Daglurar - vagning
-
FlowerGirl2
Daglurar - vagning
Vi är just nu mitt inne (dag 3) i kuren för vår 6 månaders kille. Nattningen i säng på kvällen har gått relativt bra och även nätterna (dock har han sovit mer eller mindre nästan hela nätter de två senaste nätterna så jag vet inte riktigt hur nattramsan har satt sig)- men det är väl en annan fråga antar jag. På dagen har vi kört vagning alla tre lurar och det har på det stora fungerat, han har somnat varje gång efter upprepade vagningar, skakningar och ramsor, men nu känns det som att vi har väldigt svårt att sluta vagna och bara ramsa. Är jag för ivrig som vill att det ska börja funka redan eller gör vi nåt fel? Vi provade att bara ge besked, skaka vagnen och ramsa men han satte sig hela tiden i vagnen (visserligen med sele men det kändes ändå olustigt) så vi var ju tvungna att gå in rätt ofta och göra om proceduren. Tillslut så föll vi tillbaka på att ge en kort vagning. Är tanken att man såsom i sängen ska låta dem sitta och så att säga vänta ut honom så länge han är nöjd eller?
-
ilindstrom
Hej Flowergirl2 och välkommen hit
Vad bra att nätterna fungerar så bra för er. Men det kan bli så som du säger att ramsan aldrig sätter sig. Därför skulle jag jobba med den så fort tillfälle ges.
Daglurarna skulle jag ge honom förutsättningar till att sova, men man kan ju inte sova åt honom. Så länge han inte är ledsen skulle jag låta honom vara om han har sele på sig. Om han börjar fråga skulle jag jobba med ramsan och vid kris vagna honom. Vad tror du om det?
hälsningar
Ida
Vad bra att nätterna fungerar så bra för er. Men det kan bli så som du säger att ramsan aldrig sätter sig. Därför skulle jag jobba med den så fort tillfälle ges.
Daglurarna skulle jag ge honom förutsättningar till att sova, men man kan ju inte sova åt honom. Så länge han inte är ledsen skulle jag låta honom vara om han har sele på sig. Om han börjar fråga skulle jag jobba med ramsan och vid kris vagna honom. Vad tror du om det?
hälsningar
Ida
-
FlowerGirl2
-
ilindstrom
-
FlowerGirl2
Envisa unge :)
Jo jag följde ditt råd att bara ge honom förutsättningen att sova och vill han sätta sig upp i vagnen (efter jag ramsat) på dagluren så får han väl göra det - han har ju ändå sele. Det gick sådär ska jag väl säga, uttrycket [ger man de fingret så tar de hela armen] stämmer för väl, för nu började han hänga sig över kanten och värre var att sen ställde han sig upp och höll fast i suffletten (som att han vindsurfade) - vagnen började svaja oroväckande. Så som du säkert förstår så blev det ett väldigt springande in i rummet den här gången oxå. Efter X antal vagningar så började han ialla fall hålla sig liggande när han gnällde och då är det ju mycket lättar att låta honom vara och då somnade han tillslut. Kan verkligen inte se ett slut på vagningen.
Jag har hört att det är vanligt att daglurarna krånglar i början, frågan är om det är såna här problem det menas med då och att de små liven tillslut ger med sig (men att man får fuska lite med vagning tills poletten trillar ner för dem)!?
Tacksam för tankar och råd!
Hälsningar
Jenny[/quote]
Tacksam för tankar och råd!
Hälsningar
Jenny[/quote]
-
FlowerGirl2
Tack för tipset men tyvärr är det lättare sagt än gjort. ska han kunna röra sig lite grann så får han tyvärr det utrymmet han behöver för att ställa sig upp, det är en liten Jungel-George (efter en B-film som härmar Tarzan
) jag har här hemma, smidig som attan!
Är det helt fel att om han är hyfsat lugn skippa vagningen och skakningen i handtaget och istället köra tillrättaläggandet och ramsorna gång på gång tills han tröttnar? Jag menar i slutändan ska det ju räcka med detta ändå?
Är det helt fel att om han är hyfsat lugn skippa vagningen och skakningen i handtaget och istället köra tillrättaläggandet och ramsorna gång på gång tills han tröttnar? Jag menar i slutändan ska det ju räcka med detta ändå?
