Sova hela nattenboken VS Barnaboken?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej och TACK för svar!
Anna (och ni andra här på forumet), jag blir rörd över att du tar tid för mitt lilla barn! Tack :heart: !
Ska läsa nogsamt läsa igenom, återkommer.
ps. Inatt sov hon till 02:30, alltid ngt :D . Kanske börjar vällingen göra nytta!

Varma hälsningar mammaHanna
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej igen, nu har det gått några dagar och det värsta har lagt sig :wink: .

Förkylningen är så gott som över.
Hon äter ngt utspädd välling ca 120 ml på kvällen och allt större smakisportioner på förmiddagen.

Så här har hennes senaste två dygn sett ut:

20:00 sova, insomningen tar ca 15-20 min. Hon gnäller/klagar-vagnar henne lugn, kort max 3x3min.
mellan 00:45-02:10 vaknar, gnäller. Ammar ca 15 min.
mellan 05:00-07:00 vaknar, gnäller. Ammar ca 15 min.

07:00 god morgon! Ammar eller väntar till 08:00 (beror på när hon åt på "natten"). Ammar inte innan läggning.
09:00-09:45 sova. Tar ca 5-10 min att få henne att somna. Vagnar kort till dess att hon är lugn. Ibland får jag väcka henne vid 9:50.
10:00 smakis+amma, jobba ihop ute, amma innan läggning.
11:45-14:45 sova lunch. Ofta har hon en sömnskarv efter 30-45 min, vagna några minuter för att få henne att somna om. När hon sov dåligt på natten kunde det ta upp till 20 min att få henne att somna om. Ibland har hon sömnskarven på annan tid och ibland hoppar hon över sömnskarven....
14:45 Amma, trugar så mkt det går 45 min. Bus och skratt mellan försöken. Hon ät ofta nöjd efter 20 min. Titta på saker ute. Ligga på filten och leka. Ammar inte innan läggning.
17:15-18:00 sova em. Tar mellan 5-15 min att få henne att somna. Vagnar kort.
18:10 välling+ amma. Jobba ihop inne eller ute. Bad/kvällstoaletten. välling+amma
20:00 sova

Fråga:
1. ser schemat ok ut? Har fundering på att korta sovtiden somn nu är 11:45-14:45. Ändra till 11:45-14:15 och lägga henne 19:30 istället. Låter henne hållas med två nattmål till dess att vi ska kura.

2. ska jag ge välling först och amma därefter? Eller ska jag amma först och ge välling sist?

3. Håller på att förbereda mig för kurningen. Den blir tidigast av om 10 dagar... Tänkte träna på ramsan. Tips och råd tas emot med glädje!

4. Nu sover hon alla sina pass i vagnen. Vi är ju inne och tassar i vagnträsket..... undrar om vi ska lägga henne i sängen när vi börjar kura? Det kanske är bra att bryta den onda cirkeln med vagning? Hon är också lite stor för sin vagn så det är snart dax att byta ut vagnen mot sängen ändå...

5. Ska vi satsa på en regelrätt kur eller tror ni att det räcker med tre-dagarskuren som AW beskriver? Är lite orolig att vår nu 4½månader tjej har fått vanor som sitter hårt! Vad tror ni? Är denna oro befogad?

6. När gumman vaknar (dagtid eller nattid) gråter hon inte. Hon pratar eller klagar. Om man inte gör något åt det (ger mat eller vagnar henne lugn) övergår gnället till gråt. Har provat att inte bry mig om henne men det fungerar inte (det gick bra att låta henne vara när hon var ca 3mån, då somnade hon ofta om själv). Är hon rädd för vargen eller kan det vara ngt annat. Jag tänker att om hon skulle vara rädd för vargen så skulle hon gråta från början? Eller?

/mammaHanna
Tilda född 091109.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vad roligt att höra ifrån er igen :D :heart:
Fråga:
1. ser schemat ok ut? Har fundering på att korta sovtiden somn nu är 11:45-14:45. Ändra till 11:45-14:15 och lägga henne 19:30 istället. Låter henne hållas med två nattmål till dess att vi ska kura.
Om du vill ha 11,5 timmarsnatt så skulle jag göra så. Ge du två nattmål fram till kurning. :wink:
ska jag ge välling först och amma därefter? Eller ska jag amma först och ge välling sist?
Det kan bara du avgöra, vad som passar just er bäst. :wink:

Håller på att förbereda mig för kurningen. Den blir tidigast av om 10 dagar... Tänkte träna på ramsan. Tips och råd tas emot med glädje!
Välj en ramsa som är lätt att säga. Den ska gå att variera röstläget och styrkan med. Tänk på att inte ha med barnets namn, dels för att när de blir större så kan de tro att du ropar på barnet och det svarar. Dels om ni skulle ha flera barn så kan ni ramsa dem med samma ramsa, tänker jag. :roll:

Om du väljer en kvällsramsa med ordet natt i så är det bra att ha en dagramsa som inte har med det.
Nu sover hon alla sina pass i vagnen. Vi är ju inne och tassar i vagnträsket..... undrar om vi ska lägga henne i sängen när vi börjar kura? Det kanske är bra att bryta den onda cirkeln med vagning? Hon är också lite stor för sin vagn så det är snart dax att byta ut vagnen mot sängen ändå...
Gör det som ni känner er tryggast med. Är det vagnen så välj den och om det är sängen och buffning så välj den. Det är viktigt att ni känner er trygga till 110% med det valet ni gör.
Ska vi satsa på en regelrätt kur eller tror ni att det räcker med tre-dagarskuren som AW beskriver? Är lite orolig att vår nu 4½månader tjej har fått vanor som sitter hårt! Vad tror ni? Är denna oro befogad?
Jag tycker inte hon har några fula ovanor som sitter allt för hårt. Om jag förstått det hela rätt så har hon just nu två nattmål som tar ca 15 minuter och däremellan så sover hon. Jag skulle nog välja tredagarskuren men ni kan ju helkura om ni vill.
När gumman vaknar (dagtid eller nattid) gråter hon inte. Hon pratar eller klagar. Om man inte gör något åt det (ger mat eller vagnar henne lugn) övergår gnället till gråt. Har provat att inte bry mig om henne men det fungerar inte (det gick bra att låta henne vara när hon var ca 3mån, då somnade hon ofta om själv). Är hon rädd för vargen eller kan det vara ngt annat. Jag tänker att om hon skulle vara rädd för vargen så skulle hon gråta från början? Eller?
Hon ska absolut inte ligga och gråta ledset. När ni kurat kommer ni att ha verktyg att lugna henne med så att hon kan somna utan att först bli ledsen. Gör som ni brukar fram till kurningen tycker jag. :wink:

Vad tror du om allt det här? :roll: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Hippo

Inlägg av Hippo »

ja, det går ganska bra just nu när hon får två mål på natten. Vi sover bra före och efter målen. Har mörklagt rummet helt så vi sover gott även när det börjar ljusna.
ja, nattmålen tar 15 min ungefär/mål.

Ang vällingen: då gör jag som jag gjort hittills, välling+ amma, paus, välling+amma. Hon vill inte ha all välling på en gång.

Har nu en enkel nattramsa, har börjat använda den lite när jag lägger henne på kvällen, på vägen ut ur rummet. Är det rätt att börja använda den lite smått redan nu, innan vi börjar kura?
Ska göra en sova-dag-ramsa oxå. Nu måste jag alltid vagna henne lugn för att få henne att somna. När jag skriver vagna lugn menar jag att hon ligger och vrider sig, pratar och klagar. Efter vagning ligger hon stilla så att hon kan somna.

Hon ligger inte och gråter ledsen men det beror ju på att jag går in och vagnar henne lugn när gnället ökar i styrka. Är dock lite oroad över hur det kommer gå när vi börjar kura. Det kommer säkert stunder när ramsan inte tar. Eller vad tror du? vad gör man och ens lilla flicka skriker upp sig mycket? (under kuren alltså?)

Läser så mkt jag bara hinner. Följer en del trådar just nu här på forumet med föräldrar som kurar just nu.
MVH/mammaHanna
Tilda född 091109.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra att du läser på och förbereder dig inför kuren, helt rätt.
Är dock lite oroad över hur det kommer gå när vi börjar kura. Det kommer säkert stunder när ramsan inte tar. Eller vad tror du? vad gör man och ens lilla flicka skriker upp sig mycket? (under kuren alltså?)
Under kuren ska inga barn gråta ledset. Då använder du bara verktygen för att lugna henne om inte ramsan har satt sig ännu. Läs på i boken så kommer du att se att det står så där också :wink:

Ida

www.sovgott.net
Hippo

Inlägg av Hippo »

Som jag skrev tidigare så har jag mörklagt hennes rum helt från i söndags. Hon sover mkt bättre på morgonen, förmiddagen (9-9:45) och eftermiddagen (17:15-18).
Långa middagspasset (11:45-14:45) sover hon ute. Oftast har hon en tydlig sömnskarv efter 30-45 min. Jag vagnar henne lugn så att hon somnar om igen. Denna sömnskarv har vi haft ända sedan vi började med SM när lillan var ca 7 veckor.
Idag tog det 25 min att få henne att lugna sig så mycket att hon somnade om. Vagnade vid 3 tillfällen under dessa 25 min, försöker vagna så kort som möjligt. Använder ingen ramsa på dagen. Ska jag börja med det så att hon vänjer sig?

