?

Glad midsommar forresten!! 8) :D

Pappamatte
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Kurdag 2

Hej :roll:
Jag tar dagen och pappa natten, vi fortsatter sa ett par natter till eftersom pappa jobbat natt innan han kom hem sa han har redan vant dygnet.

Det har varit lite svarar idag att lagga.
Laggningen 10:00 tog 14 min med buff x 3 (2-4 min/buffomgang)
Laggningen 11:45 tog 16 min med buff x 3 (4-7 min/buffomgang)

Hon blev arg nar jag solfjadrade vid laggningen 11:45 sa sista buffomgangen hoppade jag over att solfjadra, ramsade mig bara ut ur rummet. Tyst, bekr.ramsa. tyst. somnade.

Vi ar ju lite radda att fastna i bufftrasket- las tidigare i traden (var innan kuren fast i ett litet vagningstrast).

Sa har skrev cissii i natt:
"Tänk inte så mycket på buffningsträsket innan du är där, och det är du ju defintivt inte ännu. Om du inte har hunnit upprätta dialog med ramsan ännu, så måste du ju använda dom andra verktygen. När du känner dialogen så är det dags att backa och slutligen övergå till enbart ramsa. "

Vad sager ni, ar det ratt det vi gor. Buffar och forsoker satta ramsan?
Tankar mottages med gladje! :?
/mammaHanna
Tilda född 091109.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vilka härliga rapporter jag läser här. Pris och beröm till er allihopa =D> :-({|=
Vad sager ni, ar det ratt det vi gor. Buffar och forsoker satta ramsan?
Tankar mottages med gladje!
Jag skulle nu natt tre försöka att använda ramsan mer. Bara buffa vid kris. Lita nu på att lillan klarar av det här. Försök att backa lite. Läs på i lathunden om natt 3 och gärna Annas jannuarikrönika om attityden. Sattsa nu på att sätta ramsan. Så här kan man bygga upp en komunikation:

Lägg kanonglad unge i sängen, kort tillrättaläggande och ramsa ut.
Skrik (Ska jag sova?)
Ramsa (Ja det ska du)
Skrik (Är du säker?)
Ramsa (Ja det är jag)
Skrik (Kommer vargen?)
Ramsa (Nej, jag vaktar)
Skrik (Är du säker?)
Bekräftelseramsa (Sov gott, jag finns här)

Angående ramsteknik:

Lägg kanoglad unge och ramsa ut. Lyssna av, hur låter hon? Arg, frustrerad, förbannad det får hon vara. Låt henne reagera. Om skriket stegras ramsa högt med magstöd. Avakta igen, ramsa igen osv. tills hon tystnar. Ge bekräftelseramsan. Antagligen protesterar hon då. Ge dig inte utan bekräfta igen tills du får sista ordet. Det är superviktigt det är så ramsan sätts. Den ska förknippas med insomnande.

Den här natten försök nu att få upp komunikationen genom ramsan. Jag lovar att ni får en aha-upplevelse när hon verkligen börjar reagera på ramsan. Lycka till. Ser fram emot nästa rapport.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Hippo

Inlägg av Hippo »

God morgon kara forum! :D

Tredje natten ar da till anda och kan summeras sa har.

19:48 Flygplanet landade i sangen som vanligt. La tillratta, ramsade ut.
Gnolade lite., ,ramsa *3
19:58 buffade 5 min, ramsa ut bekraftelse TYST. :D Kort och bra.

23:55 vaknade, ramsa *2. buffade 5 min, ramsa ut, bekraftelse, TYST.
Sov i 14 min
0:14 Borjade en liknande timme som forra natten med ramsa, buffning, ramsa ut osv 4 ggr innan lillan sov. Tyvarr blev det genomgaende langre buffningar i natt. Den langsta 12 min!!

02:45 vaknade gnol, ramsa, buffa 5 min, ramsa ut, bekraftelse direkt, TYST.

05:26 Grat,???? ramsan * manga, i olika lagen. Forsoker att fa kommunikation. Lyckas lite ibland och inte ibland.

05:45 La tillratta nastan utan buff alls(bara ca 10 st) ramsa ut.
?????!!!!!
Ramsa mer i olika lagen. Starkt,(du vet vad om galler) Uppmuntrande(du ar duktig) Och till slut lyssnar hon och tystnar!!! Bekraftelse
Okar igen efter en liten stund. Ramsar igen och tredje ggn sa tystnar hon och somnar om MED ENDAST ramsan!! :D :D :D

Sa det kan val sammanfattas med att det blir mer och mer att gora for varje natt, men kanske var det en seger med att ramsan till slut borjar na fram!