Mamma till Jungel-George född 0712, kurad 0806 och Lill-Fia född 1002!
-
ilindstrom
Är inne på dag 1 på uppföljningsveckan och har fått rådet att köra en pangramsa när min lillkille på 6 månader vaknar från runt 4 och framåt. Detta gjorde jag i natt samtidigt som jag städade ur kastrullskåpet och tror jag väckte hela huset. Efter ca 10 min somnade han men när jag stängde av radion och slutade bullra några minuter senare så vaknade han till. Ska jag vänta i 10 min innan jag slutar väsnas? Denna gång han vaknade så var han inte alls lika mottaglig för pangramsan och mitt slammer (satte till och med på en tvättmaskin klockan 04.10, suck) och tillslut grät han så hjärtskärande så jag kände att det var buff som gällde, jo det kändes som kris. Han blev inte heller helt nöjd med det och inte heller efterföljande påminnelser så till slut gick jag in och la honom tillrätta och gav solfjädern tills han slutade hulka av gråt. Då verkade han jättetrött och mycket riktigt somnade han. Jag skickade förstås med en bekräftelse. Min fråga nu är ska jag vara glad att jag skär ner på buffandet (och som sagt bara anv det vid kris) eller vad ska jag annars göra i detta läge? Kan tillägga att han sov nästan hela natt två och tre och större delen av fyra också så han har inte riktigt fått ramsan helt inkörd känner jag!
Vet inte riktigt hur ordagrant jag ska följa de generella rekommendationerna över de olika nätterna då han som sagt inte ens vaknade natt två och tre! Snälla hjälp mig
-
ilindstrom
Hej flowergirl2!
Som svar på ditt andra inlägg så kan det mycket väl vara så att ramsan inte har satt sig om han inte haft några uppvak tidigare och då mådte du först sätta den även om det är vargtimme. Backa bandet till natt2 el. natt 3 i lathunden. Jobba med ramsan men gå inte in om det inte är riktig kris. Så här i början kan du vara rätt frikostig med ramsandet. Se det som om när han skriker så svara du honom med en ramsa. Det blir en aha-upplevelse när du märker att han lyssnar. Bekräftelsen är superviktig så här i början. Det är genom den han lär sig att ramsa betyder sömn. Så även om han protesterar när du ger den så ge dig inte. Du ska ha sista ordet.
Jag tycker det lät som du agerade helt rätt inatt. Du ska inte vara rädd att använda verktygen om det blir riktg kris.
hälsningar
Ida
Vist kan du använda dig av tillrättaläggande och ramsor, men mitt heta tips är att låta honom vara tills han ber om hjälp. Innan dess så är han ändå inte mottaglig för någon hjälp tror jag.Är det helt fel att om han är hyfsat lugn skippa vagningen och skakningen i handtaget och istället köra tillrättaläggandet och ramsorna gång på gång tills han tröttnar? Jag menar i slutändan ska det ju räcka med detta ändå?
Som svar på ditt andra inlägg så kan det mycket väl vara så att ramsan inte har satt sig om han inte haft några uppvak tidigare och då mådte du först sätta den även om det är vargtimme. Backa bandet till natt2 el. natt 3 i lathunden. Jobba med ramsan men gå inte in om det inte är riktig kris. Så här i början kan du vara rätt frikostig med ramsandet. Se det som om när han skriker så svara du honom med en ramsa. Det blir en aha-upplevelse när du märker att han lyssnar. Bekräftelsen är superviktig så här i början. Det är genom den han lär sig att ramsa betyder sömn. Så även om han protesterar när du ger den så ge dig inte. Du ska ha sista ordet.
