Mattider på schemat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad glad jag blir över att läsa ditt inlägg. Var nu rädd om det ni skapat och vårda det ömnt. Hoppas jag inte behöver se er mer i den här tråden, men gärna i andra trådar här på forumet :heart: :wink:

Tack för att jag har fått följa er på den här resan. :heart:

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Gud vad kul att läsa och det känns såklart extra kul att läsa om barn man har följt från början! :lol:

Du får jätte gärna skriva några rader i tråden "livet efter kuren" som kan hjälpa och cocha andra föräldrar som funderar på att kura.

Ta vara på det ni upp nått, och kom ihåg så länge ni inte ifrågasätter den goda sömnen så gör inte Rasmus det heller! :wink:

:heart: //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej Malin, Ida och alla andra! :D

Jag kan visst inte hålla mig borta härifrån, på gott och ont. :wink:

Dagarna och nätterna funkar ju problemfritt - i sängen. Men jag och maken känner oss lite hindrade av det och det är ju inte tanken med SHN. Jag har ju tidigare försökt få till långluren i vagn men jag tror jag istället har haft en liten varguppfödning i vagnen. Att det vimlar av vargar där visade sonen idag (när jag tänkte han skulle sova fm-luren där) och jag bekräftade det genom att styra vagnen hem till sängen när jag märkte att detta inte går. I sängen somnade han bums.

Ska vi vara nöjda med att han sover så bra som han gör i sängen och anpassa oss efter det? Eller ladda vapnet och skjuta vargarna i vagnen (och vänja honom vid ryggläge där)? Vill ju gärna att han ska vara en riktig SS-are. Ni behöver inte peka åt ena eller andra hållet men skriv gärna nån rad om hur ni gjort eller upplever att andra SS-are gör/gjort.

Kram

8) Ida 8)
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tutan skrev:Ska vi vara nöjda med att han sover så bra som han gör i sängen och anpassa oss efter det? Eller ladda vapnet och skjuta vargarna i vagnen (och vänja honom vid ryggläge där)? Vill ju gärna att han ska vara en riktig SS-are. Ni behöver inte peka åt ena eller andra hållet men skriv gärna nån rad om hur ni gjort eller upplever att andra SS-are gör/gjort.
8) Hoppar in i din tråd och berättar hur jag själv hade gjort: haft långluren i sängen så ofta det går. Vid behov får luren tas i vagn eller bil och om den då blir kortare än tänkt pusslar man ihop dagen efter bästa förmåga ändå :wink: Så tänker jag mig en SS. Kanske får du andra svar för vi tolkar nog olika.

Nancy
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tack Nancy ! :D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
M.Thorne

Pappa till Rasmus

Inlägg av M.Thorne »

Hej!

Lite ovan vid forumet än så länge men nu har frugan (Tutanson) gjort mig nyfiken på att diskutera "vagnvargarna" :twisted: .

Jag har vagnat R på förmiddagsluren nu i två dagar med ett resultat i form av att han frågar om vargarna tills dess att jag har talat om för honom 3 ggr (ramsa 3 x 4) därefter är han nöjd och sover.... i cirka 35 minuter tills han verkar ha glömt att det var jag som skulle ta hand om vargarna så att han kunde sova lugnt.

Tanken är ju att han skall ges möjlighet att sova i 45 min. utan att vargarna väcker honom.

I och med att han börjar fråga när det är 10min. kvar så har jag ramsat men det har bara eskalerat trots att jag känner att jag har attityden som man läst om.
Idag blev han dock nöjd efter att jag ramsat 1 x 4, 1 x 6 och slutligen 1x8 med en sen bekräftelse. Då kom problemet! :shock:
När jag efter att låtit honom sova i nästan 5 minuter efter sista ramsan och höll på att ta bort mörkläggningsfilten så börjar han fråga/gråta jättemycket. :roll:

Hoppas ni förstår mitt problem....
Rasmus 070813
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och Välkommen. :D

Om det är så att han är under kur, så skulle jag försöka få till ett omsomnande för att visa att jag har koll på klockan, du kan lugnt sova vidare. Men han som är kurad skulle jag nog bara låta honom vara dom sista 10 minutrarna, förutsatt att han inte är ledsen förstås. För dom brukar förstå ganska fort ändå, att attans luren är visst inte slut förän mörkläggningstyget dras bort, så då kan jag ju lika gärna sova tills dess.

Som jag förstår det så vart han skrämd då du skulle väcka honom, och då skulle jag ta upp i vanlig ordning eftersom du hade tagit av tyget och sen kopplat på din gladaste min och låtsas som att han är precis lika glad som du. :wink:

Här kommer läsvärda länkar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Säkerhet och trygghet: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
woxis

vagnsovning

Inlägg av woxis »

Hejsan Tutan! :D

Du har varit inne i min tråd tidigare eftersom vi har en varsin liten Rasmus född samma dag.

:?: Är lite nyfiken om ni fått till vagnsovningarna?

Min Rasmus somnade bra i vagnen tills han var ca 7-8 månader då han fick svårt att somna i den. Blev även för stor för liggvagnen så vi bytte till sittvagn. I samma veva började jag jobba och pappa somnade honom i rullande vagn. Jag känner nu att det borde naturligtvis gå att få honom att somna stillastående då det funkar så bra annars att somna(vi har långluren ute i vagn).
:roll: Grejen är den att han bökar och snurrar en hel del när han ska somna och håller då hela tiden på att trilla ur vagnen. I sängen finns ju inte det problemet.

Rasmus skickar några Rasmuskramar :heart:

Hälsningar Anna
Rasmus född 070813
Påbörjade standardmodellen vid 2 ½ månaders ålder.
Kurad februari-08
pojke-01, pojke-89, flicka-88
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"