Lite frågor från nystartad kur... ;)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej Duggan & tack! ;)

Kanon, 2 lurar kommer att bli toppen för lillfröken OCH schema för resten av familjen... ;) - men du pratar om emluren i vagn, menar du inte fm-luren? När man har 2 lurar har väl de flesta kvar fm-lur + långlur? I det schemaexempel jag fick av dig ovan (på 2 lurar) är ju en fmlur + lite senarelagd långlur?

En annan fråga rörande ditt schemaförslag till 9-månaders, om jag skulle vilja använda 30 minuter + 2 h så behöver jag väl gissningvis flytta tillbaka långluren 30 minuter för att passa in mellis 14? Något annat jag isåfall bör anpassa? Schemat skulle isåfall se ut såhär:

6.30 Vakna , frukost
7.00 Lite extra frukost tillsammans med familjen ( för att lunchen ska hamna lite senare)
09.00 - 9.30 Sova 30 min
11.00 Lunch
12.00 - 14.00 Sova 2 h
Mellis 14.00
Middag 17.00
Nattslurk 18.30
19.00 Sova natt

TACK!!! :heart:
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

...ytterligare en fråga....

Idag somnade inte fröken heller på sin em-lur, och till skillnad från igår var dagens em-lur inte på något sätt ett glatt joller - hoppla vilka ledsamheter... :( (jag tog upp henne marginalkvart tidigare)
Nu har Anna alltid sovit em-luren i stillastående vagn (där hon är selad) - vi kanske ska börja ha henne i spjälsängen alt. rullande vagn i avvecklingsperioden...? (vet inte om det gör henne gladare - men det känns som att det borde göra det om hon fortsätter att vara vaken under den luren ;)) Om det dock fortsätter med ledsamheter - tycker ni fortfarande att jag ska ha kvar 3 luren / ge henne den möjlighet att kunna sova - eller kan man isåfall smyga in på 2 lurar om ett tag..?
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

...och tydligen en sista fråga kvarstod... ;)

När nu prinsessan inte sover sin em-lur, tycker ni att jag de dagarna bör lägga henne en halvtimme tidigare (sömn föder sömn) eller anser ni hon har fått vila även om hon har varit ledsen under tiden? 18.30 - 06.30?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag menade att em luren, den 3:e som ni har nu kan med fördel tas i rullande vagn, då har hon förutsättningarna till att sova, men gör hon inte det, ja då har hon fått vila iaf. :D Och när 8 mån ångesten drar igång så brukar dom tacksamt ta emot åtminstonde 5 minuter, och det kan räcka långt. :wink:

Schemat för en 9 månaders ser super bra ut, och orkar hon inte ända till kvällen i övergången kan du alltid bjuda på en 5 minutare och lägga tidigare.

I dagsläget kan du lägga tidigare vid behov, men verkar hon pigg och glad ändå till kvällen så kan ni lägga vanlig tid.

:heart: //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Ahhh, då är jag med - tack snälla!!! :D :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

..Any time! :D
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej!! :)

Hade sista emluren i rullande vagn idag - flickan började prata för sig själv för att sedan somna efter max 5 minuter (och sov sedan sitt vanliga 30-minuters pass)... :D

En snabb fråga dock ang rullande vagn.. Anna har alltid somnat / sovit stillastående vagn med ryggstödet nedfällt / suffletten förtäckt där jag enbart ramsat (dagramsan) mig bort efter nedläggning. Om jag nu börjar ha hennes em-lurar i rullande vagn, kan jag göra mig själv en björntjänst där hon snart kanske börjar knorra lite vid stillastående vagn? Ska jag hoppa över dagramsan, bara dra ned ryggstödet / täcka sufletten under färd? ...eller blir hon superförvirrad av att jag inte ger henne ngt besked som vanligt?
duggan

Inlägg av duggan »

Jag har alltid haft dom två första lurarna i stillastående vagn och sista luren under promenad och det har gått så bra så! :lol:

När du promenarar så behövs ingen ramsa utan du fäller ner ryggstödet och upp med sufletten, och saken är det att den här är ju vila nu och sover är det en bonus, eller hur? :wink:

//Malin
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej & tack! ;)

En snabb fråga på ditt svar Duggan, täckte du över suffletten med filt på emluren (som du använder för stillastående vagn-lur) eller lät du det vara öppet men nedfälld ryggstöd / sufflett uppe?
duggan

Inlägg av duggan »

Jag har promenarat med täckt suflett under sovtiden, övrig tid -av med den. :D

//Malin
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Kanon, nu har jag hela min emlur planerad & klar - tack!!! :D :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Perfekt! :thumbsup: