Ännu en som behöver tips...
Vår son (5 mån) har fixat kuren jättebra med dagslurar och en allt bättre nattsömn. Klart blivit en gladare kille sen vi började med kuren o vi slipper vakna varannan timme som tidigare!
Vi har hållit på i ca tre - 4 veckor. (hade några dagar hos morföräldrarna som ruckade en del på schemat.. för 10 dgr sedan.. vagnade honom ibland på natten då han vaknade och kille fick hosta dessutom så vi var inte benfasta i rutinerna)
Nu 10 dgr senare funkar allt men mornarna ställer fortfarande till problem.
(vilket deallt som oftast gjorde tidigare också)
Så här ser vårt schema ut
(eller rättare sagt ideal schemat):
7 00 upp
8.15 - 9.00 sömn
11.00 - 13.00 sömn
15.oo - 15.45 sömn
17.30 - 18.15 sömn
19.30 läggdags
I realiteten vaknar Tim antingen runt 4 och är grinig (varken superledsen, superarg, hysterisk eller jollrig). Han är bara mkt missnöjd. Han brukar dock somna om efter en timme för att sedan vakna runt 6 och vara tvärarg. Han tycks totalt strunta i våra ramsor och vi avläser honom som redigt förbannad och mer och mer uppjagad. Vi kör ramsning från dörrspringan (var tredje min ca. För ofta?) Det slutar alltid med att ngn av oss går in t honom 6.30, lugnar honom i rummet (vilket går lätt..han anar nog vad som ska ske..) Vi tänder lampan och Tim strålar som en sol av glädje och kastar sig sedan på mitt bröst för att äta.
Andra alternativet är att han vaknar 5 och är redigt förbannad fram till 6.30 då vi går in. Han tystnar ibland till ramsan mellan 5 o 6 men startar om igen efter bara några minuter. Som om han inte kommer åt sömnen igen. och som om han är sur och ibland förtvivlad för att vi inte plockar upp honom. Men vi avläser framförallt ilska. Väl uppe 6.30 är han superglad och kastar sig mor bröstet/maten.
Nu kommer frågan, kan detta vara en möjlighet?
Att han helt enkelt är för hungrig om mornarna? Skulle det vara möjligt att plocka upp honom säg kl 5 eller 6, ge honom mat och sedan få honom att somna om igen? (varken mamma eller pappa tycker om att starta dagen kl 6...) Skulle det vara att förstöra hela kuren? På vilket sätt skulle jag i så fall amma? I mörker eller med tänt ljus?
Om vi inte upplever att han tar in oss då vi ramsar, ska vi stå på oss hur länge som helst tills han tystnar? Nu slutar vi efter ca 6 gormande ramsor om han inte tar in oss...
Tidigare la vi Tim 20.00, nu ca 19.15-19.30 med hoppet om att han skulle därmed sova länge om morgonen (som rekomenderats) men det ändrade inget... Däremot somnar han mycket lyckligt då och jollrar sig själv till sömns på ca 5 min.. (där är vi ochså lite okonskventa ibland ger vi honom en bekräftelse då ..vilket stör honom.. och oftast låter vi honom jollra sig själv till sömns..
Okej, många frågor. Hoppas någon bär på det heta tipset!!
MVH o TACK!
Tims mamma
denna vargtimme....
-
tims mamma
denna vargtimme....
Mamma till underbara Tim som f?ddes den 11 dec 04
Hejsan!
Bra att kuren funkat! Vargtimmarna busar ju för de flesta.
Din som borde sova ungefär 15 timmer enligt AW. Räknar jag knasigt eller blir det lite mera om ert schema följs?
Att "lura" till 18.15 och ha läggdags 19.30 verkar för tätt tycker jag. Kanske dags att ta tre lurar istället för fyra? Han borde klara att vara vaken längre stunder.
Att ramsa var tredje minut låter ofta! Att gå in och lugna honom och ta upp honom på en gång låter inte riktigt rätt. Då lär han sig bara att ni helt enkelt kommer och "räddar" honom om han gnölar tillräckligt. Lugna om det absolut behövs, men målet ska vara att han somnar om eller håller snattran när ni är utanför. Kanske skulle ni ha morgon kl 06.30 istället?
Kolla över schemat till att börja med! Lycka till! /Morsan
PS Han är väl proppmätt till sovdags? Nattslurken alltså...
