Jag antar att det skrivits tusen åter tusen trådar i det här ämnet, men jag tar mig friheten att starta en ny.
Storkillen Wille, 3,5 år, hade magsjuka för en månad sen ungefär. Då deklarerade han vid läggning att han inte ville ha nån blöja för att kusinen (som är ett år äldre) minsann inte har nån blöja när hon sover. Fine, det nappar jag på, tänkte jag o där är vi nu. Han är utan blöja, men vaknar flera gånger per natt o vill kissa. Vi har gått upp med honom o kissat på toa, sen har han lagt sig o somnat igen. Han är ju toppenduktig! Det jag funderar på är att vi vissa nätter är uppe med honom fyra gånger o kissar o då känns det som att han tror att han måste kissa varje gång han vaknar till, liksom. Jag trodde att det här med "nattnödighet" skulle försvinna o att han skulle sova sig igenom nätterna igen, men nu verkar allt gå åt fel håll istället.
Han har tex börjat strula vid läggningen oxå o det har han inte gjort sen han var liiiiiiten o var ledsen vid läggning. Han är ju mitt i trotsen oxå, så jag antar att även det här är ett test från hans sida.
Nu har jag läst mig till att folk har pottor inne på deras rum så de får lösa kissningen själva på natten o sen sova igen, men hur funkar det rent praktiskt? Vi har kolmörkt i hans rum o han har inte tillgång till nån egen nattlampa vid sängen. Hur ska han hitta till pottan o se vad han gör? Har ni en liten toalettrulle där så de ska torka sig oxå? Nu har ju vi gjort "misstaget" att följa med honom på toa, så jag måste försöka få till en positiv attityd till det här med att kissa själv i mörkret.
Vid struliga läggningen igår så resonerade jag så att en gång är ingen gång (dvs när han ropade in mig en gång så gick jag in) men jag sa till honom att jag inte skulle komma in mer utan nu ska du sova. Gråt o vrål, kan inte sova, vill inte sova, måste berätta en sak, mm mm kom därifrån, men det enda jag gjorde var ramsade utanför dörren. Är det rätt agerat, eller ska jag inte ens ramsa honom? Är han för liten för att prata om det här med, alltså jag tänker mig att jag kan fråga varför han blev så ledsen när han skulle sova igår?
Tacksam för tips, som vanligt! Världens bästa forum, det här!!!
MVH