"dödssynd" med 1-timmars pass??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Hur går det för er?

Vi har inte hört något sedan i lördags!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej! Hjälp!! Vet inte var jag ska börja.... men Leo har börjat krångla jättemycket med sömnen :cry:

Alltså han somnar bra på kvällen och sover hela natten till ca 06 oxå skriker han fram till 6.30 när jag tar upp han. Hjälper lite grann med pangramsan i någon minut. Sen nu i två dagar har han inte somnat föränn efter 09 på fm-vilan (ska somna 8.45) också sover han bara en halvtimme sen somnar han inte om, han är inte ledsen utan superglad och hivar sig över kanten på liggvagen så att huvudet kikar ut liksom (har sele så han kan inte trilla ut) :roll: Jag brukar solfjädra honom som markering att det inte är dax att leka, men det verkar han bara tycka är kul? Idag lämnade jag vagnen att stå tills jag gjorde uppvak efter 45 min. Em-vilan har varit katastrof nu i två dagar. Han sov en halvtimme igår sen hjälpte ingenting. Såfort jag vagnar så lägger han ner huvudet, men när jag slutar så reser han upp huvudet igen och kikar ut över kanten :roll: Sen tillslut igår så började han skrika och så var han arg typ 30 min, när jag tillslut tog upp honom 15 min före 2.

Idag sov han ca 1 timme, sen har han legat och skrikit nu länge. Jag har både ramsat och vagnat, men han somnar inte om :cry: Vad göra?

Malte skriker jättemycket på mig vid läggdags, jag ramsar och tillslut somnar han. Om han vaknar på natten så gallskriker han efter mig, men somnar efter ca 10 min. Ibland får jag väcka honim på morgonen men oftast vaknar han runt 06. Noah vaknar oftast runt 06 och ligger vaken tills vi gör godmorgon.

Är lite orolig för sammanslagningen som ska ske om en vecka???? :roll: :roll:

Tacksam för era tankar.... Kram :heart: :heart:
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Ps: vill tillägga att Leo inte somnat på sin 16.10-16.30 vila på flera dagar heller (förutom igår när han hade sovit så katastrofalt på lunchvilan) Tolkar detta lite som att han kanske inte behöver denna vilan mer :? :roll: Ska tillägga att han bara liuggrr helt nöjd i vagnen, men vägrar sova...
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej igen... Tänker att det kanske är bättre att lägga Leo i hans säng p em-vilan? Känns faktiskt som att han börjar bli lite stor för liggvagnen + att han nu tycker det är så himla kul att "kika över kanten" :wink:

Men hur gör jag då? Lägger jag bara ner han och går ut med ramsan??

Och om det blir massa frågor så fortsätter jag med ramsan eller?

Kram
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Japp det är så du gör, om han fastnar i någon klagan så bryt med HÖG klassisk musik och använd dig gärna av höga husljud (typ dammsugare) om han frågar mycket så han verkligen hör att du finns där och vaktar för vargen.

Sedan tror jag att Leo behöver mörkläggning inne även på dagslurarna, jag får för mig att han är en "sånn" :wink:

//Malin
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej... Jo alldeles säkert är han en "sån"... Malte är likadan. Jag har helt mörkt i rummet på em, annars hade han aldrig somnat (det gör han ju knappt ändå :roll: )

Eftersom Malte och Noah oxå har vilo-stund samtidigt så känns det lite dumt att köra med dammsugaren, den låter nämligen så högt att t om björnarna vaknat ur sitt ide om de hört den tror jag :wink: Alltså ingen bra idè om jag nu tänkt att barnen ska sova :)

Kram
duggan

Inlägg av duggan »

..men lite klassisk musik vid klagosång kanske kan tänkas?... :wink:
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej! Absolut lite klassisk musik....
:)

Nu sov leo bara 30 min på fm igen, vad göra? Han är jätteglad och nöjd när han vaknar och inte alls ledsen, vill bara direkt sticka ut huvudet och leka.

Just nu ligger han och jollrar i sängen och har gjort det i 10 min nu, han somnar väl snart? Funderar lite nu på om det kanske ändå är dax att ändra shema snart. Senarelägga luncvilan till halv 1 och senarelägga fm till 9-945 och inte ha sena emvilan?? Det är väl mest för att han inte somnat föränn 9 på fm så tänker jag att det kanske är dax för lite ändring?

