Vad är det som har gått "fel"?? 1 1/2 vecka o vill

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamma1970

Vad är det som har gått "fel"?? 1 1/2 vecka o vill

Inlägg av mamma1970 »

Ska försöka fatta mig kort. I början funkade allt jätte bra. Hon sov i ca 2.5 timme och var vaken ca 1,5 timme.Allt frid o fröjd. Sen började det med att hon sov längre. Jag började med att väcka henne. FEL??. Hon var då då trött att hon i alla fall inte åt särskilt bra.?! Nu kan hon vara vaken lite längre ca 2 timmar, men jag vet inte om hon ärför trött sen nör man ska lägga henne för detta händer. När det är dags för påfyllning, verkar det som om hon är hungrig, hon munnar, stoppar händer i munnen, hon tar tagi bröstet som hon vore utsvulten alltså det är svårt att förklara, men hon tar inte bröste lugnt. Suger några tag o släpper o skriker, så kan vi hålla på ett tag. Följden av detta blir ju att den där knock out slurken som det står om i BB inte infinner sig. Har försökt att lägga henne innan hon sover, har inte gått så bra. Söver henne i famnen, funkar bättre.FEL????

Så vad jag undrar är får hon tillräckligt eftersom hon inte får påfyllning?? Ska jag väcka henne efter 2,5 timme??? Är hon hungrig där vid påfyllningen ska jag truga.??
mamma m. 3 021002, 050513, 080506
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej du :D

Ja du just nu är det inte lätt att svara på någon av dina frågor. Men om du går in under "profil/signatur" och skriver in ditt barns födelsedatum samt vilken vecka hon är född i så skall jag göra vad jag kan för att hjälpa dig. 8)
Men den där "knockout slurken" den försvinner i och med den "egentliga födseln. Sen har vi ju ökningsperioder också. Så fyll i detaljerna så skall jag försöka vara så exakt som möjligt.

Sen när du har frågor ang. samma barn och SM så fortsätt bara ställa dem här i samma tråd genom hela stödet (oftast över 4 mån osv... :wink: )

Vi hörs snart igen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamma1970

Inlägg av mamma1970 »

hon år född 080506 i vecka 39+6. vad är "profil/signatur"?? säkert en dum fråga.
mamma1970

Inlägg av mamma1970 »

jag har lyckats med"profil/signatur".

Om hon vaknar efter 2timmar (hon får givetvis mat då) o somnar vid bröstet ska lägga henne igen eller hålla henne vaken och gå o börja med skötningn.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, då skall vi se...

:heart: GRATTIS till din lilla JUVEL! :heart:

Ni befinner er ju i exakt 1 veckas ökningsperiod om jag tar hänsyn till NÄR hon är född och då stämmer det rätt väl med mina första tankar. Hon ÄR alltså hungrig och behöver MER mat. :wink:

Rytm man strävar mot när de är under ca 1 mån är 1,5 tim vaken och 2,5 timme sova. Och förmodligen är det precis som du misstänker att hon inte får i sig den där knock out slurken.

Jag skulle faktiskt också göra lite som du själv är inne på... Väcka efter max 3 timmars sömn och försöka mata på igen. Du behöver få in 5 st SM mål på dagen för att kunna börja få till lite lugna nätter framöver.

Det tar några tarvliga dagar att få produktionen att komma i kapp. Under tiden ger jag dig här mina bästa mjölkökningstips i en tråd.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 620#147620

Denna tråden tror jag kommer att passa dig som handsken att få läsa faktiskt. :wink:

Säg till om vi sen skall fortsätta felsöka.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamma1970

Jag får inte till det

Inlägg av mamma1970 »

Jag har läst tråden som du länkade till. Jag tror inte att problemet ligger i att jag har för lite mjölk, utan att hon faktiskt inte äter sig mätt och det lilla hon får i sig tycker jag atthon kräks upp. Hon somnar oftast/jämt vid bröstet.[b] Hur sa jag hålla henne vaken? [/b]Ammningen går något bättre. Hon har inte "panik" längre när hon ska ta bröstet vid påfyllningen. Problemet är att hon inte äter så mycket. Igår kväll trugade jag super mycket, för jag trodde inte att hon hade fått i sig tillräckligt. Detta ledde till att hon spydde en JÄTTE spya. Det kom i näsan o i halsen o hon skippade efter andan ganska länge. Jag hann bli riktigt rädd. Hennnes viktökning är som följer: Födelsevikten 3460g efter tre dagar dvs den 9 maj 3390g efter 13 dagar dvs den19 maj 3650g.
Elle

