Anna (och ni andra här på forumet), jag blir rörd över att du tar tid för mitt lilla barn! Tack
Ska läsa nogsamt läsa igenom, återkommer.
ps. Inatt sov hon till 02:30, alltid ngt
Varma hälsningar mammaHanna
Om du vill ha 11,5 timmarsnatt så skulle jag göra så. Ge du två nattmål fram till kurning.Fråga:
1. ser schemat ok ut? Har fundering på att korta sovtiden somn nu är 11:45-14:45. Ändra till 11:45-14:15 och lägga henne 19:30 istället. Låter henne hållas med två nattmål till dess att vi ska kura.
Det kan bara du avgöra, vad som passar just er bäst.ska jag ge välling först och amma därefter? Eller ska jag amma först och ge välling sist?
Välj en ramsa som är lätt att säga. Den ska gå att variera röstläget och styrkan med. Tänk på att inte ha med barnets namn, dels för att när de blir större så kan de tro att du ropar på barnet och det svarar. Dels om ni skulle ha flera barn så kan ni ramsa dem med samma ramsa, tänker jag.Håller på att förbereda mig för kurningen. Den blir tidigast av om 10 dagar... Tänkte träna på ramsan. Tips och råd tas emot med glädje!
Gör det som ni känner er tryggast med. Är det vagnen så välj den och om det är sängen och buffning så välj den. Det är viktigt att ni känner er trygga till 110% med det valet ni gör.Nu sover hon alla sina pass i vagnen. Vi är ju inne och tassar i vagnträsket..... undrar om vi ska lägga henne i sängen när vi börjar kura? Det kanske är bra att bryta den onda cirkeln med vagning? Hon är också lite stor för sin vagn så det är snart dax att byta ut vagnen mot sängen ändå...
Jag tycker inte hon har några fula ovanor som sitter allt för hårt. Om jag förstått det hela rätt så har hon just nu två nattmål som tar ca 15 minuter och däremellan så sover hon. Jag skulle nog välja tredagarskuren men ni kan ju helkura om ni vill.Ska vi satsa på en regelrätt kur eller tror ni att det räcker med tre-dagarskuren som AW beskriver? Är lite orolig att vår nu 4½månader tjej har fått vanor som sitter hårt! Vad tror ni? Är denna oro befogad?
Hon ska absolut inte ligga och gråta ledset. När ni kurat kommer ni att ha verktyg att lugna henne med så att hon kan somna utan att först bli ledsen. Gör som ni brukar fram till kurningen tycker jag.När gumman vaknar (dagtid eller nattid) gråter hon inte. Hon pratar eller klagar. Om man inte gör något åt det (ger mat eller vagnar henne lugn) övergår gnället till gråt. Har provat att inte bry mig om henne men det fungerar inte (det gick bra att låta henne vara när hon var ca 3mån, då somnade hon ofta om själv). Är hon rädd för vargen eller kan det vara ngt annat. Jag tänker att om hon skulle vara rädd för vargen så skulle hon gråta från början? Eller?
Under kuren ska inga barn gråta ledset. Då använder du bara verktygen för att lugna henne om inte ramsan har satt sig ännu. Läs på i boken så kommer du att se att det står så där ocksåÄr dock lite oroad över hur det kommer gå när vi börjar kura. Det kommer säkert stunder när ramsan inte tar. Eller vad tror du? vad gör man och ens lilla flicka skriker upp sig mycket? (under kuren alltså?)