Kram
"dödssynd" med 1-timmars pass??
Hej
Jo men det shemat ser ju perfekt ut
Ska jag bara köra på som vanligt imorgon då? Just nu är det så svårt att natta på em. Han skriker och skriker, är bara tyst när jag vagnar men så fort jag stannar och går med ramsan så skriker han.På fm somnar han utan nånting (även då i vagnen) Kanske ska prova att lägga han i sängen imorgon em istället)
Kram
Kram
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
Hejsan!
Det är inte konstigt att dagsvilorna går lite krokigt nu, tänk på hur mycket han sover om nätterna, hans lilla kropp som är van att sova lite, får massor med sömn på natten och tror att den är pigg och utvilad, men så är inte fallet, men snart blir han varse om det med
Jag tycker absolut du kan vara lite extra generös med vagning i skarvar, just för att sätta den nya tiden i lilla kroppen!
//Malin
Det är inte konstigt att dagsvilorna går lite krokigt nu, tänk på hur mycket han sover om nätterna, hans lilla kropp som är van att sova lite, får massor med sömn på natten och tror att den är pigg och utvilad, men så är inte fallet, men snart blir han varse om det med
Jag tycker absolut du kan vara lite extra generös med vagning i skarvar, just för att sätta den nya tiden i lilla kroppen!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Okej, några fler frågor
Hur gör jag imorgon em om jag lägger han i sängen? Ska jag göra som på kvällen, bara lägga ner och ramsa ut, om han sen bara skriker och skriker (som han just nu brukar göra på em) ska jag fortsätta ramsa bara??
Och på sena em-luren, ska jag vagna honom lugn? Och om han inte somnar på de 20 min, ska jag bara låtsas som inget och ta upp han sen? Ska jag ramsa honom i vagnen oxå?
Om han vaknar och skriker inatt som han gjorde igår, ska jag vänta ett tag med ramsan? Igår kändes det hela tiden som han bara skrek ännu mer när jag ramsade, den tog inte alls. Han skrek ju i över en timme, hörde hur han skakade tillslut. tillslut sjöng jag en sång så han somnade. Men vad gör jag inatt??
Ska tilläggas oxå att han har någon typ av ögoninflammation, men det är väl inget som ska påverka sömnen märkbart

Och på sena em-luren, ska jag vagna honom lugn? Och om han inte somnar på de 20 min, ska jag bara låtsas som inget och ta upp han sen? Ska jag ramsa honom i vagnen oxå?
Om han vaknar och skriker inatt som han gjorde igår, ska jag vänta ett tag med ramsan? Igår kändes det hela tiden som han bara skrek ännu mer när jag ramsade, den tog inte alls. Han skrek ju i över en timme, hörde hur han skakade tillslut. tillslut sjöng jag en sång så han somnade. Men vad gör jag inatt??
Ska tilläggas oxå att han har någon typ av ögoninflammation, men det är väl inget som ska påverka sömnen märkbart
-
ilindstrom
Hej Sanna79!
Vill först och främst säga att du gör ett fantastiskt jobb med dina tre juveler. Pris och beröm till dig duktiga mamma
{|=
Såg att du startat en tråd på barnafostran och jag lovar att du kommer få super tips där av Eva och Susanne. Det är klippor båda två.
Din familj kommer att komma ut på andra sidan och vara så mycket starkare och samansvetsade till ett team.

Anars skulle jag ramsa och sätta på musik eftersom han somnade när du sjöng. Om han skriker upp sig förskräckligt skulle jag gå in och solfjädra honom lugn. Om det är åttamånadersångest på intågande så kan det behövas lite mer användning av verktygen under någon vecka.
Kramar
Ida
Vill först och främst säga att du gör ett fantastiskt jobb med dina tre juveler. Pris och beröm till dig duktiga mamma
Ramsa, gör husljud eller sätt på klassisk musik. Men genom att du imorgon kommer att ha en kortare förmiddagsvila så tror jag inte att han kommer att protestera speciellt mycket. Men en tanke angående att byta till sängen. Då kan du ju inte vagna vid behov i skarvarna. Vilket jag skulle göra nu innan dagarna satt sig.Hur gör jag imorgon em om jag lägger han i sängen? Ska jag göra som på kvällen, bara lägga ner och ramsa ut, om han sen bara skriker och skriker (som han just nu brukar göra på em) ska jag fortsätta ramsa bara??
Här skulle jag vara rätt generös, jag skulle gå honom till sömns och klocka en 20 minutare när han väl somnar. Dock inom marginalkvarten. Om han lyckas hålla sig vaken under prommenaden skulle jag ge honom en femminutare om jag ansåg att han behövde det. Men jag tror han kommer att ha svårt att hålla sig vaken när vagnen rullar så där monotoniskt fram.Okej, några fler frågor Hur gör jag imorgon em om jag lägger han i sängen? Ska jag göra som på kvällen, bara lägga ner och ramsa ut, om han sen bara skriker och skriker (som han just nu brukar göra på em) ska jag fortsätta ramsa bara??
Jag tycker inte att han ska skrika så att han skakar, då är det nått som är fel. Jag undrar om han kanske har ont i öronen om han är förkyld? Jag skulle ge honom alvedon i natt och se om det blir bättre. Kanske gå till doktorn imorgon så att någon kan titta liten i öronenOm han vaknar och skriker inatt som han gjorde igår, ska jag vänta ett tag med ramsan? Igår kändes det hela tiden som han bara skrek ännu mer när jag ramsade, den tog inte alls. Han skrek ju i över en timme, hörde hur han skakade tillslut. tillslut sjöng jag en sång så han somnade. Men vad gör jag inatt??
Anars skulle jag ramsa och sätta på musik eftersom han somnade när du sjöng. Om han skriker upp sig förskräckligt skulle jag gå in och solfjädra honom lugn. Om det är åttamånadersångest på intågande så kan det behövas lite mer användning av verktygen under någon vecka.
Kramar
Ida
Hej! Tack för ditt svar
Kanske ska vagna honom imorgon på vilan då, men han har sovit så dåligt i vagnen nu ett tag på em det är därför jag funderade på sängen istället
Men ska jag vagna en stund innan skarven då?? och sen sluta tills nästa skarv??
Kanske ska gå till doktorn imorgon om det fortsätter inatt? Han har skrikit jättemycket idag, men svårt att veta om det beror på ont, ångest, eller övertrötthet
Avvaktar och ser vad som händer.... med min lilla prins
Sov gott....

Kanske ska vagna honom imorgon på vilan då, men han har sovit så dåligt i vagnen nu ett tag på em det är därför jag funderade på sängen istället
Kanske ska gå till doktorn imorgon om det fortsätter inatt? Han har skrikit jättemycket idag, men svårt att veta om det beror på ont, ångest, eller övertrötthet
Sov gott....
Hejsan!
Hur gick natten?
Jag brukar inte vagna förän jag ser ett livtecken i vagnen, men däremot så står jag beredd i krokarna kring skarven. Kom ihåg att täcka sufletten, det är en stor fördel även för magsovare, mörkt och gosigt. Mindra att se i skarvarna
//malin
Hur gick natten?
Jag brukar inte vagna förän jag ser ett livtecken i vagnen, men däremot så står jag beredd i krokarna kring skarven. Kom ihåg att täcka sufletten, det är en stor fördel även för magsovare, mörkt och gosigt. Mindra att se i skarvarna
//malin
Hej!!
Jo Leos natt var perfekt, sov från 19-06.10 och sen låg han bara och småpratade tills jag tog upp han
Däremot var Noah vaken mycket inatt. Mycket drömmar och en del skrik, och Malte har fortfarande problem med tidiga morgonvak, men det ordnar väl sig snart hoppas jag
Leo somnade inte föränn o8.45 på fm, och då lät jag han sova till 09.30- fel?