Inlägg av Elle »

Grattis till juvelen :heart:

Hur går det för er? Ja, med så här små juveler är det ibland svårt att hålla dom vakna. Ett tips är att lägga på rygg på hårt underlag ex på bordet och se om hon kvicknar till och vill umgås lite innan portion två.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mamma1970

Inlägg av mamma1970 »

Det går ganska bra här hemma nu. 2,5-1.5 är lite svårt att få till, men jag har det som mål i alla fall. Börjar bli lite trött bara. Nu är hon ju tre veckor imorgon. Är det nåt att tänka på då. Är det nu de ska hoppa över ett nattmål eller var det vid 4 veckor. tack för alla bra svar tidigare som har fått oss på "rätt" väg
Ewa

Inlägg av Ewa »

Skönt att höra att det går bra :D !

Att tänka på vid 3 veckor :wink: :
Nästa ökningsperiod infinner sig. Så återigen kommer det stå mycket matning på schemat. Och TorsMammas fina tips har du ju redan fått. Den tredje ökningsperioden är sedan vid ca 8 veckor. Kan vara bra att veta. Sova över första nattmålet brukar man säga att de ska kunna från ca 4 veckors ålder. Kan ske alldeles av sig självt. Och därför tycker jag man gör klokt i att avvakta åtgärd någon vecka däromkring för att se om inte den lilla sötnosen reglerar det där själv, med mammas goda hjälp av mycket, mycket mat och samvaro under dagtid.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
mamma1970

Inlägg av mamma1970 »

Här kommer jag med lite frågor igen. Hon har ju nu hunnit bli fyra veckor.

1. Hon har börjat "knöla" på nätterna. Förut så åt hon och somnade på en gång. Nu vill hon inte riktigt somna om. Hon skriker inte, men gnäller. Ska jag vänta ut henne. Inatt väntade jag ett tag, när hon inte hade slutat att gnälla efter ett tag så provade jag att ge mer mat, det gick ner (hon somnar vid bröstet första gången) sen efter mer gnäll somnade hon. Ska jag buffa/vagna? Eller ska jag göra som jag gör "ignorera" henne?

2. Kvällarna funkar inte helt bra. På dagen kan hon somna själv i vagnen, i sin säng (inte lika ofta), i babyskyddet om jag vet att vi ska åka snart. Hur ska jag göra på kvällen. Nu har vi löst det så att vi söver henne i famnen. Skulle ju helst vilja att hon även på kvällen vill somna själv. Är rädd att vi ger henne en vana så att hon inte sover hela nätter sen. Ser jag problem som inte kommer att komma eller?

3. Hur är det med tiderna? Är det 2-2 som gäller eller är 1,5-2,5? Om det är 2-2, hur ska jag då få i henne 5 mål om hon bara ska vara vaken 7,5 timme. 2x5 är ju 10 timmar plus ca halvtimme på natten? Hur hårt ska man hålla på tiderna. Ska jag vagna om hon vaknar för tidigt? Väcka om hon sover över? Är smekmånaden över nu?

Det var de frågor jag kom på nu,har säkeret fler, men hjärnan är inte riktigt me.

Kram
Elle

Inlägg av Elle »

