Allmänna frågor under kurandet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MagnusLindeberg

Allmänna frågor under kurandet

Inlägg av MagnusLindeberg »

Hej,
Vi har en son (Jonatan) som är exakt 8 månader. Vi började att kura honom i torsdags kväll. Vi har lite allmänna frågor som vi skulle behöva råd i.

Schema
07.15 vakna
07.30 Mat
09.45 - 10.30 sova (45 minuter)
11.00 Mat
13.00 - 14.30 Sova (1,5 timmar)
15.00 Mat
18.00 Mat
19.00 Nattslurk
19.30 Sova (11 timmar, 45 minuter)

Kväll 1. 1 timme med buffning, solfjäder, påminnelser, bekräftelse innan han somnar. Vaknar 5 gånger på natten varav 1 gång tar det 1 timma att få honom att somna.
Dagslur 1. Vägrar somna. Skriker sig genom hela passet
Dagslur 2. Vägrar somna. Skriker sig genom hela passet

Kävll 2. 20 minuter med buffning, solfjäder, påminnelser, bekräftelser innan han somnar. Vaknar 3 gånger varav 1 gång tar det 30 minuter innan han somnar.
Dagslur 1. Somnar på 10 minuter. Vaknar efter sovit i 20 minuter och vägrar somna resten av passet

Kväll 3. 10 minuter med buffning, solfjäder, påminnelser, bekräftelser innan han somnar. Vaknar till två gånger men somnar med ramsan.
Dagslur 1. Somnar på 20 minuter.

Kväll 4. 5 minuter med buffning, solfjäder, påminnelser, bekräftelser innan han somnar. Vaknar till två gånger men somnar med ramsan.
Dagslur 1. Somnar på 10 minuter.
Dagslur 2. Somnar på 30 minuter.

Kväll 5. 15 minuter med buffning, solfjäder, påminnelser, bekräftelser innan han somnar. (vet ännu inte hur denna natt slutar....)

Fråga 1.
Enligt SHN-boken ska det räcka med 2 minuter på nattning 4. Är vi på fel väg eller är det olika för olika barn? Läggningstiden ökade ju i kväll jämfört med förra kvällen.

Fråga 2.
Vi var tvugna att kort använda buffning kväll 5 för att få honom lugn. Är det helt felaktigt att göra detta? Han blir helt vansinnig av solfjädern.

Fråga 3.
Att lägga honom på kvällarna har gått ok men han blir väldigt väldigt ledsen/arg (det är svårt att avgöra vilket han är men personligen gissar jag på ledsen). Problemet som vi se nu efter 4 nattningar är att han blir jätteledsen (inte arg) så fort vi lägger honom i sängen eller vagnen (vi använder skrattet till gonattet så han är glad innan han får syn på säng/vagn). Han verkar inte assosiera säng / vagn med att sova (även om han somnar där) utan med att bli ledsen. Är detta normalt eller har vi kommit in i en dålig spiral? Finns det några tips hur man tar sig ur denna spiral eller det är bara att kämpa igenom? Numera räcker det att vi närmar oss vagnen på dagtid så börjar han gråta (innan kurningen älskade han att läggas i vagnen).

Fråga 4.
Om man vill gå ut och gå med honom i vagn på dag är det något som stör kuren? Ska man få honom att somna med vagning först och sedan gå ut och gå eller vad gäller?

Fråga 5.
Man är ju inte alltid hemma. Om vi är borta en kväll, lägger Jonatan för att somna hos kompisar men när vi ska åka hem måste vi ju ta upp honom och troligtvis kommer han att vakna. Hur gör man för att inte störa rytmen i kuren och att inte visa att vargen kommer genom att ta upp honom?