Det här med mörkläggning: När hon väl är kurad ska väl hon kunna sova även fast att det är ljust i rummet?
/mammaHanna
Tilda född 091109.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Gällande ramsan går det ju förstås att smyga in den på dagslurarna, MEN jag personligen skulle ta alla förändringar och frågor som följer på ett bräde.

Nej det är inte säkert att hon kommer att sova bra i ljusa rum efter kuren, det där är högst individuellt, i vår familj är mörkläggning A och O även för våran stora tjej på 6, 5 år, dom flesta av oss kan nog hålla med om att det sovs mycket sämre och mer ytligt när rummet är ljust, men du får väl se.

Mörka sovpass på dagen var även ett måste här hos oss, en del barn verkar behöva det! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej Malin och tack för svar!
Misstänkter att det är så att vår lilla tjej kommer behöva mörker för att kunna sova (jag vill gärna ha mörker när jag sover).
Kände att jag ville fråga och få det bekräftat :) .

Jag gör som då skulle gjort, väntar med ramsan och tar alla ändringar på ett bräde. Igårkväll när jag nattade henne gjorde jag så här:
Vagnade henne lugn (ca 4 min), på väg ut från rummet drog jag ramsan. Då kom hon igång igen så jag fick gå in och lugna henne igen x 2. Nattningen blev utdragen, la henne 19:53 och hon somnade 20:27. Normalt brukar hon somna på max 15 min.
Efter 40 min vaknade hon igen fick åter vagna henne lugn.
Sov sedan fram till 01:10 (det normala mönstret de senaste 2 veckorna), ammade ca 15 min - somnade direkt därefter.
vaknade 04:40 - ammade, somnade om direkt därefter.
Efter jag mörklade rummet så somnar hon om direkt efter ammningen vid 4-5 tiden. Sedan väcker jag henne vid 07:00.

Så alla mammor som läser detta- kan varmt rekommendera mörkläggning av rummet :D . Jag använder mörka, tjocka filtar som jag fäster med häftpistol runt fönsterkarmen. De får sitta uppe dugnet runt, det håller värmen ute nu när det är varmt. Ett annat bra tips som fungerar bra för oss har varit att sova med fönstret lite öppet och tunnt täcke.

/mammaHanna
Tilda född 091109.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Som du märkte igår kväll så kommer det en bunt frågor när det tillkommer något nytt så det är helt klart bäst (enligt mig) att vara påläst och förberedd när man kör igång, fasktum är att det går mycket mycket lättare då!

Det ska bli jätte kul att följa med på eran resa genom kuren, och vi finns ju här för råd, tips och frågor före kur, under kur och efter kur! :lol:

:heart: //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hippo

Inlägg av Hippo »

go morgon,
frågorna forsatte igår kväll :( .

Nattade henne 19:50 (det tog 20 min att få henne lugn).

Vaknade igen med MÅNGA frågor 21:05. Det tog mig 45 min att vagna henne lugn. Till en början vagnade jag som vanligt med rejäla tag men när jag gjort så från och till (mest till....) i 30 min så blev skriket argare och mer ihållande. Så jag vagnade som jag aldrig gjort förut :shock: . Kanske är det så AW menar när hon säger "chocka" barnet lugnt. För lugnt blev hon i alla fall. Det kändes märkligt att ta i så hela vagnen nästan hoppade. Men jag insåg att annars skulle gråten snart övergå till mkt ledset eller hysteriskt och då hade jag blivit tvingad till att ta upp henne. Ta upp henne var det sista jag ville göra! Tänkte hela tiden "lugna barnet där barnet är".

Phu,,,, det var i alla fall en pärs! Men det var också bra för jag tror det stärkte mig och förberedde mig lite inför kuren.
Kunde jag gjort på annat sätt eller vad tycker du?

