Har alla ett betsämt schema?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
marie-d

Har alla ett betsämt schema?

Inlägg av marie-d »

Hej!
Har lite funderingar kring det här med schema och marginalkvartar.
Jag använde mig av standardmodellen från början och sonen som snart är 11 månader har sovit bra i stort sätt sedan han föddes med hjälp av standardmodell. Jag har använt mig av råden om sömnbehov och lurar och styrt efter det.
Han gå alltid och lägger sig klockan 20.00.
Däremot så tar jag upp honom om han vaknar halv 8 eller kvart över sju. Han vaknar i stort sätt alltid kring 8, så jag har inte brytt mig om att få honom att somna om de gånger han vaknar halv 8. Kan det ställa till problem framöver?
Förmiddagsluren ligger ungefär på samma tid varje dag men det kan variera mellan 10 och 11. Brukar dock väcka honom om han sover mer än 2 timmar.
Det börjar bli långt det här. Men det jag vill säga är att jag tar upp honom när han vaknar. Inte om han vaknar på natten, vilket han nästan aldrig gör.
Någon fler som gör som jag?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du har ju aldrig behövt "kura" för att lilla älsklingen sovit och sover fint från start med hjälp av Standardmodellen mm (tack för det, å hans och mina vägnar :lol: ). Då kan du också kosta på dig den här lilla flexibiliteten, där du går efter honom, i lugn och ro, eftersom han går efter sina väl beprövade behov som han ser som naturliga att fylla, eftersom du "kört in" honom på att de ska fyllas. En s k god cirkel :D

Det är om och när det skulle bli strul och bekymmer som ledde till att han fick för lite sömn och slokade i största allmänhet, som du skulle behöva strama upp det hela och inte låta tiderna hacka sig iväg på oroväckande villospår. Det känner du. Och då vet du vad du ska göra :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Tack så mycket för svaret!
Skönt att höra!
En så länge fungerar sömnen och rutinerna bra. Han får den sömn han behöver och tar sig ofta lite mer sömn.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej, Med Emil hade jag inte läst Barnaboken men hade ändå ngt slags schema som jag följde när allt var som vanligt, men vissa dagar om ngt särskillt hände (typ tidigare uppvaknande eller ngn utflykt) så anpassade jag dagslurarna till det. Det har alltid fungerat och han har sovit/sover bra.
Jonas har varit schemalagd från 2-3 mån ålder och det schemat har jag följt ganska slaviskt tills nu. Nu är han så stabil och allt har fungerat så bra hela tiden så jag har börjat släppa lite på minutrarna. Läggningstiden på kvällen håller jag på benhårt så att ngn fast punkt hela tiden finns kvar. Vaknar han tidigare än tänkt så tar jag upp honom (om det inte är jättetidigt) och de dagarna så får han två lurar. Sover han morgonen ut däremot så får han en lur direkt efter lunch. Det här fungerar jättebra för oss. :D
Precis som Anna skriver så behöver man nog inte vara stenhård på tiderna om allt fungerar och alla får den sömn som de så väl behöver. Börjar det däremot balla ur och barnet sover mindre och blir trött så får man strama upp dagarna lite.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"