För mycket sömn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
vanna

För mycket sömn?

Inlägg av vanna »

Isse är ju åtta månader nu och vi har dragit ner sömnen till två lurar om dagen. Det är bara det att vi är tvugna att marginalkvarta dem så att han sover fyra timmar dagtid och tolv och en halv på natten eftersom han är så trött och alltid har varit. Mycket sova blir det...

Kanske inget problem, egentligen. Han är så intensiv när han är vaken och så när tröttheten kommer faller han bara ihop och ofta kryper han till sängen själv och visar vad han vill. Finns det fler som har det såhär? Att det som väl nu borde vara 14,5 timmar blir drygt sexton istället... Funderar på om jag borde anstränga mig ännu mer för att hålla honom vaken eller om jag ska fortsätta gå efter det hans egna vinkar vad gäller sömnbehovet?

vanna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Oj det var en svår fråga. Det naturliga känns ju att svara att du ska följa hans rytm, men hade situationen varit den motsatta, att han sovit enonhalv, två timmar för lite, så hade du definitivt fått rådet att få till fler timmar.

Du kanske skulle försöka ta bort en marginalkvart per dag eller varannan dag. Så att du minskar lite succesivt. Min tjej sov också mycket precis när vi gått över till två lurar, men det tog någon vecka, sedan var vi på spåret igen. Det var bara kvällarna som vi la henne upp till en halvtimme tidigare, länge.

Inget konkret svar, men lite tankar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Vad som är rätt eller fel kan man nog aldrig säga i en sån här fråga. Lyssna på barnet tycker jag. Är det en liten trötter så låt honom få den sömn som han så tydligt visar att han behöver.
Min äldsta son sov 15-16 tim per dygn tills han var drygt 2 (uppdelat på 12 tim natt och 3-4 timmar middagssömn efter lunch). Han är också väldigt aktiv och behövde verkligen sin sömn för att orka med sig själv och sin utveckling när han var vaken. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Ja, låt honom sova! :D
Jag har haft 2 tröttisar, och har låtit dom få längre sovpass än normalt.
Dock likadant varje dag.

Du märker på honom när det är dags att ändra. Krånglar han plötsligt flera dagar, en vecka, och inte vill sova, är det dags att dra ner. :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
vanna

Inlägg av vanna »

Tack för era svar :D Skönt med andras tankar.

Ja, det är nog bäst att låta honom sova. Problemet är ju att när han blir trött så går det inte så bra att distrahera eller sitta och pyssla med något stillsamt. Det är istället en synnerligen arg trötthet som tystnar direkt när han får syn på sängen eller blir lagd. Av eller på, inget annat 8)

Men vi ska strama till schemat som nästan inte finns längre eftersom vi trasslat in oss i alla marginalkvartar hit och dit.

vanna
marie-d

Inlägg av marie-d »

hej!
Jag har också en trötter(när det gäller sömnbehov). Han är 10,5 månad och sover oftast kring 15h.
Jag låter honom sova. Han kör verkligen järnet när han är vaken. Full aktivitet så han behöver nog sova. Han sover ca 12h/natt, 2h förmiddag och 1 timme på eftermiddagen.
Marie
vanna

Inlägg av vanna »

Nu har jag fått till ett schema där han redan från början får drygt 15,5 timmars sömn. Plus att han tar sig någon tiominutare i slutet av ensamleken. Det är underligt men när vi försökte hålla lurarna kortare så fick han riktiga sömnbristsymtom som vingligt humör och skuggor under ögonen.

Otäckt att tänka på hur han skulle ha mått om han inte fått lära sig att sova sammanhängande när han var två månader. Innan dess sov han fem minuter då och då under dagen...

vanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"