Vagningarna idag (dag 4) har sett ut enligt följande:
9.40 skrattet till gonattet
9.45 läggs ner i vagnen, ramsar vid nerläggandet och börjar vagna. Jonatan är helt vansinnigt arg eller ledsen (svårt att avgöra) och skriker hur mycket som helst.
9.46 Vagnar eftersom Jonatan om möjligt skriker upp sig ännu högre. Jonatan är helt vansinnigt arg eller ledsen (svårt att avgöra) och skriker hur mycket som helst.
9.48 Vagnar eftersom Jonatan om möjligt skriker upp sig ännu högre. Jonatan är helt vansinnigt arg eller ledsen (svårt att avgöra) och skriker hur mycket som helst. Lugnar sig.
9.53 Somnar

12.55 skrattet till gonattet
13.00 läggs ner i vagnen, ramsar vid nerläggandet och börjar vagna. Jonatan är helt vansinnigt arg eller ledsen (svårt att avgöra) och skriker hur mycket som helst.
13.02 Vagnar eftersom Jonatan om möjligt skriker upp sig ännu högre. Jonatan är helt vansinnigt arg eller ledsen (svårt att avgöra) och skriker hur mycket som helst. Sparkar mm
13.05 Vagnar eftersom Jonatan om möjligt skriker upp sig ännu högre. Jonatan är helt vansinnigt arg eller ledsen (svårt att avgöra) och skriker hur mycket som helst. Sparkar mm
13.07 Vagnar. Jonatan skriker, arg eller ledsen, sparkar, gnyr.
13.11 Vagnar. Jonatan skriker, arg eller ledsen, sparkar, gnyr.
13.16 Vagnar. Jonatan skriker, arg eller ledsen, sparkar, gnyr.
13.24 Vagnar. Jonatan skriker, arg eller ledsen, sparkar, gnyr. "Tycker synd om sig själv"
13.26 Vagnar. Jonatan jättearg
13.30 Vagnar. Jonatan jättearg, lugnar sig mellan varven, skrik stegar - minskar, bir ledsen, somnar nästan, blir arg igen, blir lugn igen.
13.35 Somnar.

Fråga 6.
Är det ett "normal" händelseförlopp under dag 4 eller är vi fel på det. Han har tidigare sovit 2 stycken 1,5 timmes pass på dagen innan vi började kura så han sover mindre på dagen nu.

Väldigt tacksam för hjälp!

Hälsningar / Magnus & Katarina
Pappa till Jonatan född 2007-10-05.
Kurad 2008-06-10
Kossan

Inlägg av Kossan »

Hej!
Dessvärre kan jag inte ge dig några råd, vi är nämligen inne på 6e natten på kuren på vår kille, 6 månader, men jag känner igen mycket av det du skriver.
(Du kan läsa tråden " fjärde natten på den spännande kuren")

Händelseföloppet de första dagarna stämmer med vår kur. Det märktes att ramsan började sätta sig. Och precis som du skriver har vår kille också börjat associera sängen med ledsamhet, eller vad det nu är...?(det ÄR svårt att avgöra om det är argt :x eller ledset :cry: skrik! och inte visste jag att det skulle vara så jobbigt att höra honom uttrycka sig så?) Vi hade ett riktigt bakslag igår, 5e natten med en läggning på 53! minuter.

Vi eller jag har också fastnat lite i hur det "ska" vara utifrån vad boken beskriver. Jag tror att boken stämmer om man gör PRECIS "rätt". Men det här är ett svårt jobb, en process, så jag tror inte att man ska ha för stora krav att allt ska gå så fort. Jag har även varit rädd för att använda verktygen FÖR mycket, men någon vis skrev att verktygen ska ju användas när de behövs och då ska ma inte känna att det är ett nederlag, vilket jag till viss del gjort...

Ps. Vår kille avskyr också solfjädern! Han blir galen! han uppskattar däremot buff liggandes på sidan.

