mamma som behöver tips o råd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
nina86

trött

Inlägg av nina86 »

fast hon verkar alltid extremt trött vid 10... annars ser schemat bra ut ska bara ändra tiderna lite kanske...
nina86

ingen bra natt

Inlägg av nina86 »

igår somnade hon 20 igen och det är jag jätteglad för... sen vaknade hon vid 23 och åt.. sen tyvärr blev det lite jobbigt... hon vaknade redan vid 2.40 igen för att äta o sen vid 5.45... men så tidigt kan ju inte vår morrgon börja så hon somnade om igen ända till ca 9.20 så nu blev det sån sn morgon igen :( önskar att hon inte vaknade så ofta på natten men känner inte mig redo att ta bort nått nattmål

i förrgår natt var det jättebra när hon somnade 20 och vaknade 00 och 04 för att äta o sedan sov till ca 8.30
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Nina!

Vad gäller natten så måste du ta ledningen och bestämma! Om du inte vill vagna bort något uppvak/ev mål så bestäm när natten börjar och när morgonen börjar, dvs väck henne vid den tiden du vill ex 07.00 och sedan kör du på schemat hela dagen. Vad säger du om detta?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
nina86

jobbigt

Inlägg av nina86 »

nu har vi det lite trassligt igen.. idag är dottern 9 veckor och 5 dagar. igår skrek hon för första gången väldigt länge.. var skitsvårt att få henne att sova. hon var mätt, blöjan var torr osv men hon var övertrött (hade sovit lite på dagen) sen ca 5 dagar tillbaka är hon även gnällig. ofta tror jag det beror på att hon är övertrött men kan ju inte alltid vara det

jag har henne på mage så ofta jag kan, hon verkar tycka det är lite roligare nu. i babysittern är hon bara när jag suschar och när jag äter frukost. hon ligger brevid mig när jag sitter vid datan, sorterar tvätt, diskar osv... men hon verkar inte alls lika nöjd som förut? behöver hon mer stimulans? sover hon för lite?? idag när vi var ute med vagnen skrek hon det brukar hon aldrig göra.... hon sover inte ens längre när vi är ute o går..usch jag känner att tröttheten kommer ikapp mig....

ska jag börja med schema??? jag är rädd för att göra det så jag har dragit på det... är så rädd att om hon gråter kommer jag ta upp henne osv så att schemat inte kommer funka!! och en sak till kan schemat funka fastän hon har nattmål? lite svårt för mig att ha en 12-timmars natt när hon har nattmål eftersom hon vaknar helt olika tider... behöver verkligen hjälp att sätta ihop ett bra schema som passar henne.. några inlägg ovan har jag skrivit naomis dagar under en vecka
nina86

Inlägg av nina86 »

nån som kan hjälpa mig med ett schema? jag frösöker sätta ihop ett men blir ju bara helt fel känns det som...

Idga har det iaf sett ut såhär
vaknar 8
somnar halv 10

vaknar 11
och somnade nu strax innan 13

jag vill gärna att natten inte ska börja försent kanske vid 21 och morgonen kan börha vid 8 eller nått... snälla hjälp mig få lite ordning :) jag tycker bara det blir fel när jag gör det får inte in tillräckligt med vakentid
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Nu är det dags att du går tillbaka lite i din egen tråd och kikar på de svar du fått! TorsMammas schemaförslag för en -månaders kan väl funka ganska bra? Eller vill du av någon anledning ha kortare natt?
nina86

en toppendag!!!!

Inlägg av nina86 »

Har nu bestämt ett schema för den lilla, och idag har vi haft en toppendag!!!! Visst det blev ju inte exakt enligt schemat det tar ju lite tid, men inte alls långtifrån :-) Hon har somnat nu 21 precis som jag ville helt utan nått trassel, hon har varit så glad och nöjd idag!! Har märkt att det är mitt på dagen hon gärna sover lite för lite vilket gör att hon lätt blir övertrött sen

hur ska jag göra när hon vaknar "för tidigt"? och inte alltid lätt att hålla henne vaken men gör mitt bästa :)

Och vill också fråga hur lång tid man ska ge schemat att fungera?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vaknar hon för tidigt så får du kanske vagna henne, om det behövs. Hon lär sig så småningom att sova hela passet, om hon får chansen. :wink:
TorpSara

Re: en toppendag!!!!