mamma1970 skrev: 1. Hon har börjat "knöla" på nätterna. Förut så åt hon och somnade på en gång. Nu vill hon inte riktigt somna om. Hon skriker inte, men gnäller. Ska jag vänta ut henne. Inatt väntade jag ett tag, när hon inte hade slutat att gnälla efter ett tag så provade jag att ge mer mat, det gick ner (hon somnar vid bröstet första gången) sen efter mer gnäll somnade hon. Ska jag buffa/vagna? Eller ska jag göra som jag gör "ignorera" henne?
Juvelen är ju fortfarande så liten och då är MAT, MAT och MERA MAT lösningen på de flesta problem. Så fortsätt du som du gör.
mamma1970 skrev: 2. Kvällarna funkar inte helt bra. På dagen kan hon somna själv i vagnen, i sin säng (inte lika ofta), i babyskyddet om jag vet att vi ska åka snart. Hur ska jag göra på kvällen. Nu har vi löst det så att vi söver henne i famnen. Skulle ju helst vilja att hon även på kvällen vill somna själv. Är rädd att vi ger henne en vana så att hon inte sover hela nätter sen. Ser jag problem som inte kommer att komma eller?
Som sagt var så är ju juvelen fortfarande liten och då kan de behöva lite extra hjälp för att komma till ro. Så lägg henne proppmätt i vagnen och vagna henne vid behov. Detta att somna själv kommer mer och mer så ta det lugnt, ni har ju det som mål eller hur :wink:
mamma1970 skrev: 3. Hur är det med tiderna? Är det 2-2 som gäller eller är 1,5-2,5? Om det är 2-2, hur ska jag då få i henne 5 mål om hon bara ska vara vaken 7,5 timme. 2x5 är ju 10 timmar plus ca halvtimme på natten? Hur hårt ska man hålla på tiderna. Ska jag vagna om hon vaknar för tidigt? Väcka om hon sover över? Är smekmånaden över nu?
Sikta på 2-2 med matning inom 1,5 tim följt av så mkt passiv social delaktighet som hon orkar med. Det är ganska vanligt att första vakenpasset på morgonen blir kortare kanske bara 1-1,5 timme medan det sista kan bli 2,5-3tim med en 20-min lur mitt i. Så räkna vakentiden under en dag, anteckna vad hon har för tendenser och tider. Kan hjälpa mycket när du vill spika ett schema längre fram(oftast runt 2-3 mån).

Tjoa till om något är luddigt elelr om det dyker upp fler funderingar.

mamma1970

2 månader dags för schema

Inlägg av mamma1970 »

Min lilla snutt hat ju nu blivit 2 månader, så det börjar bli dags för ett schema. Är det nån som vill hjälpa mig?? Hon är ganska trött på morgonen och pigg på kvällen. Vi har inga tider att passa just nu på sommarlovet för övriga familjen, men sen i slutet på augusti blir det mer tider att anpassa till. Är det nåt att tänka på redan nu? Stora tjejen (W) kommer att ha skolbussen att passa. På morgonen går den mellan 7,20-7,30 hon kommer hem ca 12,30- 12,45. Lillkillen (E) kommer att gå på dagis mellan 9-15, två till tre dagar i veckan. Det tar ca 10 min enkel väg till daigs. Mannen jobbar natt så om hon sover dessa tider kan jag ju lämna henne hemma. Måste följa W till bussen då det är en liten bit att gå.

Hon har slutat att trassla på kvällen mha 20-min luren och mkt mat på dagen.
Tack för tipset.

En tanke var så här:

8,00-10.00 mat o vaken
10,00 -11.30 sova
11.30-13.30 mat o vaken
13.30-15.30 sova
15.30-17.30 mat o vaken
17,30-18.15
18,15-20.15 mat o vaken (bad)
20.15 Natt

Nattmålet brukar infalla mellan 03.00-04.00 och tar bara ca 10 min.
Det blir 8 timmar vaken. Vad tror ni om detta??
Elle

Inlägg av Elle »

Hej igen, vad roligt att höra från er :D Vad skönt att kvällstrasslet försvann, bra jobbat! Jag bollar gärna schematankar med dig! Ja, jag tycker att du ska anpassa schemat så att det först och främst täcker dotterna behov men också passar in i vardagen för hela familjen. De tider som du skriver nedan, har ni det så ung idag? Sover hon gott från nattmålet fram till 08?

mamma1970

Inlägg av mamma1970 »

Hon sover inte bra från nattmålet fram till 8. Nu gör vi så att om hon vaknar vid 6.30-7.00 som hon brukar göra, tar jag över henne i sängen o ammar redan då, för att jag är så trött. sen somnar jag, men jag tror att hon är vaken en stund o ligger o är nöjd. så det är nog det här momentet som kommer att bli svårast. Annars tror jag att det kommer att passa henne bra.
mamma1970

Inlägg av mamma1970 »

Vi har ungefär de här tiderna idag, men kvällen brukar dra ut på tiden och hon brukar inte komma i säng förrän vid 21.30-22.00 beroende på hur mkt hon har varit vaken under dagen då med en 20-min lur.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"