Lycka till nu, jag ska följa er på er väg mot njutningen och själv hoppas jag att den är runt hörnet!
Lille Mil född 7/12-07, påbörjad kur 4 juni!
TorpSara

Re: Allmänna frågor under kurandet

Inlägg av TorpSara »

Vilket klokt svar Kossan! jag tar bara lite detaljer.
Fråga 1.
Enligt SHN-boken ska det räcka med 2 minuter på nattning 4. Är vi på fel väg eller är det olika för olika barn? Läggningstiden ökade ju i kväll jämfört med förra kvällen.
:!: Det kommer, i sinom tid! Det är en målsättning, för att man inte ska "hänga" kvar i rummet i evigheter.
Fråga 2.
Vi var tvugna att kort använda buffning kväll 5 för att få honom lugn. Är det helt felaktigt att göra detta? Han blir helt vansinnig av solfjädern.
Nix. Kossan svarade så klokt. Om solfjädern så kan man få stå ett tag, de flesta hatar den första gången, men håller man "klart" så är den skön sedan. Men man ska hålla ordentligt.
Fråga 3.
Att lägga honom på kvällarna har gått ok men han blir väldigt väldigt ledsen/arg (det är svårt att avgöra vilket han är men personligen gissar jag på ledsen). Problemet som vi se nu efter 4 nattningar är att han blir jätteledsen (inte arg) så fort vi lägger honom i sängen eller vagnen (vi använder skrattet till gonattet så han är glad innan han får syn på säng/vagn). Han verkar inte assosiera säng / vagn med att sova (även om han somnar där) utan med att bli ledsen.

:!: Det allra bästa är att satsa 100% på skrattet till godnattet. Inspirationstråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... t=skrattet

Fråga 4.
Om man vill gå ut och gå med honom i vagn på dag är det något som stör kuren? Ska man få honom att somna med vagning först och sedan gå ut och gå eller vad gäller?
Lite som man vill. Jag har bara knallat iväg, om jag ska gå hela sovpasset. Annars är det klokt att låta dem somna själva först och gå sedan så att de inte vaknar när man stannar.
Fråga 5.
Man är ju inte alltid hemma. Om vi är borta en kväll, lägger Jonatan för att somna hos kompisar men när vi ska åka hem måste vi ju ta upp honom och troligtvis kommer han att vakna. Hur gör man för att inte störa rytmen i kuren och att inte visa att vargen kommer genom att ta upp honom?
Attityden. 8) Man väcker, lyfter över och sen somnar man om så skönt hemma igen. Eftersom han inte oroas för vargen så räddar ni ju inte honom. Ni bara tar hem honom, så som man gör ibland. Med en färdigkurad Säker sovare går det som en dans, det kan jag lova. Men vänta tills efter uppföljningsveckan. :wink: Den eventuella vakentiden brukar inte påverka någonting är min erfarenhet.

Om vagning. Han är stor för att vagnas, men det kanske går. Hur ser vagnen ut? Hur ligger han i den?

Annars är det som sagt vanligt att daglurarana trasslar. Då kan man få verktyga lite mer.
MagnusLindeberg

Inlägg av MagnusLindeberg »

Hej,
Tack för era svar. Det känns skönt att vi inte är ensamma om händelseförloppet samt att känna så här.

Jag tar händelseförloppen från i går kväll fram till nu på eftermiddagen dag 5.

Kväll 5.
Somnade efter 15 minuter. Ett par korta buffningar (eftersom han blev vansinnig av solfjädern), lite gnyende men sedan somnade han.

Dagslur 1.
Istället för att vagna så var jag ute och gick med honom. Han somnade direkt på klockslaget (men det är normalt när vi är ute och går med honom).