Som vanligt ar vi tacksamma for varje tanke som kan hjalpa till.

Skall lova att lyssna mer pa min fru. Hon sa i natt nastan ordagrant vad du Ida skrev om att vaga backa, och det var ju det som gjorde att ramsan fick framgang. :lol:

Pappamatte
Tilda född 091109.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Natten har gått bra och ni jobbar verkligen bra, och du har fått korn på vad som måste göras - backa.

Mitt råd till dig nu är att byta ut buffning mot solfjäder vid behov, du kan fortfarande gå in vid behov med backa med buffningen, hellst uteslutande och välj solfjäder vid behov.
02:45 vaknade gnol, ramsa, buffa 5 min, ramsa ut, bekraftelse direkt, TYST.
Här skulle ramsan fått en större chans innan buffningen enligt min tolkning.

Men i stort sett har ni jobbat på S*IT bar! :lol:

:heart: //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hippo

Inlägg av Hippo »

Ida och Malin,(och alla andra :heart: -liga manniskor pa Forumet) tack for uppmuntrande ord! De ar guld varda!

Hoppas Midsommarafton var fin! :D Vi var bara hemma men det var bra anda. Efter kvallslaggningen grillade och at jordgubbar och glass. :D

Har nu lagt henne for lunchsomn 1 1/2 timma. Insomningen gick ganska bra.

12:38 la en glad och fulltankad flicka i sangen. Ramsade ut. tyst ca 1 min. lite arg/frustrerad. Ramsade betryggande x 3, bestamt x , och uppmuntrande x 1 nar hon lugnade sig. tyst ca 10 sek. skriker sedan upp sig. Ramsar betryggande/bestamt, lyssnar inte, provar igen, lyssnar inte. Skriker upp sig. Gar in och laggar till ratta och punktbuffar ca 30 sek, ramsar ut, tyst, vantar 20 sek, tyst, bekraftelseramsa. tyst.
12:47 sover.

Kandes ganska bra trots att jag gick in och la tillratta och punktbuffade.
Ok?

/H
Tilda född 091109.
Hippo

Inlägg av Hippo »

jo, en sak till.... Malin - hon blir mest arg nar vi solfjadrar sa vi har skippat det. Kanske prova igen?
Istallet for solfjadern har vi gatt in, lagt tillratta, punktbuffat och kvickt ut ur rummet.
/H
Tilda född 091109.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tycker först och främst att ni jobbar på superbra, pris och beröm :-({|= =D>

Solfjädern protesterar de flesta barn mot första gången den används. Du kan få stå en bra stund innan de lugna sig, men när de väl tar emot den så funkar den super. Jag vill höja ett varningens finger för att buffa hela tiden och det heter buffningsträsk. Det är superlätt att hamna där, har själv befunnit mig där och det är inte rolig. Så gör nu som ni gjorde i slutet av förra natten och använd ramsan så ska ni se att frågorna blir färre och färre. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Hippo

Inlägg av Hippo »

Kurdag 3

Att hamna i ett trask ar en orosvarg! Vi forsoker verkligen att tanka oss NOGA for...lovar!
Du vet, vi var ju i vagningstrasket innan vi borjade med kuren.

Dagsrapport

12:45 ramsa x , punktbuff. somnade pa 9 min

16:45 ramsa x 3+bekr.ramsa. somnade pa 4 min - inget buff

20:00 ramsa x 2+ bekr.ramsa x 2. somnade pa 14 min - inget buff.

Nu haller vi tummarna for att hon sover natten - hon ar verkligen i behov av somnen. De senaste tre dygnen har hon missat ca 2 timmars somn/dygn. Trots detta ater hon mkt bra och ar bara lite gnallig. Tapper flicka!

mvh/mammaHanna
Tilda född 091109.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ser bra ut tycker jag. :thumbsup:

Ida

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Precis som du och Ida beskriver så kan solfjädern ge en del protester/ ifrågasättningar men var envis och solfjädra lugnande, andas gärna högt och sövande, typ yoga-profylax-andning typ. Känn själv hur avspänd du blir och blunda gärna, det brukar föras över. MEN skulle hon bli ledsen medans du solfjädrar så kan du buffa lugn och sedan solfjädra, stressa inte här det gör absolut ingenting om det tar tid, det viktigaste är att hon får känna lugnet som solfjädern ger - när hon accepterat den. :lol:

Kör hårt inatt!

:heart: //Malin
Hippo

Inlägg av Hippo »

Kurnatt 4

go morgon alla :D

Nattens rapport:

19:50 Flog in i sangen med en glad flicka. ramsade ut+bekraftelseramsa direkt.
paminnelse, bekraftelse, 19:52 tyst
19:58 lite gnall, paminnelseramsa
20:04 bekraftelseramsa, tyst, somnar.