Bra att kuren funkat! Vargtimmarna busar ju för de flesta.
Din som borde sova ungefär 15 timmer enligt AW. Räknar jag knasigt eller blir det lite mera om ert schema följs?
Att "lura" till 18.15 och ha läggdags 19.30 verkar för tätt tycker jag. Kanske dags att ta tre lurar istället för fyra? Han borde klara att vara vaken längre stunder.
Att ramsa var tredje minut låter ofta! Att gå in och lugna honom och ta upp honom på en gång låter inte riktigt rätt. Då lär han sig bara att ni helt enkelt kommer och "räddar" honom om han gnölar tillräckligt. Lugna om det absolut behövs, men målet ska vara att han somnar om eller håller snattran när ni är utanför. Kanske skulle ni ha morgon kl 06.30 istället?
Kolla över schemat till att börja med! Lycka till! /Morsan
PS Han är väl proppmätt till sovdags? Nattslurken alltså...
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Hej.
Mitt tips är att ramsa PANG, direkt när han vaknar och sedan helst inte göra något mer alls.
Som det är nu får han massor av underhållning på morgonen (som egentligen är natt) och på natten händer ju ingenting.
Om ni vill köra en liten minikur på morognen så gör det. Ramsa så fort han vaknar. Gå sedan upp och gör ljud i huset. Det får honom att inse att ni inte överkoncentrerar på honom, han hör att ni håller vakt och att allt är lugnt. Kör en två-nätterskur, så tror jag att han sover övervargtimmen sedan.
Se till att han får tillräckligt med mat på dagen. Ge gärna tillägg på kvällen om du tycker dig märka att han inte är mätt hela natten.
Mina tankar!
/LO
Mitt tips är att ramsa PANG, direkt när han vaknar och sedan helst inte göra något mer alls.
Som det är nu får han massor av underhållning på morgonen (som egentligen är natt) och på natten händer ju ingenting.
Om ni vill köra en liten minikur på morognen så gör det. Ramsa så fort han vaknar. Gå sedan upp och gör ljud i huset. Det får honom att inse att ni inte överkoncentrerar på honom, han hör att ni håller vakt och att allt är lugnt. Kör en två-nätterskur, så tror jag att han sover övervargtimmen sedan.
Se till att han får tillräckligt med mat på dagen. Ge gärna tillägg på kvällen om du tycker dig märka att han inte är mätt hela natten.
Mina tankar!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
tims mamma
gäsp
Tack för tipsen!
Mini specialkur på mornarna lät som en bra idé liksom ett sovpass mindre om dagen. Hitills har han alltid varit väldigt trött innan sovpassen men det kan ju också bero på att att Tim mist minst en timmes sömn per natt de senaste veckorna...
När det gäller maten så är han proppfyllld innan läggdags (bröst o flaska). Däremot ska jag nog se över amningen på dagen. Han har svårt att koncentrera sig några längre stunder så det kanske är aktuellt med ännu ett tillägg på dagen (flaskan släpper han inte i första taget..)
Slut med överkoncentration på honom om mornarna med.
Bara för att jag skrev om detta i förrgår så sov han till sex då..
I morse var det värre. Tim vaknar 5, ligger och smågnäller/ibland skriker fram och tillbaks fram till 6.20 (jag ramsar ca var 10e minut och gör ljud i rummet brevid).Han har nästan somnat vid tillfällen men jagat upp sig igen då jag givit honom bekräftelseramsan. 6.20 tycks han slutligen somna och får en bekräftelse just innan han somnar. Jag tänker att det är perfekt, ska låta honom sova några minuter innan jag väcker honom. Kommer åt en lampa som gör ett pyttelitet ljud ca 6.22. Tim vaknar och är urförbannad, jag hoppas på insomning igen och börjar om proceduren som ovan men med mer ljud i rummet brevid. Tim är bara tvär förbannad men någon enstaka kortare paus vid ramsning.. 6.45 går jag in i hans rum, han blir omedelbart superglad innan jag ens hunnit tända lampan.. Känns lite som om att jag inte lyckades förmedla att det är jag som tar ansvar för när han vaknar. Nu kom jag ju ändå in efter ca 1 h och 45 min skrik, gnäll o gormande..
Men vi kämpar på.
Funderar fortfarande på detta med att förändra schemat.
tack än en gång för stöd och råd!