Tänkte att det egentligen passar bättre den tiden ändå, för då hinner vi ut på morgonen. Nu sover de båda och Noah kommer snart från dagis, härligt känns det med lite lugn härlig tid "för mig själv"
Kram
Däremot var Noah vaken mycket inatt. Mycket drömmar och en del skrik, och Malte har fortfarande problem med tidiga morgonvak, men det ordnar väl sig snart hoppas jag
Leo somnade inte föränn o8.45 på fm, och då lät jag han sova till 09.30- fel?
Tänkte att det egentligen passar bättre den tiden ändå, för då hinner vi ut på morgonen. Nu sover de båda och Noah kommer snart från dagis, härligt känns det med lite lugn härlig tid "för mig själv"
Kram
-
ilindstrom
Helt rätt, utnyttja marginalkvartarna om det behövs.Leo somnade inte föränn o8.45 på fm, och då lät jag han sova till 09.30- fel?
Självklart kommer de att sova snart. Tidiga uppvak kan man tyvärr få drass en stund med. Men ha bara målet för näsan så är ni snart i mål.Däremot var Noah vaken mycket inatt. Mycket drömmar och en del skrik, och Malte har fortfarande problem med tidiga morgonvak, men det ordnar väl sig snart hoppas jag
Go Leo, go Leo \:D/ =D>Jo Leos natt var perfekt, sov från 19-06.10 och sen låg han bara och småpratade tills jag tog upp han
Passa nu på att vila och koppla av när du har din lugna stund. Gör inte en massa måsten. De kan du och pojkarna göra tillsammans istället.Tänkte att det egentligen passar bättre den tiden ändå, för då hinner vi ut på morgonen. Nu sover de båda och Noah kommer snart från dagis, härligt känns det med lite lugn härlig tid "för mig själv"
hälsningar
Ida
Hej!
Måste berätta om eftermiddagen!
Jag la Leo i vagnen vid 12 och gick med ramsan, vagnade inte. Han gnölade en stund nöjd och glad, sen somnade han 12.10. Han sov till 13.30 (han rörde sig lite i vagnen innan dess men då vagnade jag snabbt så somnade han om) och låg och småpratade och försökte ta sig ur vagnen, men sjalen hängde för så det gick inte. Jag vagnade och vagnade men han somnade inte om, jag gick ifrån vagnen flera gånger men han började inte skrika då utan fortsatte prata. Ända gången han gnällde var när jag gick med ramsan en gång (den har snarare haft denna efekten på sistonde än tvärtom??) Iallaall så tog jag bort skynket och fick ett lèende kl.14. Gjorde jag rätt såhär? Vagnade väldigt mellan 13.30-14 i ett försök att få han att somna om, men det är väl ok nu i början av dessa nya tider eller?
På sena emvilan så vagnade jag från 15.55-16.10 då han somnade, skulle jag gjort annorlunda? Noah och Malte är ju runtomkring hela tiden och han blir ju uppspelt bara han hör deras röster, därför det tog en stund tror jag. Iallafall helt fantastiskt att han somnade, och 16.30 väckte jag honom.
Känns bra det här, längtar nästan till imorgon..
Ska säga oxå att Malte sover som en prins på dagarna i sin nya ombyggda ej klättringsbara spjälsäng.
Kram

Jag la Leo i vagnen vid 12 och gick med ramsan, vagnade inte. Han gnölade en stund nöjd och glad, sen somnade han 12.10. Han sov till 13.30 (han rörde sig lite i vagnen innan dess men då vagnade jag snabbt så somnade han om) och låg och småpratade och försökte ta sig ur vagnen, men sjalen hängde för så det gick inte. Jag vagnade och vagnade men han somnade inte om, jag gick ifrån vagnen flera gånger men han började inte skrika då utan fortsatte prata. Ända gången han gnällde var när jag gick med ramsan en gång (den har snarare haft denna efekten på sistonde än tvärtom??) Iallaall så tog jag bort skynket och fick ett lèende kl.14. Gjorde jag rätt såhär? Vagnade väldigt mellan 13.30-14 i ett försök att få han att somna om, men det är väl ok nu i början av dessa nya tider eller?
