Sova hela nattenboken VS Barnaboken?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Hippo

Sova hela nattenboken VS Barnaboken?

Inlägg av Hippo »

Hej!
Vi började läsa Barnaboken när dottern var ca 6 veckor. Har följt ett relativt fast schema sedan dess. Från det att dottern var 7 veckor har hon endast ätit en gång per natt. Om hon vaknat utanför mattiden har vi vagnat till söms (det har inte hänt så ofta). Det mesta har gått ganska bra, vi har sovit på nätterna och lilltjejen har varit nöjd och glad på dagarna.

Nu är lilltjejen 4 månader och vi ser en tendens till att hon vill vakna oftare på nätterna. Tendensen är också att hon vaknar tidigare på natten.
I Barnaboken (som vi läser mkt nogsamt) står det mycket enkelt och kortfattat hur man går till väga för att få en 4 månaders bäbis att sova hela natten. Nu är vi lite villrådiga och funderar på om det räcker att vi följer de anvisningar som finns i Barnaboken eller om man ska slå på stora trumman och göra hela Sova-hela-natten-kuren och följa de mer omfattade anvisningar som finns där?
Från det att hon var 6 v har hon sovit i vagnen. De senaste 3 veckorna har hon sovit i sin säng, kanske har de ngt oroliga nätterna kommit sedan vi lade henne i sin säng. Natten som gick bestämde vi oss för att åter igen lägga henne i vagnen. I går kväll bestämde vi oss för att nu är det dags att Sova-hela-natten. Vi bestämde att en av oss skulle ta nattens pass. Så här blev det. Inte jättebra...
01:00- lite gnäll, 5 min vagning
03:20-lite gnäll, 5 min vagning
sov 8 min
03:40- lite gnäll, 8 min vagning
05:00- grät mer ordentligt, vagning 10 min
sov 6 min
vagning 15 min
sov 8 min
vagning
sov
vagning
sov .....fram till 07:00

Vad tror ni? När vi har läst i Sova-hela-nattenboken så verkar de föräldrar som följt metoden ha barn med mycket större problem än vad vi har (haft).
Man kan säga att vi inte har något stort problem men däremot finns en antydan till ev problem och vi vill gärna förekomma!
Tacksam för svar snarast! Kram
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Pappamatte och välkommen hit :heart: :D

Vad bra att ni har ett fungerande schema redan.

När jag läser ditt inlägg så undrar jag om det inte är så att lillan är hungrig. Om det är så att ni helammar så skulle jag börja introducera gröt på kvällen och någon lite smakis på dagen. Jag tror som sagt att det är där skon klämmer. Om jag förstått det hela rätt har hon sovit bra med endast ett nattmål tidigare? Vad tror du om det? :roll: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej igen, det är mammaHanna här,

idag har vi börjat intro smakportioner gröt. Tänkte avvakta någon vecka eller två innan vi försöker oss på sova hela natten igen - enligt Barnaboken. Vad tror du om det? Det är väl viktigt att ge henne en chans att vänja sig vid gröten innan man ger fulla portioner inför nattsömnen? Vad trot du om att följa AW:s råd ifrån Barnaboken? De skiljer sig ju en del från Sova-hela-nattenboken...

Just nu är vi väldigt förkylda hela familjen. Igårkväll hade vi verkliga problem. Gumman somnade snabbt vid 20:00 för att sedan vakna igen 20:45. Först började hon gny, vi avvaktade några minuter för att inte göra för stor affär av det hela. Efter ca 5 min grät hon, då gick jag in och vagnade henne. Efter att ha vagnat henne ca 10 min(!) tog hon så sats och började illskrika. Tårarna rann och hon var hysterisk! Försökte chockvagna henne men inget hjälpte. Försökte buffa henne inget hjälpte. Det gick helt enktelt inte att lugna henne. Hela tiden tänkte jag på orden "lugna barnet där det ligger". Jag var lugn och sansad men till slut var det ohållbart. Tog upp henne, hon vrålskrek i ytterligare 10 min. När jag till slut gav henne bröstet lugnade hon sig. Hon åt ganska intensivt (hon verkade hungrig vilket är konstigt, hon åt ordentligt under hela dagen). Vid 21:45 fick jag henne att sova igen. Hon sov mkt oroligt 21:45-01:30. Det gick åt mkt vagning (mina armar är trötta idag :roll:). Hon vaknade igen 05:30 och fick mat. Somnade om 6:00. Väckte henne 07:40, egentligen börjar vår dag vid 7:00 men vi var helt slut.

