Hur lång tid?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gleeba

Hur lång tid?

Inlägg av Gleeba »

Hej!
Vi kurade vår dotter som är sex månader i slutet av maj. Allt går i princip bra men det är fortfarande lite saker som inte riktigt funkar. Hon vaknar tex alltid klockan sex istället för sju som är hennes schematid. Och det verkar inte gå framåt. Tvärtom, imorse vaknade hon fyra och det är helt omöjligt att få henne att somna om. Vi tar inte upp henne förrän sju eller vid kris kvart i men hon verkar inte fatta galoppen. Samma sak vissa dagslurar men det är framförallt morgonen som är svår.

Så till min fråga? Hur lång tid har det tagit för er därute innan allt har "suttit"? Eller är det så att det är lite såhär hela tiden? Lite hit och dit? För det är så frustrerande att det liksom inte händer något. Och det är jobbigare att hålla på och diska, slamra, spela musik och ramsa från fyra än att bara ta upp och låta henne sova i vår säng när hon ändå inte verkar gå framåt. Känner att jag håller på att tappa sugen och behöver lite tips och råd innan jag ger upp och hela kuren är förgäves!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Dom vanligaste tipsen för tidiga morgnar är:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

En del tycker även att detta blir över arbetning och låter barnet vara helt ifred, ingen pangramsa - ingenting, och väcker i vanligtid efter att väckarklockan ringt.

Men vad du än nu väljer är att du väljer EN strategi, inte slamrar OCH spelar musik OCH en massa annat. Utan du väljer samma och håller díg till den, det kan ta tid, men jag är helt säker på att lilla barnet får din tilltro till att hon kan somna om, och då har en stor skopa tålamod så är det snart över.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Hej igen och tack för tips! Men jag vet inte om vi gör fel för det känns som att det går bakåt och inte framåt. Just nu ska hon ta sin middagslur på två timmar. Hon har sovit i tjugo minuter och ligger nu och VRÅLAR. Har gjort som du sa och även varit tvugna att gå in och solfjädra men det blir inte bättre. Och hon ger sig inte. Det är väldigt svårt att bara låta henne vara nu för det börjar kännas som femminutersmetoden när hon inte ger sig.

Blir det verkligen bättre? För just nu funkar ingenting och jag är beredd att ge upp. Vi kurade henne den 20 maj och allt funkade fint men nu, när man tycker att det borde sitta lite, så är det sämre än någonsin.

Och hur gör man när man vet att hon skriker av hunger? På morgonen tex. Hon äter ganska dåligt från och till. Det går ju inte att tvinga i henne mat.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

För just nu funkar ingenting och jag är beredd att ge upp.
Ge upp till vad?

Nå, morgonen. Har ni det mörkt där hon sover? Jättejättemörkt? Det är ofta avgörande, förutom Duggans tips.

Dagtid: Varför skriker hon, tror du? Arg? Ledsen?

Hur ser erat schema ut? Hon borde inte skrika av hunger i den åldern, om hon äter någorlunda på dagen.
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Jag menar ge upp kuren och bara ta upp henne när hon är ledsen. För hon låter ledsen. Och arg.

Jag tror att hon är hungrig eftersom hon äter dåligt vissa dagar. Idag tex ville hon inte äta vid lunch. Inte ens amma vilket alltid funkar. Jag försöker alltid minst en halvtimme men man kan ju inte tvinga henne när hon absolut inte vill. :( Så vad gör man?

Vi har jättemörkt på morgonen. Men vi ska absolut börja med pangramsa och väckarklockan. Har kört på musik och att låta henne klara ut det själv men utan resultat.