Dagslur 2.
13.00: 10 minuter skratt till gonatt och sedan la honom i vagnen. Inte alls så sur som han brukar bli. Sur är han dock, gnyr, skriker upp sig, "tycker synd om sig själv"
13.07: Surare nu, kommer inte till ro, gnyr
13.14: Somnar
13.17: Vaknar och blir jättearg (precis som han i de andra dagarna blivit när vi lägger honom i vagnen)
13.20: Vagnar, han är lugn när jag vagnar men så fort jag slutar och går ut ur rummet blir han hur arg som helst. Han skriker, sparkar allt han kan komma på och det är väldigt svårt att avgöra om han är arg eller ledsen.
13.25: Vagnar, han är lugn när jag vagnar men så fort jag slutar och går ut ur rummet blir han hur arg som helst. Han skriker, sparkar allt han kan komma på och det är väldigt svårt att avgöra om han är arg eller ledsen.
13.30: Gnyr högt, gnyr lägre, tar sats igen, "tycker synd om sig själv"
13.35: Skriker upp sig
13.36: Vagnar, han är lugn när jag vagnar men så fort jag slutar och går ut ur rummet blir han hur arg som helst. Han skriker, sparkar allt han kan komma på och det är väldigt svårt att avgöra om han är arg eller ledsen.
13.38: Vagnar, han är lugn när jag vagnar men så fort jag slutar och går ut ur rummet blir han hur arg som helst. Han skriker, sparkar allt han kan komma på och det är väldigt svårt att avgöra om han är arg eller ledsen.
13.41: Vagnar, han är lugn när jag vagnar men så fort jag slutar och går ut ur rummet blir han hur arg som helst. Han skriker, sparkar allt han kan komma på och det är väldigt svårt att avgöra om han är arg eller ledsen.
13.50: "avgrundsvrål" från Jonatan. Det är inte en chans att han lugnar sig.
13.55: Tar ut vagnen och går en runda de sista 35 minuterna. Jonatan somnar efter 5 minters snyftande och sover sedan dåligt under de 35 minuterna. Han vaknar var 10:e minut för att kolla att jag fortfarande är där.
14.30: Vaknar så fort vagnen stannar.

Fråga 7:
Förstörde jag hela dagskurandet genom att gå en runda med vagnen i morse istället för att vagna honom till sömns?

Fråga 8:
Hur gör jag för att få honom lugn utan att ta upp honom när han vaknar? Han blir lugn när jag vagnar honom men blir väldigt, väldit arg/ledsen så fort jag går ur rummet?

Fråga 9:
Förstörde jag hela dagskurandet genom att avbryta eftermiddagskuren genom att gå en runda med honom? Jag tänkte att jag skulle ge honom förutsättningarna för att sova och det lyckades jag inte med genom att vagna och sedan gå ut ur rummet.
Pappa till Jonatan född 2007-10-05.
Kurad 2008-06-10
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej MagnusLindeberg och välkommen hit :heart: :D
Fråga 7:
Förstörde jag hela dagskurandet genom att gå en runda med vagnen i morse istället för att vagna honom till sömns?
Det beror på hur du vill ha det. Har du alltid tänkt dig att ta fm-luren under prommenad så har du inte förstört något. Fast om du vill att han ska sova i stillastående vagn så skulle jag inte ta ut honom på prommenad utan arbeta med ramsan.
Fråga 8:
Hur gör jag för att få honom lugn utan att ta upp honom när han vaknar? Han blir lugn när jag vagnar honom men blir väldigt, väldit arg/ledsen så fort jag går ur rummet?
När jag läser din text så tycker jag att det luktar vagningsträsk. Jag tror att ni vant sonen vid att man måste bli vagnad för att kunna somna. Om jag var du skulle jag både dag och natt sattsa på att sätta ramsan så att den blir ett väl fungerande verktyg istället för att buffa och vagna. Använd istället solfjädern om du måste lugna och vagning och buff bara vid riktigt stor kris och då menar jag STOR KRIS :roll: :wink:

Låter som om ramsan inte är befäst ännu så jobba med den. :wink:

Fråga 9:
Förstörde jag hela dagskurandet genom att avbryta eftermiddagskuren genom att gå en runda med honom? Jag tänkte att jag skulle ge honom förutsättningarna för att sova och det lyckades jag inte med genom att vagna och sedan gå ut ur rummet
Här svara jag som på fråga 7. Beror på hur du vill ha det. Om du tänker dig att prommenera varje lur så är det okej, men om du vill att han ska sova hela luren i stillastående vagn så ska du inte prommenera med honom utan jobba med ramsan.

Läs gärna Annas jannuarikrönika om vikten av attityden. Tror den kan hjälpa dig att hitta säkerheten.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"