Vagna bort nattmål, 2-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
heltor

Inlägg av heltor »

Tackar, tackar! Vet dock inte om jag blev så mycket lugnare, det verkar ligga en hel del potentiella problem på lut :shock:
"Störningen" verkar också för andra mest pågå på andra ledden, att den lilla väcker den stora.

Kan ändå sluta mig till att jag bör titta över mörkläggningen igen. Ska också försöka vädja till 3-åringens beskyddarinstinkt så att hon känner ett visst "ansvar" för att Buster ska få sina goda sömn och inte vakna av hennes snackande och bli ledsen.

När det gäller flytt + spjälsäng/ramsa +flytta ihop med syster, tror jag att jag tar allt på ett bräde. Tycker mig ha läst att man ska göra så, även om jag inte hittar något i ämnet just nu.

Jag ska inte ta ut något i förskott, det kanske aldrig uppstår något problem. Ligger tyvärr i både min natur och mitt yrke att göra riskinventeringar och vidta förebyggande åtgärder :roll:

Hej så länge!
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tar och svarar dig i tråden i rött. :wink:
heltor skrev:Tackar, tackar! Vet dock inte om jag blev så mycket lugnare, det verkar ligga en hel del potentiella problem på lut :shock:
"Störningen" verkar också för andra mest pågå på andra ledden, att den lilla väcker den stora.

Oftast är det den lilla som stör den stora då de små är SMade och Kurade och därmed SS. Men de stora inte har något sådant och är mera lättstörda. DOCK, om du läser så märker du faktiskt att INGEN ångrar att de flyttat ihop dem. 8)

Kan ändå sluta mig till att jag bör titta över mörkläggningen igen. Ska också försöka vädja till 3-åringens beskyddarinstinkt så att hon känner ett visst "ansvar" för att Buster ska få sina goda sömn och inte vakna av hennes snackande och bli ledsen.

Mörkläggning är AochO!!! Sen skall de inte "se" varandra utan då får man skaffa en lite skärmvägg eller hänga ett skynke emellan.
Dock tycker jag INTE du skall vädja till någon "skyddar instinkt" här, skyddaren skall ju faktiskt vara DU och ramsan. Ingen annan. BÅDA skall sova i vetskap om att det är DU som har ledningen och därmed kontrollen på detta: Inte lämna över något ansvar på de andra utan ledningen är din. Det kan du, det är bara svaren som skall vara tillfredsställande. :wink:

När det gäller flytt + spjälsäng/ramsa +flytta ihop med syster, tror jag att jag tar allt på ett bräde. Tycker mig ha läst att man ska göra så, även om jag inte hittar något i ämnet just nu.

Jo, det vanliga är att man tar ALLT på en och samma gång. Men om du introducerar ramsan nu så har du ett verktyg för "båda" barnen och då blir sängen och rummet bättre att ta till sen. :wink:

Jag ska inte ta ut något i förskott, det kanske aldrig uppstår något problem. Ligger tyvärr i både min natur och mitt yrke att göra riskinventeringar och vidta förebyggande åtgärder :roll:

Glöm då inte att ta in den "mänskliga faktorn" i detta. Det är ju just en "risk" man aldrig kan "räkna med" tycker jag. SÅ därför är riskbedömningen MYCKET svår tycker jag och vet att risken sjunker i takt med att attityden stiger. 8) :lol:

Hej så länge!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"