Jag tycker det lät som du agerade helt rätt inatt. Du ska inte vara rädd att använda verktygen om det blir riktg kris.
hälsningar
Ida
-
FlowerGirl2
Tack Ida för svar! Jag fick nyss kämpa lite för länge med dagluren så jag har bestämt mig för att till nästa lur, ta bort liggdelen i vagnen för att på så sätt kunna spänna selen så att han verkligen inte kan stå upp (eftersom det är vad jag tycker ställer till det och tar bort min möjlighet att vara cool och vänta ut honom) - så nya krafttag nästa lur alltså
Vad gäller natten så gör jag som du säger i natt, aktivare med ramsan och buff endast i krissituation. Han är liten, söt, bedårande och envis som en get men jag ska INTE ge mig
Vad gäller natten så gör jag som du säger i natt, aktivare med ramsan och buff endast i krissituation. Han är liten, söt, bedårande och envis som en get men jag ska INTE ge mig
-
ilindstrom
-
FlowerGirl2
Går åt fel håll :(
Nu är vi på uppföljningsveckans dag fryra och har de två senaste nätterna/tidiga morgontimmar då det känns som om det har spårat ut helt! Visserligen har vi hela tiden haft problem med just morgontimmarna men vi har kunnat ramsa oss fram till åtminstonde halv sju(väckning halv åtta), sen har vi fått ta till buffning mm. Men nu har jag suttit här sen tio över fyra ( är nu 05.20) och visst så tystnar han ibland och man tror att han har somnat men så vaknar han- om han ens verkligen hade somnat till, och så börjar allt om igen. Efter ytterligare några nätter då jag tycker att han borde ha fått koll på ramsan så tycker jag fortfarande inte att han lyssnar och reagerar som man skulle önska. Känns ofta som om man pratar för döva öron med ramsan. Vi har provat pangramsor och massa stök också men känner inte att det heller funkar så därför har vi fortsatt men "vanliga" ramsor, påminnelser osv men med stökljud i lägenheten, men utan lyckat resultat. Eller visst ibland somnar han om lite men det känns mer som att det är för att han känner för det just då än för att han lugnas av ramsan. Hur ska vi gå vidare, vi känner att det här går helt åt fel håll nu
Hälsningar
Jenny
Hälsningar
Jenny
-
ilindstrom
Japp, jag tror att ni precis nu sätter en dålig vana och det vill vi ju inte. Det låter som om det är alldeles för mycket trafik in och ut ur rummet. Så om jag var ni så skulle jag sluta med det för nu tror lillen att det är så det ska vara på morgonen. Så jag skulle ge en pangramsa per uppvak efter vargtimmen och sedan låta honom vara. Avvakta och backa lite så ska du se att han klarar av mer än du tror.
hälsningar
Ida
PS. Skulle bli glad om du i din profil skriver när gossen är född. Lättare för oss som hjälper till att ge rätt svar.
hälsningar
Ida
PS. Skulle bli glad om du i din profil skriver när gossen är född. Lättare för oss som hjälper till att ge rätt svar.
-
FlowerGirl2
Ja du kanske har rätt, det är bara så svårt när man känner sig osäker på att han verkligen fått koll på det där med ramsandet (eftersom jag aldrig får respons av det på morgontimmarna). Men om pangramsan inte hjälper då, hur beter jag mig isåfall, för vi har som sagt provat det tidigare. Han kan utan tvekan gråta sig igenom 1,5-2 tim och om jag bara ramsar då så känns det nästan mer som 5 min metoden för någon kommunikation känns det inte att vi får när jag ramsar? Sen undrar jag också lite om pangramsan, är det bara meningen att man skall glatt hojta den EN gång * 4 och sedan sätta igång att slamra och skapa ljud, dvs inga påminnelser osv. Om han då inte tystnar kör man en glad pangramsa igen då eller är det nåt man bara använder sig av EN enda gång per uppvak? I såfall vad gör man ifall det inte hjälper?
Hälsningar
Jenny
Hälsningar
Jenny
-
ilindstrom
Oftast är det så att efter vagtimmen så stör ramsorna mer än de gör nytta. Jag skulle slänga på en glad hurtig pangramsa och därefter sätta på klassisk musik eller husljud. Naturligtvis så ska han inte skrika ledset i 1,5 timmar. Lyssna av är han genuint ledsen eller är han förbannad? Oftast är det det senare och det tar vi inget extra för. Om han blir ledsen skulle jag ge honom en ramsa till som påminnelse. Vid riktig kris skulle jag solfjädra honom, men bara vid STOR KRIS. Det bästa verktyget vid tidiga uppvak är faktiskt att backa (om han inte är genuint ledsen vill säga)
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida