Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så måste jag också få hoppa in här en sväng :wink:
Nya mamman - du kan absolut få livi amningen igen OM DU VILL förstås!
När jag fick Frida nu sist så hade jag STORA amningsproblem (mjökstockning med penicillin och jättesåriga bröst) och lade ner amningen helt.
Under en vecka fick hon enbart tillägg, men det var så svårt för mig, eftersom jag visste att jag hade mat.
Så på den sjunde dagen :lol: smög jag in i sovrummet och matade med tissen! Oj, vad bra det gick! Inte kom det väl så mycket mjölk, men det gjorde inte ont!
Så jag bestämde mig för att mysamma, och kraven jag släppte gjorde att jag sen kunde amma henne i sju månader, inte fullt ut, men när vi båda ville!
Så det är aldrig för sen!
Lycka till!
(ni har så mysigt på tråden, jag läser i smyg :wink: :heart: )
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Men ååååååååå :oops: :oops:
Skrev ju samtidigt som ni Fjällfolk och Nya mamman så nu verkar det som att mitt
"FASEN Va roliga ni är" var menat till era inlägg om tappad amning :cry:
Så var och är det ju naturligtvis inte. Jag syftade på Kattklo och Nya mammans bostadsinlägg :-)

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ja, här blandar vi amning och hus hejvilt... :lol:
Men det är ju nästan samma sak. :roll:
Tack för peppande ord om att kicka igång amningen igen. Den har gått jättebra, men jag är slav under flaskvargarna. Det var i den här åldern Hugo gick från att ta flaskan till att totalvägra. Vilket var skitjobbigt för mig, mentalt... Så jag har nog hejat på med flaskan mer än nödvändigt. Nu ska jag nog mysamma och ge flaskan för mättnaden!

Tessan, ditt hus låter underbart! Jag kommer!

Kram
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Nya mamman skrev:

Nu ska jag nog mysamma och ge flaskan för mättnaden!
Så klok du är :!:

:heart:

Tessaaaaan :!:
Jag vill också gå och se Dolly - med dig... :oops: \:D/

8-[

/Fjällmor
kvacke

Inlägg av kvacke »

Va härlig den här tråden är!!! :D :heart:

Jag säger som dig Kattklo, den stora förälskelsen har infunnit sig :heart: :-({|= . Han är så ljuvlig min lillkille!

Här går det jättebra faktiskt. Vi har inget spikat schema men dagarna är sig väldigt lika ändå. Gör som Fjällmor och ser till att båda sover långlur samtidigt. På förmiddagen blir det oftast 1.5 och på eftermiddagen 1 - 2 tim. Det känns skönt att vara lite flexibel och jag känner mig mycket mer avlappnad denna gången.

Amningen funkar numera kanon här och jag ger bara tuttemjölk. Känns jättebra med tanke på den knackiga början. Oscar har natt mellan 20- 07 och det funkar kanon. Jag matar fortfarande 2 gånger och är nöjd med det. Han äter max 10 min och sover så gott mellan så jag kör vidare så ett tag till.

Trodde aldrig jag skulle känna så här för 1 månad sen men nu börjar jag faktiskt känna mig lite avundsjuk på Nancy som väntar nummer 3 :D . Vi får väl se...... 8). Säger som syrran som är sugen på nummer 4 ; Det är väl lika bra att köra på. :wink: :lol:

Nya mamman - Härligt att det funkar med lite mysamning! Det är ju så gosigt tycker jag.

Tessan - Jag är också svårt avundsjuk på dig! Både på ditt Dolly äventyr men också att du har Elle så nära. Tänk att Rasmus ska få bli barnvaktad av världens bästa barnvakt. :heart: En sån barnvakt skulle jag kunna betala dyra pengar för.

Vi bodde också i stort hus på landet förut men det blev för mycket jobb så vi flyttade tillbaka in till stan. Bor numer i radhus och det tar typ 3 minuter att klippa gräset :D . Passar perfekt även om huset kanske är lite i minsta laget. Området är underbart med massa barn och mormor 100 m åt ena hållet och morfar typ 200 m åt andra. Snacka om lyx. Wilma brukar gå själv till mormor och är stolt som en tupp. ( Hon vet inte att vi spionerar i buskarna :D ).

I eftermiddag är det dags för mammagrupp och jag har sån tur att ha min underbara syster i samma grupp. Hon fick en liten Nike några veckor innan mig och det är så kul. Hon har två större barn också och Wilma är som syskon till dem så det är kanon.

Mångar kramar Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Boris

Inlägg av Boris »

o husdrömmar vs stadsdrömmar här velas det rejält med kan jag lova. Ena dagen älskas tanken med frukträd o egenodlad potatis andra dagen vill vi ha lättheten med lgh o mysiga cafeer brevid. Får se ska flytta i April 09 är planen men vet ej till vad.
Tessan: Fick du besök på gräsmattan?

Olivia uppdatering: Myser på o lägger sakta natten tidigare, nu kl 20:30 med liten slurk ibland ca 22:30 o nattmål ca 03:30 uppvak ca 06:15. Hon är nämligen heltklart en liten morgonpigg o kvälstrött madamm (som jag med... :roll: till pappans förtret :wink: ) Pappan på BVC koll i fredags o fick beröm för dubbelhakan (på bebisen då) medans jag njöt hos frissan.

Å visst är det så underbart när de försöker prata- viftar med allt som går o tittar intensivt en rakt i ögonen o sedan kommer det en harang av ah, go, ao, ha osv sedan ser hon mäkta lycklig ut :D

Hege: jo även BVC märker skillnaden på hennes styrka mot normen. Hon låg på mage o lyfte upp sig på armarna o stylade 8) vilket tydligen ej var vanligt på en 5,5 veckors så vi hoppas att all denna kropsstyrka även blir possitivt för hjärnan. Pappan sa då att hon sov på magen med larm vadpå han fick frågan "vad är ett andningslarm?" :!: Hon är jätte rar o låter oss göra som vi vill utan pekpinnar men endå, får de ingen utbildning eller :twisted: .

Puss på era raringar o som svar på att skaffa tre eller fler. Gör det världen behöver fler AW barn!!! Har viiserligen bara blommans :heart: :heart: att se på men de är verkligen så härligt livsglada.
Prinsessa född 06/04/2008
Boris

Inlägg av Boris »

Jag kom på hur jag ska få henne att tycka om golvet (hårt) utan filt, lägger en liten tygbit under huvudet så kan hon kravla utan att bli rädd när hon tappar huvudet i golvet. Hon kan som sagt lyfta det gansk högt men har inte riktigt lärt sig sänka det änn utan håller upp det tills hon ej orkar mer och är det då ett hårt golv under får man ont... ursh.
Ser att det kan verka som vi har ryskt OS läger här vilket det ej är det är bara det att det är så skoj att berätta om detta med utvecklingen.
Prinsessa född 06/04/2008
blomman

Inlägg av blomman »

Boris skrev:. Gör det, världen behöver fler AW barn!!! Har visserligen bara blommans :heart: :heart: att se på men de är verkligen så härligt livsglada.
Tack sötnos! Vad glad jag blir! :heart:

(Och nu har jag avslöjat mig som smygläsare av tråden också :lol: )
Krisse

Inlägg av Krisse »

Oj vad det händer saker när man är borta :D
Det är så roligt att läsa om hur det går för alla.

Vi har varit på gotland och hälsat på släkten. Vilket har varit jättemysigt nästan hela tiden. Emmy blev väl rejält bortskämd med uppmärksamhet hela dagarna, någon ensamlek blev det inte tal om :wink:
Däremot blir jag så besviken på min egen mamma. Eftersom jag håller hårt på rutinerna med sömn och mat så blev det en hel del kommentarer, vilket jag försökte inte bry mig om men det är ju svårt.
Jag fick höra:
-Hon kanske inte vill sova nu?
-Varför trycker du ner henne i vagnen? (liten solfjäder),
-Du skall inte tro alla barn är så snälla som hon! Du vaggas in i en falsk trygghet att alla barn är så lätta, så kom ihåg det om du skall skaffa fler etc etc.
Jag har nämnt att vi kör på AWs filosofi men ingen reaktion.
Det hela grundar sig säkert på att min mamma inte kunde få mig att sova en hel natt förrän jag var runt 4 år (jag skulle ha behövt en riktig kur :lol: )
En doktor sa då till min mamma att den ända det var synd om var min mamma som inte fick sova..... jaja

Varför kan hon inte fokusera på det positiva som tex att Emmy sover 12 timmar med en matning runt 4, somnar för det mesta själv och ibland lite vagning. jag tycker själv att det är helt fantastiskt. Det verkar vara så provocerande för vissa att man inte tycker det är jobbigt utan bara roligt.

Imorse började jag med 5 minuters ensamlek, men det var visst lite för lite för när jag kom in glad i hågen och skulle busa med henne blev hon jättearg för hon ville inte alls avbryta sin lek :wink:

Oj det blev nästan en hel uppsats men jag behövde skriva av mig lite.

kramar till er alla
Emmy 080212
Rasmus 091223
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Krisse ta det lugn med mamma din, de fungerar nämligen på det viset. Många är vi som varit med om det scenariot. (och nu har ju även jag avslöjat att jag smygläser denna tråden :oops: ) Farmor till mina pojkar var mycket skeptiskt i början och ställde samma frågor som din mor. Men sen fick hon passa Emil när han var 10 mån och jag var i Gastsjön på kurs. Farmor ringde dagligen och formligen jublade över schemat som gjorde att hon visste när han skulle äta och sova, inget gnäll bara ett piggt barn.