Hennes schema ser ut såhär:

7.00 morgon + amma
8.00 20 minuters lur. Hon är väldigt morgontrött.
8.45 gröt
9.45 45 minuters lur
12.00 Lunch. Puré + fruktpuré samt amma om hon vill. Här äter hon ofta väldigt dåligt.
13.00 - 15.00 Lur
15.00 Mellanmål
17.00 20 minuters lur
18.00 redo för kvällen med amma och välling.
19.00 natt

Hon somnar bra vid 19 och äter ok på morgon och kväll men eftermiddag och lunch svårare. Nu har hon precis börjat krypa, kan det påverka?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hon får överkant med sömn. Bort med första morgonluren på 20 minuter. Hon behöver ca 15 timmar. Men framförallt ger för många tupplurar ofta hackigare lurar. Det blir perfekt om du tar bort morgonluren på 20 minuter där, då får du lägga den andra morgonluren lite tidigare. Om du skippar gröten på morgonen så tror jag hon äter mer, hon hinner inte jobba upp så mycket aptit där när hon mest sover... :wink: Morgonamningen brukar de stå sig utmärkt på.

Vad tror du om såhär:

7.00 morgon + amma
8.30 45 minuters lur.
11.00 Lunch.
13.00 - 15.00 Lur (kanske en halvtimme tidigare, det vet du bäst själv)
15.00 Mellanmål
17.00 20 minuters lur
18.00 redo för kvällen med gröt (kanske strax innan 18) och amma.
19.00 natt

Eftersom gröten kommer på kvällen så står hon sig bättre till morgonen och har bättre aptit till lunchen. Sen när hon får halvåringens dunderaptit (nu med krypet bland annat) så kanske hon behöver ett extramellis innan morgonluren, det märker du. Vi behövde aldrig det, men vissa vill ha det så.

Tankar om det?
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Hej igen!

Tack för ditt engagemang, det sporrar att läsa dina tips och förslag.
Jag tyckte att ditt ändrade schema såg bra ut. Visst känns det väl som att lite mindre sömn på förmiddagen skulle ge lugnare och djupare sömn senare. Det som oroar mig är dock att hon inte får någon mat efter amningen vid sju förrän vid elva. Hon är hungrig och äter bra där vid nio.
Skulle man inte kunna hitta en variant som ligger lite närmre hennes nuvarande schema så att man inte ändrar för mycket? Så att förmiddagen kanske med en kvart hit eller dit ser ut ung som nu fast då minus första luren?

Vidare och det som bekymrar mig mest är väl att Anna i boken och i person varnar för att ändra i schemat. Jag inser ju att man måste ändra efter hand som barnet blir äldre så att man inte har en sjuåring som ska sova i 15 timmar :? men man blir ju lite nervös för att ändra om. Är det ok att göra det? Vi provar gärna om så är fallet. Det handlar ju om att hitta nåt som funkar, eller hur?

Tack igen och på förhand.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Okeli... Då ska vi se... Till 9.45 håller hon inte. Men kanske nio... :-k Vi kastar in en andra frukost också, det kan hon ju få när du käkar frukost? Snart nog plockar hon i sig det själv och med tiden blir det ju hennes huvudfrukost. Men det ska inte vara för mycket nu, bättre att spara hungern till lunchen.

Fördelen med ett schema liknande dessa förslag är att du kan ha det så lääääänge. Så om du ändrar nu behöver du inte göra mycket alls på två-tre år... Det är bra. :wink:
Med små justeringar.

7.00 morgon + amma
ca8.30 litet mellis (ex lite banan, fruktpuré, en macka, fet yoghurt)
9.00 45 minuters lur
12.00 Lunch.
13.00 - 15.00 Lur
15.00 Mellanmål
17.00 20 minuters lur
18.00 redo för kvällen med gröt och amma.
19.00 natt
Sedan, när det är dags att minska på sömnen så kapar ni antingen morgonluren till 20 minuter eller middagsdito till 1,5.
Vid två lurar (ca 9 månader, ibland tidigare) faller kvällsluren bara bort.
Vid en lur (kring året) krymper morgonluren bort av sig själv och försvinner.

