Ta ledning eller ha förtroende?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
father of sons

Ta ledning eller ha förtroende?

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Hur gör ni på morgonkvisten med en nöjd unge?

Vi funderar på när man ska ta ledning och Ramsa och när man ska ha förtroende!?

Rent allmänt...
Hur gör ni på morgonkvisten? Ger ni alltid ett besked även om barnet är nöjt?
Hur länge nöja sig med att älsklingen har "förutsättningarna"?

Förtroende, ta ledning, på natten händer ingenting, pangramsa, framhärda, minikur :D

Tankar? Hur gör ni?

:D
mia75

Inlägg av mia75 »

Ja, jag har också funderat jättemycket på detta! Emil har ju under en lång period vaknat före sex, :shock: , men ändå varit glad och nöjd fram till sju (morgon). En lång period provade jag pangramsa, men utan resultat. Sen provade jag att solfjädra honom till sömns några dagar för att sedan backa, men ena dagen stod jag och solfjädrade honom i nästan en halvtimme utan att han verkade det minsta trött... :?
Sen struntade jag helt enkelt i honom och sov vidare själv istället, det hjälpte inte heller, men jag blev i alla fall piggare! :lol: Tyvärr var ju han trött redan till frukost 7.30 :roll:
Som tur är har vi nu fixat mörkläggningsgardin och numera vaknar Emil när väckarklockan ringer 7.00 :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Intressant fråga :D :!:

Jag har stort förtroende för min lilla raring. 8) Dock genom erfarenhet så har jag lärt mig att ta ledningen snabbt på morgonen. Vi har haft perioder där godingen absolut tycker att det är morgon 04.30 eller 05.00. De kommer och går. :D

Om jag låter henne hållas så vaknar hon definitivt till. Men om jag snabbt ger besked med ramsa eller tillrättaläggande så fungerar det bättre.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Sedan jag sydde i hop två svarta tygstycken och hängde över pluttens säng (med hjälp av två kortare pinnar i vardera ände fastsatta med tejp :roll: :D ) sover plutten MYCKET bättre (=längre). Sedan det blev ljust här i Japan om morgonen har vi haft jätteproblem med att mörklägga. Då vi bor på lägenhetshotell får vi ju inte sätta upp någonting heller :evil:. Till sist kom jag på denna geniala idé :D. Nu ligger han där i sitt "tält" :D och sover mycket bättre. Han kan inte heller komma åt "tältet" och dra ned det, vilket var fallet då vi bara lade det direkt över sängen (OBS! Det finns/fanns gott om luft...).

Det var det.

Om han vaknar och är glad gör vi ingenting. Oftast vaknar han för tidigt, men skriker sällan. Tyvärr störs ju vår sömn (trots öronproppar) och det är inte så kul, men snart flyttar vi hem och då får plutten tillbaka sitt eget rum.

Plutten hade också nyligen en period då han vaknade så tidigt som 05.00, men det varade i en vecka och nu sover han som vanligt.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mammamy

Inlägg av mammamy »

Halloj!
E vaknar i perioder tidigt på morgnarna, särskilt om vi varit ute och rest, haft gäster och tagit upp honom direkt han startat på morgonen (för att vi inte vill väcka andra barn t.ex.) eller när han fått för mycket sömn för att sömnbehovet sjunkit.
De senaste två sömnnedgångarna har yttrat sig så, inte som strul med dagslurarna utan som "rumphuggen" nattsömn, att han gör morgon tidigare och tidigare under några dar och ligger vaken och snackar och har sig på morgonen. I de fallen har en neddragning av totala sömnen gjort att han sovit till "morgon" igen. I de andra fallen har vi avvaktat de första dagarna, nån gång är ingen gång, men har det fortsatt i flera dagar har vi ramsat direkt glatt EN gång som besked när han startat och sen hållit oss i bakgrunden utan att interagera och väntat ut honom tills han somnat om. Om han blir ledsen ramsar vi igen, aldrig annars. Sen ser vi till att bli de som väcker honom, även om vi måste utnyttja marginalkvarten och göra tidig morgon bara för att vara säkra på att han inte vaknar själv, och då har det gått åter till ordningen efter någon dag bara.
I möjligaste mån låtsas vi som att vi inte hör, det är ju natt och vi SOVER :sleep: och det funkar uppenbarligen alldeles utmärkt på just vår son. :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
kokos

Inlägg av kokos »

Vi lyssnar av, så gott vi kan och nu för tiden är vi så coola att vi låter lillkillen sköta det mesta själv. Även en smärre kris tar han sig igenom på morgonkvisten.

Är han nöjd ramsar vi aldrig.
Smågnäll ramsar vi inte heller på.

Bara riktigt riktigt krisläge/sjukdom/krångelperiod ramsar vi på första pip: pangramsa. Till exempel har vi haft nån veckas strul i och med vår flytt, och då har vi ramsat lite oftare men backat så fort det går.

Vid sjukdom har vi också ramsat vid första pip. Vi har sett till att vi hör honom (madrass på golvet utanför hans rum har vi kört med). Men vid sjukdom har vi gjort en mjuk ramsa som pangramsa för att inte väcka upp honom allt för mycket.

Vi har helt enkelt försökt lyssna in oss på hans olika lägen och behov av ramsning.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"