Ni med barn som sover på sidan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fd Medlem

Ni med barn som sover på sidan

Inlägg av Fd Medlem »

Hej!

Jag har, efter trägen kamp, beslutat att vi sover bäst här i huset om lilleman får sova på sida. Han sover bäst så, somnar lugnt och fint av egen kraft, MEN det är ett litet problem att han rullar över på rygg, trots att vi bullar upp med rullade handdukar bakom ryggen.

Jag har därför lite frågor till er som kurat er barn på sida.

Hur undviker ni att de rullar över på rygg?
Hur har ni buffat?
Har ni gått över till mage senare? När?
Har barnen klarat att somna om själva, även om de rullat över på rygg?

Jag känner mig lite osäker, eftersom storebror sov som en gris på sin mage. Lillebror blir bara förbannad, kräks och skäller, trots vår kalasattityd.

Ska tillägga att vi kört standardmodellen och alltså inte kurar, men jag ställer ändå frågan här då det gäller verktyg som används under kuren. Och som vi tar till i krisläge.

Hälsningar
Ulrika
Kossan

Inlägg av Kossan »

Hej

Jag kurar min 6mån kille. Det går upp och ner, men han sover på sidan efter att de första 4 dygnen blev ilsk bara vid tillrättaläggandet på mage. Innan kur sov han oftast på sidan och så även nu.

Jag har buffat på sidan innan och under kur. jag håller vänster hand ganska hårt/stabilt över vänster arm/axel. och buffar i rumpan så kroppen skumpar. Funkar oftast om han inte blivit mkt upprörd!

JAg lägger över honom på mage efter 10 minuter under den långa kuren och inför natten. Då säger han inget och sover vidare. Konstigt nog har han inte rullat över på rygg, han ligger oftast nära spjälsängens långsida som på så vis stoppar att han rullar över på rygg och så har han aren över huvudet så det blir lite framstupa sidoläge om du förstår?

Funderar på att pröva tillrättaläggande på mage igen om några veckor när jag utvärderat.

Hoppas det var till någon hjälp :?
Lille Mil född 7/12-07, påbörjad kur 4 juni!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Du har fått jätte fina svar av kossan!
Hur undviker ni att de rullar över på rygg?
Vill bara understryka kossans svar om att gå in och lägga på mage efter 10 minuter brukar funka klockrent, då slipper du hela rygg cirkusen sedan under natten.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Kossan och Duggan, tack för svar.
Vi kanske får vända över honom på mage när han har somnat, och förhoppningsvis slippa morgontrasslet.
Ska ta mig ytterligare en funderare på om vi inte ska framhärda med magläge i alla fall. Som det är nu stör vi lite för mycket vid vissa läggningar, då han spänner sin lilla kropp och hamnar på rygg. Vi vänder. Han åker tillbaka på rygg. osv.
Tack igen för er input!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"