liten fråga...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

liten fråga...

Inlägg av JH »

Nu var det länge sedan vi var här inte och ställde frågor, men nu har unga damen börjat fråga och då behöver vi nog lite feedback... :twisted:

Elsa har börjat vakna för tidigt på morgnarna igen (mellan 1 timme och 45 min före morgon). Oftast är hon jätteledsen när hon vaknar, och det är väldigt svårt att få henne lugn med bara ramsan (som övriga tider på dygnet fungerar utmärkt). Vi jobbar på, men undrar väl lite varför detta inträffar nu...

Vid läggdags är det också många frågor. Från att ha somnat utan ett pip (lite snack ibland bara) så går det numera till så att hon glatt läggs i sängen - sträcker de små händerna mot den och gosar ner sig. Sen går jag med ramsan och det är tyst i rummet i ca 5 min. Sen blir hon jätteledsen. Somnar efter ca 15 min med hjälp av några ramsor, men är verkligen ledsen innan dess :(

Schemat är
06.30 morgon
10.00 sova 1,5 timme
14.45 sova 45 min
19.00 natt

Hon sover jätterbra på dagarna, men det är oerhört svårt att väcka henne efter em-luren - verkar som att hon skulle kunna sova 1,5 timmer även där...

Har ni erfarna forumister några råd att ge?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Något sen åttamånadersångest kanske? Anna säger att den brukar komma runt 8-9 månader, men ibland senare.
Det innebär att hon helt plötsligt inser att hon är en egen individ och inte "sitter ihop" med vöriga världen. Kan vara nog så omvälvande fören liten.

Håll fast vid rutinerna utan att ifrågasätta om ni gör rätt eller fel. Ni gör rätt!
På morgonen, vid stor kris, kan en solfjäder vara på sin plats för att lugna henne. Gör inget väsen av det utan gå bara in och lägg henne tillrätta, lägg händerna på ryggen och var lugn och trygg för henne tills hon slappnar av och ärpå väg att somna. Gå ut medramsan som vanligt.

Alltså. Var lugna och håll på rutinerna, så är ni snart tillbaka på banan igen.

EFtermiddagsluren. Somnar hon direkt? Tänk på att hon ska SOVA 45 mnuter. Tar det 10 minuter att somna så ska hon ändå väckas efter 45 minuter, inte 35. Annars har jag inte något mer tips där.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
JH

Inlägg av JH »

Tack LO! :D

8-månångesten är vi dock alltför välbekanta med! Den inträdde nästan exakt på 8-mändagen och har just precis i veckan börjat går över (på 10-måndagen!), så jag tror inte att det är den.. I samband med den vaknade hon plötsligt mitt i natten i knappt en vecka, men det löste sig med ramsa och "backande".

På em SOVER hon 45 min. Är noga med att ha koll på när hon somnar och att inte väcka för tidigt. kanske väcker vi dock för sent i bland...
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Inlägg av JH »

Fler tips? :D

Kan det vara så att hon sover för mycket på dagen fast hon är så svår att väcka på em-luren? :-k
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Jennie

Inlägg av Jennie »

Hej! :D

Får ni henne att somna om på morgonen? Det är det enda som fungerat för oss när vår lilleman stundtals vaknat för tidigt. Ibland har vi fått gå över marginalkvartar och mer därtill. Här krävs det dock nerver. Sedan när han sovit (kanske bara efter 10 min sömn) så har vi väckt honom och låtsats som att ååhh vad skönt du har sovit hela natten!!! :wink: På det sättet har vi löst det på endast en till ett par morgnar. Nu är han snart 2 år och vaknar nästan aldrig i vargtimmen längre och när han gör det så räcker det med EN ramsa.
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
JH

Inlägg av JH »

Vet att det enda som hjälper är ett omsomnande, och när vi hade trubbel i vargtimmen så var det det som löste problemet. :D

Vi kämpar verkligen med det, men hon är så fruktansvärt ledsen på morgnarna nu :cry: Det är inget gnöl och gnäll utan hon sitter upp (jag kan höra utanför om hon sitter eller ligger) och tårarna sprutar. Eftersom hon inte SKA får vara ledsen så måste vi gå in när hon är så här, och det blir hon efter 15-30 min. Solfjädern, som var guld värd förut, får vi inte att fungera, någon av oss. Det enda som hjälper är buffning. Men då måste man buffa tills hon nästan, nästan sover. Går vi ut innan dess så börjar tårarna spruta direkt och hon skriker upp sig totalt.

Kanske ska jag in och buffa vid första pip? Nu har vi försökt avvakta in i det längsta eftersom hon ibland har somnat om själv.

Hmm, jag VET ju vad som gäller, men det känns så maktlöst när vi inte får det att fungera :evil:
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Som jag just skrivit i en annan tråd så har lille E visat de senaste två nedgångarna i sömnbehov genom att vakna upp till en timme tidigt varje dag. Nu har han tack och lov varit på rätt gott humör, iallafall de första 30 minuterna eller så och när vi dragit ner totalsömnen har det börjat fungera igen. han har även varit mycket mer svårsomnad på kvällen, snackat och grejat i upp till 30 minuter, men när han fick mindre sömn somnade han snällt igen, iallafall inom en kvart. Vi drog ner nattsömnen med 30 minuter vid schemaminskningen vid 8,5 månad eftersom vi renoverar hus och behöver tid dagtid, det gick bra att göra så också.
Kan det vara så att hon får lite för mycket sömn?
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
JH

Inlägg av JH »

Ja.... kanske är det så. Nu har hon ju dock 13 h 45 min till sitt förfogande (11,5h + 1,5h + 45 min) och hon borde ha ca 14. I sfåfall skulle jag väl dra ner em-luren till 20 min, men det känns konstigt när hon knappt vill vakna från den..

Ja, ja, i morse sov hon ialla fall när kl var 06.15 (morgon 06.30) och då bestämde vi oss för att väcka henne :D . Har gett oss den på att vi ska lyckas väcka henne i morgon och övermorgon också och då kanske det löser sig ändå!

tack för svar! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Smart drag, jag tror att väckningen är rätt väg!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Jennie

Inlägg av Jennie »

Vi drog också ned nattsömnen för lilleman när han strulade på mognarna. Från 19-07 till 19:30-07 Det plus omsomnandet gjorde susen! :D Men totalt sett sover han ändå lika mkt nu eftersom vi upptäckte att han behövde sova ½ timme längre på dagen.
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
JH

Inlägg av JH »

Ja att minska nattsömnen skulle jag också gärna göra, men vi har redan 11,5 timmars natt.... (19-06.30) att lägga henne redan 18.30 känns trist eftersom det blir så lite tid för pappa och henne att umgås och morgon redan 6 vill jag undivka i det längsta :D

I morse vaknade hon redan 05.15!!! Var dock tyst mellan 05.30 och 06, men tror inte att hon sov. Sen var det gråt och tandagnisslan tills pappa fick till ett omsomnande 06.20. PRECIS när vi skulle väcka 06.25 så vaknar hon!! F-n!! :evil: Men vi rusade in på momangen så kanske hann hon inte inse att hon vaknade själv, får vi hoppas :D

Vi kämpar på! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Jamen nu begriper jag inte JH, om ni förkortar natten behöver ni ju inte lägga 18.30 om ni ska MINSKA nattsömnen utan lägga 19.30 istället. Eller hur? :D Lite hjärnsläpp kanske?
JH

Inlägg av JH »

Total hjärnsläpp!! Kom på det när jag stängt av datorn :D :roll:

Jag tänker egentligen att 11 timmar är lite för lite, men det kanske det inte är?
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"