kom med så många tips och råd du någonsin har! Kram mammaHanna och pappaMatte :heart:
Tilda född 091109.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej mammaHanna, välkommen är även du :heart: :wink:
idag har vi börjat intro smakportioner gröt. Tänkte avvakta någon vecka eller två innan vi försöker oss på sova hela natten igen - enligt Barnaboken. Vad tror du om det? Det är väl viktigt att ge henne en chans att vänja sig vid gröten innan man ger fulla portioner inför nattsömnen?
Ja, så skulle jag också göra. Det är superviktigt att hon blir proppmätt alla mål på dagen för att kunna sova hela natten utan nattmål. Med gröten så börja lungt för att öka på portionen vart efter. Ett tips är att ge katrionpommonpuré någon gång under dagen. Många barn blir nämligen hårda i magen när de börjar med fast föda. :roll:
Vad trot du om att följa AW:s råd ifrån Barnaboken? De skiljer sig ju en del från Sova-hela-nattenboken...
Här undrar jag lite vad du menar? Själva kurdelen i barnaboken och SHN-boken är ju i stort sätt det samma. Kanske är det standradmodellen du menar? Om du ska göra en regelrätt kur så tycker jag personligen att SHN-boken är suverän. Men om jag förstått det hela rätt så har ni kört efter standardmodellen och då kanske ni vill fortsätta i det spåret? Kanske du kan förklara lite. :roll:

Just nu är vi väldigt förkylda hela familjen. Igårkväll hade vi verkliga problem. Gumman somnade snabbt vid 20:00 för att sedan vakna igen 20:45. Först började hon gny, vi avvaktade några minuter för att inte göra för stor affär av det hela. Efter ca 5 min grät hon, då gick jag in och vagnade henne. Efter att ha vagnat henne ca 10 min(!) tog hon så sats och började illskrika
Här undrar jag om hon inte hade ont? Kan det vara öronen eller något annat? När mina barn gör så här på kvällen, förnatten brukar jag alltid ge alvedon för att se att de inte har ont. Vad tror du om det? :roll:

Det jag brukar göra vid förkylningar är att snorsuga näsan i samband med bad (innan badet droppar jag i koksalt i näsan). Alvedonsup om de verkar ha ont och sist näsdroppar. Sängens huvudända brukar jag höja genom att ha telefonkataloger under. Om det är väldigt täppt och snorigt så ger jag även näsdroppar mitt i natten om de behövs. Fast allt det här kanske ni redan gör? :wink:

Kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
spindelkvinnan

Inlägg av spindelkvinnan »

Hejsan!
Jag gjorde kuren enligt baranboken, jag kände inte ens till att sova hela nattenboken fanns. Nu har jag läst SH och det finns flera ganska stora skillnader tycker jag. Fyra nätter, uppföljningsveckor, ramsan har större plats. Kuren gick bra men det hade varit bättre för mig att ha följt SH-natten. För när fjärde natten blev rörig trodde jag att jag hade gjort fel, enligt baranboken skulle den lille knodden sova lugnt då. Nu när jag läst SH är jag säkrare på mig själv- den lyfter tydligare fram eventuella fnurror tycker jag. Så jag skulle rekommendera att följa SH.
Lycka till!
Dotter född 071126. Kurad vid fyra o en halv månad. Son född 090705 40+10. SM från start
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej Lina och Spindelkvinnan, tack för svar!

