felsökning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
heltor

felsökning

Inlägg av heltor »

Hej!
Först tack för hjälp och stöd på forumet, är en helt ny människa efter att ha fått sova åtta timmar per natt i en dryg månad.

Nu har vi dock lite trubbel och jag skulle behöva hjälp att komma på var problemet ligger.

Vår flicka hade alltså sovit 8 timmar/natt i en månad när vi vid 3 månader gjorde om till 10-timmarsnatt. Det funkade fint i en vecka, men sedan en vecka har Liv vaknat en hel del på nätterna. Oftast somnar hon snabbt om av sig själv, men från 04 och framåt ligger hon och vrider och vänder på sig långa stunder för att till sist börja gnälla och jag går upp och vagnar. Tar inte upp henne innan 06.15

Liv sover på mage, i vagn och i vårt rum. Mörklägger med skynke över vagnen. Vi ramsar inte, vagnar bara eftersom hon bara är 3,5 månad. Hon är rund och go och jag skulle gärna fortsätta amma även på kvällarna, men får kanske börja med välling om vi inte kommer på någon annan orsak.

Schemat ser ut så här (vakentid):
06.30-08.30
10.00-11.30
14.00-16.00
16.45-18.15
19.00-20.30
Det ger 15,5 timmars sömn, varav 10 sammanhängande. 4 mål + nattslurken 20-20.15 ca.

Dag-sovpassen går hyfsat, Liv vaknar oftast någon gång under förmiddags- och lunchpass och vagnas. Tycker mig möjligen märka att vi oftare behöver vagna vid läggning, beror nog på att hon inte är lika slut när vi lägger henne som med förra schemat.

Vad tror ni, går det över med tiden eller bör jag ändra något i hennes rutiner?

Mycket tacksam för hjälp!
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm :D Det är inte fel att få sova :D

Spontant tror jag på lite mer mat. Möjligen tillägg alltså till kvällen, då bröstmjölken KAN bli lite snål. Jag skulle ge henne tillägg som "mat" och bröst som nattslurk. Eller tvärtom... men konsekvent så under fem dagar :D

Jag skulle också flytta ut henne i vagnen ur sängkammaren till lugnt ställe. Ni har ju larm, eller hur :?: Hon är så stor nu att ni stör varandra, om ni sover för nära :shock:

Och jag skulle inte ha skynke över vagnen (annat än vid behov på de mycket, mycket kortare dagslurarna) utan mörklägga på annat vis. Hon behöver frisk luft :D och kan känna sig instängd. Så vädra också till natten :D

Du är så duktig :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
heltor

Inlägg av heltor »

Många tack för goda råd och den alltid så välbehövliga uppmuntran. Vi kör igång ikväll!
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :D Här hålls glada tummar :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"