På sena emvilan så vagnade jag från 15.55-16.10 då han somnade, skulle jag gjort annorlunda? Noah och Malte är ju runtomkring hela tiden och han blir ju uppspelt bara han hör deras röster, därför det tog en stund tror jag. Iallafall helt fantastiskt att han somnade, och 16.30 väckte jag honom.
Känns bra det här, längtar nästan till imorgon..
Ska säga oxå att Malte sover som en prins på dagarna i sin nya ombyggda ej klättringsbara spjälsäng.
Kram
-
TorpSara
Här skulle jag säga att du faktiskt stör honom, och det säger han själv med...

Jag skulle INTE vagna eller ramsa hen nöjd unge. Glöm inte att vad han gör på sin sovtid är hans ensak, inte din. Är han ledsen kan han få hjälp, men är han nöjd så ska du låta honom vara ifred! [-XÄnda gången han gnällde var när jag gick med ramsan en gång (den har snarare haft denna efekten på sistonde än tvärtom??)
Hej... Okej
Förstår... Men om han skriker ska jag gå dit och vagna alltså? Sen om han slutarskrika och sen när jag stannaar vagnen börjarhan skrika igen, ska jag vagna igen då?
Likadant nu på morgonen... haan vaknar alltid tidigt, nu har han varit vaken 5 min nöjd, men han börjar gnälla nu, ska jag ge ramsa då och sen fortsätta med mitt?
kram
Likadant nu på morgonen... haan vaknar alltid tidigt, nu har han varit vaken 5 min nöjd, men han börjar gnälla nu, ska jag ge ramsa då och sen fortsätta med mitt?
kram
Hejsan!
Ja, inte störa nöjda ungar, men javisst ska du hjälpa när hjälp behövs!
Vanliga tips på tidiga morgnar:
1)Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
//Malin
Ja, inte störa nöjda ungar, men javisst ska du hjälpa när hjälp behövs!
Vanliga tips på tidiga morgnar:
1)Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
//Malin
Heeej
Måste få hoppa in och säga BRA jobbat! Har inte hunnit läsa allt ni skrivit (OJ, vad det händer mycket på några dagar
) men jag förstår att allt går åt rätt håll och du får ju såklart toppenhjälp här!
Kramar från Mia som är hemma på permis!
Måste få hoppa in och säga BRA jobbat! Har inte hunnit läsa allt ni skrivit (OJ, vad det händer mycket på några dagar
Kramar från Mia som är hemma på permis!
Hej Mia
Jo, det känns som vi är på väldigt god väg. Leo sover som en prins hela nätterna och det känns som detta nya shemat är mycket bättre anpassat efter hans sömnbehov. Nu har han snart sovit 2 timmar i vagnen (och det har han nog inte gjort sen han var nyfödd typ)
Malte fick väckas imorse
Han gnölade runt 1 tmme nu efter lunch innan han somnade, men han var inte ledsen eller ens arg. Och bäst av allt, HAN STANNAR KVAR I SÄNGEN
Har lite problem med Leos tidiga morgnar, men det är ju inte heller helt mörkt i vard.rummet. Blir nog bättre när vi får det nya rummet, ska då investera i riktiga rullgardiner eller liknande
Kram till dig

Jo, det känns som vi är på väldigt god väg. Leo sover som en prins hela nätterna och det känns som detta nya shemat är mycket bättre anpassat efter hans sömnbehov. Nu har han snart sovit 2 timmar i vagnen (och det har han nog inte gjort sen han var nyfödd typ)
Malte fick väckas imorse
Har lite problem med Leos tidiga morgnar, men det är ju inte heller helt mörkt i vard.rummet. Blir nog bättre när vi får det nya rummet, ska då investera i riktiga rullgardiner eller liknande
Kram till dig