I Barnaboken skriver AW "vagna utan ord barnet till dess att det sover". I Sova-hela-nattenboken skriver AW att vagningen/buffningen är till för att lugna barnet och så använder man ord när man ramsar.

Vi har provat varianten från Barnaboken. Det gick ok. Vagnade mer eller mindre oavbrutet mellan 5-7. När vi läste på igen insåg vi vårt misstag, vi hade inte gett henne havrevälling, AW rek det för att hjälpa barnet att sova på mätt mage. Så här avbröt vi försöken med att få henne att sova hela natten. (när hon var ca 3 månader sov hon hela natten spontant 4 nätter)
Igår började ju vi med gröt-smak-portioner. Räknar med en vecka innan hon äter en hel portion. Är det lagom med en vecka? Kan jag göra välling av gröten? Hur gör man då? Eller köper man havrevälling från 4 mån (har inte hittat det).

Eftersom hennes nattsömn tenderat till att bli allt sämre känner vi oro för detta. De senaste dagarna har vi läst Sova-hela nattenboken och genomförde en minikur i natt. Det totalmisslyckades :( . Planen var att behålla ett nattmål ännu ett par veckor, men att bestämma tid för när målet skulle ske. Satte klockan på 02:30 för att förekomma henne (normalt HAR varit att hon vaknat mellan 02:30 och 05:30). Tyvärr vaknade hon redan 01:45. Vad göra? Jag beslöt mig för att vagna lugn och ramsa. Höll på med det mellan 01:45-02:50. Eftersom det inte bet så kunde jag inte ta upp henne 02:30 och mata som planen var från början. Efter en hel del lugnade vagning tog jag upp henne (hon grät inte) och gav mat.

Hjälp vad ska jag göra? Nu har självförtroende fått en rejäl smäll :cry: .
Kram från oss

Ef
Tilda född 091109.
spindelkvinnan

Inlägg av spindelkvinnan »

Hej pappamatte o mammahanna!
Jag började ge min dotter en något utspädd 6 månadersvälling när hon var fyra månader. Hon blir fortfarande gott mätt av det, i början däckade hon nästan! I början hade en halv matsked mindre vällingpulver och 20cl mer vatten än rekommenderat. Jag tycker ni ska glömma er jobbiga natt-det är sånt som händer o nu kommer fixa kuren när ni är redo för den!
Dotter född 071126. Kurad vid fyra o en halv månad. Son född 090705 40+10. SM från start
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D
I Barnaboken skriver AW "vagna utan ord barnet till dess att det sover".
Står det så? Min bok är på utlåning så jag kan inte kolla. Annars är ju tricket som Anna talar om att vagna tills barnet är lugnt men INTE sover? Just för att lära sig att det är ok att somna in själv, och somna om oxå då. Om man vaknar till på natten.
Hur har ni gjort? Har ni vagnat till sömns? (Kanske har missat när jag läste tråden?)
Igår började ju vi med gröt-smak-portioner. Räknar med en vecka innan hon äter en hel portion. Är det lagom med en vecka? Kan jag göra välling av gröten? Hur gör man då? Eller köper man havrevälling från 4 mån (har inte hittat det).
Jag började i samma ålder med gröt och banan. Tyckte man kunde öka portionerna rätt snabbt. Men det där är ju helt individuellt såklart. Tror inte det finns vällning från 4 mån i Sverige. Men tex majsvällingen är ju mild. Eller så kan man göra egen.

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Hippo

Inlägg av Hippo »

Det kanns alltid lite battre nar man kanner att man far stod, tack!