Häpp! 8) :thumbsup:
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Det låter jättebra! :D

Men är det bara att köra på det nu? Idag? Och hur gör man med 8.30 luren tycker du? Under hela kuren och uppföljningsveckan tog vi hennes lurar i vagnen utomhus. Den senaste veckan har vi börjat med den långa middagsluren hemma i sängen.
Ska vi ta den "nya" 45 minutaren i säng eller vagn?
Behövs det ngn miniinkörning där man gör konsekvent i några dagar? Dvs om man tar promenad i vagn på den luren så ska man göra det i ngn veckan innan man flyttar in inomhus till sängen?

Tack än en gång för engagemang och hjälp! Känns jättebra, även för oss om man ska vara självisk, för hela morgon och förmiddag har varit så uppdelat och känts som ett maratonlopp i "först detta och nu kommer detta". Tror även att hon kan ha upplevt det som hackigt.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Kör du på som vanligt där du väljer vart lurarna ska vara, är hon van att sova i vagn på fm så kan hon ju göra det även nu, och om hon vant sig vid att sova i sängen på långluren så kan han göra det nu också. Men vid en kur brukar man förespråka vagnsömn just för att det är lättare att sätta tiderna, så är det nånting du tror skulle vara bekymmer med sängsovning, så ta alla lurar i vagn om du så vill.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag hååler med Duggan. Trivs hon i sängen så är det ju inga förändringar med just den luren egentligen. Gör det som ni trivs bäst med. Det är ju praktiskt med morgonluren i vagn för man är mer rörlig så också.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och ingen inkörning, utan byt bara och kör. Håll benhårt på tiderna de första dygnen så sitter det snart!
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Nu är det jag igen. Jag vet inte vad jag ska göra nu.

Jag tänker ändra på schemat imorgon men tills dess måste jag få lite svar på mina frågor. För det är så psykiskt pressande när det inte funkar. Och det går bara utför.

Är det normalt att hon över en månad efter kuren skriker i 40 minuter ( eller mer, hon har skrikit sedan sju och nu är klockan tjugo i åtta och hon håller fortfarande på)? Det känns jättehemskt och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Känns som femmin. metoden. Snälla svara på vad vi ska göra? Konkret.

Hur lång tid tar det egentligen innan allt sitter? Är det så att alla barn bara tar två minuter på sig att somna, alla är glada och frid råder efter kuren eller är det så här? Upp och ner?

Vi läser kapitlet om säkerhet hela tiden men vi hittar liksom inga svar.

Tack snälla för snabb hjälp!

P.S Nu har hon somnat 19:53... Hes och ledsen

:(
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, hon ska inte gråta så länge.
:?: Vad gör ni när hon gråter?
:?: Tar hon ramsan?
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Vi försöker vänta så länge som möjligt för att låta henne klara ut det själv.
Sedan ramsar vi och avvaktar. Hon tar inte ramsan så bra. Det känns antingen ibland som att hon inte hör den. Ibland som att hon bara blir asförbannad. Hur som helst har den ingen verkan.

Slutligen, igår och ikväll, har jag gått in och solfjädrat och sedan ramsat ut då hon äntligen lugnat ner sig. Och då somnar hon. Men det tar sin tid att lugna henne. Känns lite som att hon fastnar. För hon ligger med slutna ögon och bara gråter och vrider sig fram och tillbaka.

Men innan har hon somnat på mellan sex minuter och tio. Utan att gråta särskilt mycket. Denna senaste veckan har det gått sakta utför. En bra dag, två dåliga och så vidare.

Idag ändrade vi schemat enligt dina anvisningar. Och det verkar funka bra. Dock var vi tvugna att lägga lunchen en halvtimme tidigare för hon var så hungrig. då kastar hon sig över maten. Tar fyra snabba tuggor och vill sedan inte mer. Inte något, vad man än erbjuder. Men det är väl ett senare problem antar jag.

Det känns bara som en allmän kollaps av hela systemet och vi har ändå varit stenhårda med tider och rutiner så jag vet inte riktigt vad som har hänt.
:cry:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"