Inlägg av TorpSara »

nina86 skrev: Och vill också fråga hur lång tid man ska ge schemat att fungera?
Som det står i Kompendiet: Det tar tre dagar innan det fungerar, och en vecka, minst, innan det sitter så pass att du kan ge dig på att utvärdera. Hur ser schemat ut?
nina86

mitt schema

Inlägg av nina86 »

08.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
09.30 Sova 1,5 tim
11.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
13.00 Sova 2 tim
15.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
17.00 Sova 1,5 tim
18.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 20.30)
21.00 Godnatt!

sen äter hon ca vid 03-03 och en gång vid 06 detta varierar lite
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker att ditt schema ser bra ut.
Se gärna till att du verligen har KOLMÖRKT i sovrummet, annars är det som att BE om tidiga uppvak på så här små. :wink:

Lycka till med att introducera det i 3 dagar och sen tar det ca. 1 vecka att sätta det. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nina86

nattproblem

Inlägg av nina86 »

hej
här rullar allt på, iblnad krånglar det men schemat funkar super för det mesta!
har ett nytt problem, innan åt lillan ca 1-2 ggr per natt men nu 3-4.. hon tömmer inte brösten alls som hon brukade heller, speciellt inte på natten... kännermig halvdöd av trötthet.. tips på hur jag ska göra?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Ja du det kan faktiskt vara så. Lite mera energi på att lära sig tömma brösten på dagen vore ju bra. Men vad det gäller nattmåen så bör du nog nu vara nere på just 10min/bröst och på det så blir de inte tömnda utan detta är mera för att man skall klara sig. Läs gärna i BB om detta lite mera. :wink:

Sen har jag MASSA TIPS!

1. öka möjlkmängden.
2. mata med pumpad BM som efterjagare om så kräves så du i alla fall pumpar brösten tomma.
3. introducera "nattmackan" så står hon sig klart mycket bättre om natten. Det är mina heta tips faktiskt.

Här kommer mjölkökningstipsen, och även länk där du hittar till nattmackan och recept.

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som "förstärkt brösmjölk" bröstmjölk med NAN2 pulver i. Dubbla kalorier, samma mängden

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nina86

snart 3 månader

Inlägg av nina86 »

det var tack o lov bara en tillfällighet att hon åt 3-4 ggr ett par nätter.. nu äter hon 2 ggr igen... lillan brukar somna ca 21 och sen vaknar hon på morgonen ca 7.30.. hade gärna fått en halvtimme till hehe. hon brukar äta mellan 02-02och 05-06 ungefär... hon visar inga tendenser till att vilja sluta med ett nattmål och vet inte om jag vågar.. på bvc sa de att om de villäta på natten så borde man ge dem mat...

nu är naomi 3 månaderpå torsdag ska man ändra schemat mycket då eller? vi har haft mycket trassel med schemat de senaste dagarna men de har ändåslutat med att hon somnat vid 21.. som idag tex vaknade hon 11 precis som hon ska men somnade redan 12 igen till 13 ungefär.. egentligen ska hon sova mellan 13-15 men nu blev det att hon sov 14-15... hon är ovanligt trött idag

fick lute panik innan o kände att jag börjar tycka alltär jobbigt, jag har så lite tålamod :( vet att det tar tid innan det funkar!
nina86

ska tillägga..

Inlägg av nina86 »

ska också tillägga att hon ofta är jättetrött på morgonen så om jag somnar när hon ska sova 9-30-11 kan hon lätt sova till 12.... tittade lite på ett svhema för 3-månaders och där är det bara 45 min på morgonen

och ska jag väcka henne när hon "sover över" sin tid?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"