Lilla gumman har varit otroligt pigg trots lite somn pa natterna! Anda sedan hon kom ur mammas mage har hon varit ovanligt intresserad av sin omvarld. Har aldrig behovt jobba pa att aktivera henne sa att hon haller sig vaken, det ar alltid det motsatta som galler. Hon ar verkligen en glad unge, ett riktigt charmtroll som garna ler och de senaste veckorna ocksa skrattar gott! Ar bara orolig att hennes tendeser att vakna fler ganger an en gang pa natten ska bli varre och att det kommer bli svarare att somna henne pa dagtid. kanner att jag behover ta tag i detta problemet.

undrar om nagon kan hjalpa mig med hennes schema. sa har ser det ut:
7 god morgon
11:45-14:45 sova
14:45-17:15 vaken
17:15-18 sova
18-20 vaken
20-7 sova natten
vad tror du om detta schema? hon har valdigt tydliga somnskarvar pa dagtid. Har kannt in detta schema, hon har lattast att sova over skarven pa lunch men ibalnd har det kravt en hel del jobb...

fram till for ca en vecka sedan har det for det mesta gatt bra att lagga henne och hon har somnat sjalv. Den senaste veckan har jag varit tvungen att vagna lite och ibland ganska mycket.
Nu ar hon som sagt f;rkyld och du stalla att lite pa anda...
/mammahanna
Tilda född 091109.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!
Lilla gumman har varit otroligt pigg trots lite somn pa natterna! Anda sedan hon kom ur mammas mage har hon varit ovanligt intresserad av sin omvarld.
Övertrötta barn reagerar ofta på det sättet. Det blir mer aktiva och allerta för att kunna hålla sig vaken. Och då gäller det att inte ge för lite sömn på dagen och för långa vakenpass. Sömn föder sömn. :wink:

Har tittat på ert schema och det ser inte så bra ut i mina ögon. Alldelse för långa vaken pass och bara två lurar. Mina barn har haft tre lurar tills de är ca 9 månader och er är ju bara 4 månader. Så här har mina barns fyramånaders schema sett ut (bara som ett tips)

7.00 vakna+amma
9.00-9.45 sova
11.00 amma+ ev. smakis av tex. potatis+katrinplommon
11.45-13.45 sova
14.00 amma
15.45-16.30 sova
17.00 amma
18.30 gröt+amma
19.00 sova natt

Vad tror du om det? :roll: :wink:

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag har inte läst igenom hela tråden, men vill bara flika in den stora skillnaden mellan BB och SHN-boken.

Den första är till för att göra rätt från början, om man säger. Man skapar ett mönster och kör på. Om man får lite bekymmer så backar man bandet en bit och går vidare.

SHN-boken är ju till för riktiga sömntrasslare som har riktiga problem.

Att det står lite olika beror nog mest på att de är skrivna vid olika tidpunkter.

Jag tycker att om ni kört efter barnaboken så fortästt med det. Känn er trygga och koppla på attityden av självklarhet - ungen ska sova 12 timmar på natten och vill inget hellre än att det funkar. :D 8)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu smygtittade jag lite på schemat också. Tycker att det känns länge att vara vaken nästan fem timmar. Min Vera orkade med nöd och näppe 1,5 vid den åldern. Hon var en riktig morgontröttis och orkade mer på kvällen.

11 timmar natt är helt ok, men som sagt, vakentiden känns lång! Eller är det så att du missat en 45-minutare på förmiddagen? Känns som lite lite sovtid också 14.45. 15,5 timme är ju rekommenderat.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Hippo

Inlägg av Hippo »

hej och annu en gang - TACK for svar!

Hoppsan jag glomde skriva ner sovtiden mellan 8:45-9:30 :oops: !
Verkar det annars ok, jag har ju en lang lunchvila?

Bra da vet jag skillnaden mellan BB och SHN-boken. Har misstankt att det var sa har.

