Sova lur i vagn - svårt......

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kristin

Sova lur i vagn - svårt......

Inlägg av Kristin »

Hej!

Plutten blir 10 månader om ca en vecka och han är med andra ord rätt stor nu :D. Sedan ett par månader tillbaka lägger vi honom på mage i vagnen då han började "bråka" med filten som vi sätter för suffletten när han skall sova. Det som händer när vi nu lägger honom är A) han sätter sig upp ett par gånger och det är kraftig solfjäder som gäller för att han inte skall sätta sig upp... B) han sover ibland en hel timme kortare än om vi lägger honom i sängen (i vagnen sover han när jag är hemma hos en vän eller om jag är på språng. På helgen turistar vi åtminstone en dag).

Jag är rädd att om vi lägger honom på rygg så kommer han bråka med filten hela tiden och det tar en evighet att "söva" honom. Att ALLTID lägga honom i sängen under långluren är inte aktuellt då jag oftast inte är hemma under denna lur (är ute på stan, gör utflykt eller är hemma hos en vän).

Först så trodde jag att han var för pigg för att läggas, men så testade jag en dag när jag var hemma och lägga honom senare och då hann han bli rätt grinig. Kanske var det just den dagen eller så skall han ligga vid den tiden vi har nu (han sover långlur efter 3 h 15 min vakentid).

Han sover idag 09.30-10.15 (får oftast väcka) och 13.30-15.30 (som den senaste tiden haft väldigt varierad längd....).

Egentligen har han lite för mycket dagsömn på schemat, men det har fungerat bra hittills......

Kram Kristin i Tokyo
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Tänkte bara berätta att samma scenario hände idag som så ofta den senaste tiden: jag och min sambo var ute och turistade inne i stan och plutten var både svårlagd och vaknade efter 1 h :evil: :roll: :?: :?: :?: . Kraftig solfjäder för att hålla honom liggandes på mage (känns inte alls bra..) behövdes. Det kändes som en evighet, men det var säker bara några minuter. Vi lade honom en halvtimme tidigare ikväll och han somnade BUMS!

:?: Hur gör ni som har barn omkring 10 månader när pluttarna skall sova ute i vagnen?

Det är lite jobbigt det här och jag blir superstressad när han hoppar upp och sätter sig hela tiden.

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Jag ska erkänna att jag aldrig har haft planerade långlurar i vagnen efter ca 6 månader - iom att de är svåra att få till.

:idea: Så jag har helt enkelt sett till att långluren blir i sängen och 45-minutaren/minutrarna i vagnen.

:idea: När det ändå har varit aktuellt med långluren i vagnen så har jag låtit långluren bli som den blir och lagt tidigare på kvällen! För en färdigkurad bebis så är det faktiskt inte hela världen - det kallas för Livet :wink: !
br

Inlägg av br »

kanske läge att låta fm sömnen bli längre (du måste ofta väcka!) och korta em sömnen och då gär det ju inte så mycket om det är i vagnen och han sover lite sämre. Fundera på en schemaändring som passa er bättre helt enkelt!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Precis som br säger så är det ofta "bättre" att ha långluren på morgonen så att den är "avklarad" redan då och man kan ha eftermiddagen mer wild and crazy! Dessutom brukar de vara trötta på förmiddagen (du får ju väcka) även om man inte kan "tro" det pga av att det nyss varit nattsömn.

:D Lycka till!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Mammut Maria skrev:8) Jag ska erkänna att jag aldrig har haft planerade långlurar i vagnen efter ca 6 månader - iom att de är svåra att få till.
Intressant.... :-k

Vad hade ni för svårigheter? Samma som vi? Det konstiga är att det går ju att söva (tar oftast bara några minuter, även om det KÄNNS som en evighet när man står där :evil:), men det känns som en fasligt massa jobb. Förrut gick det ju så lätt...

Idag var vi ute igen och samma "problem" uppstod: solfjäder (=fasthållning) och han vaknade denna gång redan efter 45 (!) min!! Vi hade ingen möjlihet att söva om då vi skulle på ambassad-kalas (fira nationaldagen).

Imorgon skall jag låta honom sova långt på fm och kort på em. Spännande....

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Svaret på din fråga Kristin!

:idea: Jag tycker om att hålla det enkla enkelt och inte göra det enkla svårt. Därför så väljer jag den väg som passar mig bäst - den enkla vägen 8) :wink: . From 6-månadersåldern så har de svårare att sova över sömnskarven vid 45-minuter pga av vanlig och hederlig nyfikenhet. Då får man ju ta ett beslut och då är det att antingen fullföjla och få till en omsomning så att de "lär sig" sova tiden ut ändå. Eller så gör man som jag 8) - satsar på långlur i sängen och har 45-minutrarna i vagnen. Då kommer man undan med hela saken och ägnar inte en tanke åt det utan ägnar sig åt annat :wink: !
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!