Nu har han somnat i sängen, nöjd... hoppas hoppas han sover bra nu :)

:heart:
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej, han vaknade efter ca 50 min och har legat och skrikit tillsnu :cry: Jag har gjort husljud, ramsat och spelat musik... känns jobbigt att han inte sover :cry:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Är inte Leo nio månader nu precis? Jag tror att det är som du skriver att det är tid att gå över till två lurar. Hur hade du tänkt dig att schemat skulle se ut?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej! Jo alltså han är ju 8 månader och en vecka... så snart 9 månader :wink:

Hade ju tänkt mig shemat såhär.
06.30 morgon
06.45-07.30 frukost (först välling sen lite bröd med övriga familjen)
09.00-09.45 sova
11.00 lunch
12.30-14.30 sova (men helst hade jag velat ha 1,5 timmes sömn eftersom han sovit 2 timmar bara enstaka gånger, men då blir det väl för lite sömn??)
14.30 mellis
18.00 middag
18.30-19.00 välling och mys
19.00 sova natt :sleep:

Vad tror du? (han somnade inte på sena em-vilan idag heller)

Ska jag bara fortsätta ramsa imorgon på lunchvilan och låta han skrika? Hoppas han kommer över detta snart... Känns absolut som det är en släng av 8mån-kris. Dunkar lilla huvudet i golvet ibland och så... :

Ps: hur gör jag när de stora pojkarna busar och pratar när vi lagt de? Vi brukar gå in och kapa, och om det fortsätter har vi någon gång tagit ut stora pojken och då har han tröttnat och gått in och sovit, Malte fortsätter då oftast att skrika efter mig en stund innan han somnar. Vill ju inte att de ska påverka Leos goda sömn nu när de snart ska dela rum alla 3 :?

Kram
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag har så att lillbus läggs en stund innan de två stora. Kanske du kan lägga Leo halv sju? För oss funkar det bra, och så får jag en stund med de stora barnen utan minstingen. Mycket uppskattat. Då kan du 1,5 h mitt på dagen. Annars ser schemat bra ut tycker jag. Personligen skulle jag avvakta en vecka till innan jag går över till det nya schemat, om han då signalerar fortfarande. :wink:

Angående de stora baren så tror jag att de snart kommer sluta att bubbla på kvällen. Helt rätt att bryta tycker jag. :D

Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Glömde att svara på en fråga :oops: :wink: . Så det blev ett inlägg till.
Ska jag bara fortsätta ramsa imorgon på lunchvilan och låta han skrika? Hoppas han kommer över detta snart... Känns absolut som det är en släng av 8mån-kris. Dunkar lilla huvudet i golvet ibland och så... :
Om det är åttamånadersångest så kan det ibland behövas verktygas lite mer. Jag skulle faktiskt ta och vagna honom om han ligger i vagnen. Så att hans lilla kropp börjar förstå att man ska sova längre. Vad tror du? :roll: :wink:

Ida

www.sovgott.net
sanna79

Inlägg av sanna79 »

hej! Måste bara berätta att jag fick väcka alla pojkarna idag :) Det brukar annars alltid vara någon som är vaken men inte idag :sleep:

Idag sov Leo ca 35 min på fm.... lite bättre :roll: Jag har bestämt mig för de nya tiderna redan och börjar idag :) Undrar bara en sak... Går det att ha natt 18.45-6.30 eller blir det knasigt? Vi gör ju allting tillsammans på kvällen så om jag ska ha natt för Leo 18.30 så måste jag ändra på hans middagstid, välling och mys. Som det är nu så myser vi alla tillsammans i våra sängar innan det är dax för sovning.

Nu har jag lagt Leo i sängen på lunchvilan, känns bättre eftersom han verkar tycka det är världens roligaste att sticka ut huvudet ur vagnen så fort han vaknar till och när jag lägger han tillrätta så skrattar han och fortsätter ännu mer. Men nu har han legat i 20 min och bara jollrar, ska jag gå in och solfjädra eller bara låta han vara tills han somnar och sen utnyttja marginalkvarten?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Stör inte nöjda barn. Du kan inte sova åt honom! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"