Aterkommer senare, nu ska lillan sova :D
hanna
Tilda född 091109.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ett knep som flera goda vänner använt sig av är att köra en liten "rams-kur". SHN med alla ingående verktyg känns ofta övermaga om man har en nästan helt säker sovare, som bara fått en tillfällig fnurra.
Ofta kommer det en period av trassel och då har man läge. Man kan tänka att man kör från kurnatt två i boken. Det har fungerat utmärkt, och ramsan är verkligen ett helt otroligt bra verktyg.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Nu är jag tillbaka igen, har lite mer tid nu :)

Ida, har gett henne Alvedon tre kvällar ni+näsdroppar. Hon sover lugnare nu så det kanske var att hon hade ont.

Ditt schemaförslag ser bra ut tycker jag det är ganska likt det vi har till vår lilla tjej. Nu lägger hon sig 20:00, tänkte så småningom ändra det så hon somnar 19:00 men vill vänta till dess att hon äter större portioner. Sedan blir nog schemat nästan exakt som ditt förslag.

För att räta ut alla ev frågetecken så ser gummans schema ut så här:

7 god morgon! amma,byte,ensamlek 20-30 min,amma
9-9:45 sova i vagnen inne
9:45-11:45 smakportion+amma, byte, jobba ihop 45 min, amma
11:45-14:45 sova ute i vagnen
14:45-17:15 brösmjölk från nappflaska+ev amma, bus och skoj med magläge, ensamlek på filten mitt på golvet, amma
17:15-18 sova i vagnen inne
18-20 välling (ska börja idag, byter ut gröt mot välling), jobba ihop 30 min, kvällstoalett med bad 2 ggr/v, amma

Sedan jag började med SM (när hon var ca 6v) har jag alltid gett henne så mkt mat som någonsin är möjligt. Ibland har det varit lite svårt att få i henne tillräckligt, hon har så mkt hon vill göra och titta på :roll: :D ! Som du ser så erbjuder jag henne alltid bröstet innan hon ska sova, och hon brukar alltid vilja äta då.

Frågor:
1. ska jag sluta ge henne mat före hon ska sova (med undantag kvällen)?

2. När hon var ca 3½ mån sov hon 4 nätter(9-6) utan mat spontant. Varför slutade hon med det? Nu vaknar hon oftare och tidigare på nätterna. Från SM början har hon sovit alla pass i vagnen. För 3v sedan började hon sova natt i sin säng. Då började hon vakna tidigare och oftare (ibland).

3. Hon är stor för sin ålder (4 mån och en vecka), väger hela 8 kg. Hon börjar bli lite stor för sin vagn. Har hört att vagnarna i Danmark är större. Är det någon som vet om det stämmer? Vart kan man köpa en sådan?

4. Nu äter hon en gång per natt. Har precis börjat med smakportioner, välling/gröt. Hon vaknar ofta redan vid 01:00 och vill ha mat (tidigare vaknade hon oftast mellan 3-5). När hon vaknar tidigt försöker vi få henne att somna om, då vagnar vi henne till sömns. I natt tog det 10 min. Sedan vaknade hon 02:20 och då fick hon mat. Hon vaknade igen 06:00 då vagnade vi henne till sömns igen. (OBS! hon är förkyld just nu). Frågan är alltså; ska jag sätta klockan och förekomma henne med mat? I sådana fall får jag sätta klockan på föra 01:00 och det känns tidigt... Vad göra?

5. Vi följer BB. I SHNboken står det om Skrattet-till-go-nattet. Har provat det och hon skrattar gott. Upplever att hon blir väldigt arg när jag lägger henne. Ska jag skippa skrattet och lägga henne som jag gjort tidigare? Typ; "åhhh vad gott det ska bli att sova", vilken härlig säng du har att sova i", gonatt min skatt sov så gott!"

Svar till Cecilia; citat från BB " viktigt är att man börjar dra omedelbart och sedan inte slutar förrän barnet sover igen, de sista tagen kan man tona ner tills man är säker på att den lilla somnat in djupt".

Kram mammahanna
Tilda född 091109.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"