konstiga fötter...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mata

konstiga fötter...

Inlägg av Mata »

Min snart ettåriga dotter har lite lustiga fötter. På ettårskontrollen igår sa de att de ska skicka remiss till ortoped. Tårna böjs inåt som månar och viks under fötterna lite när hon går.
När man sätter på strumpor så får man trycka ut stortån i strumptån för att den böjer sig in under foten.
Att gå på dessa fötter ska visst inte vara så bra, men läkaren (tyska) visste inte vad det kallas på svenska och vad det tyska ordet var har jag glömt...Men någon annan här som känner till dessa, förövrigt väldigt söta fötter???
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
MiaV

Inlägg av MiaV »

Jag har begåvats med två barn med såna fossingar. Mellisen har det så på båda fötterna och Lillan på den ena.
När Mellisen var runt året fick han sina första ortopediska skor och nattskenor. Det gav dock inte tillräckligt resultat så när han var två blev han gipsad från knäna och nedåt. Inte så kul, men han vande sig snabbt och saknade sina "ben" när de plockades bort ett halvår senare. Nu ska han klara sig med ortopediska skor fram till åtminstone skolåldern.
Lillans fot masserar vi varje dag.
Jag tror egentligen inte att vi fått något namn på det hela. Det verkar rätt vanligt och det går ju bra att gå och springa med, men som jag förstod det så snedbelastar det kroppen lite för mycket i längden.
Kram, M.
Mia, med 3 mirakler :heart:
Mata

Inlägg av Mata »

:shock: :shock: :shock:

Ojjj! Det verkar besvärligt...Men tack för svar!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"