Ser ni något i vårt morgon mönster får ni jättegärna delge vad ni märker.
mvh
trötta morsan o spralliga sonen
Mini specialkur på mornarna lät som en bra idé liksom ett sovpass mindre om dagen. Hitills har han alltid varit väldigt trött innan sovpassen men det kan ju också bero på att att Tim mist minst en timmes sömn per natt de senaste veckorna...
När det gäller maten så är han proppfyllld innan läggdags (bröst o flaska). Däremot ska jag nog se över amningen på dagen. Han har svårt att koncentrera sig några längre stunder så det kanske är aktuellt med ännu ett tillägg på dagen (flaskan släpper han inte i första taget..)
Slut med överkoncentration på honom om mornarna med.
Bara för att jag skrev om detta i förrgår så sov han till sex då..
I morse var det värre. Tim vaknar 5, ligger och smågnäller/ibland skriker fram och tillbaks fram till 6.20 (jag ramsar ca var 10e minut och gör ljud i rummet brevid).Han har nästan somnat vid tillfällen men jagat upp sig igen då jag givit honom bekräftelseramsan. 6.20 tycks han slutligen somna och får en bekräftelse just innan han somnar. Jag tänker att det är perfekt, ska låta honom sova några minuter innan jag väcker honom. Kommer åt en lampa som gör ett pyttelitet ljud ca 6.22. Tim vaknar och är urförbannad, jag hoppas på insomning igen och börjar om proceduren som ovan men med mer ljud i rummet brevid. Tim är bara tvär förbannad men någon enstaka kortare paus vid ramsning.. 6.45 går jag in i hans rum, han blir omedelbart superglad innan jag ens hunnit tända lampan.. Känns lite som om att jag inte lyckades förmedla att det är jag som tar ansvar för när han vaknar. Nu kom jag ju ändå in efter ca 1 h och 45 min skrik, gnäll o gormande..
Men vi kämpar på.
Funderar fortfarande på detta med att förändra schemat.
tack än en gång för stöd och råd!
Ser ni något i vårt morgon mönster får ni jättegärna delge vad ni märker.
mvh
trötta morsan o spralliga sonen
-
tims mamma
ramsan
PS:
Läste igenom tips på vägen igen och där skiver Anna W att man ska backa redigt om mornarna och kanske slänga in en lite surare ramsa om man måste på mornarna. Det kanske är bra. Jag har mer försökt sända in så mycket kärlek och trygghet som möjligt då jag ramsat (även om det inte alltid överensstämt med den känsla jag börjar känna efter ca en timme = en viss irritation). Men att sända in så där mycket kärlek är ju kanske ochså att inte backa.
hm...
vill ju inte bli en helt känslokall robot som ramsar heller..
men det ligger något i det.
Dock har det kärleksfulla attityden ju tidigare fungerat utmärkt under den intensiva kurningen i början..
Läste igenom tips på vägen igen och där skiver Anna W att man ska backa redigt om mornarna och kanske slänga in en lite surare ramsa om man måste på mornarna. Det kanske är bra. Jag har mer försökt sända in så mycket kärlek och trygghet som möjligt då jag ramsat (även om det inte alltid överensstämt med den känsla jag börjar känna efter ca en timme = en viss irritation). Men att sända in så där mycket kärlek är ju kanske ochså att inte backa.
hm...
vill ju inte bli en helt känslokall robot som ramsar heller..
men det ligger något i det.
Dock har det kärleksfulla attityden ju tidigare fungerat utmärkt under den intensiva kurningen i början..
-
Gäst
-
tims mamma
går bättre
Hej, vill bara än en gång tacka för allt det stöd vi fick tidigare. Vi körde intesiv morgonkur och ett sovpass mindre om dagen, det gav utdelning. De senaste 10dgr har gått fint, Tim sover/godtar att smågrymta i sängen till kvart i 7 på morgonen då vi plockat upp honom (dock han som varit vår klocka.. sällan vi hinner väcka honom, tyvärr.)
Senaste två dagarna har dock börjat gnälla och va arg igen vid 5. Vi fortsätter kura... Hoppas vi lyckas återgå till det som va tidigare.
mvh
Timpans mamma
Senaste två dagarna har dock börjat gnälla och va arg igen vid 5. Vi fortsätter kura... Hoppas vi lyckas återgå till det som va tidigare.
mvh
Timpans mamma