Så stå ut det kommer att vända när mor din är mogen.

Sigge hälsar föresten till alla era småttingar. Han har blivit så stor och jag saknar min lille bebis. Nu tar han sig fram överallt, ställer sig upp, har krav på gos och lite underhållning. Han är härligt så mitt hjärta dagligen svämmar över av kärlek.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

vad roligt mad alla tassande smygläsare som ger sig tillkänna :wink: :lol:

Citerar mig själv från en annan tråd då jag inser att det måste vara med här 8)
Fjällfolket skrev:
Jannika skrev: Vad gör du Fjällan? Sitter i fåtöljen? :lol:
Jo

och hånglar med Mejagos! :heart:

Ändå från start har Meja varit tokig i mitt ansikte. Favoritsysslan att gapa stort över mammas hals eller kind och suga tag, och grymtböka som en annan igelkott. (tur, jag saknar de små gynnarna häroppe :D fast.. jag har ju lämmlar! :lol: )

Nu när man kan röra sig med kontroll har hånglet förfinats :roll:

Stort gap.
Bus i blick.
Anfaaaaaall :shock: BANZAI :!: Mammas kind inbettad nu gnor vi på allt vad vi har *tuggatugga* På med dreggelkranen... å sen ett kluckande tokfniss på det :roll: :lol: som avslutas med en stor lycklig kärlekssuck i mammas halsgrop... Detta uppreps MINST 5 ggr i rad.

Kan man vara annat än tokkär? :heart:

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Fjällfolket skrev:
Kantarella skrev:
Så nu har jag kopplat på attityden och här ska jävlar anamma bli ordning på torpet. Ni är väl med mig? :wink:
:heart:
Hur går det..?

Kram!
/Fjällmor
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Idag är Fabian 3 månader! Han är förnöjd som han varit helá tiden även om han hade en väldig överlevnadsångest och var omättlig i början :-) och har även fin viktuppgång nu. Jag helammar och pumpar ut en flaska vid 22-23 på kvällarna som jag tillmatar med sen under dagen efter att han kräkts. Han är inne på sjätte förkylningen nu och behöver lite extra. Vi hämtar fyraåringarna på dagis 3 dagar i veckan och det finns några virus för en liten bebis att välja på... :shock:

Sover 20-04
04:30-07
Men han ska få sova 20-06 nu är det tänkt.

Det är underbart med nr 3! Och för varje dag förstår jag mer och mer att han är min att njuta av, han också. Jag vågade nästan inte tro i början, att jag hade sådan tur, att få en tredje underbar! :heart:

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej alla bebismammor och härliga smygläsare!!

Först: Hjhelena, underbart med nr 3, säger du... Jag kan knappt bärga mig. Känns lite girigt att redan längta efter en 3:a och jag har inte riktigt den ömme fadern med på banan, men han mognar väl. VÄL???!

Krisse: Anlägg ett lager teflon runt hela dig. Det kommer du att behöva. Du måste låta skiten rinna av dig, för du kommer att få höra massor av kommentarer likt dem du fått av din mamma. Du kommer också att få skadeglada kommentarer som "HA! VAVADEJAGSA???" när en dålig dag kommer.
När jag får kommentarer som dessa är jag så glad att jag har det här forumet, och den här tråden i synnerhet, där vi gläds med varandra och förstår att vi har det som vi har det för att det finns en tanke och ett arbete bakom.

Jag är också så glad att jag fått en till son, som visade sig var lika "lätt och snäll" som Hugo. För du vet väl att det inte finns några extra bra föräldrar, det finns bara mer eller mindre lätta och svåra barn...?
:wink:

Själv har jag känt mig supermisslyckad och urusel som mamma. Vi hade nämligen en första syskonincident här i förrgår, som jag inte alls hanterade särskilt bra, är jag rädd. Hugo slog Herman och jag kunde inte behålla lugnet och sakligheten och guida honom rätt. Istället blev jag arg och knuffade undan honom och allt blev bara ännu värre. Det präglade resten av den dagen och det gör mig så ont att jag inte räckte till när det väl behövdes. Men jag fick i alla fall klart för mig hur ineffektivt det är att vara en tillrättavisande än av ordning. Nu är vi på rätt spår igen, men det sitter djupt i mig att jag kunde bli en sån där skitmorsa. Jättebesviken är jag på mig själv.

Nu hojtar visst Herman på lite hjälp i en skarv, ska ge honom det. Återkommer!

Kram
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Nya mamman skrev: Men jag fick i alla fall klart för mig hur ineffektivt det är att vara en tillrättavisande än av ordning.
VÄN av ordning ska det givetvis vara!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"