Elsas kur!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Nu har ju Duggan redan svarat, ville bara lägga till ett svar på din fråga.
Hm....om vi kurar?
Menade inte att vara kaxig och dum här :oops: är jag frågade så. Menade mest att om ni kurade så var det ju ramsa oavsett sovställning bla bla. Hoppas du inte blev arg och ledsen på min klumpighet. Får slipa lite på att formulera mig.
Cissii: du ramsade alltså inte när du vände henne? Låg hon och skrek och så gick du in och vände henne och så somnade hon om med en gång? när vi vänt elsa så somnar hon inte om med en gång utan oftast vänder hon sig några gånger till innan hon somnar om och det var väl därför som det blev mkt spring.
Ja så var det ju för mig. Och då funkade min taktik. Men vänder man sig massor så är ju läget ett annat. Jag var ju verkligen snabb med, hon hann ju inte skrika upp sig eller så.

Lycka till :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Huvudsaken är att ni ska få ramsan att ta, den ska vara förknippat med sömn. Men att bara ta tag i det under ett par nätter, med mycket attityd, ramsaa, ramsa och verkligen få till dialogen och sedan bekräfta, FÖR att ramsan ska bli det sista som följer med in i sömnen. Minikura är när man kör kuren från natt 2. Så NEJ man måste inte kura, men där har man en lite manual hur man gör när man sätter ramsan. Men nödvändig är den väl ej utan ta verkligen och ställ in er på att komma i mål, och hålla blicket på målet, den goda nattsömnen. Så nu ska den väl tillbaka :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

igår natt gick det riktigt bra. vaknade 3 ggr men somnade om inom 10 min med ramsa och tilrättaläggande. inatt däremot var det hemsk! vaknade med ca 1-2 tim mellanrum hela natten och när hon sov vaknade storebror istället. Bläää! Men det positiva är att hon somnade om rel snabbt alla gångerna.

Är det vanligt att det börjar krångla till sig så här eller är det bara att vi inte satt alltihop riktigt???
Hon är i en period nu då hon rör sig HELA TIDEN! och VILL mer hela tiden! Många gånger när vi kommer in för att lägga henne tillrätta då ligger hon UPP OCH NER i sängen och PÅ RYGG! :lol: Kan det vara det här som rör till det för henne?

kram!
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
duggan

Inlägg av duggan »

Vet du att lilla Elsa kan sova upp och ner och på rygg om hon så vill. Jag skulle vilja att ni skar ned på onödig traffik in i frökens rum, för det blir så att hon kommer att vänja sig och räkna med att ni kommer in och lägger tillrätta och tillslut (om ni inte redan är där) så kommer hon ej heller att somna om utan er hjälp...och det vill vi ju inte!
Så mitt förslag är att backa ordentligt, bara gå in vid kris och tänka natt 2 i kuren, och med det menar jag inte att ni måste göra om allt men det ni ska tänka på är att ramsan kommer att måste sättas bättre, och det kommer att ramsas en hel del för hon kommer ifrågasätta varför ni inte kommer in och vänder henne, men kom ihåg jobba med dialogen och ge henne rätt betryggande svar, och följ sedan backproceduren enligt lathhundens natt 3 och 4 följande nätter. 10 minuter efter att hon har somnat kan ni gå in och lägga tillrätta, dra på filten och vad som önskas. Dessa första nätter kommer uppvaken att ta längre tid, men för att sedan försvinna, OM ni är koncekvent dvs...

Så hotta upp attityden :lol:

//Malin
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Tack!! :lol:
Grejen är att innerst inne vet jag väl det.... :wink: men "stackars elsa ligger upp och ner i sängen..." :wink: :wink:

Upp med atttityden 8) , det har du alldeles rätt i!!! vi kör på!
kram! :D
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
duggan

Inlägg av duggan »

vi kör på!
Perfekt, då ser jag fram emot en härlig rapport ok ett par dagar då :wink:

:heart: //Malin
duggan

Inlägg av duggan »

--------------------------------------------------------------------------------

Hej igen!
Här kommer en liten rapport!

Sen min kompis var här med sin lilla son som vaknar 10 ggr per natt och fortfarande ammas (8 mån) på natten så fick jag ett nytt perspektiv på vårt problem! och blev då antagligen en coooolare mamma!

Elsa är dööförkyld, hostar m.m. men den senaste veckan sover hon 18.30-ca6 utan uppehåll, ramsar nån gång kanske och lägger henne tillrätta!!
super! och vi känner att ramsan verkligen börjar sitta!

gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Oj,,,, :lol: blev lite fel!! Råkade trycka på nytt ämne istället för besvara..... :lol: Lite förvirrad!! :roll:
duggan

Inlägg av duggan »

:lol: Absolut ingen fara :lol:

Alla vet ju hur tekniken lever sitt eget liv ibland :roll:

//Malin
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

fortsatt rapport: elsa fortsätter att sova bra, somnar oftast om efter en ramsning. Dock har hon börjat vakna kl 5... och kan inte somna om. Jag börjar fundera på om hon är hungrig ? för när hon vaknar kl 6 är hon vrålhungrig! Har gett henne välling en gång på natten men då hade hon kaskadspytt innan läggning och sen inte velat äta nåt mer och då var hon verkligen hungrig på natten!! Min man gav henne välling i morse kl 5 för att få henne att somna om... Jag känner mig lite rädd att vi binder ris på vår egen rygg... Men hur får man dom att somna om på morgonen?!