Sedan sov hon mellan 22-02:10. Ammade när hon vaknade. Somnade om direkt därefter. Väckte henne 07:10 - alltså hon hoppade över målet som brukar ligga vid 4-5. Skönt var det att sova till dess att klockan ringde.

Troligtvis kommer min kära make hem nästa vecka på torsdag. Ser verkligen fram emot att börja kura 8) 8) :) :shock: :?

mvh/mammaHanna
Tilda född 091109.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej igen,

Har funderat på att korrigera vårt schema.
Ska jag göra det nu innan vi börjar kura eller ska vi göra det samma dag vi börjar kura?

Nuvarande schema:
7 go morgon
9-9:45 sova
9:45-11:45 vakentid med smakis+ammning, jobba ihop
11:45-14:45 sova luch
14:45-17:15 vakentid med ammning, bus, leka på filten på golvet, titta på saker ute.
17:15-18 sova
18-20 amma, jobba ihop, nattoaletten, välling, skrattet till go´nattet.
20 sova natten

Ändra till
7 go morgon
9-9:45 sova
9:45-11:45 vaken
11:45-13:45 sova
13:45-16:15 vaken
16:45-17 sova
17-19 vaken
19 go´natt

Alltså inga stora ändringar, bara minska lunchsömnen med en timma.
Vad säger ni? Ändra nu eller senare?

kram Hanna
Tilda född 091109.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag skulle ta alla förändringar på en gång. Så vänta du tills kurens start. Var det nu på torsdag?

Ida

www.sovgott.net
Hippo

Inlägg av Hippo »

Ok, då väntar jag med att göra schemakorrigeringen tills vi börjar kura.
Vi tror och hoppas på att pappa kommer hem på torsdag så vi siktar på att börja kuren natten till lördag.

Fråga: Vad är de största skillnaderna mellan tredagarskur (kallar ni den för mini-kur) och sova-hela-natten-kuren?
Kanske en dum fråga men vetgirig som jag är...

Inatt vaknade hon 23:00 (redan...), fick mat somnade.
Vaknade igen 03:40, erbjöd bröstet men hon var inte hungrig.
Det tog jag som ett positivt tecken, hon verkar inte vara så hungrig.
Vad tror du, kommer vi klara oss på en mini-kur för att sätta ramsan och sedan uppföljningsvecka?
Igår sov hon mkt lugnt och fint på dagtid. Det gick rel. lugnt till att lägga henne igårkväll, inga våldsamma protester.
Jobbar stenhårt på den självklara attityden. Det går rätt så bra faktiskt!
:D :D /H
Tilda född 091109.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det går jättebra för er! Jag tycker så här: Läs på om SHN och ta ut det som behövs hos er.
Exempelvis så här var det för oss: Edvard (Standardmodellad) sov hyfast säkert, somnade nöjd själv utan assistans, men behövde ofta hjälp vid uppvak. Vissa nätter var klockrena men titt som oftast behövde man vagna lite. När vi flyttade över till spjälsäng så blev det en del (självklara) frågor, så då passade vi på att införa verktygen.
Men eftersom han inte var i närheten av att vara en osäker sömnhaverist :wink: så tog jag det lite lugnt, jag vakade inte, men sov på golvet utanför. Första natten gick jag in och lade till rätta varje uppvak, men buffade bara vid extrem kris. Ramsade ut.
Andra natten gick jag in och lade till rätta vid kris, ramsade annars.
Tredje natten sov han utan uppvak, den tog pappan... :roll:

Så jag följde kuren, men utefter våra förutsättningar.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Vår lilla tjej är ju också standardmodellerad (från v 7), så hon är inte heller någon sömnhaverist :wink: .
Hon har lite problem med insomningarna (de tar max 20 min på kvällen, ofta bara 10 min) och uppvaken. Uppvaken på dagen har blivit färre efter det att jag mörklade hennes rum.
Nattuppvaken varierar, ibland klarar hon att somna om själv och ibland behöver hon lite hjälp.

Låter som en god idé att införa de verktyg vi tror oss behöva när vi kurar.
Funderar på att lägga över henne i spjälsängen när vi börjar kura eller att byta vagnen till en större tvillingvagn. Fördelen med att byta till tvillingvagn är att den kan vi ha med oss som nattsäng när vi åker på semester. Semestern börjar om 1 månad, vår förhoppning är att sömnen hinner sätta sig till dess. Planerar ingenting under kurperioden, ca 14 dagar.

/mammaHanna
Tilda född 091109.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"