Vi har långluren på förmiddagen. Det är jätteskönt. Du är han ordentligt utvilad efter lunch då man kan ge sig iväg om man vill. Min son är i samma ålder som din. Förmiddagen har vi nästan alltid hemma i lugn och ro frukost, ensamlek, social delaktighet mellis och sedan sova i ett par timmar. Därefter blir det lunch och "äventyr". De gånger sonen sovit i vagnen under förmiddagen vaknar han alltid efter 30-60 minuter och vill inte somna om. I sin säng sover han alltid sina 2 timmar.

Lycka till!
Kristin

Inlägg av Kristin »

[quote="Mammut Maria] From 6-månadersåldern så har de svårare att sova över sömnskarven vid 45-minuter pga av vanlig och hederlig nyfikenhet. [quote]

Jag är helt övertygad att detta är fallet med vår son. Otroligt nog har det ändå fungerat ända fram till nu. Men....nu sover han faktiskt bättre i sängen än i vagnen.

Har precis lagt honom (t o m en halvtimme senare, kl 10) och nu skall det bli spännande och se hur länge han sover.

Kram K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Rapport:

plutten har om 10 min sovit 2 h raktigenom på förmiddagen :shock: :D !!

"Nybörjartur" eller "superkurad unge a lá så-skall-det-vara"?...

:D :D :D

//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Det VAR nybörjartur :twisted: :? !!!! Andra dagen med nytt schema (dvs långlur på fm i stället för em) och plutten vaknar redan efter 1 h 15 min, vilket kan jämföras med gårdagen då han fick väckas efter 2 h. Hur kan det bli så olika :roll: ? Jag har inte plockat upp honom än då han verkar glad. Han snackar för fullt och jag lagar mat.

Jag VET att det är ok att de inte sover hela luren, men att det diffar på 45 min, ja då är ju lurlängden felplanerad eller hur? Ok, jag vet att man inte skall hetsa upp sig så fort, det har ju bara gått två dagar med nya schemat :oops:, men jag vill ju att det skall flyta på (förstås :oops: )......... Tycker jag har ägnat alldeles för mycket energi åt hans lurar (ALLDELES för mycket) sedan han var 3 månader........ :twisted: :oops: :cry: . JA, nu tycker jag synd om MIG! Uuuuuuäääähhhhhhh.... :wink:

Ville bara meddela detta. Vet att jag får ge det några dagar...

Kram En lur-trött mamma
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: "Det är inte hur man har det - det är hur man tar det" :idea:´
Kristin

Inlägg av Kristin »

Jag tar det alltid fruktansvärt dåligt....

Behöver verkligen fokusera på något annat nu, typ jobbet i augusti.....

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Kristin.
Du fick ett av de bästa svaren som skrivits här på forumet tycker jag. Liw skrev det för ett tag sedan. Jag ger dig det igen och tycker att du ska fundera på det.
liw skrev:Hej Kristin, jag tänker inte komma med några smarta tankar om nattsömnen men om lite annat. Helt i linje med AW:s inlägg så vill jag uppmana dig att släppa lite på överkoncentrationen. Jag ser mig själv (för lite drygt ett år sedan) lite i dig och dina inlägg. Jag ville så väl och ville inget annat än att göra så rätt och så bra som möjligt. Det ledde till att jag vred och vände på allt, läste allt jag kom över och efter det så vände jag upp och ner på allt en gång till. Det betydde ju att jag hur jag än gjorde ALDRIG gjorde rätt!
Så här höll jag på... det ledde till att jag til slut tyckte att det var jobbigt att vara mamma. För hur jag än gjorde så var det ju aldrig rätt (trodde jag), men jag glömde att sätta mig ner och titta på mitt barn. HUr mådde han egentligen... som en prins, men jag var för upptagen med att försöka vara en bra mamma så jag såg det inte.

Kom ihåg Kristin att ingen är en bättre mamma till din son än du! :D
Och kom ihåg att man kan ALLTID välja hur man tar det. Det är ditt val och ingen annans. :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
br

Inlägg av br »

kristin. det var ju lysande att långluren p åfm fungerade! tänk på att dne var bata 45 min häromdsgen, och 1 tim o 15 min är betydligt mer än det...

Coola ner dig, det blir så ibland att schemat inte kan hållas till punkt o prick, men det löser sig! Huvudsaken är att man inte slirar alltför mycket så att man till slut inte har ngt schema...

Fortsätt med långlur på fm och låt sonen sova i vagnen på em och njut av att du befinner dig i en stoorstad som många aldrig kommer i närheten!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"