23:55 gnallde till - troligtvis i somnen.

02:10 lite gnall, paminnelseramsa+bekraftelseramsa, tyst
02:12 samma sak igen
02:17 lite gnall, gick in la tillratta och la pa tacket, mkt latt och mjuk solfjader, ramsar ut + bekraftelseramsa direkt. tyst, somnar.

07:35 gnaller till, avvaktar, tyst. Gnaller till, avvaktar, tyst. Gnaller till, avvaktar, tyst.
07:45 husljud
07:50 glad morgon.

08:05 amma +valling. At bra. Upptacker att hon bajsat. Troligtvis bajsade hon vid 07:35, det luktade konstigt i rummet nar vi tog upp henne. Forknippade inte lukten med bajs. Det luktar sa annorlunda nu nar hon ater mer riktig mat!

Fraga:
Om hon vaknar imorgon bitti vid typ 07:35, ska vi avvakta eller ramsa? Idag lat hon sa lite sa vi ville inte stora med ramsan, tankte att hon kanske somnar om utan den. Det ar ju det dar med att backa..... Vi tanker hela tiden att vi inte ska overarbeta det hela. Ratt, fel, tankar om detta?

Malin, tankte jobba lite mer med solfjadern. Det blev inga ovningstillfallen inatt :lol: 8) .

Nu sover gumman sitt morgon-45 minuters-pass. Laggning och insomning tog 6 min.

Det ar fantastiskt att det fungerar sa enkelt, helt makalost!
Mattias sa i morse nar vi vaknade "valkommen till vart nya liv"! :D

Nu gar vi ju in i uppfoljningsveckan. Malet ar val att man ska sluta ramsa helt under veckan, eller?

/H
Tilda född 091109.
duggan

Inlägg av duggan »

Natten har ju flutit på jätte bra, och jag ser att buffning inte överarbetas med längre :wink: Verkligen inte, bra jobbat. Solfjädern kan du arbeta in vid behov, men det är bra att ha introducerat alla verktyg från början. Ju större verktygslåda dessto bättre! :lol:
Om hon vaknar imorgon bitti vid typ 07:35, ska vi avvakta eller ramsa?
Det är svårt att säga, en del väljer att avvakta och litar på att den lilla klarar av att somna om själv, medans andra vill ge en pangramsa (hög, glad, hurtig) x4 som upplyser om att natten ej är slut, och den serveras vid första vakna ljud. Vilket du än väljer kan du servera hög klassisk musik eller höga husljud om fröken skulle fastna i någon klagan på morgon kvisten.
Malet ar val att man ska sluta ramsa helt under veckan, eller?
Ramsa x 4 vid läggning kommer ni att göra ett par år till, men nattliga uppvak kan man börja lämna över till lilla damen så långt det går och skulle hon inte grejja det själv så kan man ingripa, men faktisk klarar dom upp det mesta själv. Uppvak efter vargtimmen kan man vara lite snabbare på att ramsa om man vill, just för att lilla kroppen ofta är ganska utsövd då, så dom verkligen "får det i ansiktet" att det inte är morgon än.
Mattias sa i morse nar vi vaknade "valkommen till vart nya liv"!
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Välkommen! :lol:

Nu är ni nära målet, så blicka inte backåt utan håll blicket stadigt på målet och snart har ni klivit över målsnöret!

//Malin
Hippo

Inlägg av Hippo »

ok, da ska vi lagga upp en strategi ifall hon bestammer sig for att vakna fore 08:00 pa mornarna!

Det kanns som att det viktigaste av allt ar att bestamma sig for hur man ska gora INNAN man hamnar i en viss situation. 8)
(pa mitt jobb tycker de att jag har ett visst kontrollbehov... kan det verkligen stamma :shock: :lol: ...)

Nu sover hon, insomningen tog knappt 20 min. Det var sa otroligt nara att hon somnade direkt. Ramsade ut + gav bekraftelseramsan direkt. Tyst och stilla. Tyst ett par minuter. Sedan blev det att paminna ett par ganger.

Vi hoppas pa en riktigt god natt! Onskar er alla en riktigt god natt med riktigt god somn!

mammaHanna
Tilda född 091109.
duggan

Inlägg av duggan »

Det kanns som att det viktigaste av allt ar att bestamma sig for hur man ska gora INNAN man hamnar i en viss situation.
Att jobba aktivt i förebyggande syfte är samma sak som att ta ledningen, du vet vad som ska göras innan det händer och lämnar inget åt slumpen, eller ännu värre åt dottern! Så enligt mig är det bara tummen upp med vis pejl! :lol:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"