När går man över från 3 till 2 lurar? Jag tycker att den sista luren har börjat strula och hon har jättesvårt att komma till ro. Idag har hon inte sovit sen kl 13.30 men det funkade bra ändå... Nu sover hon 18.30-6.30 (oftast 6) sen 8.30-9.15 11.30-13 15-?. Har du nåt förslag på nytt schema i så fall?

Jag upplever att hon redan har separationsångest (hon är nu 7 mån) för hon börjar gråta så fort jag går ur rummet. Är inte det lite väl tidigt??
tack för mig!
:D
duggan

Inlägg av duggan »

Jag börjar fundera på om hon är hungrig ?
Vad och hur mycket äter hon under dagen?
Men hur får man dom att somna om på morgonen?!
Hur är mörkläggningen?

Vanliga tips mot tidiga uppvak:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Att börja ge välling på morgon innan väckning medför bara allt tidigare morgnar, utan det du ska trycka på är mat i mängder under dagen, begränsa dig inte till en barnmatsburk bara för att det är en sk partion utan mata på tills det verkligen tar stopp, då erbjuder du dessert. Förstår du, sträva efter att det ska pysa mat ur öronen, nästintill iaf :wink:
Jag upplever att hon redan har separationsångest (hon är nu 7 mån) för hon börjar gråta så fort jag går ur rummet. Är inte det lite väl tidigt??
Barn är väldigt olika men generellt brukar barnen hinna passera 8 månadersstrecket, men är det så att hon är i startgroparna för ålning/krypning, sitta etc, för det kan upplevas som att barnet blir gnälligt eller frustrerat.
När går man över från 3 till 2 lurar?
Detta är också väldigt individuellt, men dom flesta brukar behålla 3 lurar över åttamånadersångesten just för att barnet brukar vara i stort behov av återhämtning under denna jobbiga period, sista luren kan med fördel tas under promenad då blir det ju iaf vila, även om den inte sova alla dagar, men förutsättningarna finns.

gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Hej!

Inatt vaknade hon kl 3.30, jag ramsade och så höll vi på till kl 4.30 då hon plötsligt somnade om. Jag tänkte verkligen på att inte springa in och jag sparade på ramsningen och jag tänkte " jag ska INTE ge henne välling!"...sen sov hon till 6.45! skönt!

Elsa äter: 200 ml välling till frukost kl 6.30. I burk plus lite dessert till lunch kl 10.30, 200 ml välling kl 14 och sen gröt kl17 och välling kl 6.15 200 ml. Ibland byter jag på lunchen och 14- vällingen om jag ska göra nåt... Det känns som om det blir mkt välling och gröt. funderar på om hon kanske ska få en burk till (eller vanlig mat :wink: ) men hon gillar inte banan ....Har sån ångest, storebror fick hemlagad mat ända från början och kokad frukt m.m och stackars elsa får bara burk mat!! :oops: :(

Vi har mörkt i hennes rum: rullgardin och sen hänger jag upp mörkläggningstyg på det. Men det känns som om det skulle kunna gå att göra mörkare men jag vill ju kunna ta bort det på dagen! Vart köper man självhäftande kardborreband?

Elsa har börjat "greja" så mkt vid sovdags i vagnen. går upp i krypställning hela tiden och plötsligt ligger hon som en knöl längst upp i vagnen och blir jätteförbannad!!! och hon har blivit väldigt rörlig! Måste nog börja med sele..?!

så du tycker jag ska vänta med 2 lurar?
duggan

Inlägg av duggan »

Jag byte till 2 mål mat till min son redan vid 6 månader, han älskade det! Min stora fick bara barnmatsburkar, medans min lilleman har mest käkat hemlagat. Kolla in recepttråden under "mat, mage och barnakropp" Där finns massa smaskiga recept, och en del plockis mat, då det snart börjar vara dags :wink:

Om du väljer att ge ett mål lagat mat även till middagen kan du flytta gröten till melliset, och så har du välling morgon och kväll. Men även om du ger barnbatsburkar, tänk på att mata till det pyser ur goa Elsa, även om det blir 1,5 burk eller tom 2 burkar!

Självhäftande kardborre finns i välsorterade syaffärer.

Det låter som att en sele kan vara på sin plats! :lol:

gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Hej igen!

Här är allt bra och lilla elsa bara växer och växer!! Det är full fart och hon vänder sig åt ala håll och försöker krypa men blir jättearg när det inte går så fort som hon vill! :lol:

Min fråga är: den senaste veckan har jag inte fått elsa att sova sista passet alls!!! och grejen är att hon klarar sig utan - inte en enda sur min! Men så som det är nu sover hon 18.30-6 (ca) sen 8.30-9.30, 11.30-13 och sen 15-15.20. Men som sagt så sover hon inte det sista passet alls!

Det känns som om hon kanske talar om att hon bara behöver sova 2 gånger nu...?!

Jag lämnar arvid på dagis kl 9.00 och tar då en promenad med hunden , sen hämtar jag honom kl 14 och även då promenad med hunden.
Men jag kan väl inte ha kvar samma schema fast utan sista passet?
Hon är ju trött på fm?! så de 2 första funkar bra!

hjälp! :shock:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag lämnar arvid på dagis kl 9.00 och tar då en promenad med hunden , sen hämtar jag honom kl 14 och även då promenad med hunden.
Men jag kan väl inte ha kvar samma schema fast utan sista passet?
Hon är ju trött på fm?! så de 2 första funkar bra!
Jo det är det som är det fina med kråksången. När barnet inte längre sover på sista luren så faller den bort. Du skriver ju själv att hon orkar hela em utan sur min så du behöver inte ändra speciellt i schemat, möjligtvis kan du förskjuta lunchluren en halvtimme framåt så att liten vaknar 13.30 istället om det funkar med dagishämtning.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"